2022-06-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är möjligt att bevis bör avskrivas i en rättegång, speciellt en amerikansk, av olika skäl, men om vi diskuterar sannolikheter duger inte ett så formalistiskt resonemang. Att ändra ljuset på ett foto med hjälp avsett filter får inte originalfotot att helt plötsligt sluta existera i sinnevärlden eller gör andra foton där inget tyder på att de är förändrade och existerande.

Det låter enbart som ett bekvämt sätt att förneka verkligheten med allmänt misstänkliggörande. Nej, någon hel del som redigerats existerat inte i fallet.

Men om du har två fotografier...
1) båda har samma tidsstämpel.
2) båda har öppnats i ett fotoredigeringsprogram.
3) båda är samma fotografi där vissa saker antingen förstärkts eller förminskats med exempelvis saturation.
4) vi vet därför att minst en är redigerad.
5) det går inte att utröna vilken som är redigerad.

Hur avgör man vilket som är originalfotot? I slutändan blir det enbart bevis på att manipulation förekommit...
Citera
2022-06-06, 23:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det var inte vad jag frågade. Min fråga rörde lämpligheten av något du skrev, inte sant?

Vad du anser om lämpligheten i vad jag skriver får du diskutera med dig själv. Jag diskuterar fallet i stort och här mer specifikt de omtvistade bilderna och Amber Heards agerande.
Citera
2022-06-06, 23:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmanschild
Men om du har två fotografier...
1) båda har samma tidsstämpel.
2) båda har öppnats i ett fotoredigeringsprogram.
3) båda är samma fotografi där vissa saker antingen förstärkts eller förminskats med exempelvis saturation.
4) vi vet därför att minst en är redigerad.
5) det går inte att utröna vilken som är redigerad.

Hur avgör man vilket som är originalfotot? I slutändan blir det enbart bevis på att manipulation förekommit...

Om din kollega skickar dig en bild från kontoret som visar en bild från 11.26 när kollegorna samlats i konferensrum Sälen och där chefen går på kryckor och hon sedan publicerar sedan samma bild på Facebook där mättnaden är en annan blir din slutsats att det är tveksamt om det verkligen är sant att kollegorna samlats och att chefen brutit benet öht? Hela bilden är troligtvis då förfalskad?

Ja, med dagens teknik kan förmodligen alla Heards bilder vara falska eftersom det inte bevisats att de är genuina genom ett grundligt studium av metadata.

Ett rimligare antagande är dock att bilderna inte är förfalskade och ett rimligare synsätt på saken att om någon påstår att bilderna är förfalskade bör man bevisa det i så fall.
Citera
2022-06-06, 23:50
Medlem
Citat:
Om din kollega skickar dig en bild från kontoret som visar en bild från 11.26 när kollegorna samlats i konferensrum Sälen och där chefen går på kryckor och hon sedan publicerar sedan samma bild på Facebook där mättnaden är en annan blir din slutsats att det är tveksamt om det verkligen är sant att kollegorna samlats och att chefen brutit benet öht? Hela bilden är troligtvis då förfalskad?

Ja, med dagens teknik kan förmodligen alla Heards bilder vara falska eftersom det inte bevisats att de är genuina genom ett grundligt studium av metadata.

Ett rimligare antagande är dock att bilderna inte är förfalskade och ett rimligare synsätt på saken att om någon påstår att bilderna är förfalskade bör man bevisa det i så fall.

"Mättnaden" blir inte radikalt annorlunda av att skicka en bild. Den genomgår sannolikt viss optimering som kan orsaka artifakter men inget så radikalt som AHs bild. Hade bilden blivit så radikalt optimerad hade bildens kvalitet även försämrats avskevärt vilket inte är fallet här. Gillar att ta olika sidor som rena tankeexperiment men jag kan inte hitta någon anledning att värdera någon av dessa två bilder som bevis till AHs fördel.
Citera
2022-06-06, 23:53
Medlem
Citat:
Bilden ifråga har förresten tidstämpeln 21.25.13 den 21 maj 2016 översatt till svenska. Det bör vara när bilden togs.

Om jag förstår Ackert rätt följer den inbyggda metadatan med på Apples olika enheter och i molnet och ger samma bild på dessa. Alltså är dessa identiska med originalbilden.

Vad jag inte förstår är om och i så fall hur den inbyggda metadatan ändras om man lägger ett färgfilter på den.
Jätteenkelt, det sker vid redigering exempelvis, men visa info från grundbilden följer med. Om man inte redigerar dessa med vilje. Visa filtyper har med sig olika metadata.

Det här är inte någon konstig fråga för allmänt kunnande datakillar.

Metadata kan i princip vara en hel bildfil som bara visar 1 död pixel eller inget alls, men innehåller en hel bok i rådatan som ligger under metadata.
Citera
2022-06-07, 00:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:

Jag kan lova dig att om min kollega skickar en bild från kontoret som visar när vi samlats i konferensrum Sälen och sedan publicerar en bild med en helt annan färgmättnad på Facebook och påstår att bilden tagits vid ett helt annat tillfälle hade jag höjt på ögonbrynen.
Citera
2022-06-07, 00:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad du anser om lämpligheten i vad jag skriver får du diskutera med dig själv. Jag diskuterar fallet i stort och här mer specifikt de omtvistade bilderna och Amber Heards agerande.

Det var fortfarande inte vad jag frågade. Min fråga rörde vad DU ansåg kring lämpligheten av något DU skrev, inte sant? Är det för mycket begärt att be dig bedöma lämpligheten av saker du tidigare skrivit när du kort efteråt skriver något som går på tvärs med detta?

Jag förundras över din ovilja att svara på de enklaste frågor. Och din förmåga att svara extremt selektivt. Och din förmåga att göra absoluta utfästelser som du därefter aldrig står upp för när man påpekar dem. Det är nästan så att jag misstänker att du inte är helt ärlig.

Edit: Också lite roligt att du gör en grej av att du "specifikt diskuterar bilderna" när det krävdes tio påtryckningar innan du ens ville ta i ämnet med tång....
Senast redigerad av Fiffiniffi 2022-06-07 kl. 00:10.
Citera
2022-06-07, 00:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Polisen sa att det inte fanns tecken på att Amber Heard hade blivit vare sig misshandlad eller att lägenheten var sönderslagen. Nu minns jag inte exakt vad polisen hade sagt innan de lämnade lägenheten, men jag minns att jag tog det i stil med "nothing to see here, move on".

Däremot fanns det uppgifter som sa att lägenheten såg värre ut när patrull nr 2 kom till lägenheten, så Johnny Depp måste ha lurat bakom buskarna utanför och sedan gjort en blixtattack så fort patrull nr 1 lämnat platsen. Låter ju inte så där vidare trovärdigt enligt mig.

Fem personer har i samförstånd konspirerat och iscensatt brottsplatsen efter att polisen var där första gången? Det tycker du låter som en trovärdig teori?

Citat:
Finns ett flertal vittnen som sagt att de inte sett en skråma i Amber Heards ansikte. Du menar att deras utsagor skulle vara rena spekulationer? Gör du ens minsta försök att bli tagen på allvar?

Med den sista meningen övergår du till oberättigade personangrepp. Vad får dig att tro att du är berättigad? Skall vi ha en diskussion eller skall vi hålla på så? Du får inte båda. Gör du själv minsta försök att bli tagen på allvar.?

Inget vittne har uteslutit att Heard har skråmor eller i vissa fall sådana hon sminkat över. Det finns däremot flera vittnen som berättar om att hon har skråmor och det finns fotografier som bevis. Sminkösen berättar om hur hon hjälpt till att sminka över Heards skador.

Citat:
Nej, men utan skador och ett flertal vittnen som kan styrka detta, lutar det ju mer åt att den påstådda misshandeln inte har ägt rum, än att det skulle vara så olyckligt att alla som inte såg dessa skador helt enkelt var blinda.

Både fotografier och vittnen finns. Problemet är att du påstår att alla fotona är förfalskade och alla vittnena ljuger.

Citat:
Ja, och dessa bevis talar till Johnny Depps fördel. Jag vill minnas att du också hävdade att Johnny Depp var den som skar av sig sin egen fingertopp genom att slå igen en dörr över fingret. Hur lyckas man med en sån sak menar du? Det är ju inte så att ett finger bara filas av vid en sådan händelse, det blir förmodligen inte heller ett avklippt finger i de flesta såna fall, utan ordentliga krosskador istället.

Nej, bevisen talar för att Heard troligen misshandlades av Depp. Det var vad Nicol konstaterade. Problemet är att du utan orsak avfärdar alla de bevis Nicol stödde sig på.

Fingrar går normalt av genom att de kläms i en f dörr eller maskin eller liknande. Depp lämnade först en redogörelse om att han själv lyckats kapa sin finget. Sedan ändrade han sig och beskyllde Heard. Någon gång ljög han bevisligen. Att kasta en flaska så att en fingertopp går av är verkligen en freak accident. Det är säkert teoretiskt möjligt men det är första gången jag hört talas om det. Folk som kapat av sig fingertoppen finns det många av, t ex genom att klämma den i en dörr.

Depp var bevisligen helt väck i en snedtändning vid tillfället.
Citera
2022-06-07, 00:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag kan lova dig att om min kollega skickar en bild från kontoret som visar när vi samlats i konferensrum Sälen och sedan publicerar en bild med en helt annan färgmättnad på Facebook och påstår att bilden tagits vid ett helt annat tillfälle hade jag höjt på ögonbrynen.

Absolut, men det hade fortfarande inte fått dig att dra slutsatsen att händelsen aldrig inträffat. Det hade fått dig att dra slutsatsen att kollegan hade fel om att det var vid olika tillfällen.
Citera
2022-06-07, 00:15
Medlem
skoputss avatar
Megyn Kelly ger en analys analys av rättegången samt vad domen troligen resulterar i för Heards, respektive Depps, del.
https://www.youtube.com/watch?v=0sF52DQWqJw
Citera
2022-06-07, 00:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Absolut, men det hade fortfarande inte fått dig att dra slutsatsen att händelsen aldrig inträffat. Det hade fått dig att dra slutsatsen att kollegan hade fel om att det var vid olika tillfällen.
Absolut inte. Det hade fått mig att dra slutsatsen att kollegan ljög om det ena eller andra påstådda fototillfället. Hur man än vrider och vänder på det kan ett identiskt fotografi inte tas vid två separata tillfällen
Citera
2022-06-07, 00:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det var fortfarande inte vad jag frågade. Min fråga rörde vad DU ansåg kring lämpligheten av något DU skrev, inte sant? Är det för mycket begärt att be dig bedöma lämpligheten av saker du tidigare skrivit när du kort efteråt skriver något som går på tvärs med detta?

Jag förundras över din ovilja att svara på de enklaste frågor. Och din förmåga att svara extremt selektivt. Och din förmåga att göra absoluta utfästelser som du därefter aldrig står upp för när man påpekar dem. Det är nästan så att jag misstänker att du inte är helt ärlig.

Edit: Också lite roligt att du gör en grej av att du "specifikt diskuterar bilderna" när det krävdes tio påtryckningar innan du ens ville ta i ämnet med tång....

Vad du vill diskutera här är återigen mig och hur jag diskuterar i tråden. Det är inte ämnet för debatten. Jag bemöter det därför inte, men jag är beredd att fortsatt diskutera rättegångarna mellan Depp och Heard med dig i mån av tid och intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in