2022-06-06, 21:48
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag tar sällan bilder med mobilen, så dålig koll på filter där. Har en Canon Eos 850D.
Brukar inte de där filtren appliceras vid tagning eller gör man det efter? Men ja ett simpelt filter kan det vara.
Man gör det efteråt.
Citera
2022-06-06, 21:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Man gör det efteråt.

Okej. Nu vet jag inte om man fick svar på hur bilden tagits och om man fick tillgång till den enheten? Men om man fick så är det bevisat i ett nafs.
Citera
2022-06-06, 21:54
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmanschild
Personligen har jag studerat en hel del IT-forensik men även utan någon som helst utbildning kan man se att ena härstammar från den andra. Det finns väl dock ingen som ifrågasätter det?

Som jag minns det var Team Ambers linje att det var två olika och obearbetade foton. Jag kan bara spekulera i att de annars skulle ha hamnat i stora problem om de och Amber själv medgivit att det var två versioner av samma bild.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-06-06 kl. 22:00.
Citera
2022-06-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Som jag minns det var Team Ambers linje att det var två olika och obearbetade foton. Jag kan bara spekulera i att de annars skulle ha hamnat i stora problem om de och Amber själv medgivit att det var två versioner av samma bild.
Hon hävdade att den ena bilden var tagen på morgonen och den andra på kvällen.
Citera
2022-06-06, 21:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Okej. Nu vet jag inte om man fick svar på hur bilden tagits och om man fick tillgång till den enheten? Men om man fick så är det bevisat i ett nafs.
Om jag har förstått det hela rätt så är det ett mobilfoto från början.
Citera
2022-06-06, 22:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om jag har förstått det hela rätt så är det ett mobilfoto från början.

Ja då borde bevisen 1. Vara mindre trovärdiga och 2. Lätta att få tag på för att motbevisa.
Citera
2022-06-06, 22:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Allt jag gjort är att ställa en enkel fråga och sedan tvingats upprepa den 10 ggr innan du svar. Precis som med frågan innan. Vi får se hur det går den här gången.

Ingen har tvingat dig att upprepa den, hjärtat. Om inte jag har lust att svara på din fråga eller diskutera med dig så låter jag bli. Som jag skrev så är du bland för aggressiv och manisk i din inläggsfrekvens där du kräver svar så att jag börjar förstå hur du menar att Depp kände sig när Heard ville bråka med honom. Jag diskuterar på de villkor jag själv vill, liksom du gör.

Citat:
Har du missat hennes vittnesmål? Hon säger under ed att det är två olika foton tagna samma dag av henne, den ena tagen med vanity light. Hon säger också att hon inte redigerat något av dem.

Om vi lämnar hennes syfte därhän, kan du åtminstone hålla med mig om att Amber ljugit under ed, eftersom det uppenbart är samma ursprungsfoto bara att den ena bilden har fått ökat mättnad?

Se även en video där någon enkelt kan göra om den ena bilden till att bli nästan identisk med den andra:
https://www.youtube.com/watch?v=9tm_29uUVa8

Du menar alltså att en av dem är äkta och dessutom visar en misshandlad Heard?

1. Vilken av dem? Höger eller vänster?
https://d.newsweek.com/en/full/20398...dly-edited.jpg

2. Hur vet du att hon blivit misshandlad?

Du tror inte det kan vara så enkelt som att bara den ena var avsedd att användas men att båda kom med i bevismaterialet till rättegången?

Jag har svårt att tro att någon som har en uttänkt plan att producera en förfalskad bild missar att göra sig av med originalet och att det råkar komma med i bevismaterialet tillsammans med förfalskningen. Förslagenhet rimmar illa med helt obegripliga enkla misstag. Även om Heard skulle vara psykopat.

Dock. Bilderna ser verkligen identiska ut. Om Heard vet att de är det då ljuger hon verkligen under ed, absolut.

Vad gäller vilken färgsättning som är den riktiga och om någon är att betrakta som originalet, så uppfattar jag som sagt Ackert som att inget talar för att bilden har redigerats i något redigeringsprogram som bör få oss att anta att bilden skulle vara fabricerad utöver att det är olika färgsättning.

Menar du att Heard inte tagit bilden av sig själv och att tidstämpeln på bilden som man konstaterade var identisk inte stämmer och visar när bilden var tagen?

Jag menar att bilden är tagen av Heard vid det tillfälle tidstämpeln visar och att den visar en verklig skada på Heard. Det hela är förenligt med när Heard och Depp haft ett gräl och med när Heard uppger sig blivit misshandlad. Alltså utgör den på samma sätt den skulle gjort i en svensk rättegång bevisning som stöder Heards utsaga.

Det skall inte förväxlas med att bilden i sig bortom rimligt tvivel visar att Heard för det första blivit misshandlad och för det andra att om hon blivit misshandlad så är det av Depp.

Då fungerar det inte med den här typen av stödbevisning.
Citera
2022-06-06, 22:05
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
För att man av frånvaron på bevis skall kunna sluta sig till att dej inte finns bevis måste man aktivt säkerställa detta. Polisen gjorde inte någon speciell undersökning av vare sig Heard eller våningen. Av polisens vittnesmål vet vi att de inte såg några omisskännliga tecken på det uppträde som fyra vittnen vittnar om verkligen skedde mellan Depp och Heard. Det innebär inte att vittnena ljuger. I själva verket är det mycket osannolikt att fyra vittnen ljuger samstämmigt.

Polisen sa att det inte fanns tecken på att Amber Heard hade blivit vare sig misshandlad eller att lägenheten var sönderslagen. Nu minns jag inte exakt vad polisen hade sagt innan de lämnade lägenheten, men jag minns att jag tog det i stil med "nothing to see here, move on".

Däremot fanns det uppgifter som sa att lägenheten såg värre ut när patrull nr 2 kom till lägenheten, så Johnny Depp måste ha lurat bakom buskarna utanför och sedan gjort en blixtattack så fort patrull nr 1 lämnat platsen. Låter ju inte så där vidare trovärdigt enligt mig.

Citat:
Det finns ingenting öht som talar för några ditsminkade blåmärken. Det är rena spekulationer utgående från vantolkningar av hur hon uttryckte sig och vilket smink som visades upp av hennes advokater osv. Ett lågvattenmärke i rättegången och i resonemangen runt den.
Finns ett flertal vittnen som sagt att de inte sett en skråma i Amber Heards ansikte. Du menar att deras utsagor skulle vara rena spekulationer? Gör du ens minsta försök att bli tagen på allvar?

Citat:
Uppgifterna som talar emot Heards uppgifter är inte sådana att de motsäger dem. Depps livvakter och övrig personal vittnar om att de inte sett Heard misshandlad, men det innebär inte att hon inte blivit det.
Nej, men utan skador och ett flertal vittnen som kan styrka detta, lutar det ju mer åt att den påstådda misshandeln inte har ägt rum, än att det skulle vara så olyckligt att alla som inte såg dessa skador helt enkelt var blinda.

Citat:
Givetvis går jag inte bara på känsla. Det gjorde inte heller Andrew Nicol som resonerade i linje med hur professionella domare brukar göra när det gäller våld inom relationer där väldigt ofta ord står mot ord. Här finns mer bevis än det brukar göra i sådana fall.

Ja, och dessa bevis talar till Johnny Depps fördel. Jag vill minnas att du också hävdade att Johnny Depp var den som skar av sig sin egen fingertopp genom att slå igen en dörr över fingret. Hur lyckas man med en sån sak menar du? Det är ju inte så att ett finger bara filas av vid en sådan händelse, det blir förmodligen inte heller ett avklippt finger i de flesta såna fall, utan ordentliga krosskador istället.
Citera
2022-06-06, 22:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmanschild
Personligen har jag studerat en hel del IT-forensik men även utan någon som helst utbildning kan man se att ena härstammar från den andra. Det finns väl dock ingen som ifrågasätter det?

Amber Heard påstod att det var olika foton. Men den rimliga slutsatsen är att det är samma foto med olika färgläggning, fast som sagt där det ena är mer likt eller identiskt det Heards telefon först visade henne. Som alltså var ett äkta foto som visar vad som förefaller vara en skada som är förenlig med att hon fått en smäll.
Citera
2022-06-06, 22:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ja då borde bevisen 1. Vara mindre trovärdiga och 2. Lätta att få tag på för att motbevisa.
Hon hade tydligen gjort sig av med den aktuella telefonen. Att bilder finns i molnet hjälper ju inte i det här ärendet.
Citera
2022-06-06, 22:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Hur vet du att båda fotona kom med i rättegången på hennes initiativ?

Det vet jag förstås inte, men hon borde haft chansen att göra sig av med det första fotografiet innan advokaterna kom in i bilden om planen var att förstärka skadan på originalbilden.
Citera
2022-06-06, 22:12
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Hon hävdade att den ena bilden var tagen på morgonen och den andra på kvällen.
Haha!

Är det sant? Det hade jag missat!

Måste vara bra svårt att bidra med länk till det svaret från rättegången med tanke på allt material som nu finns ute, men det vore verkligen underbart med något som kan bekräfta detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in