Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Jag har tänkt precis samma sak ett antal gånger. Textbook narcissistiska borderline-häxor båda två. Skillnaden i rättssalen är väl främst att Amber har bättre advokater som gett henne extremt hård coachning att inte visa för mycket av sin sanna personlighet (jämfört med t ex alla inspelningarna där man verkligen får reda på vem hon är), till skillnad från Jodi som gick rakt i fällan.
Annars är de läskigt lika. Båda tittar på juryn vid varenda svar, även om det är en enkel ja/nej-fråga. Båda försöker spela oberörda när någon berättar sanningen om dem, men misslyckas uppenbarligen. Båda vägrar acceptera minsta ansvar. Båda ljuger helt obehindrat. Good stuff.
Edit: Glömde tillägga: Båda gråter i rättssalen utan att producera minsta tår.
Det är väldigt märkligt att vissa personer med dessa störningar verkar så extremt lika varandra i vissa avseenden. Det får mig att undra om den genetiska faktorn kanske ändå har en ganska stor betydelse för dessa störningar. Tidigare har jag tänkt att det sådant mest utvecklas under barndomen p.g.a. otrygghet/övergrepp. Men det lilla jag har hört om Ambers barndom, så var den väl ganska bra(?)
Så vad kan detta bero på, i huvudsak. Kan det vara ett biologiskt syndrom i hjärnan likt ADHD? En avvikelse i själva hjärnans uppbyggnad som orsakar detta? Frågan är om det hade hjälp om forskningen kom fram till det och även hittade en fungerande medicin. Det verkar ju inte troligt att Amber Heard skulle upptäcka sitt eget tillstånd och söka läkare och ett recept mot det. "Jo jag fick nog en liten släng av borderline i helgen när jag skrek på gubben hemma, men det fixade vårdcentralen snabbt med ett bra recept". Det är svårt att se den komma.
Det viktigaste här är väl att vi övriga lär oss att identifiera och undvika de här människorna.