Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Det är väldigt märkligt att vissa personer med dessa störningar verkar så extremt lika varandra i vissa avseenden. Det får mig att undra om den genetiska faktorn kanske ändå har en ganska stor betydelse för dessa störningar. Tidigare har jag tänkt att det sådant mest utvecklas under barndomen p.g.a. otrygghet/övergrepp. Men det lilla jag har hört om Ambers barndom, så var den väl ganska bra(?)
Så vad kan detta bero på, i huvudsak. Kan det vara ett biologiskt syndrom i hjärnan likt ADHD? En avvikelse i själva hjärnans uppbyggnad som orsakar detta? Frågan är om det hade hjälp om forskningen kom fram till det och även hittade en fungerande medicin. Det verkar ju inte troligt att Amber Heard skulle upptäcka sitt eget tillstånd och söka läkare och ett recept mot det. "Jo jag fick nog en liten släng av borderline i helgen när jag skrek på gubben hemma, men det fixade vårdcentralen snabbt med ett bra recept". Det är svårt att se den komma.
Vad jag förstår finns det en medfödd genetisk komponent som sedan "aktiveras" under vissa förhållanden i barndomen. Dr Janeen DeMarte hade en intressant förklaring kring detta i Jodis andra rättegång. Om jag ska försöka återge hennes beskrivning så gott jag kan: Hon menade att borderline-barn var mer emotionella av naturen och därför ofta överreagarar/reagerar annorlunda på alla möjliga tänkbara situationer. Om barnets omgivning då konsekvent behandlar barnet som nånting konstigt för att barnet känner som det gör, så kommer barnet att få en identitetslöshet eftersom
barnet hela tiden lär sig att basera sin verklighetsuppfattning genom andra. Det är detta som sedan orsakar de klassiska borderline-dragen som rädsla för att bli övergiven (vem ska annars se verkligheten åt BPD-personen?), speglande av andras språk/kroppsspråk/energi/intressen/åsikter och stora anpassningar till andras levnadssätt/preferenser (för att de hela tiden imiterat andra), känslor av tomhet, idoliserande av sin partner.
Så det räcker kanske inte med att ha en normal barndom för att "aktivera komponenten", du måste nog egentligen ha en riktad, konsekvent, genomtänkt ansträngning gentemot barnet för rädda upp situationen.
Citat:
Det viktigaste här är väl att vi övriga lär oss att identifiera och undvika de här människorna.
Där är rättegångar som denna och Jodi Arias guldgruvor. Man lär sig att se typiska BPD-tecken hos människor. Men jag förstår att det kan vara lätt att trilla dit, eftersom BPD-personer är så anpassningsbara till andra till en början. Man kan lätt tro att man hittat sin själsfrände innan de plötsligt flippar över något helt oväntat en bra bit in i förhållandet när man redan är emotionellt investerad till tusen.