Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-01-13, 10:33
Medlem
ApolloGrekens avatar
Jag börjar med en anekdot, som kanske/kanske inte är sann, Inför invasionen i Normandie tog amn ut ett antal soldater och lärde dem norska. Mycket hemligt, ingen fick berätta. Man räknade kallt med att någon skulle berätta för en kompis och att det skulle sprida sig till tyskarna. Mycket riktigt, tyskarna fick kännedom om detta och var beredda på en invasion i Norge.

Med detta menar jag att det kan finnas många som är säkra på att de vet var RB finns, den som berättat det är ärligen övertygad osv. Det är bara det att det det inte var RB 60 som man förevisades med tystnadsplikt o allt.

Jag har forskat lite om TV-masterna, jag ser det som självklart att RB60 hade tillgång till TV-sändning. Jag har bara tillgång till aktuella uppgifter, de finns på nätet.

Det finns 54 större sändarstationer, de i närheten av Bergslagen är Örebro/Lockhyttan, Västerås/Lillhärad, Borlänge/Idkerberg och Mora/Eldris. Jag antar att det är mellan dessa som sändningarna reläas. De de "större stationerna" hör ett antal understationer, i Lockhyttans fall är det Degerfors, Högfors, Hörken och Kopparberg. (Det är väl det jag o terracom kallar Kopparberg som mcJocke kallar för Ljusnarsmasten)

För att sända ut över landet måste man från Bergslagen gå via Lockhyttan, man är alltså beroende av att den masten fungerar. Reläar man från en annan mast, t.ex. Kopparberg, är man också beroende av den fungerar. Naturligtvis kan man sända från en egen mast men det är att komplicera livet.

Så det finns i alla fall vissa skäl som talar för att Lockhyttan kunde nås med nedgrävd kabel. Enligt nätet byggdes Lockhyttan runt 1960, det var ungefär då som man flyttade in i RB 60 (jag utgår från Lindströms skrivning). Så det stämmer. OM det är så att Lockhyttan hade denna uppgift så fick säkert masten sin placering för att passa placeringen av RB 60.
I utvärderingen av olika platser enligt min kravspecifikation skulle jag sätta två plus om platsen är inom 10 km från Lockhyttan och ett plus om den är inom 10 km från de övriga masterna.
Citera
2009-01-13, 10:37
Medlem
Bluebeast72s avatar
En intressant iaktagelse som kan vara av vikt är ju i den nya dokumentären "landshövdingen".

Där kan man se anders björk gå i ngt underjordiskt komplex o tittar man noga skymtar en skylt förbi sittande på väggen med texten: "Riksledning" och en pil.

Kan detta månde vara den så omtalade o önskade riksbunkern?
Citera
2009-01-13, 11:52
Medlem
ApolloGrekens avatar
Var visas den dokumentären? Och f´låt en dum fråga, sammanhanget var sådant att skylten syftade på en grupp människor? Inte ett kabel- (=lednings)stråk?
Citera
2009-01-13, 11:56
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Var visas den dokumentären? Och f´låt en dum fråga, sammanhanget var sådant att skylten syftade på en grupp människor? Inte ett kabel- (=lednings)stråk?
Syftades på en grupp människor enligt mig. Dokumentären är helt ny o går på valda bios.
Citera
2009-01-13, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
En intressant iaktagelse som kan vara av vikt är ju i den nya dokumentären "landshövdingen".

Där kan man se anders björk gå i ngt underjordiskt komplex o tittar man noga skymtar en skylt förbi sittande på väggen med texten: "Riksledning" och en pil.

Kan detta månde vara den så omtalade o önskade riksbunkern?

Det enda jag känner till som officiellt kallas "Riksledning" är Banverkets ledningsgrupp.

Men med tanke på att Anders Björck var landshövding i Uppsala län är det ju inte heller otänkbart att han var i OPILs lokaler han var i med det var nog inte RB60 utan något nyare.
Citera
2009-01-13, 14:40
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Jag börjar med en anekdot, som kanske/kanske inte är sann, Inför invasionen i Normandie tog amn ut ett antal soldater och lärde dem norska. Mycket hemligt, ingen fick berätta. Man räknade kallt med att någon skulle berätta för en kompis och att det skulle sprida sig till tyskarna. Mycket riktigt, tyskarna fick kännedom om detta och var beredda på en invasion i Norge.

Med detta menar jag att det kan finnas många som är säkra på att de vet var RB finns, den som berättat det är ärligen övertygad osv. Det är bara det att det det inte var RB 60 som man förevisades med tystnadsplikt o allt.

Jag har forskat lite om TV-masterna, jag ser det som självklart att RB60 hade tillgång till TV-sändning. Jag har bara tillgång till aktuella uppgifter, de finns på nätet.

Det finns 54 större sändarstationer, de i närheten av Bergslagen är Örebro/Lockhyttan, Västerås/Lillhärad, Borlänge/Idkerberg och Mora/Eldris. Jag antar att det är mellan dessa som sändningarna reläas. De de "större stationerna" hör ett antal understationer, i Lockhyttans fall är det Degerfors, Högfors, Hörken och Kopparberg. (Det är väl det jag o terracom kallar Kopparberg som mcJocke kallar för Ljusnarsmasten)

För att sända ut över landet måste man från Bergslagen gå via Lockhyttan, man är alltså beroende av att den masten fungerar. Reläar man från en annan mast, t.ex. Kopparberg, är man också beroende av den fungerar. Naturligtvis kan man sända från en egen mast men det är att komplicera livet.

Så det finns i alla fall vissa skäl som talar för att Lockhyttan kunde nås med nedgrävd kabel. Enligt nätet byggdes Lockhyttan runt 1960, det var ungefär då som man flyttade in i RB 60 (jag utgår från Lindströms skrivning). Så det stämmer. OM det är så att Lockhyttan hade denna uppgift så fick säkert masten sin placering för att passa placeringen av RB 60.
I utvärderingen av olika platser enligt min kravspecifikation skulle jag sätta två plus om platsen är inom 10 km från Lockhyttan och ett plus om den är inom 10 km från de övriga masterna.

Det finns Teracom-anläggningar som har anslutningar mot FTN för just det ändamål som du beskriver.
När det gäller fasta sändarannex eller ut-punkter för grupperingsplatser så kan dessa ligga i princip vart som helst då den mesta av kommunikationen körs via fiber/SDH eller som tidigare via FDM utrustningar.
Reservanläggningar är oftast transportabla och sätts upp vid behov.
Citera
2009-01-13, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Det finns Teracom-anläggningar som har anslutningar mot FTN för just det ändamål som du beskriver.
När det gäller fasta sändarannex eller ut-punkter för grupperingsplatser så kan dessa ligga i princip vart som helst då den mesta av kommunikationen körs via fiber/SDH eller som tidigare via FDM utrustningar.

Dessa system fanns väl ändå inte 1960?
Citera
2009-01-13, 15:04
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:

Utan att veta några detaljer kan jag ana att det är på det sättet. men jag skrev nog inte att mitt intresse gäller det jag kallar RB 60, den plats för den civila ledningen som färdigställdes ungefär 1960.

Då fanns inte fiber. Klart man kan ha en sändare för analog tv, men hade inte kabel varit att föredra? Därav skälet till att i min kravspec ge en viss om än låg vikt till närheten till Lockhyttan.

En fråga till den som kan sin flyghistoria. Vilka flygplan fanns det kring 1960 som kunde ta 10 passagerare? Start- och landningssträckor?
Citera
2009-01-13, 15:53
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Dessa system fanns väl ändå inte 1960?

Jodå, multiplexutrustning fanns redan på 40-talet om än i bergänsad omfattning, som kunde via koax distribuera upp till 960 kanalgrupper. På 60-talet kom FDM tekniken som innebar högre kapacitet, vilket borde ligga i linje (tidsmässigt) med uppkomsten av RB. Mycket av det som drev detta framåt var relaterat till STRIL60 som var kapacitetskrävande när det gällde transmission. Dessutom så började försvaret bygga mer egna kabelbaserade nät så att men inte var helt beroende av Televerket.
Optoförbindelser började användas från mitten på 80-talet.
Senast redigerad av kolyma 2009-01-13 kl. 15:55.
Citera
2009-01-13, 15:54
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:

En fråga till den som kan sin flyghistoria. Vilka flygplan fanns det kring 1960 som kunde ta 10 passagerare? Start- och landningssträckor?

Hkp4 (Helikopter 4) "Vertol" Infördes 1963 i FM och kunde ta ca: 26 pers. Och med helikopter kan man ju landa lite var stans.

Sedan fanns det inom FM ett varierat antal "TP" Transportplan under denna perioden.

http://www.soldf.com/hkp4.html
Citera
2009-01-13, 16:16
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
På 60-talet kom FDM tekniken som innebar högre kapacitet, vilket borde ligga i linje (tidsmässigt) med uppkomsten av RB. Mycket av det som drev detta framåt var relaterat till STRIL60

Nu börjar vi talking business. Du verkar kunna detta.

För RB60 gällde inga större ekonomiska begränsningar, hade STRIL60 råd med något hade dom det dubbelt upp. Ursäkta okunskapen men, var inte STRIL60-länkarna digitala, dvs i princip avståndsoberoende?

Om du hade en TV-studio i ett bergrum och en länkmast i det officiella tv-nätet, hur skulle du ordna den förbindelsen och vilket är det största avståndet??
Citera
2009-01-13, 16:29
Medlem
LågOchLångsams avatar
Jag tror inte på en separat RB för den civila ledningen, utan en kombinerad för landets högsta militära och civila ledare, det påståendet grundar jag på Samuel Palmblads bok Kalla krigets kronoberg där han skriver "den sk högkvarterszonen där landets högsta militära och civila ledare ska samgrupera"

Hur som haver, 1958 fanns det 11st hkp1, Boeing Vertol-44, med plats för 15 passagerare. Sedermera kom 19st hkp 3, med plats för 8 passagerare, där efter 14st hkp4 med plats för 26 passagerare. Det är dessa hkp som fanns under tidsperioden.

Vad det gäller flygplan så är det väl Tp79, DC3, TP 83 Pembroke, 10 passgerare och TP 84 Hercules med plas för 90 passagerare. Alla dessa kan landa på gräsfält, och i alla fall TP84 har mycket goda STOL egenskaper.

Det räcker med en tillräckligt lång raksträcka för att flygplanen ska kunna landa, och det gör möjligheterna oändligt mycket större.

Dessutom kan man använda hkp för att transportera regeringen från deras UPl till ett större fält, där låt oss säga 8 hercor med vardera 90 platser. 90*8=720 passagerare.

Dessutom fanns vid tidpunkten 8st DC3or (Douglas C47) med plats för 28 passagerare, 28*8=224

720+224=944.

Nu känns det som jag drev iväg lite, men om vi hittar lämpligt fält med kapacitet att klara ~4 rundor á 8 TP84 och TP79, lämplig järnväg så kanske vi kan vara något på spåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in