Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-06-02, 11:41
Medlem
perry2s avatar
Blev sugen på en bärplockartur i sommar. Kanske mellan Norakrysset och Grythyttan. Det lär växa bra nära sjöar och höga kullar.
Växer det bra där?
Citera
2009-06-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Blev sugen på en bärplockartur i sommar. Kanske mellan Norakrysset och Grythyttan. Det lär växa bra nära sjöar och höga kullar.
Växer det bra där?
Du kan komplettera med svamp så täcker du in resterande naturytor och där asfalten ligger fast kan du kolla halten av Bitumen. Denna siffra ger åldern på beläggningen vilket oxå kan ge en vink om i vilket "åldershärad" vägen hör hemma.
Det är alltid bra att ha många järn i elden när de knackar dig på axeln och frågar vad du pysslar med just här.
Leta efter ett skadat djur du nyss såg kan kanske oxå rädda dig för ett brinnande djurskyddsintresse kan knappast nån ifrågasätta.
Man kan, liksom säljare, ha olika argumentkort i bröstfickan så att ingen naturaktivitet glöms bort då det kör ihop sig.
Lycka till och glöm inte att rapportera. Kanske springer vi på varandra i skogen ungefär som när Livingstone och Stanley möttes den 10 november 1871 i Ujiji vid Tanganyikasjön.
Skojar bara, GE JÄRNET.
Citera
2009-06-02, 17:52
Medlem
perry2s avatar
-Rb 60 förmodar jag...?
-Ja men bra civ....
-Försök vid nästa kulle.
Föresten närmsta bankomat är i Nora... Var det Carl-Jan ni hette?

I USA har de märkt ut sitt område i bergen vid Colorado Springs på officiella kartor.
Citera
2009-06-02, 18:02
Medlem
Citat:
I USA har de märkt ut sitt område i bergen vid Colorado Springs på officiella kartor.

Fast Cheyenne Mountain är ju NORAD, inte motsvarande RB-60.
Citera
2009-06-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbe
Fast Cheyenne Mountain är ju NORAD, inte motsvarande RB-60.

Precis. Närmaste motsvarigheter är väl Greenbrier Resort för kongressen och Mount Weather det exekutiva styret.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greenbrier_Resort
http://www.greenbrier.com/site/bunker.aspx

http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Weather_Emergency_Operations_Center
Citera
2009-06-02, 20:53
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abergvall
Precis. Närmaste motsvarigheter är väl Greenbrier Resort för kongressen och Mount Weather det exekutiva styret.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greenbrier_Resort
http://www.greenbrier.com/site/bunker.aspx

http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Weather_Emergency_Operations_Center

De är öppna om var de ligger i alla fall. Video tour, Guided tour osv.
Citera
2009-06-02, 22:43
Medlem
Citat:
De är öppna om var de ligger i alla fall. Video tour, Guided tour osv.

Men det skulle va f-n om den lede fi tar sig ända till Colorado...
Viss skillnad alltså.

Jag tror att berganläggningarna sedan många år handlar om tillgång till el, kommunikation, vatten och förnödenheter snarare än skydd.
Vi ska heller inte glömma att de är bra vid naturkatastrofer, pandemier osv.
Snart? är bergen övergivna förutom för tele osv.
Datorer/Internet/mobiltelefoni gör dem överflödiga.

Läste en artikel om att kärnkraftverk var perfekta att ha i berg!

På 60, 70-talet funkade det om inte stället blev atombombat m direkträff vilket var hyfsat osannolikt då. Men nu med förband typ Spetznaz och kryssningsmissiler?

Vissa här vet allt som är värt att veta i denna fråga men röjer INTE SO, what so ever.
Bra!
Citera
2009-06-11, 16:42
Medlem
Ganska intressant läsning om t ex greenbriar bunkern nämnd ovan.
Även om våran riksbunker inte behöver ha exakt samma design så ser man ju ändå hur jänkarna gjorde på den tiden när den byggdes.

Nämns bl a att det fanns en "gigantisk" radiomast (med en sensor som skulle känna av ljusblixten från en a-bomb) 4 miles ifrån anläggningen.

Vattenintaget fanns 3/4 mile från anläggningen.

Drivmedel lagrades i stora tanka inne i själva bunkern.

Anläggningen kunde vara i fullt operativt skick på 4-8h.
Så jag antar att den gigantiska masten alltid var monterad. Dvs inte nedpackad i nån låda och byggdes upp omden skulle behövas.

Just den här bunkern var och förblev hemlig i 30 år och låg under och delvis i ett vanligt hotell där vanliga gäster kunde strosa runt när den inte var "in use".

Det är en liten tankeställare för de som fortf. insisterar på att alla våra RB definitivt måste ligga gömda i nån mörk skog med meterhöga taggtrådsstängsel och beväpnade vakter på området.
Citera
2009-06-11, 19:45
Medlem
ormtjusarens avatar
fiiin bunker

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja, eftersom det handlar om den mytiska (? ) Riksbunkern får vi sortera undan flygets fd viktigaste ledningscentraler från listan över "tänkbara platser". StriC (dagens benämning) i Uppland är en av två, den andra finns i Norra Skåne (platsen är väl känd, men ändå).

Det är ganska klarlagt att det finns ett antal "riksbunkrar" genom åren och den som de flesta diskuterar är "riksledningens krigsuppehållsplats" under tidiga delen av "kalla kriget".

Några av kraven på en sådan plats är självklara, till exempel att det skulle dröja länge innan platsen blev kringränd av fientliga styrkor, att den skulle vara svår att slå ut i ett slag, att den skulle vara placerad på rimligt avstånd från "feta militära mål", att den skulle ha bra kommunikationer osv.

Andra krav på platsen är att man skall hinna dit i tid för att ha nytta av den, och det är en av de mer trovärdiga anledningarna till att man i så fall skulle flytta uppehållsplatsen närmare huvudstaden efter hand som man sett "kuppanfall" som ett troligt scenario. RB60, däremot, var tänkt för den tid då massevakueringar fortfarande ansågs realistiska och när man trodde att förvarningen skulle vara dagar, inte timmar.

En annan trend är utvecklingen inom samband och kommunikation, man kan vara informerad och beslutsmässig med en mindre stab runt 1980 än 1960. Att flytta ett härke om 4000 statstjänstemän är något annat än att samla krigsdelegationen, regeringen och en utvald stab med viktiga tjänstemän (tusen personer?).

En tredje trend är glidningen i synen på vad som är en långdragen konflikt och ledningens nödvändiga uthållighet. Man räknade utan vidare med att Sverige skulle kunna hotas och spärras av under lång tid och man trodde antagligen på ett betydligt längre krigsförlopp -60 än -80. Bara en sådan sak som att ta med representanter för arbetsmarknadens parter till uppehållsplatsen pekar på den synen.

Det är därför, beroende på tidsperspektiv, som RB kan vara en skyddad ledningscentral för några hundra i Stockholm, en uppehållsplats jämförbar med en stor militär stab i Sörmland (eller nånstans) och ett fyra-fem gånger större komplex av bergrum i Bergslagen.
för min del undrar jag vad bunkern strax under stockholms-stadion fyllde för funktion . om den var militär eller civil.den är såvitt jag vet plomberad uppifrån.men kan ju säkert nås från annat håll under. PS.jag är inget troll
Citera
2009-06-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Vad är sagt om flygvapnets bergrum i Bålsta. En vän till mig gör värnplikten som bevakningssoldat i Uppsala och har nu, tillsammans med ca 30 andra värnpliktiga blivit skickade till ett bergrum i Bålsta där de skall bevaka bergrummet på order från UNDSÄK. I vilket fall som helst berättar han historier om att tidigare år har bevakningssoldaterna gripit folk som plockat svamp i skogen runt omkring och likn. Min slutsatts av detta är att området runt bergrummet inte är avspärrat eller utmärkt med skyltar vilket för mig är ett tecken på att de vill hålla det så dolt som det bara är möjligt men ändå med hög bevakning och låg tolerans mot inkräktare.

Vore intressant att veta på vilka grunder "folk" blivit gripna.
Det går nämligen inte att gripa folk för att man tycker att de är besvärliga om de inte borde ha anledning att förstå att de inte borde vara på platsen ( = SO-skyltar).
Det går att jävlas med folk som befinner sig INVID ett SO, men då pratar vi inte längre om folk som verkligen plockar svamp...
Citera
2009-06-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Vore intressant att veta på vilka grunder "folk" blivit gripna.
Det går nämligen inte att gripa folk för att man tycker att de är besvärliga om de inte borde ha anledning att förstå att de inte borde vara på platsen ( = SO-skyltar).
Det går att jävlas med folk som befinner sig INVID ett SO, men då pratar vi inte längre om folk som verkligen plockar svamp...

StriC/LSS/FMTM i Bålsta är skyltat på rejält avstånd från anläggningen, oavsett vilken väg du anländer. Du kan således inte anlända till vakt eller staket vid huvudanläggningen utan att ha brutit mot förbud. Och kilometer innan skyddsobjektskyltarna är det enskild väg med obehörig trafik förbjuden.
Citera
2009-06-12, 23:33
Medlem
dunderkålas avatar
Sen MÅSTE det inte finnas SO skyltar vid ett SO heller
Jag har varit på ett SO som inte skall synas, där finns heller inga skyltar. Tyvärr var det ingen riksbunker Men jag har svårt att tro att RB skulle vara skyltad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in