Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-01-22, 22:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Beredskapsloken såldes ut 2007 har jag för mig, någon stans har jag sett bilder på när ett lok i "mint condition" dras ut ur ett plåtskjul

Helt utan bäring på RB; ånglok kan vara mycket slitna och ändå se fantastiska ut. Det beror på att kondensortuber och panna slits ganska hårt när de brukas och kan behöva bytas vid stora revisioner. Det var IOFS en av kriterierna när ångloken ställdes av att de skulle ha rimlig livslängd kvar om de skull ingå i beredskapsreserven. Många av beredskapsloken har överlämnats till entusiaster (jv-klubbar) som kör dem i museitrafik.
Citera
2009-01-22, 23:14
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Helt utan bäring på RB; ånglok kan vara mycket slitna och ändå se fantastiska ut. Det beror på att kondensortuber och panna slits ganska hårt när de brukas och kan behöva bytas vid stora revisioner. Det var IOFS en av kriterierna när ångloken ställdes av att de skulle ha rimlig livslängd kvar om de skull ingå i beredskapsreserven. Många av beredskapsloken har överlämnats till entusiaster (jv-klubbar) som kör dem i museitrafik.

Jo, jag vet om problemen med kondensortuber. Har sett bilder där de har behövt bytas på lok som vart förrådsställda.
Citera
2009-01-23, 05:13
Medlem
Starvids avatar
Den som är intresserad av hemliga ledningsplatser kan med fördel undersöka det som kallas för "Redovisningsavdelning Bergslagen". Ett namn som valts just för att det ska låta så oerhört tråkigt och ointressant som möjligt...

Numera namnbytt till "Försvarsmaktens Telenät- och Markteleförband".
Citera
2009-01-23, 06:02
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen
Anledningen till att det finns en Reservupplagsplats/omformarstation i Grängesberg är av den enkla anledningen att den oerhört viktiga malmtransporten till Oxelösund ej fick drabbas av driftstopp.

*Tack!*

Citat:
Back to topic!
Vart är TS förresten???.....

Det undrar jag också...
Citera
2009-01-23, 10:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Back to topic!
Vart är TS förresten???.....

Måhända har han verkligen hittat fram till RB och sitter nu inlåst i den, kanske tillsammans med de andra som genom åren har löst gåtan med dess verkliga läge?

En gissning tagen ur luften (mer eller mindre): Kan kodnamnet "Disa" vara intressant i sammanhanget ?
Citera
2009-01-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Måhända har han verkligen hittat fram till RB och sitter nu inlåst i den, kanske tillsammans med de andra som genom åren har löst gåtan med dess verkliga läge?

En gissning tagen ur luften (mer eller mindre): Kan kodnamnet "Disa" vara intressant i sammanhanget ?

Nej.
Citera
2009-01-23, 16:38
Medlem
sniffdogs avatar
Tillbaka till verkligheten

Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
*Tack!*

Det undrar jag också...

NEJ! jag är inte borta!
Tyvärr har långa sjukhusvistelser o en "personlig tragedi" fått mig att tappa greppet om tråden,men nu är man ju påläst igen.
Tack Jocke!
Jag anser som så här-"riksbunkern"(Lindströms)Är redan avslöjad,vad avser plats.
Det var dit jag ville komma o är nöjd med det.
Tyvärr är det nog svårt att "besöka"denna plats pga. bevakning etc.
Allt står skrivet i tråden.
MVH sniffdog
Citera
2009-01-23, 20:11
Medlem
Albert.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
har hört att alla omformarstationer inte hade samma "funktion" när de byggdes, kan det stämma?

Dvs alla var inte till för tågens skull utan där stod stationära ånglok.

Dessa lok kunde vid behov användes som ångpannor och leverera ånga till en ångturbin och således producera el.

Vad gäller just denna omformarstation iaf så fanns det bara en vanlig generatorvagn (eller två i rad på samma sida) när den var i full drift. Det är nog antagligen preskiberat nu, men för ca 20 år sen hittade jag en väg in i stationen (genom ett luftintag på toppen av berget) och där fanns inget lok. Men väl riktigt gamla välputsade, brummande generatorvagnar. Har för mig det stod 1930 eller 1940 instansat på dörrarna till vagnarna.
Citera
2009-01-24, 15:53
Medlem
Rikets högsta ledning kan styra landet från konferenshotell

http://www.foi.se/FOI/templates/Page____1247.aspx
Citera
2009-01-24, 16:11
Medlem
"-Landets högsta ledning (regering och riksdag) är väl försedd med reservkraftkapacitet." Sid 2 i länk om Stockholms Länsstyrelses utvärdering av tillgången på reservkraftverk.
http://www.ab.lst.se/upload/dokument/raddning_och_sakerhet/Reservkraft-utv.pdf

Detta tyda på att Regeringen numer avser stanna i huvudstaden i ett första läge. Då framstår gamla RB´n som altmer antik.
Citera
2009-01-24, 16:23
Medlem
Achtung Panzer

"Rikets högsta ledning kan styra landet från konferenshotell"

Voksenåsen er Norges Nasjonalgave til Sverige som takk for hjelpen under krigen, og de første årene etter 2. verdenskrig.

Vår hovedvekt ligger i dag på kurs og konferanse. Alle våre 78 overnattingsrom, restaurant og salonger har utsikt over byen. I Dag Hammarskjöld-paviljongen sitter man så å si ute i selve naturen.

På Voksenåsen, lokalisert 500 meter over havet, vil det svenske flagget bli heist idag og flagre ved siden av det norske over 30.000 kvadratmeter land. Et hjem vil bli bygget på dette stedet for våre naboer. Midt i frodig skog, vil eiendommmen være utenfor allfarvei, men allikevel i hjertet av Norges hovedstad

http://www.voksenaasen.no/
Citera
2009-01-24, 17:00
Medlem
Ledning från buss 1940

I en mobil högteknisk ledningscentral
skulle utvalda medlemmar
av regeringen ta plats...

Sid 12:
http://www.forsvarsutbildarna.se/index.php?dispatchTo=Renderer&action=download&file =16634

Vet ej om denna varit uppe tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in