Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-12-15, 09:46
Medlem
Bergakungens avatar
Måhända kan det vara ett fryshus någonstans väst om Örebro som menas...
Citera
2008-12-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Ska bil intressant att se vad Trailsmoke kommer med för bilder.

Hmm. Tror du blandar ihop mig med "ormtjusaren" som skulle ta bilder.

Jag skriver istället i mitt inlägg att jag inte har en aning om vart RB ligger.
Och av den enkla anledningen kommer det inte några bilder från mig.

(för övrigt så tror jag inte att det "går" att fota riskbunkern då det inte lär vara mer än en dörr/port någonstans).

Ett till förtydligande är att jag syftar på den "moderna" riksbunker som jag anser lär finnas. Jag är dock medveten om att både en modernare samt en äldre förlaga diskuterats i den här tråden.
Citera
2008-12-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mordinfardin
När ska ni Sthlmare sluta tro att allt ligger i Sthlm?
Tror ni på fullaste allvar att om helvetet skulle braka lös att regeringen och militärstaben skulle sitta i Huvudstaden?
En stad som med all sannolikhet skulle vara ett högt prioriterad mål för både flyganfall, landstigning från båt, till spetsnässor.

Som Kawasaki sade "Åk till fryshuset och kyl ner dina tankar ett tag"

Läs igen.

Jag skrev:
"Det är förvisso möjligt att det även funnits någonting ute i landet, men de som påstår att det bara funnits ute i landet och inte i stan tror jag har fel."

För att använda samma argument som i ditt inlägg så skulle jag kunna säga att "varför tror alla icke-stockholmare tro att någonting viktigt omöjligt kan ligga i stockholm".

Jag har som sagt läst båda trådarna och utifrån det dragit mina slutsatser.
Om någon VET att jag har fel så får denne någon gärna berätta hur han/hon vet det.

Förmodligen så är även de åsikter och antaganden som skiljer sig från mina baserat på en egen uppfattning.

Det är väl poängen med ett diskussionsforum, att diskutera fram och tillbaka?
Inget av mina inlägg har haft för avsikt att "flamea" någon annan.
Citera
2008-12-16, 15:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke
Läs igen.

Jag skrev:
"Det är förvisso möjligt att det även funnits någonting ute i landet, men de som påstår att det bara funnits ute i landet och inte i stan tror jag har fel."

Det är nog ingen felaktig gissning att regering och delar av riksdagen har förberedd(a) uppehållsplats(er) om läget i Huvudstaden skulle bli mer kritiskt än eljest.

Men då talar vi om en plats som med största sannolikhet är och bör vara okänd, och som antagligen skyddas av tillträdesförbud, avbildandeförbud och andra pålagor. Den är med ett vanligt använt ord, ett aktivt SO. Alla vet kanske inte alldeles i detalj hur man bör förhålla sig till ett sådant, men en vanlig uppfattning är att alla i längden tjänar på att man inte berättar exakt var, vad och varför ett SO är ett SO.

Ingen pekpinne, inget hobbymodererande, utan bara en diskussionsinlaga. Givetvis.
Citera
2008-12-17, 20:27
Medlem
Diefenbunker

Lite OT kanske, men rätt schysta bilder. En av sju krigsuppehållsplatser för Kanadas statsledning under kalla kriget, nu omgjord till museum. Intressant teknik. Man byggde ovanjord och skyfflade över allt med jord, tydligen. Det går att läsa mer i Wikipedia.

http://diefenbunker.ca/pages/image_gallery/index.php
Citera
2008-12-18, 08:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlT
Lite OT kanske, men rätt schysta bilder. En av sju krigsuppehållsplatser för Kanadas statsledning under kalla kriget, nu omgjord till museum. Intressant teknik. Man byggde ovanjord och skyfflade över allt med jord, tydligen. Det går att läsa mer i Wikipedia.

(OT) Det går utmärkt. I vårt lands sydvästra delar finns/fanns ett antal anläggningar som byggdes på liknande sätt, bland annat ett par KA-anläggningar (man gjorde en grop först) och civilförsvarsanläggningar, bland annat den runda kulturminnesföreslagna civilförsvarsbunkeranläggningen (!) utanför Ystad.
Citera
2008-12-18, 09:20
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlT

Det är en hyfsat vanlig byggteknik. På de platser där det är dåligt med berg (eller där typen av anläggning krävde det, ex de flesta HC som byggdes efter 1980 någonting, där var standarden en fullträffsäker betongbunker som byggdes i ett hål, som därefter fylldes igen. Se min blogg)
Citera
2008-12-23, 20:08
Medlem
ormtjusarens avatar
hoppsan

Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Det är en hyfsat vanlig byggteknik. På de platser där det är dåligt med berg (eller där typen av anläggning krävde det, ex de flesta HC som byggdes efter 1980 någonting, där var standarden en fullträffsäker betongbunker som byggdes i ett hål, som därefter fylldes igen. Se min blogg)
utifrån mina numer (igår) uppdaterade källor så ligger swe-rb1 (ps av5) vid/under hamarby -jag tycker ni själva nog kan googla bäst faan ni vill.googel-hjul o gråt nytt hår.fan va tråkigt att just jag avslöjar detta totalt meningslösa bunker-dravell
Citera
2008-12-26, 00:22
Medlem
The Dudes avatar
Då kan vi låsa tråden då?

Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
utifrån mina numer (igår) uppdaterade källor så ligger swe-rb1 (ps av5) vid/under hamarby -jag tycker ni själva nog kan googla bäst faan ni vill.googel-hjul o gråt nytt hår.fan va tråkigt att just jag avslöjar detta totalt meningslösa bunker-dravell
Citera
2008-12-26, 02:23
Medlem
mcJOckes avatar
Hammarby är ingen riksbunker, så himla roande att läsa samma sak om och om igen när någon ny person entrar scenen. Men visst, lås tråden. Den lär ändå inte göra mer nytta levande än död...
Citera
2008-12-27, 16:57
Medlem
LågOchLångsams avatar
Jag har här det slutgiltiga beviset för att "zonen" existerar, och förmodligen ett flertal sk RB.

Jag citerar Kalla Krigets Kronoberg sid 65:
"Bortsett från landets militära högsta militära ledning som skulle sammgrupera med regeringen i en speciell "högkvarterszon...""
Citera
2008-12-27, 17:21
Medlem
Observera att detta citatet gäller den högsta militära ledningen: "Under 50- och 60-talet rekognoscerades och färdigställdes
- två anläggningar (A1- och B-anläggningar) för högkvarteret jämte två sändarannex och ett stort antal speciella anläggningar inom den s k högkvarterszonen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in