Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Har du över huvud taget någon uppfattning om vilken fruktansvärd jävla smäll det blir av ett kärnvapen? En laddning på en megaton räcker gott och väl för att radera ut hela innerstaden och dess närförorter. Läs på lite innan du kommer med dylika påståenden, till exempel här -> http://www.fas.org/programs/ssp/nukes/nuclear_weapon_effects/nuclearwpneffctcalc.html?formAction=297&contentId= 367
En megatonladdning kommer inte att knäcka skyddsrummen för riksdagen om det inte är en direktträff, en direktträff var under femtio och sextiotalen väldigt osannolik.
Vidare så är förvisso de politiska effekterna av att detonera atombomber över huvud taget fruktansvärda, men att detonera en megatonbomb över en storstad skulle ses som en så fruktansvärd gärning att kriget skulle vara omöjligt att hålla begränsat om sådant vidtogs, till skillnad från en bomb på tjugo till hundra kiloton som kanske kunde gå att dribbla bort i det politiska spelet. Oavsett detta så har vi kvar faktorn att bomben inte skulle kunna levereras till Stockholm, då Sverige vid tiden som här avhandlas hade ett bra flygvapen och ett adekvat luftvärn och bomberna levererades med flygplan, inte ballistiska missiler.
En ytterligare faktor i det hela är att kärnvapen är ett värstascenario som man givetvis måste bereda sig för, men såväl riksbunkern som övriga skyddsutrymmen i riket är byggda utifrån ett antagande att vi behöver skydda oss från många olika saker, även om det inte skulle finnas något försvar mot en atombomb (vilket alltså både fanns och finns) så innebär inte det att vi inte skall skydda oss (riksledningen såväl som folket) mot exempelvis konventionella bombmattor eller andra typer av attacker. Ska du slå i en nubb så använder du knappast femkilossläggan, det gjorde inte Sovjet heller. Rätt verktyg för rätt uppgift. Hittills har atombomber i megatonstorlek aldrig visat sig vara rätt verktyg för annat än terrorbalans. För militära ändamål är megatonbomber värdelösa, de är bra enbart som verktyg för garanterad ömsesidig utradering.

och must ha de gott . min källa sa att du vet bakom fryshuset så finns det 2 stora stål-dörrar och där skall höjdarna sitta-nu är mitt lilla problem att det finns flera platser som ju kallas fryshuset-hoppas nu att vi kan knäcka var rb-ligger .nu skall jag logga ut och ta bilen för att äta min sista pizza i livet
då jag direkt tänkte på fryshuset som väll låg/ligger vid slussen (de var väl han carlberg som var eller är chef där-?. jag har googlat på fryshuset så finns det ju minst 6-ställen runt sthlm som heter fryshuset-så man får väll bli detektiv
o annat trams så går jag vidare på eget håll