Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-12-13, 11:29
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Har du över huvud taget någon uppfattning om vilken fruktansvärd jävla smäll det blir av ett kärnvapen? En laddning på en megaton räcker gott och väl för att radera ut hela innerstaden och dess närförorter. Läs på lite innan du kommer med dylika påståenden, till exempel här -> http://www.fas.org/programs/ssp/nukes/nuclear_weapon_effects/nuclearwpneffctcalc.html?formAction=297&contentId= 367

En megatonladdning kommer inte att knäcka skyddsrummen för riksdagen om det inte är en direktträff, en direktträff var under femtio och sextiotalen väldigt osannolik.
Vidare så är förvisso de politiska effekterna av att detonera atombomber över huvud taget fruktansvärda, men att detonera en megatonbomb över en storstad skulle ses som en så fruktansvärd gärning att kriget skulle vara omöjligt att hålla begränsat om sådant vidtogs, till skillnad från en bomb på tjugo till hundra kiloton som kanske kunde gå att dribbla bort i det politiska spelet. Oavsett detta så har vi kvar faktorn att bomben inte skulle kunna levereras till Stockholm, då Sverige vid tiden som här avhandlas hade ett bra flygvapen och ett adekvat luftvärn och bomberna levererades med flygplan, inte ballistiska missiler.
En ytterligare faktor i det hela är att kärnvapen är ett värstascenario som man givetvis måste bereda sig för, men såväl riksbunkern som övriga skyddsutrymmen i riket är byggda utifrån ett antagande att vi behöver skydda oss från många olika saker, även om det inte skulle finnas något försvar mot en atombomb (vilket alltså både fanns och finns) så innebär inte det att vi inte skall skydda oss (riksledningen såväl som folket) mot exempelvis konventionella bombmattor eller andra typer av attacker. Ska du slå i en nubb så använder du knappast femkilossläggan, det gjorde inte Sovjet heller. Rätt verktyg för rätt uppgift. Hittills har atombomber i megatonstorlek aldrig visat sig vara rätt verktyg för annat än terrorbalans. För militära ändamål är megatonbomber värdelösa, de är bra enbart som verktyg för garanterad ömsesidig utradering.
Citera
2008-12-13, 14:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Har du över huvud taget någon uppfattning om vilken fruktansvärd jävla smäll det blir av ett kärnvapen? En laddning på en megaton räcker gott och väl för att radera ut hela innerstaden och dess närförorter. Läs på lite innan du kommer med dylika påståenden, till exempel här -> http://www.fas.org/programs/ssp/nukes/nuclear_weapon_effects/nuclearwpneffctcalc.html?formAction=297&contentId= 367

Vad man har för åsikt IDAG och vad man trodde DÅ behöver inte vara samma sak. Man (vi, försvaret) förberedde sig från sent 50-tal att möta ett bedömt hot, och ett helt överraskande storskaligt kärnvapenanfall mot Sveriges storstäder ingick inte i riskbedömningen. Strategiska kärnvapen i megatonklass (som Sprithitler säger) är bara dugliga att hota med, och odugliga att använda taktiskt eller för att uppnå begränsade politiska eller militära mål.

Det är dock ställt utom allt tvivel att man (vi, försvaret, samhället) räknat med kärnvapenanfall både då och senare. Det här är inte litet kusligt såhär efteråt, men det var ju inte för ro skull man färdigställde oerhört många bergrumsförlagda staber, förråd och skyddsrum under 70- och 80-talet, Man hade då insett att taktiska kärnvapen sannolikt skulle användas i alla aktuella krigsfall och att de också skulle komma fram, oavsett flyg och luftvärn.

En helt oförutsedd megaton-laddning inom 1000 meter från riksdagshuset hade ställt till allvarliga problem för Sverige, det är ju alldeles klart. Men det var ju inte den situationen man kunde förvänta sig, utan en viss förvarning, att Östblocket skulle ha angelägnare saker att sköta först och att planering och förberedelser skulle fungera som tänkt.
Senast redigerad av Bergakungen 2008-12-13 kl. 14:36.
Citera
2008-12-14, 12:01
Medlem
ormtjusarens avatar
hoppsan

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vad man har för åsikt IDAG och vad man trodde DÅ behöver inte vara samma sak. Man (vi, försvaret) förberedde sig från sent 50-tal att möta ett bedömt hot, och ett helt överraskande storskaligt kärnvapenanfall mot Sveriges storstäder ingick inte i riskbedömningen. Strategiska kärnvapen i megatonklass (som Sprithitler säger) är bara dugliga att hota med, och odugliga att använda taktiskt eller för att uppnå begränsade politiska eller militära mål.

Det är dock ställt utom allt tvivel att man (vi, försvaret, samhället) räknat med kärnvapenanfall både då och senare. Det här är inte litet kusligt såhär efteråt, men det var ju inte för ro skull man färdigställde oerhört många bergrumsförlagda staber, förråd och skyddsrum under 70- och 80-talet, Man hade då insett att taktiska kärnvapen sannolikt skulle användas i alla aktuella krigsfall och att de också skulle komma fram, oavsett flyg och luftvärn.

En helt oförutsedd megaton-laddning inom 1000 meter från riksdagshuset hade ställt till allvarliga problem för Sverige, det är ju alldeles klart. Men det var ju inte den situationen man kunde förvänta sig, utan en viss förvarning, att Östblocket skulle ha angelägnare saker att sköta först och att planering och förberedelser skulle fungera som tänkt.
jag åkte o rekade lite runt denna plats i fredags där enligt min källa rb-skall ligga men det jag kunde se från hammarbyvägen är denna ingång som jag tror är nått med tele att göra google= 59 18 01 40:n
18 05 44 59
personen sa till mig att (citat)du vet bakom den byggnaden så skall höjdarna sitta om kriget kommer-nu är det så att namnet på denna byggnad finns på minst 6-ställen runt sthlm så jag tänkte logga in utifrån och namnge dessa platser
Citera
2008-12-14, 13:21
Medlem
ormtjusarens avatar
nu sker det

Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
jag åkte o rekade lite runt denna plats i fredags där enligt min källa rb-skall ligga men det jag kunde se från hammarbyvägen är denna ingång som jag tror är nått med tele att göra google= 59 18 01 40:n
18 05 44 59
personen sa till mig att (citat)du vet bakom den byggnaden så skall höjdarna sitta om kriget kommer-nu är det så att namnet på denna byggnad finns på minst 6-ställen runt sthlm så jag tänkte logga in utifrån och namnge dessa platser
äh va faseb nu blir jag mördad av säpo och must ha de gott . min källa sa att du vet bakom fryshuset så finns det 2 stora stål-dörrar och där skall höjdarna sitta-nu är mitt lilla problem att det finns flera platser som ju kallas fryshuset-hoppas nu att vi kan knäcka var rb-ligger .nu skall jag logga ut och ta bilen för att äta min sista pizza i livet
Citera
2008-12-14, 13:58
Bannlyst
Citat:
18 05 44 59

https://www.flashback.org/showthread.php?t=520204

Ett av husen i Hammarbyberget är en telestation, och åtminstone ett till är något militärt.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=448506

Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Okay, här är lite bilder.
Först lastbilen med massa saker på;
http://img256.imageshack.us/img256/1808/img1210ll3.jpg
http://img139.imageshack.us/img139/728/img1211fu8.jpg
själva tornet;
http://img235.imageshack.us/img235/5509/img1217tk7.jpg
och porten in i berget;
http://img115.imageshack.us/img115/3152/img1226dw2.jpg
Senast redigerad av Edwards 2008-12-14 kl. 14:00.
Citera
2008-12-14, 16:00
Medlem
ormtjusarens avatar
okey

Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
https://www.flashback.org/showthread.php?t=520204

Ett av husen i Hammarbyberget är en telestation, och åtminstone ett till är något militärt.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=448506
glömde skriva att min källa ej nämt annat än att rb-skulle ligga bakom fryshuset-men jag frågade ju inte var då jag direkt tänkte på fryshuset som väll låg/ligger vid slussen (de var väl han carlberg som var eller är chef där-?. jag har googlat på fryshuset så finns det ju minst 6-ställen runt sthlm som heter fryshuset-så man får väll bli detektiv
Citera
2008-12-14, 19:22
Medlem
Citat:
glömde skriva att min källa ej nämt annat än att rb-skulle ligga bakom fryshuset-men jag frågade ju inte var då jag direkt tänkte på fryshuset som väll låg/ligger vid slussen (de var väl han carlberg som var eller är chef där-?. jag har googlat på fryshuset så finns det ju minst 6-ställen runt sthlm som heter fryshuset-så man får väll bli detektiv
Mitt förslag är att du sätter dig i nå´t fryshus en dag eller två och funderar på saken.
Det gäller att hålla huvudet kallt om några användbara tankar ska komma till.
I ditt fall borde nån dag eller två räcka eller vad tror du själv?
Citera
2008-12-14, 22:50
Medlem
ormtjusarens avatar
hoppsan

Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Mitt förslag är att du sätter dig i nå´t fryshus en dag eller två och funderar på saken.
Det gäller att hålla huvudet kallt om några användbara tankar ska komma till.
I ditt fall borde nån dag eller två räcka eller vad tror du själv?
märkligt-? min källa har sagt att rb ligger bakom fryshuset-jag vet bara inte riktigt vilkett jävla fryshus som menades(tyvärr) och här inne får man ingen respons-? sitt o spåna om kilsbergen o annat trams så går jag vidare på eget håll
Citera
2008-12-14, 22:57
Medlem
När ska ni Sthlmare sluta tro att allt ligger i Sthlm?
Tror ni på fullaste allvar att om helvetet skulle braka lös att regeringen och militärstaben skulle sitta i Huvudstaden?
En stad som med all sannolikhet skulle vara ett högt prioriterad mål för både flyganfall, landstigning från båt, till spetsnässor.

Som Kawasaki sade "Åk till fryshuset och kyl ner dina tankar ett tag"
Citera
2008-12-14, 22:59
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
märkligt-? min källa har sagt att rb ligger bakom fryshuset-jag vet bara inte riktigt vilkett jävla fryshus som menades(tyvärr) och här inne får man ingen respons-? sitt o spåna om kilsbergen o annat trams så går jag vidare på eget håll

Kanske kan vara så att föregående talare (kw1500) vet exakt vad som finns "bakom fryshuset" och är ganska säker på att den sk riksbunkern inte ligger där eller vif något annat fryshus.. men vad vet jag..*
Senast redigerad av mcJOcke 2008-12-14 kl. 23:07.
Citera
2008-12-14, 23:10
Medlem
En fördel med att ha riksbunkern vid fryshuset, är att när ledningen är död så behöver man inte leta länge för att hitta ett kylrum
Citera
2008-12-15, 00:14
Medlem
LågOchLångsams avatar
Ett fenomen som ständigt dyker upp i denna tråd är alla nya medlemmar vars farbror/kusin/kontakt alltid vet precis vart RB finns. Men hittills har vi inte sett resultat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in