Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-10-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busett1
Nu är det kanske skillnad på vad man plomberar och plomberar. Jag kan inte uttala mig om vad det var som hände i Borås men troligen var det väl en gammal kommunal anläggning.

Många av försvarsmaktens anläggningar är byggda efter samma grundprinciper. Eftersom det i dag fortfarande kan förekomma viss verksamhet i vissa av dem går man inte ut och talar om hur de ser ut genom att bjuda in press och allmänhet till de anläggningar man plomberar. Det finns hundratals plomberingar som är gjorda i det tysta dels av ovanstående skäl, dels att det fortfarande finns verksamhet i skyddsobjektform på platsen.

Var därför försiktig med generalliserande uttalanden.
Här har du en liten länk om Bergsäter.
http://img364.imageshack.us/img364/3954/dky3.jpg

Annan artikel:
Borås stad kan köpa militärt bergrum
BORÅS 2007-12-27 | Uppdaterad 2007-12-27
Borås stad kan komma att bli ägare till det gamla bergrummet på Bergsäter. Men kanske bara marken. Två av försvarets gamla bergrum är till salu i Boråstrakten. I Gånghester gäller det ett mycket stort förråd och i centrala Borås, på Bergsäter, en ledningscentral där en gång militära och civila myndigheter i länet skulle hålla till i händelse av ofärd över riket. Pluggades igen
Båda anläggningarna tömdes och pluggades igen för fyra år sedan och har sedan dess varit till salu. Säljare är Fortifikationsverket. Kommunerna har ett visst företräde i sådana här fall och det kan bli så att Borås stad köper anläggningen på Bergsäter, men i så fall troligen inte innanmätet utan marken. Bergrummet är i dag helt rensat på sitt innehåll av ledningar och ventilationsrör och dessa kostar stora summor att åter installera och dessutom blir driftskostnaderna höga. – Vi för en dialog med Fortverket på tjänstemannanivå och det är kommunstyrelsen som slutligen får ta ställning, säger Elisabeth Eickhoff som är markchef på Borås stads samhällsplaneringsavdelning. Inte attraktivt
När det gäller det före detta förrådet i Gånghester är Borås stad inte intresserat, uppger Elisabeth Eickhoff. För övrigt har hela markområdet ovanpå detta bergrum kalhuggits. De träd som lämnades fälldes av de två svåra stormarna Gudrun och Per.
– Vi bjuder ut området till allmänheten men det är nog inte så attraktivt, säger Hans Lidström på Fortifikationsverket.
Torkel Ivarsson
torkel.ivarsson@bt.se
Telefon: 033-700 07 58
Citera
2008-10-19, 18:50
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
2. Jo, det är ju sant. Men hur många ställen i landet är av det slaget? Det är ett fåtal kvar. Knappast något man använder en gammal lfc eller en HC till.

3. Varför? Det kan ju lika gärna vara ett inslag till en arbetstunnel för kraftverkstillopp, en sandsilo eller liknande.

Jag kan inte spekulera i hur många det finns, men jag kan ge ett konkret exempel på en anläggning i berg som det tidigare förvarades RB04 i som nu mer fått ett nytt användningsområde.

Man borde rimligtvis kunna bli tillsagd att inte berätta vad man sett för någon, skriva på tysdnadspliktspapper i efterhand.
Citera
2008-10-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Jag kan inte spekulera i hur många det finns, men jag kan ge ett konkret exempel på en anläggning i berg som det tidigare förvarades RB04 i som nu mer fått ett nytt användningsområde.

Jo, men det jag meanr är att antalet ställen som fortfarande är dugliga till att förvara högteknologisk mtrl i blir allt färre. Jag har sett RB04 i vanliga betongfrd så de är inga problem att trycka in i ett berg. Det kostar så ofantligt mycket att ha en sådan här anläggning i malpåse och vi ska inte tala om vad det kostar att ha dem i drift.

Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Man borde rimligtvis kunna bli tillsagd att inte berätta vad man sett för någon, skriva på tysdnadspliktspapper i efterhand.

Varför?
Citera
2008-10-19, 19:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Hur skyddar du då objektet från allmänhetens tillträde om du inte visar att det är SO? Lite OT mot ämnet men ändå.

Försvaret (eller andra organisationer med samma intressen) har väl inget större anledning att visa på utsidan om ett bergrum är ett SO, ett gammal HC eller en vanlig sketen sandsilo?

SO-skyltningen på staket runt anläggningarna var praktisk, därför att om den fanns kunde man gå fram litet hårdare. Man kunde schasa iväg obehöriga utan tjafs och man kunde också använda värnpliktiga vakter på området och ge dem större befogenheter än eljest. Men då var anläggningarna aktiva eller i aktiv beredskap - det är inte så många sådana kvar.
Citera
2008-10-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Försvaret (eller andra organisationer med samma intressen) har väl inget större anledning att visa på utsidan om ett bergrum är ett SO, ett gammal HC eller en vanlig sketen sandsilo?

SO-skyltningen på staket runt anläggningarna var praktisk, därför att om den fanns kunde man gå fram litet hårdare. Man kunde schasa iväg obehöriga utan tjafs och man kunde också använda värnpliktiga vakter på området och ge dem större befogenheter än eljest. Men då var anläggningarna aktiva eller i aktiv beredskap - det är inte så många sådana kvar.

Lite hårdare än vad då? Du måste ha stöd i lagstiftningen för att avhysa foklk från ett område. Hur får du folk att hålla sig ifrån en plats som de inte ska vara på?
Citera
2008-10-19, 20:35
Medlem
mcJOckes avatar
Ni glömmer bort att bergrummet i fråga kan ha ha andra kvaliteter, förutom dess storlek, som kan göra den lämplig att ha kvar i organisationen utan att plombera den. För att inte gå in på detaljer så kan jag säga att bara fibern som är dragen mellan dessa typer av anläggningar är utav den digniteten att man inte bara struntar i den.
Dessutom torde det faktum att anläggningen fått vara i fred så länge också göra den lämplig för att andra användningsområden.
Och som redan tagits upp, det kostar ofantliga summor att sanera en berganläggning.
Citera
2008-10-19, 20:37
Medlem
Diskussionen huruvida en anläggning är SO eller hur den är skyltad föreslår jag att den tas i följande tråd:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=457217

Och ja, anläggningen ifråga är skyltad och omgärdad av stängsel.
Senast redigerad av bjursing 2008-10-19 kl. 20:40.
Citera
2008-10-19, 21:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Lite hårdare än vad då? Du måste ha stöd i lagstiftningen för att avhysa foklk från ett område. Hur får du folk att hålla sig ifrån en plats som de inte ska vara på?

Från ett (väl utmärkt) SO har du alltid möjlighet att avhysa folk, om du representerar Makten. Lagrummet heter Skyddslagen.

I denna ges också stöd för värre tilltag än avhysning.
Citera
2008-10-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjursing
Diskussionen huruvida en anläggning är SO eller hur den är skyltad föreslår jag att den tas i följande tråd:

Vilken anläggning är det egentligen som avses? I Nora? Det finns väl någon där man har tagit ner "skylten" men fortfarande har stängsel kvar? Kan du friska upp mitt minne vilka det är som inte är SO?

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Från ett (väl utmärkt) SO har du alltid möjlighet att avhysa folk, om du representerar Makten. Lagrummet heter Skyddslagen.

I denna ges också stöd för värre tilltag än avhysning.
Det där vet jag mycket väl om. På bjursings uppmaning så antingen lägger vi ned disskussionerna om SO eller flyttar dem.
Citera
2008-10-20, 06:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det där vet jag mycket väl om. På bjursings uppmaning så antingen lägger vi ned disskussionerna om SO eller flyttar dem.

Du ställde alltså en fråga du redan visste svaret på ?

SO-diskussionen kanske inte är relevant (jag tror att den är det, eftersom det gäller att reda ut om någon i sig intressant anläggning fortfarande är SO innan man går loss alldeles) men att föra en V&M-diskussion i UE-forumet är väl inte att rekommendera? Eftersom nu tråden flyttades hit? Men är vi klara med SO-diskussionen för denna gång, inte mig emot.
Citera
2008-10-20, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjursing

Detta skulle då innebära att du vet var de gamla -50 och -60 talens RB ligger eftersom du varit där och konstaterat "uppsatta SO-skyltar".
Jag undrar just?
Citera
2008-10-20, 18:02
Medlem
Man skulle kunna säga att alla anläggningar av betydelse är omgärdade av stängsel och har SO-skyltar. Alltså borde väl även RB vara försett med sådant, om det nu inte är plomberat.... eller hur?

Jag tycker att SO-diskussionen borde rensas från tråden eftersom den inte har med RB att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in