Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-23, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Relevansen med (den beskrivna här: http://www.cnn.com/SPECIALS/cold.war/episodes/01/then.now/index.html , det finns fler) USA-anläggningen är att man kan se ett tredje variant på hur man döljer en aktiv anläggning. Här (Greenbriar Resort) byggde man en anläggning för senaten och representanthuset med en semester/rekreationsanläggning som befintlig bas. Storleksuppgifterna pekar på att det skulle handla om en anläggning för >1000 personer, med fast anställd underhållspersonal.

Jag påstår inte att vi kommer att hitta en semesteranläggning i Bergslagen, med beläggning året runt och en källare av den verkligt seriösa sorten, men det visar att man kan räkna med att det går att dölja en stor anläggning för allmän insyn på olika sätt.

Är helt övertygad om att anläggningen ligger under något annat.

Vi har ju t.ex. Billingehus som ett fint exempel på hur man kan göra. Hela berget är ju ihåligt med både HC, upplagsplats och en gammal LOPRA om jag minns rätt. Gemensam stabsplats (gpl) för MB V samt LGC Trasten

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&searchInMap=2&mapstate= 8;13.821142;58.402652;a;13.814126;58.405024;13.828 158;58.400281;1041;664&mapcomp=;;;Alphyddev%E4gen; ;;54133;SK%D6VDE;;;;;13.818413006191;58.3978704854 389;0;0;;SK%D6VDE;maps_ place.299.22;1&geo_area=ALPHYDDEV%C4GEN&stq=0&pis= 0
Senast redigerad av Edwards 2008-08-23 kl. 09:30.
Citera
2008-08-23, 09:58
Bannlyst

NORA KOMMUN SAMMANTRÄDESPROTOKOLL
Sammanträdesdatum Sida

Kommunfullmäktige 2008-06-12 80

Kf § 74
Ks § 102 dnr 148/2008

Förslag till förvärv av fastigheterna Nora 2:9 och Nora 2:3.

Kommunchefen har 2008-05-09 överlämnat en skrivelse om rubricerat ären-
de. Förhandlingar har förts med Fortifikationsverket om förvärv av fd T2-
området vid Hagby. Bakgrunden är att Försvarsmakten lämnat området och
att det nu är möjligt att exploatera området för bostadsbyggelse. Stads-
arkitekten har bedömt området som lämpligt för framtida bostadsbebyggelse.

Ett förslag till köpekontrakt har upprättats enligt vilket Nora kommun förvärvar
området för 1 250 000 kronor.

Kommunchefen föreslår kommunfullmäktige besluta att förvärva fastig-
heterna Nora 2:3 och 2:9 för en köpeskilling av 1 250 000 kronor.

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta

att förvärva fastigheterna Nora 2:3 och 2:9 för en köpeskilling av 1 250 000
kronor samt

att finansiering sker ur kommunens rörelsekapital.

_____

Kommunfullmäktige beslutar enligt kommunstyrelsens förslag.

____
NORA KOMMUN SAMMANTRÄDESPROTOKOLL
Sammanträdesdatum Sida

Kommunfullmäktige 2008-06-12 99
Justerares sign

Protokollsutdrag till
Utdragsbestyrkande

Kf § 75
Ks § 103 dnr 149/2008

Förslag till försäljning av fastigheten Nora 2:9 samt förrådsbyggnader inom
Nora 2:3.______________________________________________ _______

Kommunchefen har 2008-05-19 överlämnat en skrivelse om rubricerat ären-
de. Förhandlingar har förts med två intressenter som vill förvärva fastigheten
Nora 2:9 samt förrådsbyggnader på fastigheten Nora 2:3 i ett gemensamt ägt
bolag. Bolaget har för avsikt att använda byggnaden på Nora 2:9 som verk-
samhetslokaler och förrådsbyggnaderna för förrådsändamål.

Ett förslag till köpekontrakt har upprättats för fastigheten Nora 2:9. Ett särskilt
avtal kommer att upprättas om upplåtelse av mark för förrådsbyggnader på
Nora 2:3.

Kommunchefen föreslår kommunfullmäktige besluta att till bolaget sälja fas-
tigheten Nora 2:9 samt förrådsbyggnader inom Nora 2:3 för en köpeskilling
av 1 100 000 kronor.

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta

att till bolaget sälja fastigheten Nora 2:9 samt förrådsbyggnader inom Nora
2:3 för en köpeskilling av 1 100 000 kronor.

_____

Under kommunfullmäktiges behandling av ärendet informerar Håkan Blom-
berg (s) om att när kommunstyrelsen behandlade ärendet 2008-05-28 hade
bolaget inte något namn men att det nu finns ett namn på bolaget, dvs T2 i
Nora HB. Med anledning av detta föreslår Håkan Blomberg att förslaget till
att-sats bör ändras i enlighet med detta.

I övrigt yrkar Håkan Blomberg bifall till kommunstyrelsen förslag.

Ordföranden ställer proposition på Håkan Blombergs ändringsyrkande och
finner att detsamma bifalls.

Kommunfullmäktige har således beslutat

att till T2 i Nora HB sälja fastigheten Nora 2:9 samt förrådsbyggnader inom
Nora 2:3 för en köpeskilling av 1 100 000 kronor.

_____

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=6;14.995753977 275578;59.51034510709143;s;14.960672931123904;59.5 2168490303276;15.0308350234 27255;59.49900531115011;1041;635&mapcomp=;;;;;;;;; ;;;;;0;0;;;;0&stq=0

Verkar vara en järnvägstunnel i i berget och vägen intill verkar ha varit en vägbas ...
Senast redigerad av Edwards 2008-08-23 kl. 10:03.
Citera
2008-08-23, 10:21
Medlem
Efter som du Edwards ej har varit på platsen kan du inte uttala dig. Det är ej någon tunnel där, och det har ej varit någon vägbas. Och vad har det att göra med att Nora Kommun köper gamla fastigheter?
Citera
2008-08-23, 10:51
Medlem
Klar11s avatar
Området i fråga har tillhört Nora T2N, en del av Göta trängkår, kort historia finns på http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ta_tr%C3%A4ngk%C3%A5r och var fram tills i fjol fortfarande belagt med avbildandeförbud enligt skyltningen.
Citera
2008-08-23, 10:54
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klar11
Området i fråga har tillhört Nora T2N, en del av Göta trängkår, kort historia finns på http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ta_tr%C3%A4ngk%C3%A5r och var fram tills i fjol fortfarande belagt med avbildandeförbud enligt skyltningen.

Inte så konstigt då Fortverket hade kontor på platsen.
Citera
2008-08-23, 11:12
Medlem
Dom har fortfarande en Fastighetsenhet där. Inhägnat osv. Tror att det är andra fastigheter som avses.
Citera
2008-08-23, 12:10
Medlem
I vår tidigare inriktning av försvar mot främst en invasion fanns beredskap för att landets högsta ledning tidigt skulle evakueras och styra från annan plats. Dagens vidgade hot och ett framtida angrepps tänkbara utformning kräver mer av anpassning. Den högsta ledningen bör i det längsta stanna i Stockholm - inte minst av psykologiska skäl. Ledningsplats bör kunna väljas mer flexibelt - både till tid och rum. Flera ledningsplatser har blivit ”lediga”, men det är inte enbart bergrum som kan bli aktuella. Den tekniska utvecklingen tillåter att den högsta ledningen styr från tex hotell och konferensanläggningar. Rikets högsta ledning kan styra landet från konferenshotell om det blir krig.

Källa: http://www.foi.se/FOI/templates/Page____1247.aspx

Framtidens milostab eller motsvarande kommer inte att vara en koloss i ett stort bergrum. Den övergripande, operativa ledningen om 15 år föreslås utövas med stöd av små, mobila enheter. Bakom förslaget står projektet Rörlig operativ ledningsfunktion 2010, Rolf. Projektgruppen som består av experter från FHS, FOA och FMV har en vision, kallad Akvariet, där stabsmedlemmarna sitter i en virtuell värld, VR, Virtual reality och leder förbanden. Från vision till verklighet är det dock långt och det krävs mycket modellering och simulering på vägen.

Rolfstaben utnyttjar några av många, förberedda, enkla skydd i berg eller bebyggelse. Ledningsenheten ryms i en standardcontainer och tre containrar utgör en egen enhet. Rörligheten gör att ledningen kan komma nära verksamheten också på internationella uppdrag. Samma ledningsutrustning används militärt och civilt, i fred, kris och krig.

Källa: http://www.foi.se/FOI/templates/Page____4021.aspx
Senast redigerad av 2006 2008-08-23 kl. 12:19.
Citera
2008-08-23, 12:43
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
I vår tidigare inriktning av försvar mot främst en invasion fanns beredskap för att landets högsta ledning tidigt skulle evakueras och styra från annan plats. Dagens vidgade hot och ett framtida angrepps tänkbara utformning kräver mer av anpassning. Den högsta ledningen bör i det längsta stanna i Stockholm - inte minst av psykologiska skäl. Ledningsplats bör kunna väljas mer flexibelt - både till tid och rum. Flera ledningsplatser har blivit ”lediga”, men det är inte enbart bergrum som kan bli aktuella. Den tekniska utvecklingen tillåter att den högsta ledningen styr från tex hotell och konferensanläggningar. Rikets högsta ledning kan styra landet från konferenshotell om det blir krig.

Källa: http://www.foi.se/FOI/templates/Page____1247.aspx

Framtidens milostab eller motsvarande kommer inte att vara en koloss i ett stort bergrum. Den övergripande, operativa ledningen om 15 år föreslås utövas med stöd av små, mobila enheter. Bakom förslaget står projektet Rörlig operativ ledningsfunktion 2010, Rolf. Projektgruppen som består av experter från FHS, FOA och FMV har en vision, kallad Akvariet, där stabsmedlemmarna sitter i en virtuell värld, VR, Virtual reality och leder förbanden. Från vision till verklighet är det dock långt och det krävs mycket modellering och simulering på vägen.

Rolfstaben utnyttjar några av många, förberedda, enkla skydd i berg eller bebyggelse. Ledningsenheten ryms i en standardcontainer och tre containrar utgör en egen enhet. Rörligheten gör att ledningen kan komma nära verksamheten också på internationella uppdrag. Samma ledningsutrustning används militärt och civilt, i fred, kris och krig.

Källa: http://www.foi.se/FOI/templates/Page____4021.aspx

Nu är du inne på det "nya" igen, vi vill helst diskutera det "gamla" om jag förstått trådskaparen rätt. Den millitära ledningen har alltid haft flera alternativ att välja på, men inte den civila. Självklart stödjer jag tanken att rikets högsta ledning ska stanna i Stockholm in i det sista, men vid en invasion på ostkusten, och således Stockholm, så antar jag att man vill hålla sig borta. Vore katastrofalt för Sverige om rikets styra föll i händerna på fienden i ett så tidigt skede. Vid invasion skulle man släppa Skåne, Övre Norrland och "anfalla" tillbaka. Så borde också tanken vara vid kusterna. Man behövde inte marinbaserna för att serva och underhålla skepp, det kunde man göra vid var och varrannan ö i skärgården osv osv. Detta kan disskuteras i all oändlighet, men det vi ska disskutera i denna tråd är riksbunkern.
Citera
2008-08-24, 00:17
Bannlyst
Är det verkligen bara jag här som varit till Tekniska museet i Stockholm? I "källaren" har de ju gjort gruvgångar och annat för att illustrera den svenska gruvbrytningen. När man kommit en bit visas också hur man kan använda bergrum till att förvara olika saker. Och jag vill bestämt minnas att det finns en bild från bergrummet under Musköbasen, där det visas upp ett enormt lager av bland annat mat (soppa och buljongkartonger från Knorr). Där står det i anslutning till bilden att det i bergrummet under Musköbasen finns förberett för att regeringen och andra viktiga personer (som Kungen exempelvis) ska kunna överleva där i flera månader i händelse av krig. Varför skulle de tjäna på att lura alla museets besökare genom att inte skriva som det ligger till?

Sen en grej till, som jag undrar om någon här har "koll" på. När man åker med tåget norrut från Stockholm, så passerar man ett område i skogen mellan Uppsala och Gävle (tror det heter Marma) där det går en grusväg intill spåret och från den går flera suspekta avtagsvägar in i skogen. Ibland har tåget åkt så sakta förbi där, att man kunnat se både portar på något som ser ut som en stor hangar eller något och byggnader (ett par stora kasernliknande hus som ser övergivna ut) inne i skogen (syns bäst på vintern när det inte är några löv på träden) och utefter vägen som löper parallellt med järnvägen där, så sitter skyltar uppsatta typ var 25 meter, på vilka det står att det är militärt område och att det är tillträde förbjudet.
Jag vet att SJ har velat bygga ut dubbelspår hela vägen mellan Uppsala och Gävle men just denna sträcka förbi Marma har förblivit enkelspårig, man kan ju fundera på vilka bakomliggande orsaker det ligger till det...

Avståndet känns ju ganska "lagom" från Sthlm (typ 45-50 min bilresa om man gasar på lite) också att ha någon större verksamhet förlagd dit i händelse av krig.

Hoppas det här inte anses som "trams" mitt inlägg är fullständigt seriöst.
Citera
2008-08-24, 00:17
Bannlyst
[quote=Kawasaki 1500]
Citat:
Ursprungligen postat av eltoroblanco
Jodå, jag vet och även några till, så var är den andra???????
Tips mottages tacksamt. Åker snart upp till B-lagen och kollar lite.

Du skall nog kolla lite mer söderöver tror jag...
Citera
2008-08-24, 00:21
Bannlyst
[quote=Klevis]Är det verkligen bara jag här som varit till Tekniska museet i Stockholm? I "källaren" har de ju gjort gruvgångar och annat för att illustrera den svenska gruvbrytningen. När man kommit en bit visas också hur man kan använda bergrum till att förvara olika saker. Och jag vill bestämt minnas att det finns en bild från bergrummet under Musköbasen, där det visas upp ett enormt lager av bland annat mat (soppa och buljongkartonger från Knorr). Där står det i anslutning till bilden att det i bergrummet under Musköbasen finns förberett för att regeringen och andra viktiga personer (som Kungen exempelvis) ska kunna överleva där i flera månader i händelse av krig. Varför skulle de tjäna på att lura alla museets besökare genom att inte skriva som det ligger till? [quote]

Glöm det där med muskö. Annars ett intressant inlägg!
Citera
2008-08-24, 00:43
Medlem
nylndrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Är det verkligen bara jag här som varit till Tekniska museet i Stockholm? I "källaren" har de ju gjort gruvgångar och annat för att illustrera den svenska gruvbrytningen. När man kommit en bit visas också hur man kan använda bergrum till att förvara olika saker. Och jag vill bestämt minnas att det finns en bild från bergrummet under Musköbasen, där det visas upp ett enormt lager av bland annat mat (soppa och buljongkartonger från Knorr). Där står det i anslutning till bilden att det i bergrummet under Musköbasen finns förberett för att regeringen och andra viktiga personer (som Kungen exempelvis) ska kunna överleva där i flera månader i händelse av krig. Varför skulle de tjäna på att lura alla museets besökare genom att inte skriva som det ligger till?

Sen en grej till, som jag undrar om någon här har "koll" på. När man åker med tåget norrut från Stockholm, så passerar man ett område i skogen mellan Uppsala och Gävle (tror det heter Marma) där det går en grusväg intill spåret och från den går flera suspekta avtagsvägar in i skogen. Ibland har tåget åkt så sakta förbi där, att man kunnat se både portar på något som ser ut som en stor hangar eller något och byggnader (ett par stora kasernliknande hus som ser övergivna ut) inne i skogen (syns bäst på vintern när det inte är några löv på träden) och utefter vägen som löper parallellt med järnvägen där, så sitter skyltar uppsatta typ var 25 meter, på vilka det står att det är militärt område och att det är tillträde förbjudet.
Jag vet att SJ har velat bygga ut dubbelspår hela vägen mellan Uppsala och Gävle men just denna sträcka förbi Marma har förblivit enkelspårig, man kan ju fundera på vilka bakomliggande orsaker det ligger till det...

Avståndet känns ju ganska "lagom" från Sthlm (typ 45-50 min bilresa om man gasar på lite) också att ha någon större verksamhet förlagd dit i händelse av krig.

Hoppas det här inte anses som "trams" mitt inlägg är fullständigt seriöst.

Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
Sedan slutet av 1800-talet har försvaret haft övningsplats i Marma. Sedan 1 januari 2004 har Svea Livgarde ansvaret för "Lägret".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in