Citat:
Ursprungligen postat av SirMount
Har hört med ett tio-tal oberoende pålitliga källor med god insyn. Entreprenörer, pensionerade militärer osv. Har forskat lite, googlat och läst. Lagt ihop 1+1.
Att helt öppet visa något, fast med en helt annan funktion kan ibland vara bästa sättet att dölja något hemligt.
Jag tror: RB 60 ligger i berget vid Sörbyängen i Örebro.
Jag tror: RB 80 ligger i samma lokal eller i direkt närhet som SOS lokal under Johannes Brandstation i Stockholm.
Teori RB60: Det fanns ett flygfält i precis anslutning 1937-1986. Kanon torn och bunkrar runt. Har själv varit i berget och sett en bråkdel och de var inte lite, hört om sjukhuset som ska finnas där samt alla de som säger att här skulle kungahuset bo i händelse av krig. De är fortfarande i drift fast i liten skala eller?
Teori RB80: Har varit där och ja, varför krångla till det. Det är stort och jag tror att de kan kanske döljer något mer. Allt finns redan där och det är nära från Riksdagshuset.
Att riksbunkern ska finnas ute skogen med en liten grusväg eller smal asfaltväg tycker jag låter lite konstigt. Det ska gå snabbt att komma dit och vara nära.
Är jag helt ute o cyklar eller vad tror ni?
Örebro= ingen RB60, däremot är det fortfarande aktivt, vilket vissa UE'are här fått erfara.
RB80 i Stockholm, nej så är det inte. Möjligtvis som en första evakueringsåtgärd för vidare transport till krigsuppehållplats.
Varför? Jo huvudstaden fick väl ändå ses som ett primärt mål, vare sej det gällde konventionellt krig eller terrorattacker.
Däremot så är synen numer annorlunda, men det är ju inte det tråden gäller.
Åtgärder vid skärpt beredskap
29 § Om en beredskapsmyndighet har en krigsuppehållsplats och
myndighetens krigsorganisation omfattar fler än fem handläggande
tjänstemän, skall myndigheten avdela en förberedelsegrupp som
med kort varsel skall kunna bege sig till myndighetens särskilda
krigsuppehållsplats och där förbereda myndighetens verksamhet.
Vid myndighetens flyttning skall förberedelsegruppen på
krigsuppehållsplatsen svara för samverkan med andra organ.
Åtgärder vid högsta beredskap
39 § En beredskapsmyndighet som planerat för att kunna flytta till
en särskild krigsuppehållsplats skall flytta med berörda delar. Med
beaktande av tillgången på skyddsrum, arbetsmöjligheter och andra
förhållanden får dock myndigheten eller en del av myndigheten tills
vidare fortsätta verksamheten på fredstjänstgöringsorten, om inte
myndigheten har gemensam krigsuppehållsplats med Försvarsmakten.
Beslut om detta och om tidpunkten för flyttning fattas av
myndigheten. För regionala eller lokala myndigheter som lyder under
en central myndighet fattas beslutet av den centrala myndigheten
eller, efter dennas bemyndigande, av den underlydande myndigheten.