Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-04-21, 22:19
Medlem
Dina två första kartlänkar är som du skriver ett "milofrd" med tillhörande betongkasuner.

Mvh
Citera
2009-04-21, 22:19
Medlem
Bluebeast72s avatar
Området börjar enligt mig brännas bra nu!!!

Gyttorp ligger för oss belästa o Ue intresserade nära o där finns ju en hel del stora bergsanläggningar. Slår man ihop detta med området kring Nora är vi riksbunkern på spåret enligt mig.
Citera
2009-04-22, 21:50
Medlem
crystal42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.D
Här är en bild på området från min vanliga civila flygkarta.

http://img125.imageshack.us/img125/8758/noragx7.jpg

Det streckade området som går in över Nora och ner mot Karlskoga är ett restriktionsområde. Det sträcker sig i höjdled från backen och upp till 32000 fot över havet. Där får man inte flyga. Förut hade A10 i Kristinehamn sitt övningsfält där för haubitsskytte. Och så har även Bofors skjutbana där. Så det kan ju vara befogat. Men konstigt att det går in så långt över Nora.

Där ser man också att landningsbanan som nämndes i det här inlägget inte finns med: https://www.flashback.org/showpost.php?p=14694076&postcount=1066 .
Behöver ju inte betyda nåt förstås. Men det hade ju varit trevligt om de ur flygsäkerhetssynpunkt hade visat de tillgängliga landningsplatserna på kartan om man skulle behöva nödlanda i området. Bättre att landa på en gammal befintlig bana än att behöva stå på nosen i en leråker eller ännu värre sitta i toppen på en tall.

Intressant, det där fältet ska vi nog ta oss en tur över till helgen. Återkommer med lite bilder. Är det landningsbart så stannar vi nog till för en liten fika och tar en titt på omgivningarna.

Sen utifrån diskussionen kring restriktionsområden. Ett R-område brukar inte vara ständigt upprättat, jag har själv flygit rakt genom R18 vid samtliga tillfällen jag varit på väg åt det hållet, så det verkar inte vara upprättat så ofta.
Citera
2009-04-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirMount
Kan vara MiloMitt förråd eller RB60: http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http% 3A//www.hitta.se/images/point.png%22%20y%3D%226590342%22%20x%3D%221436340% 22%3E%3Ct%3EStakullen%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Hade du någon bild på denna? den med kameror osv...?

Citat:
Ursprungligen postat av crystal42
Ett R-område brukar inte vara ständigt upprättat, jag har själv flygit rakt genom R18 vid samtliga tillfällen jag varit på väg åt det hållet, så det verkar inte vara upprättat så ofta.

Precis,, nuförtiden är de flesta helt och hållet "temporary segregated area" där flygledaren kan knappa in t ex att mellan kl 13-15 är det övning, då råder restriktioner och så "aktiveras det". Vanligare förr med permanenta.
Senast redigerad av trailsmoke 2009-04-22 kl. 22:19. Anledning: tillägg...
Citera
2009-04-23, 01:40
Medlem
crystal42s avatar
Liten sammanställning av några punkter som diskuterats.

http://bbs.keyhole.com/ubb/ubbthreads.php?ubb=download&Number=771747&filename =Zonen.kmz

Fyll gärna på...
Citera
2009-04-23, 20:57
Medlem
ormtjusarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crystal42
Liten sammanställning av några punkter som diskuterats.

http://bbs.keyhole.com/ubb/ubbthreads.php?ubb=download&Number=771747&filename =Zonen.kmz

Fyll gärna på...
jag respekterar härmed att alla sveriges rikes de-facto tilol antal 5-st riksbunkrar ligger i nora och kommer därför aldrig mer skriva på denna-tråd va de nu månne vara. men då vill jag ochså hava samma respekt tillbaks från dom som sitter här o (citat :enligt mig kladdar )
Citera
2009-04-23, 22:30
Medlem
SirMounts avatar
trailsmoke: Hade du någon bild på denna? den med kameror osv...?

Nej tyvärr inga bilder. Detta är ett Skyddsobjekt med massa skyltar så det respekterar jag.
Citera
2009-04-26, 22:08
Medlem
SirMounts avatar
Har hört med ett tio-tal oberoende pålitliga källor med god insyn. Entreprenörer, pensionerade militärer osv. Har forskat lite, googlat och läst. Lagt ihop 1+1.
Att helt öppet visa något, fast med en helt annan funktion kan ibland vara bästa sättet att dölja något hemligt.

Jag tror: RB 60 ligger i berget vid Sörbyängen i Örebro.
Jag tror: RB 80 ligger i samma lokal eller i direkt närhet som SOS lokal under Johannes Brandstation i Stockholm.

Teori RB60: Det fanns ett flygfält i precis anslutning 1937-1986. Kanon torn och bunkrar runt. Har själv varit i berget och sett en bråkdel och de var inte lite, hört om sjukhuset som ska finnas där samt alla de som säger att här skulle kungahuset bo i händelse av krig. De är fortfarande i drift fast i liten skala eller?

Teori RB80: Har varit där och ja, varför krångla till det. Det är stort och jag tror att de kan kanske döljer något mer. Allt finns redan där och det är nära från Riksdagshuset.

Att riksbunkern ska finnas ute skogen med en liten grusväg eller smal asfaltväg tycker jag låter lite konstigt. Det ska gå snabbt att komma dit och vara nära.

Är jag helt ute o cyklar eller vad tror ni?
Citera
2009-04-26, 22:28
Medlem
Citat:
Har hört med ett tio-tal oberoende pålitliga källor med god insyn. Entreprenörer, pensionerade militärer osv. Har forskat lite, googlat och läst. Lagt ihop 1+1.
Att helt öppet visa något, fast med en helt annan funktion kan ibland vara bästa sättet att dölja något hemligt.

Jag tror: RB 80 ligger i samma lokal eller i direkt närhet som SOS lokal under Johannes Brandstation i Stockholm.

Teori RB60: Det fanns ett flygfält i precis anslutning 1937-1986. Kanon torn och bunkrar runt. Har själv varit i berget och sett en bråkdel och de var inte lite, hört om sjukhuset som ska finnas där samt alla de som säger att här skulle kungahuset bo i händelse av krig. De är fortfarande i drift fast i liten skala eller?

Teori RB80: Har varit där och ja, varför krångla till det. Det är stort och jag tror att de kan kanske döljer något mer. Allt finns redan där och det är nära från Riksdagshuset.

Att riksbunkern ska finnas ute skogen med en liten grusväg eller smal asfaltväg tycker jag låter lite konstigt. Det ska gå snabbt att komma dit och vara nära.

Case closed! Lås tråd.
Citera
2009-04-26, 22:38
Medlem
kolymas avatar
Citat:

Örebro= ingen RB60, däremot är det fortfarande aktivt, vilket vissa UE'are här fått erfara.

RB80 i Stockholm, nej så är det inte. Möjligtvis som en första evakueringsåtgärd för vidare transport till krigsuppehållplats.
Varför? Jo huvudstaden fick väl ändå ses som ett primärt mål, vare sej det gällde konventionellt krig eller terrorattacker.

Däremot så är synen numer annorlunda, men det är ju inte det tråden gäller.

Åtgärder vid skärpt beredskap

29 § Om en beredskapsmyndighet har en krigsuppehållsplats och
myndighetens krigsorganisation omfattar fler än fem handläggande
tjänstemän, skall myndigheten avdela en förberedelsegrupp som
med kort varsel skall kunna bege sig till myndighetens särskilda
krigsuppehållsplats och där förbereda myndighetens verksamhet.
Vid myndighetens flyttning skall förberedelsegruppen på
krigsuppehållsplatsen svara för samverkan med andra organ.

Åtgärder vid högsta beredskap

39 § En beredskapsmyndighet som planerat för att kunna flytta till
en särskild krigsuppehållsplats skall flytta med berörda delar. Med
beaktande av tillgången på skyddsrum, arbetsmöjligheter och andra
förhållanden får dock myndigheten eller en del av myndigheten tills
vidare fortsätta verksamheten på fredstjänstgöringsorten, om inte
myndigheten har gemensam krigsuppehållsplats med Försvarsmakten.
Beslut om detta och om tidpunkten för flyttning fattas av
myndigheten. För regionala eller lokala myndigheter som lyder under
en central myndighet fattas beslutet av den centrala myndigheten
eller, efter dennas bemyndigande, av den underlydande myndigheten.
Citera
2009-04-27, 18:33
Medlem
Rb 72

Citat:
ag tror: RB 60 ligger i berget vid Sörbyängen i Örebro.

Om du byter 60 mot 70 så tror jag att du ligger närmare sanningen. Wennerström framtvingade en flytt i och med 72 års krigsorganisation. Bara spekulation från min sida, inga bevis att komma med.
Citera
2009-04-27, 19:53
Medlem
YouAgains avatar
Citat:

Nja.. någon riksbunker är det inte som ligger där vid Sörbyängen utan den anläggningen har en annan inriktning. Finns ett par strängar här om den anläggningen har själv skrivit en del om den.

Citat:

Som kolyma skriver, möjligtvis som en första evakueringsåtgärd för vidare transport till krigsuppehållplats. men det är ingen RB.

Citat:

Riksdagens krigsdelegation får inte lov att vara kvar i ett område som kan antas bli belägrat enligt regeringsformen så "riksbunkern" ligger allt ute i skogen långt i från någon större stad.

Citat:

Varför skulle det vara konstigt?

Citat:
Ursprungligen postat av CarlT
Om du byter 60 mot 70 så tror jag att du ligger närmare sanningen. Wennerström framtvingade en flytt i och med 72 års krigsorganisation. Bara spekulation från min sida, inga bevis att komma med.

Betyder ju inte att anläggningen är var en RB pga Wennerström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in