Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-12-27, 17:56
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen
Observera att detta citatet gäller den högsta militära ledningen: "Under 50- och 60-talet rekognoscerades och färdigställdes
- två anläggningar (A1- och B-anläggningar) för högkvarteret jämte två sändarannex och ett stort antal speciella anläggningar inom den s k högkvarterszonen."

Inte A1 och A2 som det normalt sett heter?
Citera
2008-12-27, 18:23
Medlem
A1, B och C-anläggning är ju den gängse benämningen på bla Fo-staber mm. Viss variation har förekommit på olika nivåer samt beroende på tidsepok.
Citera
2008-12-27, 18:49
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen
A1, B och C-anläggning är ju den gängse benämningen på bla Fo-staber mm. Viss variation har förekommit på olika nivåer samt beroende på tidsepok.

Ursäkta, blandade ihop Fo-stab med GPL.
Citera
2008-12-27, 19:06
Medlem
Har även sett A1, A2 och C. Ej B i samband med MB-anl.... Men åter till ämnet.

Citat:
Utbyggnaden av fasta anläggningar (Gpl) för central, högre och lägre regional ledning började i mitten på 50-talet. En av de första anläggningar som byggdes var högkvarterets anläggning, som då lokaliserades till ett befintligt större ammunitionsförråd. I tre av bergets många tunnlar placerades högkvarterets tre skilda operativa staber (Försvarsstaben, Marinstaben och Flygstaben) i skilda kamrar utan någon egentlig samordning eller gemensam ledningscentral. ÖB och Försvarsstaben var naturligtvis överordnade Marin- och Flygstaben, men de senare staberna uppträdde lika självständigt som de alltid gjort, både vid planering och verkställighet av sina respektive operativa verksamheter. Som exempel kan nämnas att marinens kammare, för att skilja sig från Armén och Försvarsstaben, var inrett som ett fartyg och förbindelsen mellan Chefen för marinen och hans stabschef i ledningscentralen uppehölls med hjälp av ett talrör istället för en snabbtelefon. Det var först i samband med att ÖB A1-anläggning byggdes ut under 60-talet som högkvarteret organiserades med en för försvarsgrenarna gemensam chef (ÖB) och en gemensam operativ stab (Försvarsstaben).
Citera
2008-12-29, 12:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Hammarby är ingen riksbunker, så himla roande att läsa samma sak om och om igen när någon ny person entrar scenen. Men visst, lås tråden. Den lär ändå inte göra mer nytta levande än död...

Så länge diskussionen kan hållas på en seriös nivå behöver den inte låsas (bestämmer vi det?). Men frågan om RB kan ha flera svar beroende på tidsepok och hotbild - det är en förklaring på att RB lokaliseras än här och än där, alltför tvärsäkert i många fall.

Det är mycket rimligt att det finns alternativa upphållsplatser för regering och riksdag även idag, i alla fall för krigsdelegationen. Att de skulle kunna finnas i Hammarbyberget - tja, varför inte?

Men att det funnits minst en skyddad uppehållsplats i "de mellansvenska skogarna" är såpass belagt att man inte behöver tvivla på det.
Citera
2009-01-05, 12:09
Medlem
ormtjusarens avatar
okey

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Så länge diskussionen kan hållas på en seriös nivå behöver den inte låsas (bestämmer vi det?). Men frågan om RB kan ha flera svar beroende på tidsepok och hotbild - det är en förklaring på att RB lokaliseras än här och än där, alltför tvärsäkert i många fall.

Det är mycket rimligt att det finns alternativa upphållsplatser för regering och riksdag även idag, i alla fall för krigsdelegationen. Att de skulle kunna finnas i Hammarbyberget - tja, varför inte?

Men att det funnits minst en skyddad uppehållsplats i "de mellansvenska skogarna" är såpass belagt att man inte behöver tvivla på det.
hej den/dom källor jag talat lite försiktigt med (ang rb1) är över 60 och den älsta över 75-år varav den äldre varit med på det mesta i betong och tunnelbyggen/sprängning av bergrum sen håller jag naturligtvis med om att det finns flera placerade rb runt om i landet beroede på tidepoker hotbild mm. fasen det finns knappast ett berg i sverige som är utan hål.ps jag har skaffat en sjyst beg diditalkamera så jag får väll lära mig hur man får ut dbilder på nätet. ha de gott allihop
Citera
2009-01-05, 13:14
Bannlyst
Vad tror ni om detta?

Igår läste jag en historia ang RB i en tråd som jag nu idag tyvärr inte kan hitta. Jag ska här försöka återge historien så gott jag kan.

Det var en snubbe som på skoj begärde ut ritningarna till riksbunkern. Helt utan anledning alltså, bara för att se vad som skulle hända. "Javisst" svarade dem, "eftersom du aldrig kommer få reda på vart den ligger kan vi gärna ge dig ritningarna". Militären missade dock att adressen stod på papperat så han åkte dit och kollade runt. Inte för nära då det tydligen fanns vakter (militärområde?)

Detta låter ju helt sjukt men jag tänkte bara höra vad ni tänker och tror.
Citera
2009-01-05, 14:45
Medlem
Jarkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Igår läste jag en historia ang RB i en tråd som jag nu idag tyvärr inte kan hitta. Jag ska här försöka återge historien så gott jag kan.

Det var en snubbe som på skoj begärde ut ritningarna till riksbunkern. Helt utan anledning alltså, bara för att se vad som skulle hända. "Javisst" svarade dem, "eftersom du aldrig kommer få reda på vart den ligger kan vi gärna ge dig ritningarna". Militären missade dock att adressen stod på papperat så han åkte dit och kollade runt. Inte för nära då det tydligen fanns vakter (militärområde?)

Och det här tror du på själv?
Citera
2009-01-05, 17:31
Medlem
smhi2s avatar
Citat:

Knappast, tror du själv de är så dumma?
Citera
2009-01-11, 15:47
Medlem
ormtjusarens avatar
hoppsan

Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Hammarby är ingen riksbunker, så himla roande att läsa samma sak om och om igen när någon ny person entrar scenen. Men visst, lås tråden. Den lär ändå inte göra mer nytta levande än död...
men snälla rara vänn riksbunkern ligger i hammarbyberget alla vet att det även finns fler bergrum som inrymms där varav jag har en bekant som arbetat i televerkets bergrum vidare vet alla att atlas copco har test för borriggar i deras bergrum i hammarby-således kan vi konstateraatt det finns mycket i hammarbyberget som tex RB-1 vill citera dig- så himmla kul att läsa samma sak om o om igen när en gammal-f-mupp orkar logga in o alltid ska förneka sanningen- sitter du på säpo eller -?? har du tråkigt vid kontorsdatorn -???. mvh ormtjusaren PS när vi nu vet att rb ligger i hammarby så låt oss gå vidare och fixa mer info om den ritningar mm foto skall
Citera
2009-01-11, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
men snälla rara vänn riksbunkern ligger i hammarbyberget alla vet att det även finns fler bergrum som inrymms där varav jag har en bekant som arbetat i televerkets bergrum vidare vet alla att atlas copco har test för borriggar i deras bergrum i hammarby-således kan vi konstateraatt det finns mycket i hammarbyberget som tex RB-1 vill citera dig- så himmla kul att läsa samma sak om o om igen när en gammal-f-mupp orkar logga in o alltid ska förneka sanningen- sitter du på säpo eller -?? har du tråkigt vid kontorsdatorn -???. mvh ormtjusaren PS när vi nu vet att rb ligger i hammarby så låt oss gå vidare och fixa mer info om den ritningar mm foto skall
Finns säkerligen mycket spännande i Hammarbyberget men någon riksbunker är det verkligen inte. Är du ironisk eller, jag fattar inte
Citera
2009-01-11, 17:38
Medlem
ormtjusarens avatar
hoppsan

Citat:
Finns säkerligen mycket spännande i Hammarbyberget men någon riksbunker är det verkligen inte. Är du ironisk eller, jag fattar inte
jag kan bara skriva att dom personer som jag känner väldigt väl och som dessutom är fullt friska i hjärna o kropp och har fungerande företag i brancher som har varit med och byggt både civila o militära bergrum från tidigt 50/60-tal och framåt -den älsta källan har dessutom byggt installationer värden över både militära o civila bergrum och jag tror inte att dom ljuger(finns inget behov av svammel)- min källa sade att bakom fryshuset i hammarby ligger riksbunkern med ett antal långa tunnlar som går åt olika håll .tänk själv vilkett bra alibi att kunna spränga ut berg motsvarande nästan globen utan att nån reagerar ty atlas-copco fanns finns ju redan där så ingen funderar på all kross som kördes ut.återigen så bränns det tydigt när man nämner hamarby-eller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in