Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-12-12, 00:12
  #6937
Medlem
HÖGKVARTERETS FÖRFLYTTNING AV 8 000 PERONER TILL HÖGKVARTERSZONEN 1957

Stort tack till den som forskat fram detta dokument:
https://drive.google.com/file/d/0B8b...JpRzUtXzQ/view
Citera
2015-12-12, 15:35
  #6938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
HÖGKVARTERETS FÖRFLYTTNING AV 8 000 PERONER TILL HÖGKVARTERSZONEN 1957

Stort tack till den som forskat fram detta dokument:
https://drive.google.com/file/d/0B8b...JpRzUtXzQ/view

Utmärkt dokument, detta bevisar väl "svart på vitt" att det inte var en myt att alla myndigheter såväl civila som militära verkligen planerade att utrymmatidigt Stockholm vid ett krisläge.
Det är ju många som har hyst sina tvivel om i denna och den föregående tråden.

Edit: Det verkar ju vara närmare 8000 personer som ska förflytta sin arbetsplats inåt landet!
__________________
Senast redigerad av xzapp 2015-12-12 kl. 15:45.
Citera
2015-12-13, 00:05
  #6939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
HÖGKVARTERETS FÖRFLYTTNING AV 8 000 PERONER TILL HÖGKVARTERSZONEN 1957

Stort tack till den som forskat fram detta dokument:
https://drive.google.com/file/d/0B8b...JpRzUtXzQ/view

Mkt intressant läsning, tack!

Lindesberg och Gustavsvik var explicit nämnda, inte oväntat men intressant att det står svart på vitt
Citera
2015-12-13, 11:59
  #6940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Mkt intressant läsning, tack!

Lindesberg och Gustavsvik var explicit nämnda, inte oväntat men intressant att det står svart på vitt

Dessa platser tycktes gälla för "civila" delar ur högkvarteret och formuleringen är ung. "personal till A 1 och Lindesberg" och "personal till A 1 och Gustafsvik".

Marschvägarna gick alltså både norr och söder om Mälaren, med Köping och Arboga som "tpledningsplatser". Enligt Frånstedt skulle kungafamiljen transporteras med båt västerut på Mälaren, troligen till Kungsör i närheten av Arboga.

Att detta dokument är daterat just 1956 tror jag inte är en slump. Sörby ska ha varit färdigbyggt vid denna tid, så frågan är om Sörby är detta dokuments och denna tids A1?
Citera
2015-12-13, 12:06
  #6941
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Dessa platser tycktes gälla för "civila" delar ur högkvarteret och formuleringen är ung. "personal till A 1 och Lindesberg" och "personal till A 1 och Gustafsvik".

Marschvägarna gick alltså både norr och söder om Mälaren, med Köping och Arboga som "tpledningsplatser". Enligt Frånstedt skulle kungafamiljen transporteras med båt västerut på Mälaren, troligen till Kungsör i närheten av Arboga.

Att detta dokument är daterat just 1956 tror jag inte är en slump. Sörby ska ha varit färdigbyggt vid denna tid, så frågan är om Sörby är detta dokuments och denna tids A1?

Frågan är om A1 i de båda fallen är samma anläggning eller om varje "del" hade en egen A1:a (Tidigt Lillsjön?). Sedan funderar jag på vad Lindesberg och Gustafsvik kunde haft för funktion, förläggningsplats eller A2:a?
Citera
2015-12-13, 18:46
  #6942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Frågan är om A1 i de båda fallen är samma anläggning eller om varje "del" hade en egen A1:a (Tidigt Lillsjön?). Sedan funderar jag på vad Lindesberg och Gustafsvik kunde haft för funktion, förläggningsplats eller A2:a?

För funktionen Högkvarteret fanns det nog bara en A1 för varje given tidpunkt. Men givetvis många anläggningar för att hantera alla de uppgifter som ska hanteras av dessa 8000 personer. Detta ser jag som en tidig upplaga av Zonen.

I ett annat samtida dokument jag läst så antyds summan 1160 personer som den mängd denna tids A1 skulle härbärgera arbetsplatser för. I det ingick huvudsakligen ÖB/Fst, CM/Marinstaben, CFv/Flygstaben och staben för E 4.

Kanske var Hennickehammar då del av denna tids zon, fast kanske inte som A1. Fst skulle bland annat ha sin tekniska avdelning grupperad utanför A1. Kanske var det dessa som hade Hennickehammar?
Citera
2015-12-13, 23:43
  #6943
Medlem
Jag tror att man snarare ska läsa A1 som några alternativa platser för respektive funktion...

Intressant att kungafamiljen inte finns nämnd...
Hemligare än kvalificerat hemligt, kungen var/är den som förenar och var/är symbolen för konungariket Sverige.

"Konungens bergrum" är inte en myt .
__________________
Senast redigerad av DenGamlaMuppen 2015-12-13 kl. 23:50.
Citera
2015-12-14, 00:18
  #6944
Medlem
Kanske en liten utvikning, men man ser i dokumentet att SRK ska flytta med 30 personer.
Jag tolkar det som Svenska Röda Korset?
Har de någon krigsuppgift i Hkv?
Jag föreställer mig att de kan ha en roll i administration av krigsfångar
enligt Genévekonventionen t.ex? Förmedla meddelanden om att fångarna är vid liv osv.
Om så är fallet antar jag att den uppgiften kvarstår oförändrad än idag?
Citera
2015-12-14, 11:09
  #6945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Kanske en liten utvikning, men man ser i dokumentet att SRK ska flytta med 30 personer.
Jag tolkar det som Svenska Röda Korset?
Har de någon krigsuppgift i Hkv?
Jag föreställer mig att de kan ha en roll i administration av krigsfångar
enligt Genévekonventionen t.ex? Förmedla meddelanden om att fångarna är vid liv osv.
Om så är fallet antar jag att den uppgiften kvarstår oförändrad än idag?

Intressant reflektion. Tror som du säger, speciellt enl. skrivningarna i tredje (1929) och fjärde Genevekonventionens (1948) regler som behövde en planering för att kunna uppfyllas. Också troligt utifrån den aspekten att kyrkan hade krigsuppgifter och förmodligen även i krig skötte folkbokföringen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gen%C3...vekonventionen
Citera
2015-12-14, 12:27
  #6946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Kanske en liten utvikning, men man ser i dokumentet att SRK ska flytta med 30 personer.
Jag tolkar det som Svenska Röda Korset?
Har de någon krigsuppgift i Hkv?
Jag föreställer mig att de kan ha en roll i administration av krigsfångar
enligt Genévekonventionen t.ex? Förmedla meddelanden om att fångarna är vid liv osv.
Om så är fallet antar jag att den uppgiften kvarstår oförändrad än idag?

Som jag läser avsändningslistan. SRK har från början tagit del av detta dokument via Försvarets sjukvårdsstyrelse, SjvS (fanns 1943 till 1994). Sedan enligt den handskrivna noteringen har Röda Korset fått eget ex som skickats till Virgin.

Lite extra info...
Citera
2015-12-14, 17:00
  #6947
Medlem
Tycker det här med Lindesberg är intressant. Om det nu var så att det var olika A1 för olika funktioner. Var personerna som blev slussade till Gustavsvik skulle husera är väl rätt givet, men de vid Lindesberg? Någon nämnde Lillsjön, en anläggning jag personligen har lite erfarenhet av, vet inte om den var byggd vid tillfället, men rent storleksmässigt skulle den kunna vara av intresse här.
Citera
2015-12-14, 23:29
  #6948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Tycker det här med Lindesberg är intressant. Om det nu var så att det var olika A1 för olika funktioner. Var personerna som blev slussade till Gustavsvik skulle husera är väl rätt givet, men de vid Lindesberg? Någon nämnde Lillsjön, en anläggning jag personligen har lite erfarenhet av, vet inte om den var byggd vid tillfället, men rent storleksmässigt skulle den kunna vara av intresse här.

Som jag skrev i #5092, enligt uppgifter jag fått var anläggningen vid Lillsjön betydligt äldre än Lopra-systemet, och hade således ett annat användningsområde innan. Byggnation angavs till 1952-53, och vägstängning hammarby-munkhyttan 1957. Intressant är att området nu är naturreservat, alla år av svåråtkomlighet har gjort att bäcken fortfarande har bestånd av flodpärlmussla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback