Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-01-14, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Därför att utpunkterna sällan eller aldrig ligger symmetriskt i förhållande till huvudanläggningen att du får en exakt fix.

Det jag menar med avstånd är att du kan uppskatta med hänsyn till parabolens diameter samt med vågledarens dimension på ett ungefär var nästa anläggning bör vara.
Det här är en sjukdom jag utvecklat under den tid jag jobbade med FTN och bl.a. stråkberäkningar

Därför att utpunkterna sällan eller aldrig ligger symmetriskt i förhållande till huvudanläggningen att du får en exakt fix. ?

Betyder det på svenska att bongotrummorna inte är riktade rakt mot RB ?

Vad är vågledarens dimension?
Citera
2009-01-14, 14:07
Medlem
Självklart är RL-antennerna ej riktade rakt mot anl ifråga. Av den enkla anledningen att det är myket lätt att pejla in varifrån radiovågorna sänds. Därav dom sk "kvalificerade kabelgravarna" och "hårdgjorda länkar". Se mitt långa inlägg.
Citera
2009-01-14, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen
Självklart är RL-antennerna ej riktade rakt mot anl ifråga. Av den enkla anledningen att det är myket lätt att pejla in varifrån radiovågorna sänds. Därav dom sk "kvalificerade kabelgravarna" och "hårdgjorda länkar". Se mitt långa inlägg.

Självklart är det lätt att pejla om man står i "strålen" men en smal signal som är riktad är svår att finna, speciellt på de frekvenser som används.

Och det är ju inte direkt så att inte lede fi vet vart RB ligger.
Citera
2009-01-14, 15:28
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards

Därför att utpunkterna sällan eller aldrig ligger symmetriskt i förhållande till huvudanläggningen att du får en exakt fix. ?

Betyder det på svenska att bongotrummorna inte är riktade rakt mot RB ?

Vad är vågledarens dimension?

Dimensionen på vågledaren är proportionell mot det frekvensområde den används för ( bredd x tjocklek).
Förr var vågledarna tillverkade av fyrkant-profiler i koppar eller mässsing. Numer så är dom ellipsformade.
http://www.elproman.se/sv/produkter/kabel/hf/flexwellvag.html
Kan tilläggas att de flesta vågledare är dessutom trycksatta antingen med torkad luft alt. kvävgas för att förhindra fuktbildning.
De som används inom FTN larmar vid tryckfall, så öppna inga skarvar
Citera
2009-01-14, 15:39
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Självklart är det lätt att pejla om man står i "strålen" men en smal signal som är riktad är svår att finna, speciellt på de frekvenser som används.

Och det är ju inte direkt så att inte lede fi vet vart RB ligger.

Du får nog problem att pejla i strålen från en parabol som sitter 30 m upp i luften och som har en öppningsvinkel på 2 grader och nästan obefintliga sidolober.
Citera
2009-01-14, 16:50
Bannlyst
Skulle vi inte kunna diskutera följande... Ponera att man i Riksbunkern-projektet lagt ner mycket tid och pengar på att fylla den sk Zonen med allt nödvändigt. Allt ifrån infrastruktur (vägar, kablar), bergrum, start- och landningsbanor, armeförläggningar, baser och vad det nu kan vara. Och nu idag är det stora nedläggningstider. Tror ni man lagt ner själva riksbunkern? Tror ni man lagt ner alla dessa sidoanläggningar? Det känns ju som att hela detta komplex borde vara något man värdesätter. Lägger man ner något blir allt det andra lätt obrukbart eller oskyddat. Hade iallafall varit intressant att diskutera detta. Speciellt om själva RB är i malpåse, fullt aktiv eller plomberad. Ni som vet, vad är det senaste? Hur resonerar man angående RB och Zonen?
Citera
2009-01-14, 16:58
Bannlyst
Citat:
Du får nog problem att pejla i strålen från en parabol som sitter 30 m upp i luften och som har en öppningsvinkel på 2 grader och nästan obefintliga sidolober.

Exakt det var ju det jag menade.

Med en så smal öppningsvinkel borde det vara omöjligt nästan.
Citera
2009-01-14, 20:06
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Därför att utpunkterna sällan eller aldrig ligger symmetriskt i förhållande till huvudanläggningen att du får en exakt fix.

Det jag menar med avstånd är att du kan uppskatta med hänsyn till parabolens diameter samt med vågledarens dimension på ett ungefär var nästa anläggning bör vara.
Det här är en sjukdom jag utvecklat under den tid jag jobbade med FTN och bl.a. stråkberäkningar

Kan inte säga annat än Grattis! Hoppas du aldrig blir frisk

Annars kan jag bara hålla med Bergslagen. Det vore dessutom otroligt klumpigt att göra det möjligt att pejla in riksbunkern genom att triangulera ett par master. Det här verkar vara kolyma's ämne men är det inte mer sannorlikt att RB 60's sändar- mottagaranläggningar var maskerade som vanliga FTN? Iallafall i fredstid.
Låt säga att man har x-antal angränsande anläggningar som man inte bara kan använda som mindre staber etc utan också som in- utpunkter. Dessa anläggningar används i fred som förråd eller liknande.
Citera
2009-01-14, 20:10
Medlem
Utbyggnaden av fasta anläggningar (Gpl) för central, högre och lägre regional
ledning började i mitten på 50-talet. En av de första anläggningar som byggdes var högkvarterets anläggning, som då lokaliserades till ett befintligt större ammunitionsförråd. I tre av bergets många tunnlar placerades högkvarterets tre skilda operativa staber (Försvarsstaben, Marinstaben och Flygstaben) i skilda kamrar utan någon egentlig samordning eller gemensam ledningscentral.

ÖB och Försvarsstaben var naturligtvis överordnade Marin- och Flygstaben, men de senare staberna uppträdde lika självständigt som de alltid gjort, både vid planering och verkställighet av sina respektive operativa verksamheter.

Som exempel kan nämnas att marinens kammare, för att skilja sig från Armén och Försvarsstaben, var inrett som ett fartyg och förbindelsen mellan Chefen för marinen och hans stabschef i ledningscentralen uppehölls med hjälp av ett talrör istället för en snabbtelefon.

Det var först i samband med att ÖB A1-anläggning byggdes ut under 60-talet som högkvarteret organiserades med en för försvarsgrenarna gemensam chef (ÖB) och en gemensam operativ stab (Försvarsstaben).

Ungefär samtidigt började en intensiv planering av Gpl-utbyggnaden För de viktigaste anläggningarna upprättades en särskild utbyggnadsplan ställd i relation till de medel som ställts till förfogande av statsmakterna. Härvid beaktades särskilt vilka arbeten som med små insatser kunde ge relativt hög effekt på kort sikt.

En tidigare planering hade gett vid handen att försvaret hade ett stort antal bergrum vilka utnyttjades som ammunitions- eller materielförråd. Dessa bergrum innehöll av ett stort antal skilda kammare (skepp). Eftersom ammunitionsförråden och delvis även materielförråden skulle tömmas tidigt vid ett eventuellt krigsutbrott och ammunitionen och materielen transporteras till bestämda mobplatser och främre förråd i den militära försörjningsorganisationen, kom dessa förråd att friställas och kunde då tidigt
utnyttjas som skyddade platser för olika militära ledningsorgan.
Citera
2009-01-14, 20:29
Medlem
ormtjusarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen
Utbyggnaden av fasta anläggningar (Gpl) för central, högre och lägre regional
ledning började i mitten på 50-talet. En av de första anläggningar som byggdes var högkvarterets anläggning, som då lokaliserades till ett befintligt större ammunitionsförråd. I tre av bergets många tunnlar placerades högkvarterets tre skilda operativa staber (Försvarsstaben, Marinstaben och Flygstaben) i skilda kamrar utan någon egentlig samordning eller gemensam ledningscentral.

ÖB och Försvarsstaben var naturligtvis överordnade Marin- och Flygstaben, men de senare staberna uppträdde lika självständigt som de alltid gjort, både vid planering och verkställighet av sina respektive operativa verksamheter.

Som exempel kan nämnas att marinens kammare, för att skilja sig från Armén och Försvarsstaben, var inrett som ett fartyg och förbindelsen mellan Chefen för marinen och hans stabschef i ledningscentralen uppehölls med hjälp av ett talrör istället för en snabbtelefon.

Det var först i samband med att ÖB A1-anläggning byggdes ut under 60-talet som högkvarteret organiserades med en för försvarsgrenarna gemensam chef (ÖB) och en gemensam operativ stab (Försvarsstaben).

Ungefär samtidigt började en intensiv planering av Gpl-utbyggnaden För de viktigaste anläggningarna upprättades en särskild utbyggnadsplan ställd i relation till de medel som ställts till förfogande av statsmakterna. Härvid beaktades särskilt vilka arbeten som med små insatser kunde ge relativt hög effekt på kort sikt.

En tidigare planering hade gett vid handen att försvaret hade ett stort antal bergrum vilka utnyttjades som ammunitions- eller materielförråd. Dessa bergrum innehöll av ett stort antal skilda kammare (skepp). Eftersom ammunitionsförråden och delvis även materielförråden skulle tömmas tidigt vid ett eventuellt krigsutbrott och ammunitionen och materielen transporteras till bestämda mobplatser och främre förråd i den militära försörjningsorganisationen, kom dessa förråd att friställas och kunde då tidigt
utnyttjas som skyddade platser för olika militära ledningsorgan.
tackar bergslagen för ett inlägg som är korrekt o inget svammel från bokläsare själv besitter jag ej kunskap i skrift utan talets-förmåga varid jag skulle önska ett sorst skype-forum -? .
Citera
2009-01-14, 20:47
Medlem
LågOchLångsams avatar
Bergslagen, vart kommer den infon från? Postats i tråden månne? För jag har läst exakt den texten någon annan stans.

Hur som är det en mycket bra text som beskriver hur det hela utvecklades.
Citera
2009-01-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Bergslagen, vart kommer den infon från? Postats i tråden månne? För jag har läst exakt den texten någon annan stans.

Hur som är det en mycket bra text som beskriver hur det hela utvecklades.

Det kommer från ett dokument som avhandlar uppbyggnad av fasta radionät mm inom försvarsmakten.
Så det kan säkert redan vara postat av någon tidigare i tråden.
Ber isf om ursäkt för dubbelpost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in