Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-11-26, 21:03
Medlem
mcJOckes avatar
Jag förstår inte varför ni tjatar om atombomber hit och dit.. Sm jag förståt det så spelade det ingen roll om den tålde en träff eller inte då man ansåg att allt ändå var förlorat om fi beslöt sig för att dumpa en a-bomb över Sverige. Sedan att man utvecklade andra metoder att slå ut bergrum och bunkrar är en annan sak, då de rb som skall disskuteras här ändå fick andra användningsområden så småning om.
Citera
2008-11-27, 07:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Jag förstår inte varför ni tjatar om atombomber hit och dit.. Sm jag förståt det så spelade det ingen roll om den tålde en träff eller inte då man ansåg att allt ändå var förlorat om fi beslöt sig för att dumpa en a-bomb över Sverige. Sedan att man utvecklade andra metoder att slå ut bergrum och bunkrar är en annan sak, då de rb som skall disskuteras här ändå fick andra användningsområden så småning om.

På första frågan kan det nog vara intressant att diskutera om RB skulle vara mer, mindre eller lika välskyddad som andra anläggningar från den tiden. Till exempel byggde KA sina första moderna (serie ett, 7.5cm) ABC-skyddade anläggningar ungefär då RB skulle stått färdig (enligt t ex Ulla L). Det bör ha varit en rimlig skyddsnivå även för RB, kan man tycka. Hade den varit bättre än så hade den dessutom varit rätt speciell. Det kan den ha varit, men hur troligt och i så fall på vilket sätt?

På andra frågan tror jag att detta synsätt kommer sig av vad den politiskt korrekte Bengt Gustavsson har sagt i en personlig intervju, och BG i all ära, hans syn på när politikerna skulle tänkas kvida att "motståndet skulle uppges" kan nog tänkas ha varit annorlunda än tidigare ÖB. Tidsandan 1955-1970 var helt annorlunda. Bedöm hellre motståndsviljan genom Nils Swedlund ("Stora Bullret"), Torsten Rapp och Stig Synnergren.

Poängen är att RB då skulle vara dimensionerad för dåtidens "worst case" och för att ge möjlighet till fortsatt centraliserat styre och effektiv styrning av samhällsfunktionerna. I modernare tider än 1960 har man en annorlunda syn på utlokaliserat beslutsfattande och risken med att lägga alla äggen (eller päronen, hur man nu ser det) i samma korg. Min uppfattning om det bedömda "worst case" 1960 är ett (mindre) antal strategiska kärnladdningar över större befolkningscentrum för att bryta försvarsviljan och ett antal taktiska kärnvapen för att öppna för en landstigning. Den intressanta lilla pamfletten "Om Kriget Kommer" försöker i någon mån hantera just den frågan - hur skall igelkotten göra för att orka resa taggarna efter en j-a smäll... Här visar man ur familjens karlar skall ta sig ut ur jordkällare och källare efter anfallet, ta med sin Monark herrcykel, sovsäck och grova kängor och bege sig till sin mobbplats - enligt principen "alla uppgifter om att motståndet skall upphöra är falska".
Citera
2008-11-28, 21:20
Medlem
Bövelens avatar
Hej,

Någonstans mitt i i tråden rekommenderas lite litteratur taget från ett annat forum, och någon undrade hur man får tag på dessa.

Ni kan låna böckerna på biblan, det gjorde jag, men jag kan bespara er tiden och ge er informationen jag hittat istället.

1. Bengt Wallerfelt - Si vis pacem - para bellum

Denna bok behandlar på ett sakligt sätt efterkrigstidens försvarsbeslut och strategi utifrån olika scenarier. Boken nämner inte med ett ord någon riksbunker, men däremot förmedlar den hur man försvarstekniskt tänkt sig ett svenskt försvar. Målet är från 1945-1972 (den tid boken hanterar) att i förlängningen hålla mellansverige vid liv så länge som möjligt för att via norge/bohuslän får in stöd från väst. Boken bekräftar inte i sak en RB, men ÖB med sina strategiska reserver är ständigt återfunna i centrala delarna av Sverige.

Sen kan det vara som så att boken ger ledtrådar som jag inte snappar upp (ex varför ett visst förband finns med i MILO NN, och inte i ÖN), men inga enkla ledtrådar iaf.

2. Ulla Lindström - I regeringen.

Har bara skumläst boken då jag personligen inte gillar Ulla eller sättet hon skriver på och det enda jag hitintills hittat är detta:
"... Den andra beredningen gällde det bergrum, någonstans i Sverige, dit regeringen skall evakueras, om det blir krig. Utredaren i sistnämnda ärende, statssekreterare af Geijerstam, gav en makaber föredragning om de 30 milj. kr, som hittills nedlagts på en berghåla med rum för en riksstyrelse på 4000 personer jämte telefon-, telegram-, och radioinstallationerm sinnrika ventilationssystem m.m. -ett "hemligt" projekt som redan "sannolikt" var känt av spioner och ortsbefolkning; ett skyddsrum som inte duger vid träff av en Hiroshimatyp-bomb, en administrativ beredskapsplan, som föreföll verklighetsfrämmande och småttig i ljuset av vad vi nu anar om förintelsen i ett eventuellt robotkrig.

Och i den dödsfällan skulle man alltså sätta sig tillsammans med riksdagsmännen (plats för 75st. jämte samlingsal för alla 380), med statskonotoret, avtalsnämnden och hela raddan av centrala ämbetsverk kring sig, medan den kära familjen omkom på hemorten! Aldrig. En regering skall leva och dö med sina valmän."

Skall se om jag hittar mer av detta i boken.
Citera
2008-11-29, 12:51
Medlem
Vem tjänstgjorde i "zonen"

Jag har 2 manschettknappar i gulmetall med tre kronor i ett blått fält. På knapparnas spänne står "zonen" med röd text.
Jag fick knapparna av min svärfar (född 1925) som var inkallad under slutåren av beredskapen. Ordet zonen betydde inget för mig förrän jag läst Garbo-böckerna. Min svärfar ville aldrig säga i vilket sammanhang han fått knapparna.
Citera
2008-11-29, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dartphoenix
Jag har 2 manschettknappar i gulmetall med tre kronor i ett blått fält. På knapparnas spänne står "zonen" med röd text.
Jag fick knapparna av min svärfar (född 1925) som var inkallad under slutåren av beredskapen. Ordet zonen betydde inget för mig förrän jag läst Garbo-böckerna. Min svärfar ville aldrig säga i vilket sammanhang han fått knapparna.

Bild på knapparna vore spännande att se.

Att tillverka knappar som talar om att det finns något hemligt verkar inte troligt.
Citera
2008-11-29, 14:20
Medlem
Ska bara ladda batterierna till kameran så ska jag försöka lägga ut bilder på manschettknapparna.
Citera
2008-11-30, 22:21
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ska bara ladda batterierna till kameran så ska jag försöka lägga ut bilder på manschettknapparna.

Är batterierna färdigladdade än ?
Citera
2008-12-01, 20:43
Medlem
Batterierna är laddade, men bilderna jag tog med min digitalkamera blir inte så bra att jag kan ladda upp dom. Ska fixa en kamera med makro i veckan så ska vi se om inte bilderna blir bättre.
Citera
2008-12-01, 22:03
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Batterierna är laddade, men bilderna jag tog med min digitalkamera blir inte så bra att jag kan ladda upp dom. Ska fixa en kamera med makro i veckan så ska vi se om inte bilderna blir bättre.

Skit samma, lassa upp dem ändå.
Citera
2008-12-03, 23:15
Medlem
Verkar svårt att få fram bilderna på manschettknapparna.... Dom finns nog endast i fantasin hos dartphoenix.

"Zonen1"
"Zonen2"
"Zonen3"
Citera
2008-12-05, 22:16
Medlem
Nu orkade jag inte läsa 76 sidor innan jag postade... Hittade ett intressant textstycke när jag letade efter nått helt annat..

"och vi har riksbunkern i Kilsbergen i Närke"
Senast redigerad av griffin 2008-12-05 kl. 22:25.
Citera
2008-12-05, 22:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Nu orkade jag inte läsa 76 sidor innan jag postade... "[...] och vi har riksbunkern i Kilsbergen i Närke[/b]. [...] "

Jo, det har nämnts (sid 17 i denna tråd, bl a). Den är skrivet av en sedan 2001 avliden herre som heter Ulf Lingärde, och den brukar komma upp med jämna mellanrum i sådana här sammanhang. Tyvärr lämnade U.L då och då sitt datakonsulteri för att producera mer eller mindre sensationella historier om saker och ting som hade med teknisk underättelsetjänst att göra.

Den här texten mynnar egentligen ut i att det suttit personal från någon underättelsetjänst i en underjordisk krigstelefoncentral och lyssnat av telefoner helt utan officiell vetskap.
Senast redigerad av Bergakungen 2008-12-05 kl. 22:47. Anledning: Följde Griffins egen rensning av onödig text
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in