Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Jag förstår inte varför ni tjatar om atombomber hit och dit.. Sm jag förståt det så spelade det ingen roll om den tålde en träff eller inte då man ansåg att allt ändå var förlorat om fi beslöt sig för att dumpa en a-bomb över Sverige. Sedan att man utvecklade andra metoder att slå ut bergrum och bunkrar är en annan sak, då de rb som skall disskuteras här ändå fick andra användningsområden så småning om.
På första frågan kan det nog vara intressant att diskutera om RB skulle vara mer, mindre eller lika välskyddad som andra anläggningar från den tiden. Till exempel byggde KA sina första moderna (serie ett, 7.5cm) ABC-skyddade anläggningar ungefär då RB skulle stått färdig (enligt t ex Ulla L). Det bör ha varit en rimlig skyddsnivå även för RB, kan man tycka. Hade den varit bättre än så hade den dessutom varit rätt speciell. Det kan den ha varit, men hur troligt och i så fall på vilket sätt?
På andra frågan tror jag att detta synsätt kommer sig av vad den politiskt korrekte Bengt Gustavsson har sagt i en personlig intervju, och BG i all ära, hans syn på när politikerna skulle tänkas kvida att "motståndet skulle uppges" kan nog tänkas ha varit annorlunda än tidigare ÖB. Tidsandan 1955-1970 var helt annorlunda. Bedöm hellre motståndsviljan genom Nils Swedlund ("Stora Bullret"), Torsten Rapp och Stig Synnergren.
Poängen är att RB då skulle vara dimensionerad för dåtidens "worst case" och för att ge möjlighet till fortsatt centraliserat styre och effektiv styrning av samhällsfunktionerna. I modernare tider än 1960 har man en annorlunda syn på utlokaliserat beslutsfattande och risken med att lägga alla äggen (eller päronen, hur man nu ser det) i samma korg. Min uppfattning om det
bedömda "worst case" 1960 är ett (mindre) antal strategiska kärnladdningar över större befolkningscentrum för att bryta försvarsviljan och ett antal taktiska kärnvapen för att öppna för en landstigning. Den intressanta lilla pamfletten "Om Kriget Kommer" försöker i någon mån hantera just den frågan - hur skall igelkotten göra för att orka resa taggarna efter en j-a smäll... Här visar man ur familjens karlar skall ta sig ut ur jordkällare och källare efter anfallet, ta med sin Monark herrcykel, sovsäck och grova kängor och bege sig till sin mobbplats - enligt principen "alla uppgifter om att motståndet skall upphöra är falska".