Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-10-01, 18:23
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Då är du ganska så slarvigt påläst och inkompetent. Trodde jag inte om dig bluebeast...
Bevisa motsatsen för mig så skall jag hålla käft. Inte träffat vare sig ngn inom militär eller ue kretsar som tar det på allvar.

Visst fanns där o finns större anläggningar för kommunalledningar,länsstyrelser samt militär ledning. Men ngn riksbunker är en skröna.

Dels pga risken att låta för många i ledning sitta i samma båt, dels pga storleken som vissa nämner.

Men visst, låt ngt som är större än bodensfästning o ännu oupptäckt fånga ert letande. Men ni lär leta er trötta
Citera
2008-10-01, 18:34
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Bevisa motsatsen för mig så skall jag hålla käft. Inte träffat vare sig ngn inom militär eller ue kretsar som tar det på allvar.

Visst fanns där o finns större anläggningar för kommunalledningar,länsstyrelser samt militär ledning. Men ngn riksbunker är en skröna.

Dels pga risken att låta för många i ledning sitta i samma båt, dels pga storleken som vissa nämner.

Men visst, låt ngt som är större än bodensfästning o ännu oupptäckt fånga ert letande. Men ni lär leta er trötta

Vad är det som säger att det är oupptäkt bara för att Du inte lyckas finna det....? Som sagt, anläggningen är varken sannerad eller ligger i malpåse. Den används dagligen, således omöjliggör det någon närmare utforskning.

Jag föreslår att du läser denna pdf, dels för att du ska lära dig något och dels för att bevisa att riksbunkern visste finns. Betänk dock att den inte benäms "riksbunker" utan har ett finare namn, om du inte förstår det så är det bara du skickar ett PM så ska jag förklara närmare.

www.fht.nu/file_output.php?FileName=armen_civsam_delstudie_1. pdf
Senast redigerad av mcJOcke 2008-10-01 kl. 18:38.
Citera
2008-10-01, 19:11
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Vad är det som säger att det är oupptäkt bara för att Du inte lyckas finna det....? Som sagt, anläggningen är varken sannerad eller ligger i malpåse. Den används dagligen, således omöjliggör det någon närmare utforskning.

Jag föreslår att du läser denna pdf, dels för att du ska lära dig något och dels för att bevisa att riksbunkern visste finns. Betänk dock att den inte benäms "riksbunker" utan har ett finare namn, om du inte förstår det så är det bara du skickar ett PM så ska jag förklara närmare.

Läst sedan innan o just det dokumentet kan man även tyda åt mitt håll.

Det aktiva inom militären idag hänseende anläggning/bunkertyp är ett fåtal som främst inriktat på LFC

Så längre än så kommer vi nog ej i våra skilda åsikter, jag tror ej, du tror.
Citera
2008-10-01, 19:34
Medlem
Dr.Wests avatar
Från gamla RB tråden..

I detta inlägg nedan av "BigMathew" från gamla RB tråden nämner han en plats utanför Nora. Kan det vara den sk Vargklykan ?

" Sanning
Japp det finns en "riksbunker" utanför Nora. Jag va krigsplacerad vid eländet. Låg inne vid I3 1990 som GRGskytt i ett lokalförsvarsförband vars enda uppgift var att skydda detta objekt. Det var dock så hemligt att vi aldrig fick öva vid själva bunkern utan vi drillades vid allehanda liknande icke hemliga anläggningar i närke. Vi mobbar rätt långt därifrån och ska medelst egna/konfiskerade fordon marscha upp mot objektet. Väl där skulle vi grupperas för att skydda området mot luftlandsättningar. Styrkan är större än kompani men mindre än brigad, mer åt bataljonshållet. Fick dock "brevet" av Ove Viktorin när det begav sig, så nu är vi inte längre krigsplacerade. Vi är inte ens placerade i personalreserven, suck man är för gammal för att få va med längre...

Eftersom det va som de va under 90-talet och vi aldrig fick se denna gigantiska anläggning så skulle det vara skoj om nån som vet mer/sett nåt/fotat nåt skickar ett PM med info!

Jag anar dock var den är belägen, under en rådjursjakt för 10 år sedan såg jag ett avlägset berg med mer antenner än vad som är brukligt mitt ute i ingenstans. Hade ingen GPS så jag kom aldrig mer tebax till nämda plats. Men nog finns det folk som sett den?

Keep up the good work!!
Citera
2008-10-01, 19:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Citat:
bevisa att riksbunkern visste finns [...]

Citat:
"På Central nivå ansvarade Försvarsdepartementet för att i en krigssituation gruppera regering och riksdag på skyddade ledningsplatser dit också vissa viktiga centrala myndigheter samt ÖB skulle sända samverkanspersonal."

Källa: http://www.psycdef.se/global/PDF/Forfarasej.pdf
Citat:
"En av huvuduppgifterna för nya SPF, liksom för föregångaren BN, var att rekrytera och öva beredskapsorganisationen. Principen på 1980-talet var alltjämt att rikets militära och civila ledning skulle krypa in i hemliga bergrum någonstans i Sverige, för att därifrån leda landet i ofred. Då behövdes ett krigsorganiserat centralt psykologiskt försvar med uppgifterna att följa fientlig propaganda, ge råd till myndigheterna hur de skulle få ut information till folket och sätta upp ett presskvarter, där journalister kunde träffa företrädare för regering, militärledning och centrala verk. Denna krigsorganisation var så stor att den i början var spridd på några orter i västra Sverige."

Källa: http://www.regeringen.se/content/1/c4/04/49/7cdace65.pdf:
Citat:
... Ändå tyder det mesta på att (...)s uppgifter är
riktiga. Uppgifterna om krigsplacering i anslutning till statsorganens
krigsuppehållsplats
liksom om det svenska försvarets
uppbyggnad...
Citat:
Såvitt (...) minns var det inte tal om att de i ett krisläge
skulle bege sig till riksledningens krigsuppehållsplats.

Det är naturligtvis inga bevis, men starka indicier.
Senast redigerad av Bergakungen 2008-10-01 kl. 20:09. Anledning: Tillägg
Citera
2008-10-01, 20:59
Medlem
Det är klart att Riksbunkern fanns och att den var stor

Här följer inledningen ur "Om kriget kommer", 1961.

Rikets styrelse i krig
"Sverige styrs i krig liksom i fred enligt grundlagarna. Varje regering som har tillkommit i annan ordning är olaglig.

Det är din plikt att åtlyda den lagliga regeringen och följa dess direktiv. Riksstyrelsen kan i krig inte stanna kvar i Stockholm. Kungen, regeringen, Riksdagen och myndigheter kommer att flytta ifrån huvudstaden till mindre utsatta platser. Flyttningen är inte en flykt, även om den fientliga propagandan skulle påstå det. Den är en åtgärd som planerats i förväg för att säkerställa ledningen av vårt totala försvar. Länsstyrelserna flyttar till platser utanför residensstäderna."

Och så lite nostalgi ur samma skrift. Visst har tiderna förändrats... eller?

"Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig!
Motstånd skall göras ständigt och i alla lägen. Det är på dig det beror - din insats, din beslutsamhet och din vilja att överleva. Vi ger aldrig upp! Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt."
Citera
2008-10-02, 09:03
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Läst sedan innan o just det dokumentet kan man även tyda åt mitt håll.

Det aktiva inom militären idag hänseende anläggning/bunkertyp är ett fåtal som främst inriktat på LFC

Så längre än så kommer vi nog ej i våra skilda åsikter, jag tror ej, du tror.

Gör om gör rätt, ingen som har sagt att riksbunkern fortfarande används till det den var byggd. Men från i slutet på 50-talet, då den färdigställdes fram till i slutet på 90-talet så var den allt i bruk. Om ej i skarpt läge.
Citera
2008-10-02, 19:28
Medlem
Redovisning av förorenade områden i Karlskoga

Om man söker på "försvaret" i det här dokumentet, dyker det upp [intressanta] platser. Det behöver inte vara något, men det kan ge en liten ledtråd. För den som "bara" gillar UE är det nog kul.

http://www.t.lst.se/NR/rdonlyres/8D1A6784-D644-4CF0-B7D1-2C04D49523A5/0/KommunrapportKarlskoga.pdf
Citera
2008-10-02, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlT
Om man söker på "försvaret" i det här dokumentet, dyker det upp [intressanta] platser. Det behöver inte vara något, men det kan ge en liten ledtråd. För den som "bara" gillar UE är det nog kul.

http://www.t.lst.se/NR/rdonlyres/8D1A6784-D644-4CF0-B7D1-2C04D49523A5/0/KommunrapportKarlskoga.pdf

Mycket spännande dokument, tackar!
Citera
2008-10-02, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlT

Ögnade igenom som hastigast och det är lite mysko när en plats anges och att försv. bara riskklassat utan motivation angiven. Se nedan:
Berget Försvaret 4 Objektet Riskklassat av försvaret
Hällsjön Försvaret 3 Objektet riskklassad av försvaret.
Höghult Försvaret 4 Objektet riskklassad av försvaret.
Kärmen Försvaret 4 Objektet riskklassat av försvaret
Långtjärn Försvaret 4 Klassad av försvaret

Risklasserna är låga. 1 är värst.
Kanske låga för att de är i berg?

I andra fall ges anl.art och vad det är för risk men inte i de ovan angivna fallen.
Vad tror ni andra?
Någon som känner ställena?
Citera
2008-10-02, 21:50
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Ögnade igenom som hastigast och det är lite mysko när en plats anges och att försv. bara riskklassat utan motivation angiven. Se nedan:
Berget Försvaret 4 Objektet Riskklassat av försvaret
Hällsjön Försvaret 3 Objektet riskklassad av försvaret.
Höghult Försvaret 4 Objektet riskklassad av försvaret.
Kärmen Försvaret 4 Objektet riskklassat av försvaret
Långtjärn Försvaret 4 Klassad av försvaret

Har hittat alla ställena på grönakartan och de ligger inne på Villingsbergs skjutfält, så vi kan avskriva dem från RB tråden.
Citera
2008-10-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bojo
Har hittat alla ställena på grönakartan och de ligger inne på Villingsbergs skjutfält, så vi kan avskriva dem från RB tråden.
Gott.
Senast redigerad av Kawasaki 1500 2008-10-02 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in