Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-06, 02:03
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraid
Tror mycket väl man kan ha dolt anläggningen antingen i en annan anläggning, eller bakom en annan funktion, såsom just ett HV-förråd eller nåt. Just ett förråd är ju relativt stort också, vilket kräver mindre bortförklaringar. Eller så är det helt enkelt bara så att den gamla Riksbunkern gjorts om till förråd och sen har en ny byggts någon helt annan stans, mer anpassad till dagens situation. Man kanske idag inte vill ha 4000 pers på samma ställe, utan kanske har ett gäng små topphemliga bunkrar (billigare och lättare att hålla dolda) med olika syften på olika platser i landet. Mobilitet och maskering är ju lite mer prioriterat idag än då. En större del människor stannar kanske i Sthlm vid krig idag än på 60 talet, eller beger sig ner i en atombunker under stan bara.
"Redovisningsavdelning Bergslagen" finns förmodligen också i en ny tappning idag, dvs det är inte troligt att FortV driftar Riksbunkern.

Mycket troligt, precis som du säger. Men vart skulle då den gamla ha funnits?
Håller med "Karlsborg" i att man nog inte på något sätt kan skilja en "riksbunker" från ett sk vanligt berg. Men det är trots det intressant att veta var en sådan anläggning anlagts. Kanske ännu mer intressant är dess storlek, hur den är byggd. Är det 12våningshus, eller radhuslängor inne i berget? Ja, ni förstår nog min frågeställning. Hur ser driften ut, hur skulle försvaret av en sådan anläggning se ut.
Vet man vissa av dessa frågeställningar kanske man kan känna igen anläggningen när man ser den. Men som sagt, det är inte lätt att hitta en nål i en höstack. Men har man en magnet så...

RAB finns i en ny tappning, FMTM. Hur vida dem har hand om driften vet jag ej.
Citera
2008-08-06, 08:55
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
Hur vet vi egentligen att det så kallade HV-förrådet i Nora-korset (Järle) är ett HV-förråd

Det vet vi eftersom det var skyltat utanför, tidigare miloförråd senare förråd.
Samt att en del av oss har varit där och hämtat utrustning.

Idag är det inte längre hemvärnsförråd, den funktionen är flyttad till Villingsberg.
Citera
2008-08-06, 10:11
Medlem
Jag brukar fundera bland annat på Musköbasen. Ni har säkert läst boken om den. Var finns likheterna mellan det bergrummet (!) och RB och kan man dra några slutsatser av det?
Anledningen till att jag frågade om avlopp är ju att jag inte är avloppsingenjör så jag vet inget om sådant men vet dock att man vid vissa anläggningar har utlopp o intag av vatten direkt i tex en å eller i havet. Då blir ju frågan om det är enklast att göra så eller om det har andra fördelar. Kostnader? Om man pratar om 4 000 människor måste ån vara stor som en älv då?
En annan fråga är kvaliteten på berget. Jag vet att man gjorde noggranna undersökningar av detta före det att man byggde. Samtidigt gjorde man ganska dåliga undersökningar av möjligheten att sända från området iaf om man skall tro stabs-stabsdokumentet. Vad jag har förstått är det inte så att det bara finns bra berg i bergslagen och bara på vissa platser utan det finns litet varstans i landet.
Jag har förstått det så att det antal personer som skulle vara i berget skulle vara där pga deras tjänst och inte pga någon allmän viktighet för landet. Det handlade inte om att Harry Martinsson skulle sitta o gona sig inne i berget bara för att han var en bra författare, t.ex. Visst var det så att vissa delar av en given myndighet skulle vara inne i berget medan andra delar utanför. Den tredje delen så att säga var ju entledigad, vad jag har fattat.
Om zonen har expanderat vill jag låta vara osagt. Från början var zonen jättestor o egentligen inte en zon utan bara spridda evakueringsorter för myndigheter o.s.v.
En annan sak var att man skulle evakuera och vara beredd att evakuera personal västerut samt även kunna ta emot personal från utlandet. Krävde det egentligen bergrum?
Jag vet att man inte skall tro på vad det står på skyltar (olika sorters skyltar) och jag TROR inte att en verkligt hemlig anläggning har SO-skyltar på utsidan. Däremot kan de sitta på insidan.
Citera
2008-08-06, 10:16
Medlem
Håller med kraid och mcjocke i funderingarna.

Det man sett i stabsanläggning och i skisser är att varje tjänsterum är pyttelitet. Man sover ju desuttom i två eller trevåningssängar om man öht sover inne i anläggningen. Det behövs kanske inte så stort utrymme för att rymma låt oss säga 1 000 personer som arbetar.
Citera
2008-08-06, 11:35
Medlem
Mulas avatar
Ganska fantasieggande ämne, vore spännande att få nysta mer i detta.
Har läst igenom hela den gamla tråden och nästan allt på bergrum.se (vilket nästan borde vara ett krav för att få posta här) och det som slår mig är att folk pratar om olika saker. Ska den här tråden få leva vidare så får vi nog försöka begränsa oss, både geografiskt och tidsmässigt. De redan frekvent förekommande moderatorsingripandena bådar tyvärr inte gott.

I den gamla tråden fanns det minst 6 personer som påstod sig veta, varav jag tror att 3 av dessa verkligen visste något, 1 eller 2 med vilje spred desinformation, och ingen egentligen pratade om det verkliga ämnet. Vad jag egentligen tror sniffdog, mcJocke, mig själv mfl vill veta mer om är de sv. "riksbunkrar" (krigsuppehållsplatser) i "högkvarterszonen" som tycks ha varit en del av den rådande doktrinen för landets försvar under efterkrigstiden (1950-1975 ca).
Tydligen flyttades dessa platser närmare stockholm senare, men om vi bortser från detta och andra äldre platser, kan vi kanske försöka hålla tråden på en någorlunda hög nivå?

Jag har ingen direkt information heller, men jag ville gärna veta mer om detta och förhopningsvis ge något bidrag.
Om man läser på bergrum.se och använder sin slutledningsförmåga så var den sk "zonen" rent geografiskt belägen ungefär i området Nora-Örebro-Karlskoga-Laxå. Detta bekräftas ju också av RAB:s betydelse.
Jag har inte varit där själv, men en del studerande av eniros flygbilder den senare tiden har gett att området ser närmast idealiskt ut för att gömma olika installationer. Massor av små vägar som lätt kan övervakas, god tillgång på vatten och stabilt berg att bygga i. Det vore intressant att åka dit och titta på plats. Dock är ju området tämligen stort, så det krävs nog någon med lokalkännedom. Sedan, om man nu (mot förmodan) lyckas hitta en grön ståldörr in i en bergssida, så kommer vi troligen aldrig att få veta vilken av just alla dessa dörrar som är the "real thing". Det finns antagligen ett flertal likadana bergrumsanläggningar som kan fylla samma syfte, så att det inte ska gå att veta i vilket berg alla viktiga personer befinner sig. Så det kanske är lönlöst att söka efter det precis rätta stället. Möjligen kanske någon här som ger sig ut och letar kan hitta några möjliga kandidater.
Att de dessutom fortfarande som skrivits tidigare fortfarande är aktiva skyddsobjekt trots att de är inaktuella som "riksbunkrar" idag, gör väl att ingen av oss någonsin kommer få titta bakom dörrarna.

En sak som jag också tycker kan ge ganska mycket information är hur man planerade för evakueringen av dessa personer från stockholm. Man får anta att det var tåg som gällde. På 50-talet var flyget inte särskilt utvecklat, enstaka personer och viktiga papper skulle kunna flygtransporteras, men knappast något större antal. Flygfältet i Karlskoga var ju ganska befäst under andra världskriget och får väl ha varit ett huvudalternativ. Att låta regeringen sitta och skumpa i buss på smala riksvägar lär inte heller ha varit ett lockande alternativ.
Så, tåget. Västra stambanan från Stockholm förbi Hallsberg mot Göteborg faller sig ju naturligt. Denna passerar precis vid den södra delen av "zonen".
Dessutom ansluter värmlandsbanan vid Laxå och vidare mot Oslo. Detta borde alltså ha varit en perfekt väg för både evakuering från stockholm, och om läget blev ohållbart, vidare transport till Norge och ev längre västerut.

Det som nu blir intressant är hur man tänkte sig själva omlastningen. Jag tror knappast att "regeringståget" skulle ha bromsat in i Hallsberg eller Laxå för att släppa av kung och regering inför en förvånad allmänhet (och utländska informatörer). Att bygga ett långt stickspår direkt in i bunkerberget är ju inte diskret och dessutom svårt att hemlighålla.
Nej, detta ville man nog sköta diskret ute i skogen någonstans på en omlastningsplats. Det vore intressant att se om några sådana finns på exempelvis stäckorna hallsberg-laxå eller (mer troligt) Laxå-Degerfors.
Troligen borde det vara en längre rak sträcka med öppet område runt, så att det går att köra fram med fordon. Höjdskillnad mellan spår och omgivande område bör vara liten (det är inte lätt att bara kliva av ett tåg i skogen, banvallen är oftast rejält brant). En fördel om det finns en stor väg som ansluter.
Eventuella byggnade och om man har tur, fasta befästningar, runt om, borde vara avslöjande. Jag har faktiskt kollat en del på eniros flygbilder, och hittat några platser mellan Laxå och Degerfors som det vore kul att titta närmare på. Tyvärr bor jag inte i närheten.

Som sagt, vi verkar vara några som är fascinerade av den sk "zonen" och eventuella "riksbunkrar" i densamma. Jag tror inte vi kommer få veta exakt var de finns, men kan vi hitta något tecken som visar på att de verkligen finns är det ju spännande, bara det.
Citera
2008-08-06, 12:01
Medlem
mcJOckes avatar
Gillar dit resonemang, och jag håller med dig om att det är Kallakrigets "riksbunkrar" jag vill finna.
Ang transportationen så tror jag som du, tåg. Men kanske inte riktigt på att dem inte skulle få åka buss.
Dessutom tror jag, som jag skrev förrut att berget endast är sista utvägen, som ett skydd vid den stora bomben etc.
Man skall befinna sig i en närbelägen stad/ort och fortsätta sina arbetsuppgifter där.
Kungen skall nog inte till samma civila bunker som regering och riksdag. Han har nog en egen, alt smugglas ur landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mula
massa text
Citera
2008-08-06, 12:05
Medlem
Du är på rätt spår (hehe!).
Men... ett varv till.
Många "förråd" har och hade stickspår från järnvägen.
I krigstid är inte skadan så kollosal om ett långt tåg börjar växlas omkring i Borlänge, Hallsberg, Herrljunga, Karlskoga eller annan plats. De flesta kommer att tro att det är trupptransport och på natten under mörkläggningen skulle man inte se slipsarna på tjänstemännen som tp i tåget.
I övrigt så håller jag med dig men de anläggningar som de flesta redan har varit i närheten av ligger vid allmän väg och har skyltar överallt och staket osv. Det är detta som gör att jag hoppas och tror (!) att den känsligaste anläggningen saknar skyltar och staket. Jag tycker att inlägget om Mora och hissen var mycket spännande och tror, återigen, att det är ett viktigt spår. Kanske inte Mora men själva upplägget alltså.
Sedan är jag inte säker på att det är annat än att bergslagen ligger "i mitten" - ursäkta alla norrlänningar - som gör att det området kan ha varit och kanske fortfarande är det som är kvar av zonen.
Ring er lokala professor i geologi och kolla gamla kartor över jvg och landsväg. Det finns alternativ till bergslagen.
Citera
2008-08-06, 12:45
Medlem
McJocke: Man kan ju inte gärna veta när den stora bomben kommer. Det mesta pekar på att man skulle fatta beslut om evakuering senast då riket anfölls. Tyvärr kunde det ju vara försent då.
Citera
2008-08-06, 12:59
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
McJocke: Man kan ju inte gärna veta när den stora bomben kommer. Det mesta pekar på att man skulle fatta beslut om evakuering senast då riket anfölls. Tyvärr kunde det ju vara försent då.

Så sant, men att hålla 4000 pers instängda i ett bergrum månader i sträck förefaller inte heller så hälsosamt, inte heller om man ska se på det ur en praktisk synvinkel.
Självklart skulle de "viktigaste" personerna uppehålla sig i bergets direkta närhet alt i berget.
Man måste också betänka att om nu bergrummet skulle vara så annonymt som du föreslår, hur har man då tänkt att sköta försvaret av det. Om det nu inte går en järnväg direkt in i berget bör ju även vägen upp till inslaget vara av en viss storlek. Spec om vi som du betänker att alla skulle "låsas" in i berget.
4000 pers (detta är i underkant) ger ca 40 bussar. Man skumpar gärna inte fram i vilken terräng som helst med en buss. Inte ens kortare sträckor.
De högsta hönsen kan likväl transporteras med hellikopter, men då bör också berget ha en plats man kan landa en sådan på.
Evakuering skulle nog ske tidigare än så, vi måste betänka att under det kalla kriget hade vi en ganska väl fungerande underrättelsetjänst.
Dessutom har man vid olika tillfällen övat evakuering för viktigare personer. Dock inte nödvändigtvis till den "skarpa" riksbunkern.

Sedan kan man ju också fråga sig, hur många civila riksberg har färdigställts i Sverige under kalla kriget? Nu vill jag bara klargöra ännu en gång att det inte är det "riksberg" som används nu jag söker svar på. Utan dem som utgått ur den tjänsten och funnit andra användningsområden alt murats igen, malpåse osv.
Citera
2008-08-06, 13:07
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Du är på rätt spår (hehe!).
Men... ett varv till.
Många "förråd" har och hade stickspår från järnvägen.
I krigstid är inte skadan så kollosal om ett långt tåg börjar växlas omkring i Borlänge, Hallsberg, Herrljunga, Karlskoga eller annan plats. De flesta kommer att tro att det är trupptransport och på natten under mörkläggningen skulle man inte se slipsarna på tjänstemännen som tp i tåget.
I övrigt så håller jag med dig men de anläggningar som de flesta redan har varit i närheten av ligger vid allmän väg och har skyltar överallt och staket osv. Det är detta som gör att jag hoppas och tror (!) att den känsligaste anläggningen saknar skyltar och staket. Jag tycker att inlägget om Mora och hissen var mycket spännande och tror, återigen, att det är ett viktigt spår. Kanske inte Mora men själva upplägget alltså.
Sedan är jag inte säker på att det är annat än att bergslagen ligger "i mitten" - ursäkta alla norrlänningar - som gör att det området kan ha varit och kanske fortfarande är det som är kvar av zonen.
Ring er lokala professor i geologi och kolla gamla kartor över jvg och landsväg. Det finns alternativ till bergslagen.

Min erfarenhet är att många av dessa stickspår revs upp för XX-antal år sedan. Jag tror fortfarande att man transporterades med tåg till den närbelägna orten. Sen vidare transport med tex buss. Men som sagt, detta är bara tankar, jag vet inte hur det egentligen ligger till. Men det är bra med frågeställningar.
Sedan kan man ju fråga sig, har det vart ständig bevakning utav anläggningarna? ABAB-vakter eller värnpliktiga? Officerare eller en hemlig armé alá James Bond?
Geografiskt sätt är ju bergslagen perfekt. Som någon skrev, bra berggrund, bra skog och många sjöar att ta kylvatten etc från. Få öppna ytor. Lätt att gömma ett sådant bygge på.
Citera
2008-08-06, 13:24
Medlem
Ja annonymt behöver inte betyda att det ligger långt bort i skogen.
Jag tror också att äkta friskluft och någon form av ovanjordbostäder var aktuellt. Detta finns ju också vid de flesta berganläggningar idag. Eftersom det är fråga om regeringen UPL KRIG kanske någon tänker sig en herrgård men frågan är om det var ett viktigt behov när man skulle ta emot den amerikanske ambassadören eller Sovjetunionens ledare.
Försvaret av riksbergen: Antingen tänker man sig att det är helt kört när ryssarna befinner sig i närheten av berget/bergen och då borde man ha evakuerat för länge sedan (från den delen av zonen) eller så tänker man att det skall vara fråga om skydd mot luftlandsättnig/sabotageenheter och då har man tidigare förlitat sig på HV och motsvarande.
Citera
2008-08-06, 13:28
Medlem
kraids avatar
Lite konkret fakta är att livgardet i Stockholm övar evakuering av höga höns ut till bromma flygplats. Förmodligen från någon av de underjordiska bunkrar som finns i anslutning till både regeringskvarter och på andra platser. Kom ihåg att regeringskvarteren sitter ihop med kulvertar (ingen hemlighet), att riksdagshuset är gamla riksbanken och de gamla topphemliga riksbanksvalven under strömmen mycket väl kan ha fått ett nytt syfte idag. Samt att dessa "lokaler" är förbundna via tunnlar med ett antal kvalhemliga atombunkrar som tidigare nämnts i trådar. Nu snackar vi dock nutid. I början av 80-talet deltog dessutom kungen själv i en evakueringsövning under stan där han lotsades runt nere i tunnelsystemen.

som ett sidospår..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in