Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2017-06-13, 12:26
  #7513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Denna är det som menas tror jag.
http://www.latvia.travel/sv/sevardhe...kern-i-ligatne
Fick lite lokalguidning för 10 år sen. Mycket av det hemliga låg runt Cesis.

Tackar!
Anmärkningsvärt att man gömt staben under ett rehabiliteringscenter? Snudd på förbud mot folkrättsavtalen att blanda sjukvård och kombatanter. Jfr med svenska förhållanden kan man väl annars ana att en hel del landstingsägda lokaler som Hålahult mm använts i vår egen planläggning som förläggningsplatser för krigsplacerad personal i staber?
Citera
2017-06-13, 12:35
  #7514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-JPersson
Nygammal medlem här. Har så långt läst ca fram till sidan 150 +- vad mod ändrat.... Följde den gamla RB-tråden men tappade intresset när den gick.....hrmm.... skall vi säga något överstyr. Efter några års frånvaro läser jag nu ikapp allt vad fritiden tillåter. Måste säga att det är smått humoristiskt så här lite retrospektivt.....

L-J

Fråga: Har någon moderator varit inne och censurerat inlägg i efterhand? Vet att åtminstone ett av mina inlägg blivit borttaget.

Skall man vara lite retro kan man också notera att en del saker som visat sig stämma, dyker upp ganska tidigt i den första tråden "Sveriges riksbunker -Myt eller sanning". Gäller bl.a. ett inlägg som säger att det byggdes mellan 5-15 anläggningar inom vad som skulle komma att bli "zonen".
Mer precist blev det fem stora stabsberg och 10-20 förråd och annex av olika slag under olika epoker.
Citera
2017-06-14, 19:17
  #7515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Fråga: Har någon moderator varit inne och censurerat inlägg i efterhand? Vet att åtminstone ett av mina inlägg blivit borttaget.

Skall man vara lite retro kan man också notera att en del saker som visat sig stämma, dyker upp ganska tidigt i den första tråden "Sveriges riksbunker -Myt eller sanning". Gäller bl.a. ett inlägg som säger att det byggdes mellan 5-15 anläggningar inom vad som skulle komma att bli "zonen".
Mer precist blev det fem stora stabsberg och 10-20 förråd och annex av olika slag under olika epoker.
Ja och nej. Vad jag menade var att jag följ tråden lite till och från. Det har förekommit rensningar av mod, och det var just det jag menade.
Man måste komma ihåg att man tidigt insåg, att man måste sprida anläggningarna över landet. Centralförsvaret uppgavs ju redan tidigt 1900tal.
Sedan dess så har man hållit sig till det.
Det försvårar för motståndaren och binder upp personal för dem. Enkel matematik och logiskt.

För att presentera mig närmare så är jag fd tekniker i FV, närmare bestämt E1, och har en god kunskap om våra baser i -90systemet och FV i övrigt.
L-J
Citera
2017-06-15, 10:12
  #7516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-JPersson
Nygammal medlem här. Har så långt läst ca fram till sidan 150 +- vad mod ändrat.... Följde den gamla RB-tråden men tappade intresset när den gick.....hrmm.... skall vi säga något överstyr. Efter några års frånvaro läser jag nu ikapp allt vad fritiden tillåter. Måste säga att det är smått humoristiskt så här lite retrospektivt.....

L-J

Jag gjorde själv samma resa ganska nyligen, dvs började läsa från sida 1. Tyvärr var tråden till o från rätt tråkig i början men håll ut! Dessutom funkar väldigt få av de externa länkarna i de tidigare inläggen som länkade till olika bilder/kartor/siter vilket gjorde det lite tråkigare att hänga med.

Dock blev det mkt inteesssntare då ex Achtung Pantzer började skriva i tråden.

Tyvärr har mitt intresse för detta ämne fått läggas i malpåse en tid framöver pga personliga omständigheter
Citera
2017-06-15, 10:30
  #7517
Medlem
När jag ändå var här tänkte jag passa på att fråga ett par saker som jag funderat kring gällande samgruppering mellan mil och civ ledning. I tidigare inlägg sägs det att man separerade dessa funktioner fysiskt pga att man ej får bomba civila mål, men skulle verkligen ryssen bry sig om det i krig?? Dom skulle väl försöka bomba allt av vikt oavsett om det är civ el militärt?

Använder man sig av begreppen A1,A2,B1,B2 osv även för de civila ledningsplatserna?

Dessa platser har väl dels ett Befästnings-nummer (fo kod) men säkert nåt namn typ "gräshoppan" osv. Byter dessa namn/beteckning då man omgrupperar/byter funktion, dvs flyttar man från A1 till B1 så blir B1=A1?
Hur funkar det med radiofrekvenserna? Följer dom med funktionen el platserna?
Citera
2017-06-15, 12:31
  #7518
Medlem
Promenerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
När jag ändå var här tänkte jag passa på att fråga ett par saker som jag funderat kring gällande samgruppering mellan mil och civ ledning. I tidigare inlägg sägs det att man separerade dessa funktioner fysiskt pga att man ej får bomba civila mål, men skulle verkligen ryssen bry sig om det i krig?? Dom skulle väl försöka bomba allt av vikt oavsett om det är civ el militärt?

Nej de skulle nog inte bry sig. Dessutom samgrupperade militära och civila staber på lägre och högre regional nivå (Fo resp Milo).

Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Använder man sig av begreppen A1,A2,B1,B2 osv även för de civila ledningsplatserna?

Man använde sig från början inte av A1, B etc (B1 och B2 användes ej), men efter att den nya civila uppehållsplatsen blev klar kom den nya att kallas HL A och den gamla HL B.

Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Dessa platser har väl dels ett Befästnings-nummer (fo kod) men säkert nåt namn typ "gräshoppan" osv. Byter dessa namn/beteckning då man omgrupperar/byter funktion, dvs flyttar man från A1 till B1 så blir B1=A1?
Hur funkar det med radiofrekvenserna? Följer dom med funktionen el platserna?

Fo-koden är själva anläggningens beteckning och kodnamnet funktionens, det vill säga kodnamnet (och tillhörande radiofrekvenser) följer funktionen ifall den behöver flytta.
Citera
2017-06-15, 13:53
  #7519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneraren
Nej de skulle nog inte bry sig. Dessutom samgrupperade militära och civila staber på lägre och högre regional nivå (Fo resp Milo).

Man använde sig från början inte av A1, B etc (B1 och B2 användes ej), men efter att den nya civila uppehållsplatsen blev klar kom den nya att kallas HL A och den gamla HL B.

Enl. muntliga uppgifter var Högsta Ledningen (HL, krigsdelegation och regering) aldrig samgrupperade med den underlydande Centrala Ledningen (CL), där HKV/Försvarsstaben hade samverkansgrupper ifrån de civila beredskapsmyndigheterna.
Detta stämmer bra med tanken på att HKV som leder operationerna var ett tydligt angreppsmål där HL inte kunde sitta utan att bli bekämpade. Om HL blev utslagna skulle fredförhandlingar och eldupphör vara svårt att åstadkomma. Förmodligen skulle även delar av HL kunna verka ifrån utlandet (precis som HKV) om den inhemska delen blev utslagen.

1982, förmodligen inför planeringen av RB80-bygget som blev klart 1987, så uttalar sig statsminister Fäldin i ett riksdagsprotokoll där han svarar socialstyrelsen på dess önskan att vara samgrupperad med regeringen, att det är "bättre att de kvarstannar i A2 pga. platsbristen och de bättre kommunikationsmöjligheterna" där. Man kan ju tolka det som om regeringen skulle flytta ifrån antingen Greckis eller Korpis som då skulle övergå till att bli "A2". Kanske menar man "civila A2?

Vad som därefter är konstigt är ÖCB´s skrivelse år 2000 att " ÖCB samgrupperad med regeringen och Högkvarteret på en krigsuppehållsplats". Det skulle bokstavligt kunna tolkas som RB80 men kan lika gärna vara att man medvetet är lite difus och menar att man är samgrupperade i samma gpl-område men i olika anläggningar?

En annan tolkningsvariant är ju också att man sedan 80-talet nu omorganiserat efter Sovjets fall 1991 och nu år 2000 minskat organisationen och flyttat ihop i samma berg. Kanske "närmare Stockholm" som en del kryptiskt antytt?

Hotbilden med kärnvapenanfall var ju avklingad och det vid den tiden stora diskussionsämnet var ju om extremister skulle kunna tillverka en "smutsig atombomb", eller om något kärnvapen kommit på avvägar efter Sovjets fall. I sådana här scenarion med krishantering är det ju en stor fördel av att sitta tillsammans för att få bra info-underlag och kunna ta snabba beslut. Allt på ett betryggande avstånd ifrån huvudstaden som ev. skulle kunna utgjort ett angreppsmål.

Ovanstående är bara mina egna spekulationer.
Kan någon som vet bidra med lite mer info om varifrån och när, begreppen "HL1 och HL2 dyker upp?
Citera
2017-06-15, 19:12
  #7520
Medlem
Promenerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Enl. muntliga uppgifter var Högsta Ledningen (HL, krigsdelegation och regering) aldrig samgrupperade med den underlydande Centrala Ledningen (CL), där HKV/Försvarsstaben hade samverkansgrupper ifrån de civila beredskapsmyndigheterna.
Detta stämmer bra med tanken på att HKV som leder operationerna var ett tydligt angreppsmål där HL inte kunde sitta utan att bli bekämpade. Om HL blev utslagna skulle fredförhandlingar och eldupphör vara svårt att åstadkomma. Förmodligen skulle även delar av HL kunna verka ifrån utlandet (precis som HKV) om den inhemska delen blev utslagen.

Nej det var de inte enligt vad jag vet. Däremot visar det att om man på regional nivå kunde samgruppera så hade man nog inga betänkligheter att göra det på central nivå också, om behov ansågs föreligga. Man får utgå ifrån (nu gissar jag) att CM inte behövde åka utan civilt sällskap till England.

Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
1982, förmodligen inför planeringen av RB80-bygget som blev klart 1987, så uttalar sig statsminister Fäldin i ett riksdagsprotokoll där han svarar socialstyrelsen på dess önskan att vara samgrupperad med regeringen, att det är "bättre att de kvarstannar i A2 pga. platsbristen och de bättre kommunikationsmöjligheterna" där. Man kan ju tolka det som om regeringen skulle flytta ifrån antingen Greckis eller Korpis som då skulle övergå till att bli "A2". Kanske menar man "civila A2?

Ja, det är HL:B som menas, motsvarande militärens A2.

Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Vad som därefter är konstigt är ÖCB´s skrivelse år 2000 att " ÖCB samgrupperad med regeringen och Högkvarteret på en krigsuppehållsplats". Det skulle bokstavligt kunna tolkas som RB80 men kan lika gärna vara att man medvetet är lite difus och menar att man är samgrupperade i samma gpl-område men i olika anläggningar?

Stämmer det verkligen? ÖCB var i huvudsak en fredstida organisation som i krig hade mer eller mindre spelat ut sin roll som samordnare av totalförsvarsansträngningarna. Dock skulle en reducerad ÖCB finnas kvar och då samgruppera med ÖB.
Citera
2017-06-20, 18:19
  #7521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneraren
Man använde sig från början inte av A1, B etc (B1 och B2 användes ej), men efter att den nya civila uppehållsplatsen blev klar kom den nya att kallas HL A och den gamla HL B.

Välkommen in i tråden! 😀

Vet du hur beteckningen URAL användes och under vilken period?
Står URAL för Uppehållsplats för Rikets Administrativa Ledning eller är det en efterkonstruktion?
Citera
2017-06-20, 20:23
  #7522
Medlem
Promenerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Välkommen in i tråden! 😀

Vet du hur beteckningen URAL användes och under vilken period?
Står URAL för Uppehållsplats för Rikets Administrativa Ledning eller är det en efterkonstruktion?

Tackar!

Jag kan inte dra mig till minnes att ha hört "URAL" tidigare. Namnet skulle i så fall antyda att det inte är uppehållsplatsen för de som bestämde utan mer för några stackare på Riksförsäkringsverket som skulle ha hand om bidragsutbetalningar. Finns det några dokument eller liknande där detta uttryck förekommer?
Citera
2017-06-20, 20:54
  #7523
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Välkommen in i tråden! 😀

Vet du hur beteckningen URAL användes och under vilken period?
Står URAL för Uppehållsplats för Rikets Administrativa Ledning eller är det en efterkonstruktion?

Uppehållsplats Rikets Allmänna Ledning.
Mig veterligen är det inte en efterkonstruktion, aldrig hört något annat och sett dokument som stödjer uttrycket.
HKV A hette EVA.

Vänligen,
Citera
2017-06-20, 21:52
  #7524
Medlem
Promenerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
HKV A hette EVA.

Detta känner jag till. Något jag inte förstått är varför inte namnen är tagna från augusti månad. Det borde ju stämma bättre med betjäningsförbandens numrering. Är det någon som vet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback