Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-07-10, 13:59
  #4057
Medlem
HEDP502s avatar
Insatt eller ej, Mikael Holmströms "Den Dolda Alliansen" är mycket, mycket läsvärd.

Troligen är den ännu mer läsvärd för den som är (eller tror sig vara) insatt i svensk försvars- och säkerhetspolitik.

Holmström har gjort 140 intervjuer och haft forskarens anslag (bara listan på fotnötter är 32 sidor, källhänvisningarna upptar 19 sidor). Det är ett seriöst stycke kalla kriget-historia, som kanske inte biter så bra på den som vill ha lättuggad snabbmat (totalt 590 sidor exkl. källor och register), men som innehåller en hel del uppseendeväckande grejor:

- svenskar krigsplacerade i staber i München.
- NATO-kilen i Lappland.
- svenska och danska överlappande minlinjer för att säkra Öresund.
- fredade submarine lanes för NATOs ubåtar.
- Ålandslinjen –*sensorer mellan Sverige och Åland.
- Flygenhet 66
- Och så - för att återföra detta inlägg till topic - ett par korta stycken om regeringens krigsuppehållsplats (sidan 367).

Holmström har jobbat med boken i åtta (8) år med stöd av nio olika stipendier från olika stiftelser. Han har beviljats tjänstledigt från SvD för att gå i land med projektet, och så vidare...

Man KAN förstås sätta sig in i ämnet utan att läsa Holmströms bok (intervjua själv, gräva i KrA), men det är duktigt synd att bomma detta ymnighetshorn av kunskap, när det finns tillgängligt två klick bort på Adlibris.
Citera
2012-07-10, 14:22
  #4058
Medlem
Bävern är ett troll, om än omedvetet. https://www.flashback.org/sp38253671

Det är symptomatiskt för samhället i stort att folk som gärna hävdar att de är insatta utan att på något sätt visa det oftast inte är särskilt insatta. Avfärdar man fakta utan att ens veta vad faktan består av kommer man således heller aldrig tillåta sig själv att bli insatt.
Citera
2012-07-10, 15:14
  #4059
Medlem
sniffdogs avatar
@ HEDP502 och borasUE


Jag tackar för de orden. Det kändes ju lite som Don Quijote att slåss mot väderkvarnarna....
Citera
2012-07-11, 18:00
  #4060
Medlem
Finns det något av intresse för oss i den här artikeln, tro?

http://www.vf.se/nyheter/allman/karlsborg-%E2%80%93-sveriges-reservhuvudstad
Citera
2012-07-11, 19:01
  #4061
Medlem
UT64s avatar
TV-tips:
Citat:
Amerikansk dokumentär från 2010. I över 50 år har USA haft en
krisplan för att hantera ett stort anfall på landet. Den planen
användes delvis 11 september 2001. Dokumentären går igenom
anläggningarna, planerna och samt hur presidenten delvis ska
agera och skyddas. Även 12/07 i SVT2 och 13/07 i SVT2.

Har just sett denna "Om kriget kommer" på svt2. Det är en dokumentär som handlar om
USAs planering för att skydda statsledningen vid angrepp, från 50 talet och fram
till 11 September.

Mycket av det som visades är starkt relaterat till svensk planering tror jag.
USA var ju den ledande militärmakten och Sverige tittade nog ivrigt på hur
de "stora pojkarna" gjorde..
Citera
2012-07-11, 19:15
  #4062
Medlem
Klart att man lär av varandra. Men Sverige testade redan under 2:a vk med att ha Per Albin Hansson i en buss varifrån landet skulle ledas. Det blev väl sådär.
Man köpte även in utrustning (från just USA) för mobil flygstridsledning/luftbevakning ANHTTQ - eller vad det nu hette.
Och Sverige låg rätt långt fram i slutet på 40-talet och början på 50-talet med just skyddade ledningsplatser. Bland annat med den stora utbyggnaden av tex. Milo och Fo Gpl. Vi ska inte heller glömma flygets uppbyggnad av LFC:n. Det fanns ju massor, men det har säkert redan skrivits om i denna tråd.
Sen är de ekonomiska resurserna som de är och någon flygande plattform för regeringen har aldrig funnits i Sverige och det mesta är ju borta idag. En riktig skandal är tex. en anläggning i mellannorrland som stod färdig 1986 och som lades i malpåse 1997 för att slutligen plomberas 2006 - det var Sveriges modernaste bergsanläggning och faktiskt en av de största.
Citera
2012-07-12, 11:22
  #4063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyler14
Finns det något av intresse för oss i den här artikeln, tro?

http://www.vf.se/nyheter/allman/karlsborg-%E2%80%93-sveriges-reservhuvudstad

Läste artikeln nu på morronen, och den handlade bara om några "äventyr" för besökare, med jakt på guldreserven. Inget matnyttigt om fortifikation eller annat.

Eller kanske en mening som handlade om vad jag antar är SOG.
Citera
2012-07-12, 14:55
  #4064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
...En riktig skandal är tex. en anläggning i mellannorrland som stod färdig 1986 och som lades i malpåse 1997 för att slutligen plomberas 2006 - det var Sveriges modernaste bergsanläggning och faktiskt en av de största.

Vilken anläggning var detta och vilken funktion hade den?
Citera
2012-07-12, 19:36
  #4065
Medlem
http://wikimapia.org/#lat=54.1794035&lon=58.4373361&z=10&l=0&m=b

Den ryska riksbunkern.
Citera
2012-07-12, 20:42
  #4066
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mordinfardin
http://wikimapia.org/#lat=54.1794035&lon=58.4373361&z=10&l=0&m=b

Den ryska riksbunkern.

Wtf? Det där är ju anfallsmålet för södra arméfördelningen!
































Citera
2012-07-12, 22:56
  #4067
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmiodag
Wtf? Det där är ju anfallsmålet för södra arméfördelningen!



Enligt rykte var det målet för en specialutrustad (crescent racer) cykelskyttebat utgångsgrupperad i Gdansk.

Det är nog på sin plats att nämna att Danska Regan Öst byggdes efter Regan Vest och fungerade som reserv för varandra utifall den ena blev utslagen kunde den andra arbeta vidare. Skulle tro att upplägget i Sverige var likvärdigt. Beslutsfattare på två platser i mellansverige. I Danmark ersatte regan Öst en mindre anläggning i samma område och jag undrar om det även gällde Sverige med tanke på att RB80 stod klar 1987 vilket är 29 år efter RB60. Antingen tänkte man sig en helt centrerad ledning innan eller så fanns det ett gammalt bergrum som fick agera reserv, när budgeten till civilförsvaret sedan ökade drastiskt under åttiotalet så passade man på att bygga en ny anläggning för den spridda/delade ledningen. Krigsdelegationens organisation eller förändring därav borde ge oss ledtrådar, any thoughts?
Citera
2012-07-13, 12:30
  #4068
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren


Det är nog på sin plats att nämna att Danska Regan Öst byggdes efter Regan Vest och fungerade som reserv för varandra utifall den ena blev utslagen kunde den andra arbeta vidare. Skulle tro att upplägget i Sverige var likvärdigt. Beslutsfattare på två platser i mellansverige. I Danmark ersatte regan Öst en mindre anläggning i samma område och jag undrar om det även gällde Sverige med tanke på att RB80 stod klar 1987 vilket är 29 år efter RB60. Antingen tänkte man sig en helt centrerad ledning innan eller så fanns det ett gammalt bergrum som fick agera reserv, när budgeten till civilförsvaret sedan ökade drastiskt under åttiotalet så passade man på att bygga en ny anläggning för den spridda/delade ledningen. Krigsdelegationens organisation eller förändring därav borde ge oss ledtrådar, any thoughts?

Här tror jag faktiskt att du prickar ganska rätt, det finns ju fler anläggningar i zonen än de som nämnts i tråden. "Sammarbetet" mellan de olika anläggningarna har alltid varit betydande. Flera nyckelpersoner i fredstid hade befattningar inom flera anläggningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in