Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Rent allmänt om motorer:
Riktigt stora dieslar - för fartyg - startas med tryckluft från tank. Startluften blåses via separata ventiler ner i cylindrarna. Mindre dieslar startas precis som bensinmotorer genom att applicera rotation på vevaxeln/svänghjulet, oftast med hjälp av elmotor.
.
Inte enbart, tryckluft alltså. Har förövrigt aldrig hört den metoden, något mer än tryckluften behövs.
Hur som, RIKTIGT stora dieslar på färjor/tankers etc använder också lastbilsmotorer för starthjälp. Bland annat används samma motor som sitter i Stridsfordon 90 (550hk) som hjälpstartmotor i många fartyg.