Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-07-07, 02:17
  #4045
Bannlyst
Nu skall vi inte gnälla som små flickor i tråden, bara för att alla inte ser tråden på samma sätt typ "faktatråd i punktform".
Jag kan se olika intressegrupper typ allmänt nyfikna eller historisk intresse över vår uppbyggnad av försvaret, men även då de som jobbar eller har jobbar i bergrum mm kan finna småprat som givande mellan varven. Gör som jag och respektera andras oliktänkande intressen utan att inlägga om det, eller i svåra fall "igga" personerna ni ogillar att läsa.

MVH Bäver

Ps en intressant bunker för tråden är väl den som de nyligen släppte in folk från Saudiarabien i så de kunde se exakt vart ett av våra hemliga bunkrar finns, de ville ju se ett nice bergrum med massa teknologi i och de fick de... Så vem är det hemligt för egentligen Ryssar och Svenskar men inte NATO? Citat från Arbetaren.se (Saudi*arabien är också en viktig strategisk allierad till USA och Storbritannien, som Sverige i sin tur har nära samarbete med. Sverige tenderar att göra som de gör, säger Rolf Lindahl.)
Citera
2012-07-07, 02:25
  #4046
Medlem
Var väll en LFC som dom visa för araberna...
Ingen RIKSBUNKER precis, i rätt mening.
Citera
2012-07-07, 02:33
  #4047
Medlem
Kontaktpersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Rent allmänt om motorer:

Riktigt stora dieslar - för fartyg - startas med tryckluft från tank. Startluften blåses via separata ventiler ner i cylindrarna. Mindre dieslar startas precis som bensinmotorer genom att applicera rotation på vevaxeln/svänghjulet, oftast med hjälp av elmotor.

.

Inte enbart, tryckluft alltså. Har förövrigt aldrig hört den metoden, något mer än tryckluften behövs.

Hur som, RIKTIGT stora dieslar på färjor/tankers etc använder också lastbilsmotorer för starthjälp. Bland annat används samma motor som sitter i Stridsfordon 90 (550hk) som hjälpstartmotor i många fartyg.
Citera
2012-07-07, 04:24
  #4048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Hur tänkte du nu? Du ser väl att jag inte vänt mig om, varför skulle dörren (bild nr.2) bukta inöver utifrån sett? Bild nr.1 är tagen i en annan del av anläggningen.
Jag står faktiskt på mig - med bestämdhet.

Får jag fråga, tog du dig längre in eller var det bara ett "hastigt" besök?
Citera
2012-07-07, 14:52
  #4049
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyler14
Jag står faktiskt på mig - med bestämdhet.

Får jag fråga, tog du dig längre in eller var det bara ett "hastigt" besök?


Jag var så långt in i anläggningen på bilden som man kunde. Hastigt och hastigt, var ett heldags besök :-)
Citera
2012-07-09, 19:44
  #4050
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Så vem är det hemligt för egentligen Ryssar och Svenskar men inte NATO? Citat från Arbetaren.se (Saudi*arabien är också en viktig strategisk allierad till USA och Storbritannien, som Sverige i sin tur har nära samarbete med. Sverige tenderar att göra som de gör, säger Rolf Lindahl.)

Jag tycker absolut att du ska läsa Mikael Holmströms bok " Den dolda alliansen" .

Sen lär det nog gå upp ett antal Liljeholmens....
Citera
2012-07-09, 21:28
  #4051
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Jag tycker absolut att du ska läsa Mikael Holmströms bok " Den dolda alliansen" .

Sen lär det nog gå upp ett antal Liljeholmens....

Nädå behövs inte alls, har mer insyn än jag låter förstås på fb. Men kan vara kul om andra börjar fundera och kommer fram till hur det verkligen var, varför krigs-ib ordnade skyddade platser till sossar eller varför sossarnas nuvarande ledare är och pratar i Pentagon... Sanningen är inte så himla kul för den vanliga befolkningen.
Citera
2012-07-09, 21:49
  #4052
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Nädå behövs inte alls,

jaså? Det tycker du att du har! jag är inte den som är den men nog tycker jag du absolut du bör läsa boken i sin helhet!
Citera
2012-07-09, 22:07
  #4053
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
jaså? Det tycker du att du har! jag är inte den som är den men nog tycker jag du absolut du bör läsa boken i sin helhet!
Vadå läsa boken i sin helhet, inte haft den i min hand ens en gång. Men nu är detta inte det viktiga i sig tycker jag, utan att fler gör egna funderingar och tolkningar.
Var det någe spec i boken du tänkte på som var intressant eller ville du bara ifrågasätta mitt ställningstagande?
Citera
2012-07-09, 23:38
  #4054
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Vadå läsa boken i sin helhet, inte haft den i min hand ens en gång. Men nu är detta inte det viktiga i sig tycker jag, utan att fler gör egna funderingar och tolkningar.
Var det någe spec i boken du tänkte på som var intressant eller ville du bara ifrågasätta mitt ställningstagande?

Inte läsa boken? Nää det finns ju individer som inte vill förkovra sig! Jag ifrågasätter ditt ställningstagande och detta för att du inte läst boken eller verkar vara påläst eller ha kunskaper överhuvudtaget taget i ämnet!
Citera
2012-07-09, 23:49
  #4055
Bannlyst
Okey då vet jag vad du tänker, men man behöver inte läsa din rekommenderade bok för att bli insatt.
Citera
2012-07-10, 00:02
  #4056
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Okey då vet jag vad du tänker, men man behöver inte läsa din rekommenderade bok för att bli insatt.

Natv. inte men då bör man vara militär av rang eller politiker och en gammal sådan....

Och jag tror inte att du är något av dessa.... Men rätta mig om jag har fel!
__________________
Senast redigerad av sniffdog 2012-07-10 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in