Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2013-05-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Blir det inte ännu mer förvirring då?

Forskning går ju till så att man gör ett antal observationer och försöker binda samman dem i en historia. Sedan kan nästa gäng hitta svagheter och förslå alternativa historier. Så här kommer mitt försök.

Ungefär 1938 börjar chefen för Nationalmuseum bli nervös. Krig är möjligt, och var ska de svenska kulturskatterna förvaras? Chefen kontaktar sin minister och får veta att hos försvaret finns inga pengar för några tavlor. Militärerna är fullt upptagna med att bygga värn vid kusterna. Då går ministern istället till Byggnadsstyrelsen (=fastighetsverket) och de får uppdraget att lösa frågan. Dom letar rätt på en gammal gruva över grundvattennivån, köper den 1939, och fräschar upp den. Dit fraktar man diskret ett antal konstföremål.

Kriget tar slut 1945 och gruvan töms på sina föremål. Den sätts i malpåse, torr och fin.Tiderna är oroliga, och Erlander reagerar väldigt personligt på Masaryks död i Prag 1948. En hygglig liberal politiker som hittas död nedanför ett fönster! Koreakriget börjar 1950 och Erlander är personligen rädd för sitt liv.

Man förbereder sig för kriget, försvaret rustas och man bygger berganläggningar. Vissa krafter, t.ex. folkrättsexperten utrikesminister Undén motsätter sig bestämt att regeringen ska dela utrymme med försvaret. Då kommer idén om museimagasinet upp, kan man inte utnyttja den civila berghålan för detta? Så blir det, och arbetet bedrivs skyndsamt och under stor sekretess. Det leds från justitidepartementet, men man informerar inte hela regeringen. I synnerhet inte Ulla Lindström, som var atombombsmotståndare och allmänt försvarskritisk.

Man har stora befogenheter. T.ex planerar man för TV-sändningar från riksbunkern och ser till att det nationella länkstråket får en länkstation i närheten.

Till slut sätter man av tid i februari 1958 och informerar hela regeringen i konselj. Ulla L går i taket. Man diskuterar nog också att grundlagen ska ändras så att den formelle Undén får lagstöd för att inrätta en riksdagens krigsdelegation som på ett lagligt sätt kan ta över riksdagens uppgifter.

Man får också veta att vapenutvecklingen gått så långt att bergrummen behöver förstärkas, detta framkom vid slutbesiktningen.

Den här lilla novellen behöver inte alls vara korrekt. Men den är hyggligt överensstämmande med fakta jag läst i denna tråd.

Med tanke på vad som försiggår högst civilt idag så känns teorin inte avlägsen alls: http://www.yxhult.se/_pdf/yxhult_sv_berglagring.pdf Med de 300 orterna så är ytan i storleksordningen 300 000 m2, dvs dubbelt så stort som Burlington.

Någon som vet när Kvarntorp sattes i drift?
Senast redigerad av Inspektorn 2013-05-12 kl. 16:06. Anledning: Tillägg
Citera
2013-05-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Haft tanke på det också, återstår att se om det händer något där! Åker förbi flera gånger i veckan där, så håller uppdaterat ang det

MEN =) Hade det nog varit FMTM så skulle nog det stå. Dom brukar skriva vilken plats i landet det gäller om det inte är hyshpych

Bara en tanke!
Citera
2013-05-12, 22:11
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infotizer
MEN =) Hade det nog varit FMTM så skulle nog det stå. Dom brukar skriva vilken plats i landet det gäller om det inte är hyshpych

Bara en tanke!

Kanske, kanske inte! "Örebro län" för att det ska bli lite förvirring vart det ska anläggas? Hösten 2013, jag kommer märka rätt snabbt om det pågår arbete på plats! Så återstår att se!
Citera
2013-05-13, 09:18
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Hela anläggningen i fråga kommer inte att plomberas. En bråkdel av den ursprungliga ytan kommer att agera museum i framtiden, årtalet som museet skall öppna är dock inte bestämt. Jag antar dock att det blir när tiden är mogen.

Om du vet detta genom hemliga källor bör du inte skriva om det här.

Om du vet detta genom öppna källor bör du ge källhänvisning eller i andra hand ett resonemang som stöder vad du skriver.
Citera
2013-05-20, 13:51
Medlem
Grishnacs avatar
Jag vet inte vad pratet om plombering kommer från eller vilken anläggning man pratar om men den som verkar vara populärast här som RB60 verkar då inte vara föremål för någon plombering. Där var folk i helgen och byggnaderna på området ser väldigt väl underhållna ut, snarast nymålade fick man intryck av.
Citera
2013-05-20, 15:59
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag vet inte vad pratet om plombering kommer från eller vilken anläggning man pratar om men den som verkar vara populärast här som RB60 verkar då inte vara föremål för någon plombering. Där var folk i helgen och byggnaderna på området ser väldigt väl underhållna ut, snarast nymålade fick man intryck av.

Jag är också väldigt skeptiskt till någon närastående plombering,har inte fått några indikationer på det, och ett museum, nja det låter ganska otroligt i mina öron, det skulle nog kosta betydligt mer än det skulle smaka.
Citera
2013-05-20, 16:42
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag är också väldigt skeptiskt till någon närastående plombering,har inte fått några indikationer på det, och ett museum, nja det låter ganska otroligt i mina öron, det skulle nog kosta betydligt mer än det skulle smaka.

Vi var där i helgen och byggnaderna ser otroligt välskötta ut, det ligger en stor hög med makadam några hundra meter norr om byggnaderna, som om det pågår markarbeten av något slag. Det stod dessutom bilar i den stora carporten - på en lördag, dessutom var bommen öppen.
Det var inget som indikerade på en förestående plombering alls, inga spår av maskiner på området och inga containrar som indikerar rensning av anläggningen.
Citera
2013-05-20, 17:52
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Det stod dessutom bilar i den stora carporten - på en lördag, dessutom var bommen öppen.

Inte konstigt alls då anläggningen är bemannad around the clock sas.
Citera
2013-05-20, 18:24
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Inte konstigt alls då anläggningen är bemannad around the clock sas.

Vet du det eller är det en tes? I så fall om du nu vet att den är bemannad dygnet runt så borde du ha någon kunskap om vad den används till idag.
Jag tror själv att den används till något helt annat än vad som spånats om här och jag är faktiskt inte ens övertygad om att den haft den funktionen tidigare heller. Mina teorier lutar åt en annan anläggning.
Citera
2013-05-21, 14:30
Medlem
guderis avatar
Citat:
Vet du det eller är det en tes? I så fall om du nu vet att den är bemannad dygnet runt så borde du ha någon kunskap om vad den används till idag.
Jag tror själv att den används till något helt annat än vad som spånats om här och jag är faktiskt inte ens övertygad om att den haft den funktionen tidigare heller. Mina teorier lutar åt en annan anläggning.

Om vi pratar om samma anläggning, så ja den är bemannad än idag, den HAR används till det som tråden handlar om, sedan har tråden ibland kommit in på villospår, främst vad gäller systeranläggningens funktion.
Citera
2013-05-21, 15:07
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Om vi pratar om samma anläggning, så ja den är bemannad än idag, den HAR används till det som tråden handlar om, sedan har tråden ibland kommit in på villospår, främst vad gäller systeranläggningens funktion.

Du får ursäkta min skeptcism, men HUR vet vi det? Antingen är det någon som sitter med information där det inte redovisas några källor och det är förstås en möjlighet, men tills dess att det framkommer uppgifter som kan styrkas så väljer jag att ställa mig osäker till exakt vilken funktion den här anläggningen har haft.
Jag menar förstås inte att den inte har ingått i "RB-funktionen" som sådan, men jag är inte alls så övertygad om att det var just HÄR som man stuvade in Konung och styrande när det smällde. Det finns andra lokaler som verkar mycket mer övertygande.

Så det som intresserar mig mest är - vad användes just den här delen till och vad används den till idag eftersom det tydligen finns folk där dygnet runt?
Citera
2013-05-21, 16:21
Medlem
guderis avatar
Citat:
Du får ursäkta min skeptcism, men HUR vet vi det? Antingen är det någon som sitter med information där det inte redovisas några källor och det är förstås en möjlighet, men tills dess att det framkommer uppgifter som kan styrkas så väljer jag att ställa mig osäker till exakt vilken funktion den här anläggningen har haft.
Jag menar förstås inte att den inte har ingått i "RB-funktionen" som sådan, men jag är inte alls så övertygad om att det var just HÄR som man stuvade in Konung och styrande när det smällde. Det finns andra lokaler som verkar mycket mer övertygande.

Så det som intresserar mig mest är - vad användes just den här delen till och vad används den till idag eftersom det tydligen finns folk där dygnet runt?

Självklart är det svårt att bevisa nåt utan att röja hemlig information. Vi antar ju tex bara att vi ens pratar om samma anläggning.

Hur som helst, min källa är mig själv i detta fall, du får själv avgöra om det anses trovärdigt.

Sen är det precis som du säger mer ett antal anläggningar som gemensamt kan anses utgjorde Sveriges Riksbunker. Det är inte heller sagt att konungen och krigsdelegationen verkligen befann sig i samma anläggning rent fysiskt sett, fast vissa verkar anse att så är fallet, där kan jag med mig själv som källa säga att det inte ALLTID behövde vara så.

Hoppas det hjälper dig lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in