Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2011-09-20, 21:09
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Nu börjar vi närma oss sanningen. Ni mobiliserade i Frötorp, övade i Lockhyttan men påstods skulle försvara Oxelösund. Ja, tjenare.

Både ja och nej: IB 33 org 77 var verkligen en av anfallsbrigaderna som i samverkan med andra infanteri- och pansarförband hade till uppgift att avvärja landstigning söder södertörn medan IB 3 org 66 var brigaden som skulle försvara slätterna runt Örebro. IB 3 var traktordraget infanteri med starkt artilleriunderstöd. Beväringen utbildades i att skjuta från skogklädda holmar ute på slätten och drillades hårt i att leda artillerield från de i Kilsbergen grupperade haubitsarna. IB 3 var den enda org 66-brigaden som hade ett bandpansarvärnskompani med IKV 91: or. Alla övriga hade antingen kvar stormkanoner av anno dazumal eller helt förlorat den kapaciteten.
Övriga förmågor: mycket god lokal kännedom, samtliga soldater och officerare rekryterade från trakten, kraftigt förstärkta ingenjörs- och artilleriresurser.

IB 3 är alltså brigaden som utbildades för att i första hand bekämpa luftlandsättningar runt Örebro (BRA motiv fanns till detta) och som senare påståtts vara strategisk reserv.

Intressant i sammanhanget: fullständigt mineringsförbud rådde i Fo 51: för att "egna pansarförband skulle kunna anfalla in i området". Enorma mängder av minor förvarades dock i trakterna.

De sista åren innan nedläggningen utbildade I3 fristånde skyttekompanier och skyttebataljoner med begränsade förflyttningsmöjligheter och beväpning, de s.k. "5-månadersförbanden", med uppgift att "försvara objekt i Kilsbergen". Hårda strider utkämpades längs vägarna runt Lockhyttemasten och vägarna där många år senare Eva Magnussons kvarlevor skulle hittas. Dessa förband hade som främsta uppgift att observera och försvara och övade nära K1:s "spetznasdödare". Förbandstypen försvann snabbare än ett traktamente efter USA:s angrepp på Irak, då de med avståndsvapen slog ut mängder av liknande eller bättre utrustade förband.

Kanske kommer ryktet att IB 3:s "egentliga" uppgift bestod i att försvara bunkersystem i Kilsbergen från de s.k. "5-månadersförbandens" och deras föregångares faktiska uppgifter.
Senast redigerad av dolmiodag 2011-09-20 kl. 21:36.
Citera
2011-09-20, 22:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
... fö så är väl frågan om inte SSG egentligen har en annan mer havsnära ursprungsort än karlsborg.
fast iofs det funkar ju att öva dykning i vättern också.

Det här är lätt OffTopic (och kanske inte så litet heller) men som jag förstått det hela så ansågs akronymen SSG betyda Särskilda SkyddsGruppen och påstås vara en mer välordnad fortsättning på något som befäl på FJS och K3 ansett vore en "bra grej", dvs en liten styrka av anställda som kunde själva, riktigt ordentligt och inte "bara undervisade". Det kan ju tänkas att detta startade litet informellt ungefär när K3 flyttade till Kalleborg.

Angående att personer med färgglada mössor och ovanliga vapen skulle vakta något av de verkliga hemlighusen så tror jag det kan vara friserat. I den rollen skulle man nog avstå från att sticka ut, på alla sätt.
Citera
2011-09-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolmiodag
Både ja och nej: IB 33 org 77 var verkligen en av anfallsbrigaderna som i samverkan med andra infanteri- och pansarförband hade till uppgift att avvärja landstigning söder södertörn medan IB 3 org 66 var brigaden som skulle försvara slätterna runt Örebro. IB 3 var traktordraget infanteri med starkt artilleriunderstöd. Beväringen utbildades i att skjuta från skogklädda holmar ute på slätten och drillades hårt i att leda artillerield från de i Kilsbergen grupperade haubitsarna. IB 3 var den enda org 66-brigaden som hade ett bandpansarvärnskompani med IKV 91: or. Alla övriga hade antingen kvar stormkanoner av anno dazumal eller helt förlorat den kapaciteten.
Övriga förmågor: mycket god lokal kännedom, samtliga soldater och officerare rekryterade från trakten, kraftigt förstärkta ingenjörs- och artilleriresurser.

IB 3 är alltså brigaden som utbildades för att i första hand bekämpa luftlandsättningar runt Örebro (BRA motiv fanns till detta) och som senare påståtts vara strategisk reserv.

Intressant i sammanhanget: fullständigt mineringsförbud rådde i Fo 51: för att "egna pansarförband skulle kunna anfalla in i området". Enorma mängder av minor förvarades dock i trakterna.

De sista åren innan nedläggningen utbildade I3 fristånde skyttekompanier och skyttebataljoner med begränsade förflyttningsmöjligheter och beväpning, de s.k. "5-månadersförbanden", med uppgift att "försvara objekt i Kilsbergen". Hårda strider utkämpades längs vägarna runt Lockhyttemasten och vägarna där många år senare Eva Magnussons kvarlevor skulle hittas. Dessa förband hade som främsta uppgift att observera och försvara och övade nära K1:s "spetznasdödare". Förbandstypen försvann snabbare än ett traktamente efter USA:s angrepp på Irak, då de med avståndsvapen slog ut mängder av liknande eller bättre utrustade förband.

Kanske kommer ryktet att IB 3:s "egentliga" uppgift bestod i att försvara bunkersystem i Kilsbergen från de s.k. "5-månadersförbandens" och deras föregångares faktiska uppgifter.

Varande fd örebroare (med fritidshus mitt i zonen) kände jag ändå inte till detta med minförbudet. Visste alla kfö:are detta, eller? Jag skulle gissa att det också berodde på att att Sverige nog skulle försvaras enligt motti-principen, inte bara i ett mikroperspektiv utan också som helhet. Detta betyder att stora flyktingströmmar torde gå över Närkesslätten.
Vad gäller försvaret av Zonen har jag observerat att de mobförråd som fanns där låg i anslutning till de anläggningar som finns där och inte någon annanstans (med reservation för felaktiga iakttagelser). På Närkeslätten låg de överallt i cirka var femte nedlagd lada.
Nu är jag ju flottist och inte så kunnig i infanteristrid, men jag tycker att Zonen verkar lätt att försvara med dess typ av terräng.
Senast redigerad av Motarbetaren 2011-09-20 kl. 22:59.
Citera
2011-09-20, 23:06
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:

Dolmiodag, kul att se dig tillbaka igen! Verkligen.

Dock är detta ditt senaste inlägg något svårbegripligt och motsägelsefullt. Jag tar bara upp ett par frågor som dyker upp i mitt enkla FV-huvud.

Citat:
i första hand bekämpa luftlandsättningar runt Örebro (BRA motiv fanns till detta) och som senare påståtts vara strategisk reserv.

Vilka är dessa bra motiv?

Varför "påstods" dessa styrkor ha varit strategisk reserv? I all krigsplanläggning som jag har sett VAR de en strategisk reserv. Var detta en Maskirovka som vi befäl på lägre/mellan nivå aldrig fick insikt i?

Citat:
med uppgift att "försvara objekt i Kilsbergen"

Ska detta uppfattas som att beväringarna visste att det fanns något i Kilsbergen, men aldrig fick reda på vad? Vad visste befälen i förbanden?

Citat:
Förbandstypen försvann snabbare än ett traktamente efter USA:s angrepp på Irak, då de med avståndsvapen slog ut mängder av liknande eller bättre utrustade förband.

Syftar "de"på våra förband eller på amerikanerna?

Citat:

Denna mening är väldigt kryptisk. Ryktet? I Holmströms bok förefaller det väldigt välbelagt att I3 Fo 51 huvuduppgift var just att försvara Zonen. Har Holmström fel? Jag har själv tjänstgjort i ett bergrum som låg inom Fo 51 och tjänsten där hade definitivt inget att göra med själva Fo 51.

Vad var då förbandens "faktiska uppgifter"?

Kan det inte vara så att även du har gått på en Maskirovka?

Tillägg: Läste om ditt inlägg ett par gånger. Förstår bättre nu. Sorry. :-). Men du kanske kunde uttrycka dig lite klarare ändå....
Senast redigerad av Albertus.Pictor 2011-09-20 kl. 23:13.
Citera
2011-09-20, 23:48
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Dolmiodag, kul att se dig tillbaka igen! Verkligen.
Tackar ödmjukast.

Citat:
Dock är detta ditt senaste inlägg något svårbegripligt och motsägelsefullt. Jag tar bara upp ett par frågor som dyker upp i mitt enkla FV-huvud.
Citat:
i första hand bekämpa luftlandsättningar runt Örebro (BRA motiv fanns till detta) och som senare påståtts vara strategisk reserv.

Vilka är dessa bra motiv?

Motivet var att om (pansar)förband, efter ett angrepp mot landet måste flyttas från norr till söder eller tvärt om skulle huvuddelen av trafiken, på järnväg eller på landsväg gå genom Örebro län. Stråken genom området bedömdes kräva en brigad + diverse fristående bataljoner och kompaner för att hållas framkomliga. Hotet var taktiska och strategiska luftlandsättningar med syfte att slå på djupet av de svenska förbandens gruppering.

Citat:
Varför "påstods" dessa styrkor ha varit strategisk reserv? I all krigsplanläggning som jag har sett VAR de en strategisk reserv. Var detta en Maskirovka som vi befäl på lägre/mellan nivå aldrig fick insikt i?

I ingen krigsplanläggning jag tog del av under åttiotalet och början av nittiotalet hade IB 3 någon roll som strategisk reserv, tvärt om: Första, andra och tredjehandsuppgifterna var klart uttalade och inte mindre rimliga än för t.ex IB 33. Det är först på senare tid, på Internet jag sett sådana uppgifter.

Citat:
Citat:
med uppgift att "försvara objekt i Kilsbergen"
Ska detta uppfattas som att beväringarna visste att det fanns något i Kilsbergen, men aldrig fick reda på vad? Vad visste befälen i förbanden?

Det finns massor av anläggingar i Kilsbergen, det "vet" alla som rört sig i området och inte minst de som bor där. Det betyder inte att det finns en riksbunker där. Det betyder inte heller att det inte finns någon. En del officerare visst mer än andra, speciellt de som tjänstgjort på RAB:en visste. De höll käften. De höll verkligen käften.

Citat:
Citat:
Förbandstypen försvann snabbare än ett traktamente efter USA:s angrepp på Irak, då de med avståndsvapen slog ut mängder av liknande eller bättre utrustade förband.
Syftar "de"på våra förband?

Nej inte alls! "De" syftar på USA och deras allierade.

Citat:
Citat:
Denna mening är väldigt kryptisk. Ryktet? I Holmströms bok förefaller det väldigt välbelagt att I3 Fo 51 huvuduppgift var just att försvara Zonen. Har Holmström fel? Jag har själv tjänstgjort i ett bergrum som låg inom Fo 51 och tjänsten där hade definitivt inget att göra med själva Fo 51.

Vad var då förbandens "faktiska uppgifter"?

Nej, I3/Fo51 hade till uppgift att producera en anfallsbrigad (IB 33). en försvarsbrigad (IB 3) och ett ganska stort antal lokalförsvarsförband av kompanis och bataljons storlek. Brigadernas uppgifter var som jag skrivit klart uttalade och kända. Bataljonernas var mindre kända , åtminstone för mig. I synnerhet de bataljoner som utbildades för RAB:ens räkning.

Om det fanns (finns) en riksbunker i Kilsbergen har jag ingen aning om men det skulle inte förvåna mig. Jag tror det fanns ett stort behov av skyddande förband vid en stor mängd objekt i Bergen. Jag tror att dessa förband, som inte hade något särskilt behov av rörlighet bestod av lokalförsvarsförband: cykelskytteförband, värnförband, särskilt utbildade MP-enheter osv, Jag tror en hel del mer eller mindre orörliga eller trögrörliga fördelnings- och etappförband fanns grupperade i samma trakter. Dessa krävde ju naturligtvis också skydd. Jag tror inte att IB 3 "egentligen" hade som uppgift att skydda anläggningar i området: det fanns det som sagt bättre lämpade förband för.

Citat:
Kan det inte vara så att även du har gått på en Maskirovka?

Det hoppas jag verkligen! Hellre offer för en maskirovka än för mytbildning. De förra har ju ett syfte trots allt...

Hoppas jag åtminstone bringat någon klarhet i de här frågorna.
Senast redigerad av dolmiodag 2011-09-20 kl. 23:51.
Citera
2011-09-21, 07:50
Medlem
Bergakungens avatar
I3:s andrarangsbrigad var inte väsensskild från de andra utbildningsregementenas. Uppgiften om att Livbrigadens pansarvärnskompani var det enda med IKV91 är nytt för mig, men motiveringen att "närkeslätten kräva dessa fordon" är väl i så fall OK.

MEN, den stora invändningen är i så fall att Riksbunkern (och alla andra anläggningar) inte ursprungligen försvarades av "B"-förband med ålderdomlig utrustning utan av första rangens linjeförband. En IB66 (R/M var senare, tillförda tillägg) var ju "hot stuff" på 60- och 70-talet, ända fram till 1975 när IB77 kom på försök. Antar vi att riksledningens uppehållsplats (och mycket annat) skyddats av IB3 (Livbrigaden, jojo!) så är det snarare så att den uppgiften då givits ett normalt förstarangens-förband.

Sedan skall man ju veta att en normal brigadomsättning (1 skyttebataljon vart år utbildades som regel) samtidigt medger avsevärda mängder personal till annat. Om man (förenklat) räknar med att 30-plussarna frigörs efterhand nya kullar kommer in får man ju enorma möjligheter att generera lokalförsvarsförband. Om man tar dem nyutbildade eller mindre nyutbildade spelar inte så stor roll. Snarare tittade man på bostadsort.

Citera
2011-09-21, 08:39
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Mkt intressant text...

Tackar så mycket för detta!

Du som verkar insatt i aktiviteterna vid Fo 51, vad är din uppfattning om sambandsförstärkningsplutonen som skulle mobba i Svennevad?
Citera
2011-09-21, 18:33
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Tackar så mycket för detta!

Du som verkar insatt i aktiviteterna vid Fo 51, vad är din uppfattning om sambandsförstärkningsplutonen som skulle mobba i Svennevad?

Ingen uppfattning alls utom att den hade ungefär lika långt till Kilsbergen som till Tiveden efter mobilisering...

Citera
2011-09-22, 08:10
Medlem
Ser emellanåt Tiveden dyka upp som en plas för hemligt bergrum (behöver inte vara i RB sammanghang) och Svennevad som mobplats. Undra om det finns/fanns ett litet kluster med anläggnigar mellan Askersund och Hallsberg. Kanske där snacket om Tiveden kommer ifrån. Har kammat Tiveden efter anläggnigar och även spår utan att finna några konkreta bevis. Skogarna är märkligt tomt på militära spår när man väl passerat Karlsborg och överlevnadscentrum.
De enda spår som kan visa på plomberad berganläggning är igelbäcken, men kan inte till 100% säga att det legat något där.

Angående tiden mellan fästningen och zonen så nämde någon mölltorp. Kanske inhyste förrådsberget under Vabergsforten dennna funktion för det jag hört är att det skall vara stort därinne(hörsägen)
Citera
2011-09-22, 14:52
Medlem
styrlunds avatar
Har ni ens klurat lite citybanan?
Det bygget är ju det perfekta tillfället för att bygga in den här typen av saker utan att större insyn bland medborgarna.
En intressant sak jag såg när jag kollade in på planeringarna av arbetstunnlarna, så är det en som är extra intressant i sin placering. Den går längs Torsgatan och kommer ut under Barnhusbron. Inte långt därifrån ligger ju Atlasmuren, med allt som just den byggnaden innebär torde den arbetstunneln vara väldigt lämplig för framtida användning.
Citera
2011-09-22, 15:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Har ni ens klurat lite citybanan?
Det bygget är ju det perfekta tillfället för att bygga in den här typen av saker utan att större insyn bland medborgarna.
En intressant sak jag såg när jag kollade in på planeringarna av arbetstunnlarna, så är det en som är extra intressant i sin placering. Den går längs Torsgatan och kommer ut under Barnhusbron. Inte långt därifrån ligger ju Atlasmuren, med allt som just den byggnaden innebär torde den arbetstunneln vara väldigt lämplig för framtida användning.

Fast nu handlar tråden om en gammal bunker i skogen en bit NV om Örebro.
Citera
2011-09-22, 15:23
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Fast nu handlar tråden om en gammal bunker i skogen en bit NV om Örebro.

Ok, har läst från och till i denna tråd. Har fått uppfattningen att varenda malaj som vart inne i ett bergsrum under sin värnplikt anser att just det var riksbunkern.

Sorry, om jag råkade klura lite i nutid. Back to the Fifties...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in