Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-09-12, 15:45
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infotizer
Då kanske dom får använda rb80 igen.

Eller RB60... still going strong...
Citera
2012-09-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.West
Då antar jag att "RB 2000" inte existerar..

RB00 borde vara efterföljaren på RB80
Citera
2012-09-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
RB00 borde vara efterföljaren på RB80

Känns ju som att rb60 är mer i påsen än aktuell.

Med dagens försvars budget så är nog mycket av zonen i dvala.
Citera
2012-09-12, 18:35
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.West
Då antar jag att "RB 2000" inte existerar..

Jag antar motsatsen!
Citera
2012-09-12, 18:36
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:

En av dom är aktiv.
Citera
2012-09-12, 20:23
Medlem
guderis avatar
Citat:

Rb60 har aldrig varit i påsen
Citera
2012-09-12, 22:38
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Rb60 har aldrig varit i påsen

Hade vägarna förbi för 3 veckor sedan, och någon påse såg inte jag heller....
Citera
2012-09-12, 23:13
Medlem
Jag har funderat en del på närskydd.

Vid RB80 torde det ha varit relativt enkelt ordnat, med de långa sträckorna av framkörningsvägar och i övrigt en svår terräng. Finns säkert än idag en del elektroniska larm i skogarna och kring vägarna, eller vad tror ni? En annalkande fiende kan man upptäcka - och antagligen också nedkämpa - på säkert avstånd.

RB60 var antagligen ett mycket svårare objekt, med närheten till den stora vägen och allt. Här var väl försvarsinblandningen (som i FM) inte lika stor heller. Är det rimligt att tro att man även här hade (eller har) elektroniska larm i området runt omkring?
Citera
2012-09-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint

Vid RB80 torde det ha varit relativt enkelt ordnat, med de långa sträckorna av framkörningsvägar och i övrigt en svår terräng. Finns säkert än idag en del elektroniska larm i skogarna och kring vägarna, eller vad tror ni? En annalkande fiende kan man upptäcka - och antagligen också nedkämpa - på säkert avstånd.

RB60 var antagligen ett mycket svårare objekt, med närheten till den stora vägen och allt. Här var väl försvarsinblandningen (som i FM) inte lika stor heller. Är det rimligt att tro att man även här hade (eller har) elektroniska larm i området runt omkring?

Tror knappast Ivans sabotagegossar bara hade att sätta sig i bilen i Örebro och ta sig till Nora korset och ta riktning mot Norge. Tog nog stopp redan innan man kommit in bland de blå bergen.
Om vi pratar skymmningsläge/krig så spärrades nog en stor del av zonen av. Mer eller mindre förslöts.
Då var det nog hyggligt lätt att hålla koll på området.
Citera
2012-09-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Tror knappast Ivans sabotagegossar bara hade att sätta sig i bilen i Örebro och ta sig till Nora korset och ta riktning mot Norge. Tog nog stopp redan innan man kommit in bland de blå bergen.
Om vi pratar skymmningsläge/krig så spärrades nog en stor del av zonen av. Mer eller mindre förslöts.
Då var det nog hyggligt lätt att hålla koll på området.
Sånt här beror i min mening mycket på anfallstyp och om det följdes av ett skymningsläge eller kom mer plötsligt.

Att utgå ifrån att det redan skulle finnas några sådana (sabotage-)grupper i landet när ett anfall sker, för att stödja anfallet genom att slå ut el, dricksvatten, järnvägen och annan infrastruktur är väl rimligt. Dessutom kan man omöjligt bevaka samtliga "infarter" till zonen, bilvägarna går väl an men tänk all terräng som en välutrustad fiende kan förflytta sig i och verka i
Citera
2012-09-14, 17:34
Medlem
guderis avatar
Naturligtvis har varje anläggning en väl uttänkt försvarsstrategi, befästningsverk mm finns redan där dom antogs behövas.

Sen ska man väl inse att det inte är FM:s huvudsakliga uppgift att skydda svenska riksledningen. Det ansvaret har och hade, såväl i fred som i krig Säpo/SÄK.

Dessa har representanter på plats redan i fredstid och kan skydda såväl anläggningar som dess personal från sabotage. Långt innan FM hade mobiliserat skulle anläggningarna kunna vara i drift och fullt bevakade.

Citat:
Sånt här beror i min mening mycket på anfallstyp och om det följdes av ett skymningsläge eller kom mer plötsligt.

Att utgå ifrån att det redan skulle finnas några sådana (sabotage-)grupper i landet när ett anfall sker, för att stödja anfallet genom att slå ut el, dricksvatten, järnvägen och annan infrastruktur är väl rimligt. Dessutom kan man omöjligt bevaka samtliga "infarter" till zonen, bilvägarna går väl an men tänk all terräng som en välutrustad fiende kan förflytta sig i och verka i
Citera
2012-09-15, 18:06
Medlem
Citat:

RB60 går att hantera på gott avstånd med vägspärrar. Dessutom skulle ju hela bevakningskompanier, rent av bataljoner, användas för yttre skydd. Vid genomförd mobilisering skulle det vara när omöjligt att komma i närheten och rimligtvis vore hemvärn på plats innan ens mobiliseringslarmet slutat ljuda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in