Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Nu får du nog förklaravad du menar med "att man måste visa sig emellanåt".
Du tror väl inte på fullaste allvar att stadsministern etc skulle knata runt i en närbelägen stad eller större samhälle?
Varför bekymra sig om "civilister" när En dyl.anl.kan placeras ganska så avsides(mkt. få civilister)? Det tänkte man nog på redan då.
Jo, syftet med anläggningen är (i min sinnevärld) att se till att regering, riksdag och förvaltning får möjlighet att verka i sina respektive funktioner. Regeringen skall regera, riksdagen skall fatta beslut, tjänstemännen skall verkställa dem - osv osv. Man samlar dem på en plats för att detta skall kunna ske över huvud taget, funnes det ett annat sätt (spridning, minskat risktagande) hade man gjort det. (OT: Idag kan man göra annorlunda).
Då är det ganska lätt att se framför sig en stor konferensanläggning där verksamhet pågår. Regeringsmedlemmarna jobbar med sina respektive departementschefer, myndighetsledningarna jobbar med sina staber, möten sker hela tiden. Beslut tas och uppdrag delegeras bland tjänstemännen - man har säkert inte bara telefonkontakt och radiokontakt med omvärlden.
Det är inte ens säkert att man
vill dölja verksamheten - att veta att myndigheter, riksdag och regering finns kvar i landet och jobbar på kan ju vara vitalt om man vill att folket, militären och totalförsvaret skall fungera.
På den direkta frågan:
Jag tror att statsministern och andra de ledande befattningshavare skulle synas emellanåt - det är en viktig del av jobbet. Jag tror inte det sker lättvindigt eller utan bevakning/skydd. Däremot tror jag inte att de stora mängder civilister (krigsplacerade) som ingår i staben skulle vare sig bevakas eller låsas in - vi vet heller inget om förläggningar och hur arbetet skulle organiseras. Men jämför vi med en traditionell militär stab från tiden, så har den en hård kärna och mjukare kringdelar. Det kan se likadant ut här.