Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-30, 21:04
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Hur såg ett sändar/mottagaranex ut? någon som har blider?
Var det något i stil med det här?
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.aef.se/Marktele/Bilder/RK-03.jpg&imgrefurl=http://www.aef.se/Marktele/Artiklar/Markteleartiklar.htm&h=182&w=240&sz=34&hl=sv&start =7&um=1&usg=__p3RZ4zE17KWOKeS1YgH3Sj31hPg=&tbnid=H OxMXIMkTaefMM:&tbnh=83&tbnw=110&prev=/images%3Fq%3Df%25C3%25B6rsvarets%2Bfasta%2Bradiol% 25C3%25A4nkn%25C3%25A4t%26um%3D1%26hl%3Dsv%26lr%3D lang_sv%26sa%3DN

Varför byggdes ingångar i hästskoform? Borde inte tryckvågen bli mindre av ett utsläpp på andra sidan berget? Har sett flera "hästskor" med båda hålen åt samma håll, men förstår inte varför. Vad menas med "dubbelt hästskoinslag"? Är det ingång 1 och 2?

Angående överblivna bergmassor så har det väl hänt förut att man lagt ut räls på isen och tippat i vakar?

Någonstans angavs att teleförbindelserna de närmsta 1-2 km låg täckta av metertjock betong. Spår av detta borde kanske också gå att finna.

Du uttrycker dig något oklart. Vad menar du med "hästskoform"?
Är det Porten på inslaget du syftar på eller hur det ser ut innanför denna?
Kan du möjligen tala om var man"lagt ut räls på isen och tippat bergmassor i vakar"?
Vad avser Sändarannex är det fasta instalationer som gäller till den anl. som diskutionen handlar om.
Citera
2008-08-31, 02:22
Moderator
WirelessGkit2s avatar
En hoper användare kan räkna med tillsägelser imorgon söndag. Har som regel att inte dela ut sådana under alkoholens inflytande. Men jag är nykter nog att veta vad som är trams och OT, så det är raderat i väntan på tillnyktring.

/Mod - (inte nykter nog att utdela påföljd/straff)

PS: Fortsätt gärna diskutera Riksbunkern, men försök sålla "fakta".

Om någon orkar, så gör en sammanställning. Lägg med citat och ev. länkar.
Citera
2008-08-31, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Du uttrycker dig något oklart. Vad menar du med "hästskoform"?
Är det Porten på inslaget du syftar på eller hur det ser ut innanför denna?
Kan du möjligen tala om var man"lagt ut räls på isen och tippat bergmassor i vakar"?
Vad avser Sändarannex är det fasta instalationer som gäller till den anl. som diskutionen handlar om.

-Se tex. hästskoinslaget på Aeroseum.
-Räls på isen=Kan inte ange var eftersom det ej är tillåtet att ange platsen för SO. Dock är exemplet Abborrhallen ej SO längre.
-Länken blev otydlig. Gå näst längst ner och klicka på Radiolänk RL-71 så ser du bilden på jätteparabolen.

PS Styr inte tråden så diktatoriskt som om den enbart vore din egen personliga. Andrahandsfakta från släktingar /vänner är ju också intressant och det är säkert bara en bråkdel av alla inlägg som kan "bevisas" genom offentliga dokument, men de för ju totalt ämnet framåt ändå. Det roliga på flashback tycker jag är att det finns personer med så oerhört djupa detaljkunskaper om vitt skilda områden. Viktigt och intressant att alla får vara med. En del verkar ju ha dragit sig tillbaka efter all pajkastning och styrning.
Citera
2008-08-31, 10:48
Medlem
Citat:
-Se tex. hästskoinslaget på Aeroseum.
-Räls på isen=Kan inte ange var eftersom det ej är tillåtet att ange platsen för SO. Dock är exemplet Abborrhallen ej SO längre.
-Länken blev otydlig. Gå näst längst ner och klicka på Radiolänk RL-71 så ser du bilden på jätteparabolen.

PS Styr inte tråden så diktatoriskt som om den enbart vore din egen personliga. Andrahandsfakta från släktingar /vänner är ju också intressant och det är säkert bara en bråkdel av alla inlägg som kan "bevisas" genom offentliga dokument, men de för ju totalt ämnet framåt ändå. Det roliga på flashback tycker jag är att det finns personer med så oerhört djupa detaljkunskaper om vitt skilda områden. Viktigt och intressant att alla får vara med. En del verkar ju ha dragit sig tillbaka efter all pajkastning och styrning.

Fråga. Hur kan kartbilder på länkmast i Bollebygd bidra till diskussionen om RB - vad är kopplingen? På vilket sätt hör hästskoinslag ihop med RB? Byggnadsformen tillämpades på nästa alla större förråd, staber, hangarer och andra fortifikatoriskt skyddade funktioner (två inslag helt enkelt) då man ville att ev stötvåg skulle blåsa igenom. Mod - jag hoppas du kan ämnet för egentligen är åtta av tio inlägg i den här tråden (indignerade eller ej) total kapital katastrofal nonsens. Inte ens humorn är med nu. Gärna en RB tråd men bort med idiotinlägg där fåntrattar chansar och gissar och tramsar.
Citera
2008-08-31, 11:47
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampman
Fråga. Hur kan kartbilder på länkmast i Bollebygd bidra till diskussionen om RB - vad är kopplingen? På vilket sätt hör hästskoinslag ihop med RB? Byggnadsformen tillämpades på nästa alla större förråd, staber, hangarer och andra fortifikatoriskt skyddade funktioner (två inslag helt enkelt) då man ville att ev stötvåg skulle blåsa igenom. Mod - jag hoppas du kan ämnet för egentligen är åtta av tio inlägg i den här tråden (indignerade eller ej) total kapital katastrofal nonsens. Inte ens humorn är med nu. Gärna en RB tråd men bort med idiotinlägg där fåntrattar chansar och gissar och tramsar.
Utmärkt förklaring till detta med"hästskoinslag".Ett litet tillägg om du inte misstycker? Inuti "hästskon" finns sk. stötvågsbarriärer för att minska sprängvågs verkan. Ena inslaget är utsläpp för förbrukad luft o ev.dieselavgaser.det andra är intag för friskluft.
Citera
2008-08-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Utmärkt förklaring till detta med"hästskoinslag".Ett litet tillägg om du inte misstycker? Inuti "hästskon" finns sk. stötvågsbarriärer för att minska sprängvågs verkan. Ena inslaget är utsläpp för förbrukad luft o ev.dieselavgaser.det andra är intag för friskluft.

Nja, från/tilluft och avgaser brukar inte blåsas ut genom respektive inslag/stötvågstunnel utan ha separata schakt. Det där med stötvågsbarriär stämmer dock. Däremot behöver de två inslagen inte ha en tunnel i formen av en hästsko för att principen med stötvågsreducering skall fungera. Det finns ett otal anläggningar som helt sonika har inslag på var sin sida berget och på sätt blåser vinden rakt igenom.
Citera
2008-08-31, 15:45
Medlem
sniffdogs avatar
[quote=Swampman]Nja, från/tilluft och avgaser brukar inte blåsas ut genom respektive inslag/stötvågstunnel utan ha separata schakt. Det där med stötvågsbarriär stämmer dock. Däremot behöver de två inslagen inte ha en tunnel i formen av en hästsko för att principen med stötvågsreducering skall fungera. Det finns ett otal anläggningar som helt sonika har inslag på var sin sida berget och på sätt blåser vinden rakt igenom.[/QUOT

Jag har i alla fall varit inne i ett par anl. där det fungerar så.
Är naturligtvis medveten om att det finns andra lösningar.
Citera
2008-08-31, 16:38
Medlem
[quote=Swampman]Fråga. Hur kan kartbilder på länkmast i Bollebygd bidra till diskussionen om RB - vad är kopplingen? På vilket sätt hör hästskoinslag ihop med RB?

Varken Bollebygd eller första inlägget med "hästskoinslag" kommer från mig.

Råkade själv bli lite intresserad av det senare då det dök upp i tråden och jag funderade på när RB kunde vara byggd och om man då använde dessa entréer. Mängder av äldre bergrum har dem ju inte. Här dök frågan om vitsen av att vända båda öppningarna mot stötvågshållet som ju bordre öka trycket på de inre stötvågsdörrarna, men jag är fortfarande nyfiken på ev. svar om någon vet. Borde ju vara bättre med utblås på andra sidan berget?. Det hela kan ju vara intressant om någon kanske skulle kunna skilja "dörr" från "dörr" åt på plats i skogen och det verkar ju som ingen av oss sett RB-entrén i verkligheten ännu och verkligen vet hur den ser ut.

Ur radiolänkaspekt (Bollebygd mm. inlägg) tycker jag det vore intressant om någon skulle finna rester av dessa i RB-området idag. T.ex. insprängd skyddad placering i "håla" för länk i någon bergsida. Vet man dessutom varifrån signalen kom/skulle (=nästa närmaste utpunkt eller hoppstation i riket) så skulle man ju kunna leta på rätt berg och på rätt sida i sluttningen. Intressant också med storleken på dåtidens utr. om någon letar spår efter länk/Tv master idag. Skulle RB´s "utpunkt" i Tv/länknätet kunna lokaliseras krymper ju området att leta inom avsevärt om man vid den tiden låg på 10-15 km från anläggning till utpunkt som någon angivit.

Just RB och HKV borde ju också som tidigare sagts varit intresserade av tv-utsändningar och jag har i många år förundrats över alla jätte-masterna väster Rv50 då man i övriga landet kan ha 20-30 mil mellan dem.
Det verkar dock som om det var fjärrskrift via tråd som gällde med radio som yttersta reserv. Se sid 3 i länk nedan.

-http://www.fht.nu/file_output.php?FileName=fg_fjarrskrift.pdf
Citera
2008-08-31, 17:45
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:

Varken Bollebygd eller första inlägget med "hästskoinslag" kommer från mig.

Råkade själv bli lite intresserad av det senare då det dök upp i tråden och jag funderade på när RB kunde vara byggd och om man då använde dessa entréer. Mängder av äldre bergrum har dem ju inte. Här dök frågan om vitsen av att vända båda öppningarna mot stötvågshållet som ju bordre öka trycket på de inre stötvågsdörrarna, men jag är fortfarande nyfiken på ev. svar om någon vet. Borde ju vara bättre med utblås på andra sidan berget?. Det hela kan ju vara intressant om någon kanske skulle kunna skilja "dörr" från "dörr" åt på plats i skogen och det verkar ju som ingen av oss sett RB-entrén i verkligheten ännu och verkligen vet hur den ser ut.

Ur radiolänkaspekt (Bollebygd mm. inlägg) tycker jag det vore intressant om någon skulle finna rester av dessa i RB-området idag. T.ex. insprängd skyddad placering i "håla" för länk i någon bergsida. Vet man dessutom varifrån signalen kom/skulle (=nästa närmaste utpunkt eller hoppstation i riket) så skulle man ju kunna leta på rätt berg och på rätt sida i sluttningen. Intressant också med storleken på dåtidens utr. om någon letar spår efter länk/Tv master idag. Skulle RB´s "utpunkt" i Tv/länknätet kunna lokaliseras krymper ju området att leta inom avsevärt om man vid den tiden låg på 10-15 km från anläggning till utpunkt som någon angivit.

Just RB och HKV borde ju också som tidigare sagts varit intresserade av tv-utsändningar och jag har i många år förundrats över alla jätte-masterna väster Rv50 då man i övriga landet kan ha 20-30 mil mellan dem.
Det verkar dock som om det var fjärrskrift via tråd som gällde med radio som yttersta reserv. Se sid 3 i länk nedan.

-http://www.fht.nu/file_output.php?FileName=fg_fjarrskrift.pdf

Får inte heller glömma att det faktiskt finns andra lösningar för att fånga upp stötvågor. Har sett exempel på anläggningar med "stötvågsfällor", vilket möjliggör att man endast använder sig av ett enda inslag i berget.
Exakt hur dessa är konstruerade låter jag en mer insatt person uttala sig om.

Att finna rb's ut- och inkablar bör nog vara extremt svårt. Man måste tänka på att naturen kan radera en hel del spår under dessa 50 år som gått sedan man byggde dessa anläggninger. Och vad det gäller senare anläggningar så använde man sig av telelänkar istället mellan sändar- mottagarplatser till rb.

Men självklart håller jag med föregående talare, finn sändar- mottagarannexet till den Civ Hkv, så bör det inte vara så svårt att hitta nästa steg.
Citera
2008-08-31, 21:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampman
På vilket sätt hör hästskoinslag ihop med RB? Byggnadsformen tillämpades på nästa alla större förråd, staber, hangarer och andra fortifikatoriskt skyddade funktioner (två inslag helt enkelt) då man ville att ev stötvåg skulle blåsa igenom

Hästskoinslaget förklaras bra. Jag nämnde denna variant på stötvågsskydd bara för att den är typisk. Tanken var att påvisa att utsidan inte säger något om insidan - gamla RB ser ut som "vilket bergrum som helst" om man skulle springa på det på någon UE-exkursion.
Citera
2008-08-31, 21:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Får inte heller glömma att det faktiskt finns andra lösningar för att fånga upp stötvågor. Har sett exempel på anläggningar med "stötvågsfällor", vilket möjliggör att man endast använder sig av ett enda inslag i berget

Jodå, det går på flera sätt. En lång tunnel med en "T"-ingång, ofta vid 2/3 av ingångstunnelsn längd fungerar, en gång i U-formad böj fungerar och en lång tunnel med öppning i båda ändar fungerar. Om stötvågen maskeras av något stabilt (en bergknalle utanför inslaget t ex) gör det också nytta, men ett "utblås" eller en "fjädrande ficka" är huvudprinciperna.

Koppling till topic: Om man inte vet hur RB ser ut på utsidan lär det bli svårt att veta om man hittat ett stort bergrumskomplex med flera ingångar eller "bara" bergrum som ligger nära varann.
Citera
2008-08-31, 21:33
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hästskoinslaget förklaras bra. Jag nämnde denna variant på stötvågsskydd bara för att den är typisk. Tanken var att påvisa att utsidan inte säger något om insidan - gamla RB ser ut som "vilket bergrum som helst" om man skulle springa på det på någon UE-exkursion.

Precis, det finns bergrum med minimala entréer fast med gigantiska inre propoptioner. Bemanningen i berget i fredstid kan uppgå till 6 pers, men sedan öka till 100 i krig. Så, som föregående skribent skrev, inslaget avslöjar egentligen inte mycket om anläggningens inre. Men självklart finns det undantag.

När vi ändå är inne på "bergets inre", hur stor är detta civ hkv. I yta, det har diskuterats tidigare, men det tål att fortsätta att fundera på.

Plenisal med 300 platser, egna rum eller sovsalar? Vi kan nog utesluta guldkranarna självklart. Men en viss standard kan man nog räkna med. Är anläggningen nedspränd i berget eller i "marknivå"? Hur många våningar har den, hur många rum, är det ett enda stort "hus" uppbyggt eller flera och isåfall hur ser transportationen inne i anläggningen ut? Behövs det ens transportation? Villka personer är det meningen ska leva där inne förutom statsledningen. ÖB, Kungen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in