Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2009-05-29, 01:11
  #1585
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Vad är sagt om flygvapnets bergrum i Bålsta. En vän till mig gör värnplikten som bevakningssoldat i Uppsala och har nu, tillsammans med ca 30 andra värnpliktiga blivit skickade till ett bergrum i Bålsta där de skall bevaka bergrummet på order från UNDSÄK. I vilket fall som helst berättar han historier om att tidigare år har bevakningssoldaterna gripit folk som plockat svamp i skogen runt omkring och likn. Min slutsatts av detta är att området runt bergrummet inte är avspärrat eller utmärkt med skyltar vilket för mig är ett tecken på att de vill hålla det så dolt som det bara är möjligt men ändå med hög bevakning och låg tolerans mot inkräktare.

Efter lite sökning på nätet så har jag tagit reda på att det som finns i bålsta är flygvapnets ledningscentral. För mig består, nu i dessa moderna tider, en svensk flygledningscentral av max 50 personer som sköter övervakning av luftrum, ledning av flyg, matlagning, logiment och underhåll. Med all teknik bör det väl inte vara fler. Alltså ett hyffsat litet bergrum i jämförelse med andra. Behöver man då 30 bevakningssoldater+officerare då ett normalt regemente på marknivå med kilometer av stängsel och många mob-förråd kräver lika många? Kan det dölja sig något av grövre kaliber i bergrummet?

59°36'27.56" 17°31'32.48" google earth



Har även gjort ett besök vid bergrummet i korsningen rv50 lv244. Stor port, väl dolt i skogen. Något intressant där?


trodde vi diskuterade RB 60 här.
Citera
2009-05-29, 07:33
  #1586
Medlem
Bergakungens avatar
Om man nalkas "RB60" från en oinformerad ståndpunkt är naturligtvis det ena satbsbergrummet det andra likt, eftersom RB60 är avvecklad i sin ursprungliga form. Det har också framgått rätt tydligt genom diskussionen att det används till annat och har ett visst "restvärde", eller vad man skall kalla det.

Men för att tydliggöra litet: Det som en gång varit statsledningens förberedda krigsuppehållsplats i ofred ligger väster om Örebro. Bra spekulationer om platsen finns i tråden, läs den gärna.
Citera
2009-05-30, 14:20
  #1587
Medlem
sniffdogs avatar
Håller med dig fullständigt i detta!
Citera
2009-05-31, 21:39
  #1588
Medlem
Retroperras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
59°36'27.56" 17°31'32.48" google earth

Det var lite spännande, även om det inte är RB.
Platsen är olika retuscherad i Google Earth resp Eniro och Hitta.

I Google Earth skymtar man husen mellan träden.
Citera
2009-05-31, 23:23
  #1589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retroperra
Det var lite spännande, även om det inte är RB.
Platsen är olika retuscherad i Google Earth resp Eniro och Hitta.

I Google Earth skymtar man husen mellan träden.
Det sägs att man drog åt öst efter Bergslagen men om det innebar att man gömde sig i ett bergrum igen vete f-n. Hur som helst är det nog B-lagen vi Rb-60;ar skall hålla oss till.
Citera
2009-05-31, 23:39
  #1590
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retroperra
Det var lite spännande, även om det inte är RB.
Platsen är olika retuscherad i Google Earth resp Eniro och Hitta.

I Google Earth skymtar man husen mellan träden.

Låt den platsen vara i fred. SO och synnerligen aktiv.
Citera
2009-06-01, 08:31
  #1591
Medlem
Bergakungens avatar
Ja, eftersom det handlar om den mytiska (? ) Riksbunkern får vi sortera undan flygets fd viktigaste ledningscentraler från listan över "tänkbara platser". StriC (dagens benämning) i Uppland är en av två, den andra finns i Norra Skåne (platsen är väl känd, men ändå).

***
Det är ganska klarlagt att det finns ett antal "riksbunkrar" genom åren och den som de flesta diskuterar är "riksledningens krigsuppehållsplats" under tidiga delen av "kalla kriget".

Några av kraven på en sådan plats är självklara, till exempel att det skulle dröja länge innan platsen blev kringränd av fientliga styrkor, att den skulle vara svår att slå ut i ett slag, att den skulle vara placerad på rimligt avstånd från "feta militära mål", att den skulle ha bra kommunikationer osv.

Andra krav på platsen är att man skall hinna dit i tid för att ha nytta av den, och det är en av de mer trovärdiga anledningarna till att man i så fall skulle flytta uppehållsplatsen närmare huvudstaden efter hand som man sett "kuppanfall" som ett troligt scenario. RB60, däremot, var tänkt för den tid då massevakueringar fortfarande ansågs realistiska och när man trodde att förvarningen skulle vara dagar, inte timmar.

En annan trend är utvecklingen inom samband och kommunikation, man kan vara informerad och beslutsmässig med en mindre stab runt 1980 än 1960. Att flytta ett härke om 4000 statstjänstemän är något annat än att samla krigsdelegationen, regeringen och en utvald stab med viktiga tjänstemän (tusen personer?).

En tredje trend är glidningen i synen på vad som är en långdragen konflikt och ledningens nödvändiga uthållighet. Man räknade utan vidare med att Sverige skulle kunna hotas och spärras av under lång tid och man trodde antagligen på ett betydligt längre krigsförlopp -60 än -80. Bara en sådan sak som att ta med representanter för arbetsmarknadens parter till uppehållsplatsen pekar på den synen.

Det är därför, beroende på tidsperspektiv, som RB kan vara en skyddad ledningscentral för några hundra i Stockholm, en uppehållsplats jämförbar med en stor militär stab i Sörmland (eller nånstans) och ett fyra-fem gånger större komplex av bergrum i Bergslagen.
Citera
2009-06-01, 17:29
  #1592
Medlem
ApolloGrekens avatar
Det är ett par kommunikationsfrågor jag skulle vilja lära mig mer om.

RB-60 bör ha varit förvberedd för evakuering av de viktigaste till Oslo/Bergen. Då behövs plan av typen DC-3/Metropolitan. Var finns flygfälten för dessa plan? Kan man förse en DC-3 med pontoner eller skidor och landa på en sjö??

Jag tar för givet att man försökte ha TV-sändningar från RB60. Med den tidens dåliga videoteknik var det direktsändning som gällde. "Rikslänknätet" mellan Göteborg och Stockholm gick via Lockhyttan. Som jag fattar det har Lockhyttan en undermast i Ljusnarsberg, uppe i skogarna norr om Bredsjö. Vilken mast i länknätet kopplade man in sig på? Hade RB60 en egen mast som man riktade mot Lockhyttan eller Ljusnarsberg eller körde man på kabel? Hur lång kan en kabel vara, en tv-sändning kräver väl några megahertz bandbredd.

Så en idé som kan vara helt förflugen. Jag bara söker samband mellan konstiga saker. I mitten på 50-talet byggde man RB60 norr om Örebro. Och i Örebro byggde man "Svampen", ett högt vattentorn i nyskapande arkitektur och teknik. Något mer samband än att de byggdes samtidigt?
Citera
2009-06-01, 20:33
  #1593
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Det är ett par kommunikationsfrågor jag skulle vilja lära mig mer om.

RB-60 bör ha varit förvberedd för evakuering av de viktigaste till Oslo/Bergen. Då behövs plan av typen DC-3/Metropolitan. Var finns flygfälten för dessa plan? Kan man förse en DC-3 med pontoner eller skidor och landa på en sjö?

Det är bara ca 30 mil till oslo och om det ska ske en evakuering dit så gick det även med den tidens vägar relativt fort att ta sig över gränsen. Jag tror inte att flyg har varit ett alternativ för evakuering en så kort sträcka, om det gått så långt att en evakuering är det som gäller så har man nog inte luftherraväldet kvar heller.

Dock så låter 4000 personer som otroligt mycket folk att ha på samma ställe, är det inte mer troligt att dessa 4000 isåfall skulle delas upp i flera grupper på olika platser?

Tex. Borde väl SR och Radiotjänst haft teknisk personal och kända nyhetsuppläsare på plats på olika ställen föratt säkerställa att folk kan lita på informationen.

Min tanke är att regeringen borde delas i två eller tre delar och att Statschefen och tronföljaren inte borde funnits i närheten av varandra med tanke på hur stort landet faktiskt är så bör alla haft plats i olika skydd.
Citera
2009-06-01, 20:48
  #1594
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Jag tror inte att flyg har varit ett alternativ för evakuering en så kort sträcka, om det gått så långt att en evakuering är det som gäller så har man nog inte luftherraväldet kvar heller.

Dock så låter 4000 personer som otroligt mycket folk att ha på samma ställe, är det inte mer troligt att dessa 4000 isåfall skulle delas upp i flera grupper på olika platser?

När det gäller evakuering gäller nog att bara nyckelpersoner skulle evakueras. Kungen med familj och ett representativt "B-lag" av politiker, för att säkra att Sverige rent formellt skulle ha en laglig (exil)regering, och så fick resten fly, föra fria kriget, gömma sig eller gå i fångenskap efter åsikt och förmåga.

Problemet som de "tappra 4000" skulle lösa var att hålla Sverige rullande en längre tid. Det skulle man kunna klara alldeles utmärkt även om delar av följet var lokaliserade en bit från varann. Normalt samband och kommunikation skulle räcka långt, även i Stockholm hade departementen egna lokaler och man satt inte i evig konselj på toppnivå heller.

Det finns en RB-falang som tänker sig en 4000-manna bergasal av sanslösa mått, men så behöver (behövde) det inte vara. Enbart riksdagsmännen, deras stab och regeringen med följe skulle vara större än riktigt stor militär stab. Till detta kommer att de behöver militärt stöd (litet närskydd, bevakning och MP för ordningens skull, skyddad förläggning med mera. Till detta kommer sedan alla departementen, verken med flera.

Det här kunde man med fördel lokalisera utspritt, av massor med bra skäl. Det skulle ändå kunna bli kompaktare och "tätare" än i Stockholm.
__________________
Senast redigerad av Bergakungen 2009-06-01 kl. 20:51.
Citera
2009-06-01, 21:23
  #1595
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet som de "tappra 4000" skulle lösa var att hålla Sverige rullande en längre tid. Det skulle man kunna klara alldeles utmärkt även om delar av följet var lokaliserade en bit från varann. Normalt samband och kommunikation skulle räcka långt, även i Stockholm hade departementen egna lokaler och man satt inte i evig konselj på toppnivå heller.

Det finns en RB-falang som tänker sig en 4000-manna bergasal av sanslösa mått, men så behöver (behövde) det inte vara. Enbart riksdagsmännen, deras stab och regeringen med följe skulle vara större än riktigt stor militär stab. Till detta kommer att de behöver militärt stöd (litet närskydd, bevakning och MP för ordningens skull, skyddad förläggning med mera. Till detta kommer sedan alla departementen, verken med flera.

Det här kunde man med fördel lokalisera utspritt, av massor med bra skäl. Det skulle ändå kunna bli kompaktare och "tätare" än i Stockholm.

Det verkar varit mer troligt att 4000 personer inom det som vissa i tråden kallat "zonen" kanske var det som är mer realistiskt, bara att ha en matsal och kök för 4000 borde kräva sjukt mycket plats även om man har 3 sittningar per måltid.

Cheyenne Mountain USA har runt 1300-1500 personer vad jag såg på google och ursprängda berget är 18,000 m2 dock såg jag inget vad dom anser är max antal personer i berget.
Citera
2009-06-01, 21:38
  #1596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Sen kan jag ju på en gång varna lite för att denna diskution garranterat följs av storebror. Så passa er för att skriva allt för utförliga lägesangivelser. "De" gillar inte sånt...
Men lägg av, om det är en hemlig försvarsanläggnig som ni nu pratar om så förefaller det väl inte särskilt troligt att dess eller deras exakta placeringar skulle dyka upp här? Bland en hop konspiratoriska krigsnördar.. för all del, det e inget fel på det, sånt e visserligen intressant men jag tror ni ser min poäng - detta är ett allmänt och tillika ett av Sveriges största forum!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback