Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-13, 22:02
Medlem
kraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

och det inlägget tillförde... vad?

nä, sluta spamma meningslösa intetsägande oneliners
Citera
2008-08-13, 23:26
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Det rekommenderas att läsa hela tråden innan man skriver.
denna blogg har varit uppe på 1-a sidan i tråden.
Citera
2008-08-14, 00:00
Medlem
Eftersom den gamla bunkern behövde kommunikation av 50-talsmodell är antenner ett måste.
Det innebär att om man kan lokalisera några antennplaceringar, sändarannex, så bör man kunna "gaffla in" ett tänkbart område där vi alla på tråden ställer upp och går skallgång.
Citera
2008-08-14, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Eftersom den gamla bunkern behövde kommunikation av 50-talsmodell är antenner ett måste.
Det innebär att om man kan lokalisera några antennplaceringar, sändarannex, så bör man kunna "gaffla in" ett tänkbart område där vi alla på tråden ställer upp och går skallgång.

Tyvärr måste jag meddela att alla antenner som var en del av kommunikationssystemet tillhörande anl **** är rivna sedan ett antal år.

Anläggningens nuvarande uppgift behöver ej ha samma sorts kommunikation som den ursprungligen var avsedd för.

Edit: *-markeringen är anläggningens kodnamn.
Senast redigerad av bjursing 2008-08-14 kl. 00:16.
Citera
2008-08-14, 01:37
Medlem
sniffdogs avatar
Var ligger RB?

Några områden har seriöst diskuterats. Bla. Kilsbergen,Bergslagen o Tiveden.
Alla dessa "ligger rätt" i Sverige sas.
Kilsbergeg o Bergslagen har mkt. stabilt o bra berg att bygga i.
Tiveden är kanske lite tveksamt med tanke på Garboböckerna.
Finns det fakta som talar mer för ett område än ett annat?
Egentligen inte.
Var skall man då söka?
Rikets ledning måste ju transporteras snabbt o smidigt till RB från Stockholm.
Hur kunde det tänkas ske med tanke på tidseran?
Med tåg? Egentligen den enda praktiskt möjliga lösningen.
Omlastning till buss o vidare lång transport förefaller otroligt rent praktiskt.
RB bör följaktligen sökas intill järnväg.
Inte i närheten av dåtida militära mål.Tänk även på hur kartbilden förändrats sen 50-talet(nedl. järnvägar bebyggelse o vägar)
Detta minskar sökområdet avsevärt.
Citera
2008-08-14, 02:22
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjursing
Tyvärr måste jag meddela att alla antenner som var en del av kommunikationssystemet tillhörande anl **** är rivna sedan ett antal år.

Anläggningens nuvarande uppgift behöver ej ha samma sorts kommunikation som den ursprungligen var avsedd för.

Edit: *-markeringen är anläggningens kodnamn.

Du citerar Kawasaki 1500 som vill lokalisera antennplaceringar.
Var själv innr på samma linje (se tid. inl.)
Du berättar ju ingenting förutom att antennerna på anl x är rivna sen ett ant. år.
Totalt meningslöst inlägg som inte besvarar hans eller någon annans undran!
Citera
2008-08-14, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Du citerar Kawasaki 1500 som vill lokalisera antennplaceringar.
Var själv innr på samma linje (se tid. inl.)
Du berättar ju ingenting förutom att antennerna på anl x är rivna sen ett ant. år.
Totalt meningslöst inlägg som inte besvarar hans eller någon annans undran!
Den/de gamla Rb:n hade inte alls tillgång till dagens kommunikation och hade därför master och antenner av annan typ och behövde oftast rejäla höjder
för att nå ut.
Den som rest en 12-delars mast i lumpen, av alu-rör, vet att det krävs en jämlans massa staglinor för att håla den och likadand måste det ha varit för de gamla masterna. Kommer inte riktigt ihåg hur många stag man hade men det var många.
Alltså, man borde kanske kolla höjder där det står master idag och där man vet att det funnits tidigare. Att hitta antennfoten är inte så lätt men med tanke på alla stags fästpunkter, som jag för övrigt tror att man lät bli att riva upp, borde det gå att hitta nå´t. Hittar man en så är resten en smal sak.
Gamla antennstagsfästen kan väl näppeligen vara hemliga.
Kolla för säkerhets skull om där finns en gul SO-skylt innan du fotar.
Ni som bor uppåt Kilsbergen och Bergslagen kan väl ta en svamprunda nu så här efter regnen och titta om ni hittar nån "svamp".
Föreslår att man kan pm:a Sniffdog var och vilken svampsort du hittat.
Citera
2008-08-14, 07:26
Medlem
Bergakungens avatar
Utpunkter

Jag vill påstå att sk sändarannex (utpunkt för radio) inte nödvändigtvis kategoriserar den här anläggningen mer än andra stabsplatser. Med tanke på karaktären är ett ovanligt gott samband på tråd (telefon, båda näten) mer troligt. Men redundant radiosamband finns naturligtvis. Talar vi riksbunkern talar vi också möjligheter till KV-samband med ambassader (UD) och (naturligtvis) möjligheter till radiosändningar på riksradion. Reservmaster och "mobila sändarannex" kan man ta ur krigsorganisationen eller dåvarande Televerkets reparationsresurser - syftet behöver inte vara känt för dessa organisationer.

Angående avveckling: Om man har problem då en anläggning av den här karaktären byggs (därför att den är stor, liger på en plats där byggverksamhet väcker uppseende och har ovanlig utrustning och inredning) kommer man att ha samma problem om den rivs. Det kan vara ett argument för att den inte ens idag är avvecklad genom rivning och plombering på det sättet som sker med andra anläggningar som tjänat ut. Argumentet bygger på att det vore alltför avslöjande att kasta ut t ex 2000 logementssängar eller storköksutrustning för två regementen...

Visst vore det fantastiskt om den här anläggningen står kvar, mer eller mindre intakt, men i påtvingad, permanent malpåse sedan många år ?
Citera
2008-08-14, 08:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag vill påstå att sk sändarannex (utpunkt för radio) inte nödvändigtvis kategoriserar den här anläggningen mer än andra stabsplatser. Med tanke på karaktären är ett ovanligt gott samband på tråd (telefon, båda näten) mer troligt. Men redundant radiosamband finns naturligtvis.

Vad är det som säger att RB är en "bunker" ute i skogen?

Skulle jag byggt en riktigt hemlig bunker så skulle jag göra det under någon industri/fabrik som ligger mycket avskilt men ändå har behov utav närhet till bra infrastruktur.

På detta sätt har man även löst frågan om bevakning och ingen reagerar om det rullar lastbilar ut och in och vakterna behöver inte en veta vad som egentligen finns dolt under marken.

Området runt Kil och Forshaga tror jag skulle varit en mycket bra plats för en RB. Där finns räls och närhet till flygplats och är lätt att försvara.
Senast redigerad av Edwards 2008-08-14 kl. 08:12.
Citera
2008-08-14, 09:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Vad är det som säger att RB är en "bunker" ute i skogen?

Skulle jag byggt en riktigt hemlig bunker så skulle jag göra det under någon industri/fabrik som ligger mycket avskilt men ändå har behov utav närhet till bra infrastruktur.

På detta sätt har man även löst frågan om bevakning och ingen reagerar om det rullar lastbilar ut och in och vakterna behöver inte en veta vad som egentligen finns dolt under marken.

Området runt Kil och Forshaga tror jag skulle varit en mycket bra plats för en RB. Där finns räls och närhet till flygplats och är lätt att försvara.

Jag tror att resonemanget med en hemlig anläggning under en (aktiv?) industri inte passar så väl in den svenska verkligheten på 50-60-talet. Det starkaste argumentet är att en sådan anläggning skulle vara ytterst udda och att den skulle exponeras i fullständigt onödig omfattning. Men det finns massor av exempel på industrier med berganläggningar: Vi har SAAB:s gamla flygplansverkstäder i Linköping, Volvos flygmotorfabrik i Trollhättan och SKF:s kullagerfabrik i Göteborg, Karlskoga (Bofors lär ha haft en stor bergförlagd del). I Dalarna finns en ammunitionsfabrik helt inne i berget, med järnvägslinjer in och ut - ett givet bombmål om du frågar mig. Men att man skulle hitta RB förlagd i anslutning till den här typen av anläggningar? Inte om du frågar mig, men jag behöver ju inte ha rätt.

Var exakt RB ligger kan vi lämna därhän (när svaret kommer, så kommer det) men för att hålla den så okänd som möjligt skall den ligga avskilt, dess användningsområde skall inte gå att se från utsidan och man måste lita på att de som känner till läget inte pratar bredvid mun.

Villkoret "avskilt" är inte så märkvärdigt att uppfylla - Sverige är stort, och det finns/fanns stora områden där myndigheterna kunde härja fritt och utan större insyn.

Från utsidan skiljer sig sannolikt inte RB från andra skyddade anläggningar - det kan tom se ut som ett mindre förråd eller något annat mer eller mindre oskyldigt - som en civil HC eller förrådsrum för civilförsvaret, typ "gummistövel-berg". Däremot torde det inte vara samförlagt med något i den stilen - att ha ett ytterligare taktiskt eller strategiskt bombmål i närheten vore en onödig risk. Men springer man på det av en slump ser det antagligen ut som vilken halvstor anläggning som helst. En vanlig RRGC hade inte särskilt mycket närskydd - det var inte fientlig trupp man bekymrade sig för. Att skydda RB skulle man garanterat göra på avstånd. När Gardestrupperna står utanför portarna är det liksom redan kört.

Personligen tycker jag att det sista villkoret är det som verkar svårast att uppfylla, men har man fått insikter om en anläggning av den arten har man antagligen fått en ytterst övertygande motivering till varför man inte skall tala om saken. Kretsen som 'vet något' behöver heller inte vara så vansinnigt stor - alla som varit inblandade (de är i så fall mer än npgra) behöver ju inte alls veta hela bilden. (Personligen omfattas jag fortfarande (utan av vara annat än VO) om tystnadsplikt om företeelser jag träffat på på 80-talet. Givetvis är jag tyst, ett löfte är ett löfte.)

Idag har en 50-60-tals RB möjligen ett historiskt intresse, men det kan ju tänkas att full offentlig insyn i anläggningen kan avslöja alltför mycket om även idag känsliga ting.
Citera
2008-08-14, 10:34
Medlem
Sverige hade en "storhetstid" alldeles
efter 2:a världskriget och en god tllväxt
under 50- och 60-talet. Under denna tid
investerades stora belopp i försvar och
infrastruktur. Sannolikt fanns det också
en Riksbunker under denna tidsperiod.
Därefter på 70-talet och frammåt har det
gått käpprätt utför med Sveriges tillväxt
och försvar och man har därför prioriterat
bort behovet av en Riksbunker.
Karlsborg har väl en gång i tiden tjänat
som en "Riksbunker" eftersom man bla tänkte
förvara delar av Riksbankens guldreserv där.
Men med utvecklingen av försvarsteknologin
med bla sk "Bunker Buster" bomber har uppfyller
inte längre dessa anläggningar kraven och har
blivigt lagda i en evig malpåse.

Jag tror Bergakungens resonemang ligger mycket
nära sanningen: "Idag har en 50-60-tals RB möjligen
ett historiskt intresse, men det kan ju tänkas att
full offentlig insyn i anläggningen kan avslöja alltför
mycket om även idag känsliga ting.
Citera
2008-08-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Idag har en 50-60-tals RB möjligen ett historiskt intresse, men det kan ju tänkas att full offentlig insyn i anläggningen kan avslöja alltför mycket om även idag känsliga ting.

Det är precis så det är i dagsläget. Den ursprungliga funktionen är sedan länge skrotad och lagd i den berömda malpåsen.
MEN, självklart används anläggningen i fråga fortfarande. Men nu till ett helt annat syfte som jag tyvärr ej kan gå in på här. Frågor tas via PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in