Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Vad är det som säger att RB är en "bunker" ute i skogen?
Skulle jag byggt en riktigt hemlig bunker så skulle jag göra det under någon industri/fabrik som ligger mycket avskilt men ändå har behov utav närhet till bra infrastruktur.
På detta sätt har man även löst frågan om bevakning och ingen reagerar om det rullar lastbilar ut och in och vakterna behöver inte en veta vad som egentligen finns dolt under marken.
Området runt Kil och Forshaga tror jag skulle varit en mycket bra plats för en RB. Där finns räls och närhet till flygplats och är lätt att försvara.
Jag tror att resonemanget med en hemlig anläggning under en (aktiv?) industri inte passar så väl in den svenska verkligheten på 50-60-talet. Det starkaste argumentet är att en sådan anläggning skulle vara ytterst udda och att den skulle exponeras i fullständigt onödig omfattning. Men det finns massor av exempel på industrier med berganläggningar: Vi har SAAB:s gamla flygplansverkstäder i Linköping, Volvos flygmotorfabrik i Trollhättan och SKF:s kullagerfabrik i Göteborg, Karlskoga (Bofors lär ha haft en stor bergförlagd del). I Dalarna finns en ammunitionsfabrik helt inne i berget, med järnvägslinjer in och ut - ett givet bombmål om du frågar mig. Men att man skulle hitta RB förlagd i anslutning till den här typen av anläggningar? Inte om du frågar mig, men jag behöver ju inte ha rätt.
Var exakt RB ligger kan vi lämna därhän (när svaret kommer, så kommer det) men för att hålla den så okänd som möjligt skall den ligga avskilt, dess användningsområde skall inte gå att se från utsidan och man måste lita på att de som känner till läget inte pratar bredvid mun.
Villkoret "avskilt" är inte så märkvärdigt att uppfylla - Sverige är stort, och det finns/fanns stora områden där myndigheterna kunde härja fritt och utan större insyn.
Från utsidan skiljer sig sannolikt inte RB från andra skyddade anläggningar - det kan tom se ut som ett mindre förråd eller något annat mer eller mindre oskyldigt - som en civil HC eller förrådsrum för civilförsvaret, typ "gummistövel-berg". Däremot torde det inte vara samförlagt med något i den stilen - att ha ett ytterligare taktiskt eller strategiskt bombmål i närheten vore en onödig risk. Men springer man på det av en slump ser det antagligen ut som vilken halvstor anläggning som helst. En vanlig RRGC hade inte särskilt mycket närskydd - det var inte fientlig trupp man bekymrade sig för. Att skydda RB skulle man garanterat göra på avstånd. När Gardestrupperna står utanför portarna är det liksom redan kört.
Personligen tycker jag att det sista villkoret är det som verkar svårast att uppfylla, men har man fått insikter om en anläggning av den arten har man antagligen fått en ytterst övertygande motivering till varför man inte skall tala om saken. Kretsen som 'vet något' behöver heller inte vara så vansinnigt stor - alla som varit inblandade (de är i så fall mer än npgra) behöver ju inte alls veta hela bilden. (Personligen omfattas jag fortfarande (utan av vara annat än VO) om tystnadsplikt om företeelser jag träffat på på 80-talet. Givetvis är jag tyst, ett löfte är ett löfte.)
Idag har en 50-60-tals RB möjligen ett historiskt intresse, men det kan ju tänkas att full offentlig insyn i anläggningen kan avslöja alltför mycket om även idag känsliga ting.