Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-12, 12:49
Medlem
De svenska bergrummens okända försvar
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_38719.svd
Publicerad: 7 januari 2002.
Källa:SvD
Citera
2008-08-12, 16:25
Medlem
Bergakungens avatar
Desinformation?

Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Om man läser den gamla tråden framträder det tydligt att några här spred desinformation.Som omtalats tidigare är det inte bara genuint intresserade UE-are som läser o skriver.

Vi skall vara uppmärksamma på när flera medlemmar seriöst diskuterar "samma" sak o sedan tråden plötsligt drar iväg åt olika håll o dravel.

Dessa skulle aldrig röja läget av en riksbunker!

Det är min bestämda uppfattning att ingen seriös person skulle röja platsen överhuvud taget. Det är kanske därför detta verkar bli en spekulativ 'torrövning' - att gå ut för att leta bergrum på måfå är ju inte konstruktivt i detta fall. Varje kvarvarande grön port av någon dignitet skulle ju kunna vara 'riksbunkern'

Man kan försöka göra rimlighetsbedömningar och någon form av logisk slutledning, men det måste ju baseras på en viss historisk kunskap. Dagens hotbid mot regering och riksdag kan ju knappast visa oss på varken utformning eller plats för den tidigare riksbunkern. Att dagens 'riksbunker' består av en bunker/ledningscentral i Stockholm, med en alternativ plats några mil utanför är fullt trovärdigt. Men det talar vi väl inte om?

Vill man vara spekulativ (det är jag gärna) kan man till och med tänka sig att man vid avvecklingen (troligen på slutet av 70-talet/början av 80-talet) av "bergslagsbunkern" stängde den och lät den vattenfyllas så sakteliga, helt utan den sanering som i så fall skulle röja läge och användningsområde. I så fall lär man inte direkt ta upp frågan idag, om så bara för att slippa en infekterad miljödebatt. Finns "sörmlandsbunkern" (mycket tänkbart) kan den säkerligen ha fått ett nytt eller kompletterande användningsområde sedan 1995. Men försvaret räknar sannolikt med att läget för alla berganläggningar är/har varit välkänt - vi lever ju i ett öppet samhälle. Jag har själv (många år sedan) suttit på ett fik i trakten av Ängelholm på en repövning, med två öststatstjänstemän ivrigt turistande och fikande bland kamraterna. Närmast skrattretande, men vad kan man göra i en fri demokrati?

Att några verkligt seriösa bokstavsorganisationer följer resonemang som förs på Flashback kan eventuellt vara en överskattning - de har nog bättre källor. Att myndigheterna (utan kvalificering) inte skulle uppskatta UE-turism ens runt en nedlagd riksbunker torde vara uppenbart.
Senast redigerad av Bergakungen 2008-08-12 kl. 16:26. Anledning: Kompletterade en mening
Citera
2008-08-12, 17:01
Moderator
Humbugs avatar
Raderar tre inlägg som OT. De behandlar visserligen ämnet bergrum, men någon riksbunker är det inte.
/mod
Citera
2008-08-12, 17:52
Medlem
sniffdogs avatar
Överskattning?

Jag begär inte att du som är "ny" här ska veta men du ska ha klart för dig att det hålls ett vakande öga här!
Det bevisas av att medlemmar faktiskt blivit åtalade.
Citera
2008-08-12, 19:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Jag begär inte att du som är "ny" här ska veta men du ska ha klart för dig att det hålls ett vakande öga här!
Det bevisas av att medlemmar faktiskt blivit åtalade.

Jag må vara ny här, men ingalunda "ny" på det sättet :-)

Det jag syftade på var att de organisationer som har tre-bokstavsnamn knappast vittjar flashback - de har säkrare och effektivare sätt att hitta riksbunkern (eller viktigare anläggningar).

Beviset "att medlemmar blivit åtalade" är ju litet tveksamt om det inte gäller gärningen de gjort och berättat om här. Sist jag kollade regelverket var det inte straffbart att snacka skit, ens på forum. Skulle man kunna lista ut var riksbunkern ligger genom öppet resonerande kan man naturligtvis åtalas, men knappast fällas. Har man däremot fått reda på någonting i den vägen i jobbet eller i militärtjänsten eller på något sådant sätt och erinrats om sin tystnadsplikt (oftast skriver man på en sekretessförsäkran, men det kan också ske muntligt) får man förstås inte berätta det, alls.

Tror du våra lösa spekulationer kan vara så på gränsen att de väcker uppseende? Jag väntar mig ju inte heller att någon kommer med koordinater och ett 12-sidigt fotoalbum, förstås :-)

Moderator får avgöra om detta är topic. Om icke, släng & tillsägelse noterad.
Citera
2008-08-12, 20:24
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag må vara ny här, men ingalunda "ny" på det sättet :-)

Det jag syftade på var att de organisationer som har tre-bokstavsnamn knappast vittjar flashback - de har säkrare och effektivare sätt att hitta riksbunkern (eller viktigare anläggningar).

Beviset "att medlemmar blivit åtalade" är ju litet tveksamt om det inte gäller gärningen de gjort och berättat om här. Sist jag kollade regelverket var det inte straffbart att snacka skit, ens på forum. Skulle man kunna lista ut var riksbunkern ligger genom öppet resonerande kan man naturligtvis åtalas, men knappast fällas. Har man däremot fått reda på någonting i den vägen i jobbet eller i militärtjänsten eller på något sådant sätt och erinrats om sin tystnadsplikt (oftast skriver man på en sekretessförsäkran, men det kan också ske muntligt) får man förstås inte berätta det, alls.

Tror du våra lösa spekulationer kan vara så på gränsen att de väcker uppseende? Jag väntar mig ju inte heller att någon kommer med koordinater och ett 12-sidigt fotoalbum, förstås :-)

Moderator får avgöra om detta är topic. Om icke, släng & tillsägelse noterad.

Du missförstog mig kanske. Jag syftade nat. inte på org. med tre-bokstavsnamn. Åtalade medlemmar har naturligtvis Exv.lagt upp bilder som inte skulle visas MEN det bevisar att tex.polis o väktarbolag håller koll på forumet.
Vad gäller våra"lösa spekulationer"väcker dom nog än så länge inte så mycket uppseende men lita på att debatten följs.
Skulle vi av en händelse börja ventilera den äkta varan sas.kan du vara säker på att något händer.
Citera
2008-08-12, 20:32
Medlem
Back to topic:
Definiera vad en Riksbunker är för något så
vi vet att hålla diskusionen på rätt spår !!
Citera
2008-08-12, 22:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Back to topic:
Definiera vad en Riksbunker är för något så
vi vet att hålla diskusionen på rätt spår !!

Mitt förslag: Den förberedda och fortifierade uppehållsplatsen för regering och tillämpliga delar av statsförvaltningen då Stockholm evakuerats.

(till Sniffdog: Tack för omsorgen. Uppskattas.
Citera
2008-08-13, 18:08
Medlem
sniffdogs avatar
Utgångspunkt-RB 1955-1975

Alla har väl försökt att dra sitt strå till stacken o det är mkt.viktigt.
Vad har vi då kommit fram till? När det gäller fakta-mycket litet.
Spekulationer-massor.
Om man ser det som en rättegång är det vi som är åklagare o skall bevisa att detta har funnits,verkat,var, när o hur.
Vi har tyvärr inte lyckats speciellt bra med detta.
Vi borde börja med att utgå från fakta. Vad vet vi då som är fakta?
1-Den existerar/har existerat.
2-Den ligger/låg i mellansverige,ej i närhet av Stockholm.
3-Det måste gå snabbt o smidigt att evakuera Sveriges ledning dit.
4-Den ligger/låg ej nära dåtida militära mål.
5-Det är/var en berganläggning.
Utgår vi från rena spekulationer o rena gissningar kommer vi tyvärr nog ingenvart.
Den som kan fylla på med fakta o då menar jag FAKTA är mycket välkommen att göra detta.
Eftersom det finns så lite fakta kring detta måste vi ju spekulera men för att komma någonvart måste spekulationerna bygga på just fakta.
Citera
2008-08-13, 18:42
Moderator
Humbugs avatar
Nejnejnej, Diskutera - inte bråka!
OT raderat
/mod
Citera
2008-08-13, 21:25
Medlem
Citera
2008-08-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Är ju inget skrivet där sen Maj 2007. Så det är ganska ointressant. Verkar ju inte vara någon vidare aktiv bloggare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in