Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Om man läser den gamla tråden framträder det tydligt att några här spred desinformation.Som omtalats tidigare är det inte bara genuint intresserade UE-are som läser o skriver.
Vi skall vara uppmärksamma på när flera medlemmar seriöst diskuterar "samma" sak o sedan tråden plötsligt drar iväg åt olika håll o dravel.
Dessa skulle aldrig röja läget av en riksbunker!
Det är min bestämda uppfattning att ingen seriös person skulle röja platsen överhuvud taget. Det är kanske därför detta verkar bli en spekulativ 'torrövning' - att gå ut för att leta bergrum på måfå är ju inte konstruktivt i detta fall. Varje kvarvarande grön port av någon dignitet skulle ju kunna vara 'riksbunkern'
Man kan försöka göra rimlighetsbedömningar och någon form av logisk slutledning, men det måste ju baseras på en viss historisk kunskap. Dagens hotbid mot regering och riksdag kan ju knappast visa oss på varken utformning eller plats för den tidigare riksbunkern. Att dagens 'riksbunker' består av en bunker/ledningscentral i Stockholm, med en alternativ plats några mil utanför är fullt trovärdigt. Men det talar vi väl inte om?
Vill man vara spekulativ (det är jag gärna) kan man till och med tänka sig att man vid avvecklingen (troligen på slutet av 70-talet/början av 80-talet) av "bergslagsbunkern" stängde den och lät den vattenfyllas så sakteliga, helt utan den sanering som i så fall skulle röja läge och användningsområde. I så fall lär man inte direkt ta upp frågan idag, om så bara för att slippa en infekterad miljödebatt. Finns "sörmlandsbunkern" (mycket tänkbart) kan den säkerligen ha fått ett nytt eller kompletterande användningsområde sedan 1995. Men försvaret räknar sannolikt med att läget för alla berganläggningar är/har varit välkänt - vi lever ju i ett öppet samhälle. Jag har själv (många år sedan) suttit på ett fik i trakten av Ängelholm på en repövning, med två öststatstjänstemän ivrigt turistande och fikande bland kamraterna. Närmast skrattretande, men vad kan man göra i en fri demokrati?
Att några verkligt seriösa bokstavsorganisationer följer resonemang som förs på Flashback kan eventuellt vara en överskattning - de har nog bättre källor. Att myndigheterna (utan kvalificering) inte skulle uppskatta UE-turism ens runt en nedlagd riksbunker torde vara uppenbart.