Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-06, 19:02
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Jag tror att man har ett sändarannex X-km ifrån själva huvudanläggningen med kabel till denna. Men hur skulle isåfall ett sådant sändarannex se ut?

Sedan undrar jag ju också, hur stor i kvm är en anläggning som tar emot 4-7000 pers? Är det stora sovsalar, eller har man byggt stora kontorsbyggnader? Det har ju lekts med tanken att berget tillochmed skulle ha egen barnomsorg. Något som jag finner extremt otroligt. Men hur ligger det egntligen till? Ett berg av denna dignitet bör också ha ett ganska rejält inslag, hur ser nödutgångarna ut?

Som någon tidigare sa, självklart tar man vatten ur en förborrad brunn.

Sändarannex är oftast en eller flera byggnader innehållandes manskapsbarrack, sändutrustning osv. samt tillhörande master. Sändannextet kan finnas i berg, men vad jag har förstått så är det ganska ovanligt. Men i RB sammanhang så skulle jag gissa på att så mycket som möjligt av utr. fins i berg. Det enda som finns ovansjord skulle då vara master.

Ett rum för tre pers med tre sängar behöver vara ca 2x3m. (6kvm) 4000/3=1333.333, låt oss säga 1400 sovsalar då det behövs vakter, kökspersonal, vaktmästare osv. 6*1400=8400. Bara sovsalarna skulle kräva 8400kvm. Självklart kan man sätta britsar eller hänga fällbara sängar på väggarna i korridorerna vilket sparar en del plats. Hur stora ytor som varje arbetsrum behöv har jag ingen koll på. Vidare behövs matsal, kök, ordersalar, sanitetsutrymmen (toalett, dusch, tvätt etc), saneringsutrymmen, förrådsutrymmen, reservkraftsutrymmen. Vi pratar nog om en anläggning på över 60000kvm.

En liten tanke på hur det kan se ut:
Inslagen behöver inte vara särskilt märkvärdiga. En port stor nog för en lastbil, där efter breddas tunnlen så att två lastbilar får plats i bredd. På sidorna är det lastbryggor. Hissar och trappor finns utmed lastbryggan för att ta sig ner till saneringsdelen. Först passeras givetvis ett antal stötvågsportar. Hela den stora tunnlen som ligger på markplan fungerar som genomblås för en ev. stötvåg.
Citera
2008-08-06, 19:04
Medlem
Vatten

Ok jag ljög. Förlåt. Det är vattenutsläpp det är fråga om.
Citera
2008-08-06, 19:06
Medlem
Inslagen

Jag håller med föregående talare. Det behöver inte vara märkvärdigt alls. Det är en av mina käpphästar.
Citera
2008-08-06, 19:08
Medlem
UPL KRIG i förråd?

Jag håller med Petronius. Vilseledning på den här nivån är sannolik. Jämför med stay behind (amerikanarnas, den svenska och även evakuering till storbrittanien via Norge).
Citera
2008-08-06, 19:09
Medlem
Sändarannex

Ja ungefär så ser de ut. Det stämmer att de kan vara ovanjord (med underjorddel) och även bergrum.
Citera
2008-08-06, 19:20
Medlem
Stabsutrymme

En militär stab (som jämförelse) i berg var sådan att varje person hade väldigt litet arbetsutrymme, 2 ggr 3 meter ungefär. Visst fanns ordersalar men de var inte stora. Naturligtvis var det frågan om många små arbetsutrymmen och ordersalar men man kan ändå fundera på om det inte gick att spara utrymme på olika sätt. Jag utgår från att man fick boka konferensrum så att säga (ja inte regeringen eller annan viktig funktion så klart).
Citera
2008-08-06, 19:22
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Värnkanoner fanns på i stort sett alla krigsbaser och flottiljer.

Men vad jag känner inte har Gustavsviksfältet ej varit varesig krigsbas eller flotilj!
Citera
2008-08-06, 19:25
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Sändarannex är oftast en eller flera byggnader innehållandes manskapsbarrack, sändutrustning osv. samt tillhörande master. Sändannextet kan finnas i berg, men vad jag har förstått så är det ganska ovanligt. Men i RB sammanhang så skulle jag gissa på att så mycket som möjligt av utr. fins i berg. Det enda som finns ovansjord skulle då vara master.

Ett rum för tre pers med tre sängar behöver vara ca 2x3m. (6kvm) 4000/3=1333.333, låt oss säga 1400 sovsalar då det behövs vakter, kökspersonal, vaktmästare osv. 6*1400=8400. Bara sovsalarna skulle kräva 8400kvm. Självklart kan man sätta britsar eller hänga fällbara sängar på väggarna i korridorerna vilket sparar en del plats. Hur stora ytor som varje arbetsrum behöv har jag ingen koll på. Vidare behövs matsal, kök, ordersalar, sanitetsutrymmen (toalett, dusch, tvätt etc), saneringsutrymmen, förrådsutrymmen, reservkraftsutrymmen. Vi pratar nog om en anläggning på över 60000kvm.

En liten tanke på hur det kan se ut:
Inslagen behöver inte vara särskilt märkvärdiga. En port stor nog för en lastbil, där efter breddas tunnlen så att två lastbilar får plats i bredd. På sidorna är det lastbryggor. Hissar och trappor finns utmed lastbryggan för att ta sig ner till saneringsdelen. Först passeras givetvis ett antal stötvågsportar. Hela den stora tunnlen som ligger på markplan fungerar som genomblås för en ev. stötvåg.

Jadå, visst kan det vara ovanligt men dessa sändarannex finns. Har själv sett med egna ögon hur två sådana anläggningar sanerats. Allt som återstår är reservutgången.

Hur mycket sten blir inte det då? Det är ju inget man flyttar på hur som helst. Därför återkommer min tanke, har man grävt ur dessa utrymmen i ett annat syfte?

Sedan hur inslaget ser ut, din tanke är inte helt dum. Tror som dig. Hur skulle då vägen upp till anläggningen se ut, hur "bred" behöver den vara?
Citera
2008-08-06, 19:27
Medlem
sorry mcjocke, nu hängde jag inte med i ditt inlägg. Kan du förkara lite mera?

Du menar vägen till det stora berget antar jag. Den behöver inte alls vara stor. Det finns ju många gånger två vägar eller har iaf funnits två vägar till vardera änden på anläggningen. Eller järnväg. Och om lastbilarna bara kan köra i enkelriktat trafik i 100 eller 200 eller 300 meter så är det inte någon katastrof under byggtiden.
Senast redigerad av Karlsborg 2008-08-06 kl. 19:30.
Citera
2008-08-06, 19:33
Medlem
UT64s avatar
En intressant jämförelse beträffande "riksbunkern" kan göras med
den engelska motsvarigheten under kalla kriget. Den låg nära Corsham
på bekvämt avstånd från London och var tänkt tänkt att innehålla
premiärministern, kabinettet, försvarsgrenscheferna o.s.v.

Kodnamnet var TURNSTILE och den var byggd under ett kalkbrott.
Det sägs att den rymde 4000 personer (många av dem säkert under-
hållspersonal; signalister, kockar, sekreterare m.m)

Och ja, den kunde nås genom ett stickspår från en större järnväg
som gick in i berget till en egen liten station.
Sida med info och bilder:

http://www.chocolatechipdesign.co.uk/nettleden/burlington/index.shtml
Citera
2008-08-06, 19:33
Medlem
Ett flygfält med hårdgjord bana hade alltid militär trupp enligt krigsplanläggningen för bevakning osv.

Citat:
Ursprungligen postat av bojo
Men vad jag känner inte har Gustavsviksfältet ej varit varesig krigsbas eller flotilj!
Citera
2008-08-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
Jag håller med Petronius. Vilseledning på den här nivån är sannolik. Jämför med stay behind (amerikanarnas, den svenska och även evakuering till storbrittanien via Norge).

Att tillämpa vilseledning när det gäller jätteanläggningar kan tyckas vara svårt, men kanske i själva verket är nödvändigt om man vill hemlighålla anläggningen. Om byggnadsarbetarna "vet" att de bygger ett atombombssäkert mobiliseringsförråd, om de lokala hemvärnsmännen faktiskt har besökt ett förråd i ett visst berg för att hämta ut materiel, ja då "vet" ju byggnadsarbetare och hemvärnsmän att det är frågan om ett förråd - och ingen riksbunker, de har ju själva varit där!

Det finns ett mycket stort antal civila anläggningar djupt nersprängda i urberget. I varje län finns bl a arkiv, ofta nedsprängda i berget inne i städerna. När man ändå håller på och bygger en sådan anläggning, hur svårt är det egentligen att bygga ett extra rum längst ner, avsett att fungera som reservstabsplats för ett visst militärdistrikt? Här i Göteborg har man nyligen utökat Universitetsbiblioteket. Numera finns, jag tror det är 7 våningar, nedsprängda i berget under UB. Anläggningen är byggd, vad vet vi egentligen om eventuella militära användningsområden i krigstider? Ingenting naturligtvis. Det finns mängder av sådana här mycket stora berganläggningar och vi kan bara spekulera om deras eventuella användningsområden i krigstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in