Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Jag tror att man har ett sändarannex X-km ifrån själva huvudanläggningen med kabel till denna. Men hur skulle isåfall ett sådant sändarannex se ut?
Sedan undrar jag ju också, hur stor i kvm är en anläggning som tar emot 4-7000 pers? Är det stora sovsalar, eller har man byggt stora kontorsbyggnader? Det har ju lekts med tanken att berget tillochmed skulle ha egen barnomsorg. Något som jag finner extremt otroligt. Men hur ligger det egntligen till? Ett berg av denna dignitet bör också ha ett ganska rejält inslag, hur ser nödutgångarna ut?
Som någon tidigare sa, självklart tar man vatten ur en förborrad brunn.
Sedan undrar jag ju också, hur stor i kvm är en anläggning som tar emot 4-7000 pers? Är det stora sovsalar, eller har man byggt stora kontorsbyggnader? Det har ju lekts med tanken att berget tillochmed skulle ha egen barnomsorg. Något som jag finner extremt otroligt. Men hur ligger det egntligen till? Ett berg av denna dignitet bör också ha ett ganska rejält inslag, hur ser nödutgångarna ut?
Som någon tidigare sa, självklart tar man vatten ur en förborrad brunn.
Sändarannex är oftast en eller flera byggnader innehållandes manskapsbarrack, sändutrustning osv. samt tillhörande master. Sändannextet kan finnas i berg, men vad jag har förstått så är det ganska ovanligt. Men i RB sammanhang så skulle jag gissa på att så mycket som möjligt av utr. fins i berg. Det enda som finns ovansjord skulle då vara master.
Ett rum för tre pers med tre sängar behöver vara ca 2x3m. (6kvm) 4000/3=1333.333, låt oss säga 1400 sovsalar då det behövs vakter, kökspersonal, vaktmästare osv. 6*1400=8400. Bara sovsalarna skulle kräva 8400kvm. Självklart kan man sätta britsar eller hänga fällbara sängar på väggarna i korridorerna vilket sparar en del plats. Hur stora ytor som varje arbetsrum behöv har jag ingen koll på. Vidare behövs matsal, kök, ordersalar, sanitetsutrymmen (toalett, dusch, tvätt etc), saneringsutrymmen, förrådsutrymmen, reservkraftsutrymmen. Vi pratar nog om en anläggning på över 60000kvm.
En liten tanke på hur det kan se ut:
Inslagen behöver inte vara särskilt märkvärdiga. En port stor nog för en lastbil, där efter breddas tunnlen så att två lastbilar får plats i bredd. På sidorna är det lastbryggor. Hissar och trappor finns utmed lastbryggan för att ta sig ner till saneringsdelen. Först passeras givetvis ett antal stötvågsportar. Hela den stora tunnlen som ligger på markplan fungerar som genomblås för en ev. stötvåg.