RbC/RbM
Jag begriper inte att det är så svårt att förstå att RbC, måste ha varit en bunker för 4.000 pers, alltså ett skyddsrum, precis som vilket skyddsrum som helst.
Folk skulle springa ner där då hot förelåg men dessemellan jobbade man ovan jord.
Naturligtvis fanns personal som skötte skyddsrummet.
RbM måste varit tänkt att användas då risken var överhängande för invasion och då tänkt från öst.
Jag har aldrig medverkat vid någon övning där hotet kom från väst.
I det läget så var det ointressant om avgaser, kylning, vad ni vill gick ut i någon sjö eller ej.
Man var i bergrummet för att få tjockt tak över huvudet och vara en bit från den östra sidan av Sverige.
Antingen så stabiliserade sig läget och man kunde komma upp eller så blev det värre och då flydde alla hals över huvud mot väst och räddningen.
När du är i denna tråd tänk inte nå´t annat än;
1) Slutet 50-talet, 60-talet och en bit in i 70-talet.
2) RbC var som vilket annat skyddsrum som helst med djävligt stort. Katarinagaraget ett antal gånger om.
Då behövs inga avfjädrade hus.
3) RbM var sista anhalten innan det styrande gänget med kung, ÖB, delar av regering måste fly till väst.
För det behövdes inga vattendrag, älvar, stora sjöar, bla, bla........osv.
Det som behövdes var kraft, diesel.
En hel bröte med RADIOUTRUSTNING.
Bänkar och bord plus stolar.
Kontorsprylar, kartor och hela "kitet".
Inte ens där tror jag det fanns nå´t behov av avfjädrade hus.
Saken var ju den, att få in all info, breda ut kartor, fatta bra beslut, skicka iväg dem (bra besluten alltså) till alla som skulle utföra ORDERNA.
Alltså, tänk på hur vi gjorde i lumpen när order gavs och order togs emot, det är bara en djävligt mycket högre nivå. DEN HÖGSTA!!!!!!!!!
TÄNK - FÖRENKLA.
Folk skulle springa ner där då hot förelåg men dessemellan jobbade man ovan jord.
Naturligtvis fanns personal som skötte skyddsrummet.
RbM måste varit tänkt att användas då risken var överhängande för invasion och då tänkt från öst.
Jag har aldrig medverkat vid någon övning där hotet kom från väst.
I det läget så var det ointressant om avgaser, kylning, vad ni vill gick ut i någon sjö eller ej.
Man var i bergrummet för att få tjockt tak över huvudet och vara en bit från den östra sidan av Sverige.
Antingen så stabiliserade sig läget och man kunde komma upp eller så blev det värre och då flydde alla hals över huvud mot väst och räddningen.
När du är i denna tråd tänk inte nå´t annat än;
1) Slutet 50-talet, 60-talet och en bit in i 70-talet.
2) RbC var som vilket annat skyddsrum som helst med djävligt stort. Katarinagaraget ett antal gånger om.
Då behövs inga avfjädrade hus.
3) RbM var sista anhalten innan det styrande gänget med kung, ÖB, delar av regering måste fly till väst.
För det behövdes inga vattendrag, älvar, stora sjöar, bla, bla........osv.
Det som behövdes var kraft, diesel.
En hel bröte med RADIOUTRUSTNING.
Bänkar och bord plus stolar.
Kontorsprylar, kartor och hela "kitet".
Inte ens där tror jag det fanns nå´t behov av avfjädrade hus.
Saken var ju den, att få in all info, breda ut kartor, fatta bra beslut, skicka iväg dem (bra besluten alltså) till alla som skulle utföra ORDERNA.
Alltså, tänk på hur vi gjorde i lumpen när order gavs och order togs emot, det är bara en djävligt mycket högre nivå. DEN HÖGSTA!!!!!!!!!
TÄNK - FÖRENKLA.