Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Fetmarkerat = mina kommentarer
Ursprungligen postat av SingleStar
Kanske för att åklagare och polisen inte vill ha svaren.
Eller för att tekniken har gått framåt, det kunde göras lika bra här i Sverige. Det är inte alltid man får ut önskad information vid teknisk undersökning.
Håret var en stor affär inför testet. När det sedan inte överensstämde med Christine så skulle bevismaterialet ignoreras. Då var det helt plötsligt inblåst från gatan.
Minns jag fel? Var inte detta omtalade hårstrå något helt annat än hårtussen i E:s hand? Som jag minns det sades det att hårtussen kunde komma från E, men det gick inte att bevisa. Däremot gick det att visa att det inte kom från CS. Hårstrået fanns alltså inte i E:s hand, utan låg på annan plats i hallen.
Plöstligt hittade man misstänkt katthår på Chrsitines kläder, nu satt hoppaet om at det skulle överensstämam med familjen Jangestigs katter. När inte det överensstämde var det helt plötsligt irrelevant.
Självklart är det intressant med katthår på CS kläder, och det måste ju undersökas. Lika självklart läggs det åt sidan när det inte kan spåras till den berörda familjens katter. Det blir ju inte automatiskt ett bevis för att CS inte är GM. Inget konstigt med det, anser jag.
När DNA från brottsplatsen hade undersökts och inget gav träff med Christine så sa man att det var för rörigt på brottsplatsen.
Visst hade det varit bra med DNA från brottsplatsen. Dock har flera som förstår sig på sådant förklarat att det är alls inte konstigt att det inte har hittats. Jag för min del har köpt förklaringen.
När man hittade ett okänt fingeravtryck på brottsplatsen som inte tillhörde familjen så bortförklarades det med dålig flyttstädning.
"Bortförklarade" - det ordet skulle inte jag använda. Det har lagts fram olika teorier däremot. Jag minns inte att åklagarsidan har hänvisat till dålig flyttstädning, men jag kan minnas fel. För mig är det inte konstigt med diverse okända fingeravtryck i ett hem. Hos mig skulle det lätt gå att hitta ett antal avtryck som skulle vara svåra att hitta ägare till.
Så här kan man gå på hela tiden och varje gång avfärdades alternativ gärningsperson till förmån för att få nagla åt Christine till varje pris.
Som jag ser det så tar man uppgift efter uppgift, vrider och vänder, och tar fram en sammantagen teori. Det handlar om hur man värderar varje indicium. Jag håller inte med om ditt ordval.
Allt sammantaget borde rimligen peka på en annan gärningsperson än Christine.
Jag håller inte med. Däremot respekterar jag din åsikt, och förutsätter att du respekterar att man kommer med motargument, så går det till i en diskussion.
1. Som man frågar får man svar, vill man inte ha svar så kan man ignorera svaret på frågan, vilket också har skett. Det skedde med hårstrået där man ville binda Christine till dådet. När det visade sig att det inte tillhörde Christine så ansåg man att det inte var ett bevis trots det var ett bevisbeslag. Här havererade faktiskt utredning ganska rejält. Jag kan likna det med att Estonia förlorade bogvisiret.
2. När man inte hitade något DNA från brotsplatsen tillhörande Christine så bortförklarade man att det var rörigt på brottsplatsen. Är man som jag med vissa ingående kunskaper inom biokemi och DNA så vet man att dylika spår inte försvinner av en rörig brottsplats, spåren finns kvar. Man har helt enkelt inte hittat DNA från Christine för att hon helt enkelt inte har varit på brottsplatsen. Jag köper inte sådant billigt resonemang från åklagare och polis. Här sänktes hela utredningen, precis som när Estonia vred sig runt 270 grader och sjönk till Östersjöns botten.
3. När polisen gick ut efter tre dagar och sa att man sökte vittnen som sett en kvinna i anslutning till dåden så missade man vittnen som kanske hade sett annan möjlig gärningsperson i anslutning till dådet. För att visa det mer konkret, om du i en livsmedelsaffär söker efter blomkål och ber folk hjälpa dig att hitta den så kommer de inte säga dig att de även har hittat vitkålen för det var blomkålen du sa att du sökte. Här kan vi jämföra med regeringens vilja att täcka över Estonia för att dölja alla spår som skulle kunna ge ett annat spår än det officiellt fastslagna.
4. Det finns inte ett enda bevis som knyter Christine till varken brottsplatsen eller dådet. Med indicier kan man statistiskt bevisa vilken gärningsperson som helst med de premisser som Christine bilivit åtalad på.
5. Argumenten lyser ofta med sin frånvaro från "Christinehatarna". Här har alldeles för många skjutit på budbäraren istället för budskapet därav har jag numer ganska många inlagda på igglistan. Det är för att folk inte kan komma med motargument då dessa saknar det. Vad du tror är din ensak, jag vill ha fakta på bordet.
6. För min del finns det massor med möjligheter om olika gärningspersoner och ingen är mer eller mindre möjlig än någon annan för min del. En bättre utredning och som hade varit förutsättningslös redan från sin inledning hade kunnat ge fler svar och beskurit bort fler möjligheter till gärningsperson.