2008-07-30, 11:42
  #1
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Tanken med den här tråden är att vi kan diskutera det som inte är så lämpligt att diskutera i den ordinarie tråden om Arbogamorden. I den här tråden kan man spekulera om alternativa gärningsmän och vi kan på så vis låta den andra tråden handla mer om CS som gärningsman och förhoppningsvis skapa ett bra debattklimat i båda trådarna. Rena tramsinlägg kommer att raderas även i den här tråden.

För er som inte har sett den så är det denna tråd jag refererar till: https://www.flashback.org/showthread.php?t=650569
__________________
Senast redigerad av Carl Hamilton 2008-07-30 kl. 11:57. Anledning: Lade till lite text
2008-07-30, 12:00
  #2
Medlem
Carl Hamiltons avatar
jamenvaddårå får en tillsägelse för uppenbart tramsande.

// Mod
2008-07-30, 12:15
  #3
Medlem
JockeMedKniven-s avatar
Efter att ha studerat fallet lite, har jag kommit fram till följande!

Tänkbara gärningsmän:
1 mamman
2 pappan
3 tyskan
4 den okände

om vi börjar med 1 mamman, vad har hon för tänkbara motiv? trött på familjen? psykisk sjuk? hämnd för sambon varit otrogen? Det som talar för att det är hon är inte mycket i dagsläget, möjligtvis är hon lite skum, men mer än så finns inte att gå på än så länge... Det som talar emot är att hon bör inte ha klarat av att slå sig själv så som hon hade blivit slagen!

2 pappan, ja var var han när mordet inträffade, hur bra är hans alibi, är den påhittad, vem styrker hans story, är det en oberoende person? Är han den riktiga pappan? kanske han har blivit bedragen? är han psykisk sjuk?
Det som talar emot, tja det skulle vara alibin då, men som sagt hur trovärdig är den, för om det är pappan så är ju definitivt mordet planerat i detalj och så även alibin!

3 tyskan, hon har setts på platsen, och hon har även beskrivits som en förföljande person som inte kunde släppa en gammal relation, men det gör henne inte automatiskt till en kallblodig barnmördare, dessutom så för att mörda så många på för henne en okänd plats utan att lämna DNA, skulle nästan kräva att hon är utbildad "mördare" (typ millitär, spion, liknande) är hon det?

4 den okände, kan vara en person som saknar motiv helt som inte känner familjen(typ en Eklund) en mycket psykisk sjuk person som tog första bästa hus och gick in i, därav inga kända DNA därav vet polisen inte var de ska leta, mamman kommer inte ihåg kanske?

Vad tror jag nu då? Jag skulle gissa på alternativ 2 eller 4 om inga andra bevis dyker upp!
__________________
Senast redigerad av JockeMedKniven- 2008-07-30 kl. 12:19.
2008-07-30, 12:19
  #4
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
Efter att ha studerat fallet lite, har jag kommit fram till följande!

Tänkbara gärningsmän:
1 mamman
2 pappan
3 tyskan
4 den okände

om vi börjar med 1 mamman, vad har hon för tänkbara motiv? trött på familjen? psykisk sjuk? hämnd för sambon varit otrogen? Det som talar för att det är hon är inte mycket i dagsläget, möjligtvis är hon lite skum, men mer än så finns inte att gå på än så länge... Det som talar emot är att hon bör inte ha klarat av att slå sig själv så som hon hade blivit slagen!

2 pappan, ja var var han när mordet inträffade, hur bra är hans alibi, är den påhittad, vem styrker hans story, är det en oberoende person? Är han den riktiga pappan? kanske han har blivit bedragen? är han psykisk sjuk?
Det som talar emot, tja det skulle vara alibin då, men som sagt hur trovärdig är den, för om det är pappan så är ju definitivt mordet planerat i detalj och så även alibin!

3 tyskan, hon har setts på platsen, och hon har även beskrivits som en förföljande person som inte kunde släppa en gammal relation, men det gör henne inte aoutomatiskt till en kallblodig barnmördare, dessutom så för att mörda så många på för henne en okänd plats utan att lämna DNA, skulle nästan kräva att hon är utbildad "mördare" (typ millitär, spion, liknande) är hon det?

4 den okände, kan vara en person som saknar motiv helt som inte känner familjen(typ en Eklund) en mycket psykisk sjuk person som tog första bästa hus och gick in i, därav inga kända DNA därav vet polisen inte var de ska leta, mamman kommer inte ihåg kanske?

Vad tror jag nu då? Jag skulle gissa på alternativ 2 eller 4 om inga andra bevis dyker upp!
Alternativ 2 kan du glömma eftersom NJ finns på bild från en uttagsautomat i Motala vid tiden för morden.
Alternativ 1 är bara patetisk. Inte bara det du säger talar emot. Var skulle ett mordvapen ta vägen t.ex.
2008-07-30, 12:29
  #5
Medlem
JockeMedKniven-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Alternativ 2 kan du glömma eftersom NJ finns på bild från en uttagsautomat i Motala vid tiden för morden.
Alternativ 1 är bara patetisk. Inte bara det du säger talar emot. Var skulle ett mordvapen ta vägen t.ex.

Du tänker med rövhålet
Ja ser att du har som varna att rätta mina inlägg, därför skall jag förklara för dig så till och med du begriper!

Vadå alternativ1? Gissade jag på det? Nej!

Jag skrev också att om det är pappan, så är morden planerade långtid innan, dvs han har tänkt ut den perfekta alibin... Nu påstår inte jag att det är han, men jag kan ändå ge dig ett exempel på hur det hade kunnat gå till!
Han lånar ut sitt bankomatkort till en (medbrottsling) han sminkar sig och klär ut sig till pappan och sedan gör han det planerade uttaget vid bestäd tid!
Pappan kan också ha lejt en mördare och för att själv ha en alibi så ser han till att ett uttag görs av honom själv, bara för att just ha ett alibi..
Man kan inte bortse från honom, utan att rota i det tycker jag...

Men mina gissningar var 2 och 4
2008-07-30, 12:35
  #6
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
Du tänker med rövhålet
Ja ser att du har som varna att rätta mina inlägg, därför skall jag förklara för dig så till och med du begriper!

Vadå alternativ1? Gissade jag på det? Nej!

Jag skrev också att om det är pappan, så är morden planerade långtid innan, dvs han har tänkt ut den perfekta alibin... Nu påstår inte jag att det är han, men jag kan ändå ge dig ett exempel på hur det hade kunnat gå till!
Han lånar ut sitt bankomatkort till en (medbrottsling) han sminkar sig och klär ut sig till pappan och sedan gör han det planerade uttaget vid bestäd tid!
Pappan kan också ha lejt en mördare och för att själv ha en alibi så ser han till att ett uttag görs av honom själv, bara för att just ha ett alibi..
Man kan inte bortse från honom, utan att rota i det tycker jag...

Men mina gissningar var 2 och 4
Varför har du då alternativ 1 med som "möjlig gärningsman" överhuvudtaget? E är inte en möjlig gm. Inte heller NJ är möjlig gm eftersom hans alibi är vattentätt. Så av dom alternativ du ger så finns det två möjligheter: CS och okänd gm.

Om du då tror mer på en okänd gm så är det helt upp till dig. Men att diskutera E och NJ som möjliga gm tillhör konspirationsforat.
2008-07-30, 12:47
  #7
Medlem
JockeMedKniven-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Varför har du då alternativ 1 med som "möjlig gärningsman" överhuvudtaget? E är inte en möjlig gm. Inte heller NJ är möjlig gm eftersom hans alibi är vattentätt. Så av dom alternativ du ger så finns det två möjligheter: CS och okänd gm.

Om du då tror mer på en okänd gm så är det helt upp till dig. Men att diskutera E och NJ som möjliga gm tillhör konspirationsforat.

förklara dig gärna! Varför är det omöjligt för pappan att ha en medbrottsling som hjälpt honom?
2008-07-30, 12:48
  #8
Medlem
wonderlands avatar
Visst var det folk som misstänkte E i början, men hon avskrevs ju snabbt med tanke på slagen i hennes huvud, mordvapnet etc.
NJ, ja som sagt vattentätt alibi, enda som återstår är att han lejt nån men det känns väldigt mycket film över det hela.

Behöver ju inte vara en okänd utan nån nämde ju C, T's ex. Eller någon annan av dessa ex eller nån som var hemligt kär i T. En kvinna är det ju, tydligen engelsktalande (?).. men chansen att någon okänd tagit sig in pekar ju statistiken på som väldigt liten.
2008-07-30, 12:51
  #9
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeMedKniven-
förklara dig gärna! Varför är det omöjligt för pappan att ha en medbrottsling som hjälpt honom?
Först: Tack för ett svar som varken innehåller ordet "rövhål" eller "idiot". Det uppskattas.

Svar på din fråga: Då skulle NJ's flickvän och en hel hoper annat folk också vara involverade.

Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Visst var det folk som misstänkte E i början, men hon avskrevs ju snabbt med tanke på slagen i hennes huvud, mordvapnet etc.
NJ, ja som sagt vattentätt alibi, enda som återstår är att han lejt nån men det känns väldigt mycket film över det hela.

Behöver ju inte vara en okänd utan nån nämde ju C, T's ex. Eller någon annan av dessa ex eller nån som var hemligt kär i T. En kvinna är det ju, tydligen engelsktalande (?).. men chansen att någon okänd tagit sig in pekar ju statistiken på som väldigt liten.
Okänd så till vida att h*n inte varit aktuell, som gm, i utredningen tidigare.
__________________
Senast redigerad av BoISaren 2008-07-30 kl. 13:27.
2008-07-30, 14:24
  #10
Medlem
Adonirams avatar
Min uppfattning är att CS har gjort det, det har jag skrivit i den andra tråden.

Däremot kan det förstås han ett intresse att sammanställa alla tänkbara gärningsmän. Om inte annat för att ta bort dem.

E, N och T har alibi och andra omständigheter - det är t ex inte så lätt att slå sig upprepade gånger i huvudet med en hammare, dessutom utan att det skulle framgå av skadornas art etc - som talar emot dem.

Okänd galning måste finnas med som alternativ. Det torde dock i så fall vara någon som förr eller senare försöker upprepa dådet.

Alternativa spår fanns i diskussionens början om kriminella kontakter eller till och med släktingar till både N och T. Indrivningsförsök som slår fel t ex.

Där tror jag enda trovärdiga alternativet skulle kunna finnas.

Någon som vet hur den typen av spår behandlas i FUP?
2008-07-30, 14:35
  #11
Medlem
mamman verkar lite skum iaf.. i dom intervjuver jag sett visar hon inga som helst känslor.. inge gråt/ledsenhet hon är iskall.. antingen har hon bra psyke eller så är hon helt väck.. tror personligen inte att tyskan kommer fällas.. allt är för svagt mot henne

edit: sorry skrev visst i fel tråd.. ni kan gärna ta bort denna post mods
__________________
Senast redigerad av baltazar_ 2008-07-30 kl. 14:50.
2008-07-31, 01:45
  #12
Medlem
JockeMedKniven-s avatar
Fan man blir ju snurrig av allt det här, inga spår av någonting, alla har alibi inga motiv, ingenting! Det enda som finns är en störd tyska som var i området vid tiden för morden... Men efter att ha läst om dag .1. i rättegången så har jag kommit fram till att tyskan inte är normal

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in