2008-09-12, 21:24
Citat:
Det där förstod jag inte riktigt. Gjorde hon intervjun med dold kamera, eller? För annars var han ju medveten om att kameran var på, och borde, i enlighet med din beskrivning, ha varit trevlig.
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Danny Kaye lär ha varit otrevlig när inte kameran var på. Finns en filmad intervju med Kersi Adams-Ray som visar det.
Skämt åsido, Kaye var nog en rätt dryg jävel, som så många andra i Hollywood. Däremot kanske inte värre än de flesta.
Mai Zetterling, har i ett avsnitt av sin självbiografi (på svenska som Osminkat, 1984) skildrat inspelningen av den film som hon gjorde där tillsammans med honom (Knock on Wood, 1954). Rubriken till avsnittet, "Om apburen Hollywood", antyder att det är den allmänna atmosfären på stället Hollywood som hon tycker illa om, mer än Kaye eller någon annan enskild person där.
Tvärtom visar hon stor förståelse för den tragedi som hon menar att Kaye och många andra Hollywood-stjärnor lever i: upphöjda till övermänsklig status av filmstudiona som lever på deras stjärnstatus, omsvärmade av lismande medhjälpare och rådgivare (som Zetterling liknar vid de "parasiter som lever på valar och noshörningar och som det stora djuret tolererar") o s v.
Kaye blir särskilt tragisk i hennes ögon eftersom han uppenbarligen gillade att underhålla barn (arbetade för UNICEF, bl a), samtidigt som hans egen dotter ("ett blygt och tystlåtet barn", enligt Zetterling) var helt kallsinnig för hans humor.
Som Zetterling skildrar det uppträdde Kaye i det stora hela som en stjärna i Hollywood förväntades uppträda, och på ett sätt som folk omkring honom fann sig i att han uppträdde på. Därför är det svårt att hitta något bra exempel på
hans otrevlighet. Hur otrevligt är det att stå naken i en swimmingpool vid midnatt och jämföra längden på sin kuk med andra närvarande mäns, när alla är med på kukmätningen? Hur äckligt är det att berätta grova sexkämt, när alla andra gör det samma och finner dem underhållande? Och när Zetterling berättar om hur han antastade henne sexuellt, drar man av hennes skildring slutsatsen att det var något som andra unga skådespelerskor också råkade ut för i Hollywood, men fann sig i.
Som kontrast till detta, så kan jag, när vi ändå talar Hollywood, inte låta bli att nämna David Niven som en erkänt trevlig person. Vittnesmålen om hans vänlighet och generositet är legio.