2009-10-20, 17:50
Medlem
RealMadrid852s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aq10
Mitt tips är väl att försöka nynna på något samtidigt som man försöker hålla takten. Det jag brukar göra i början när jag jammar med någon polare är att prata med honom samtidigt som jag försöker hålla i takten och rytmen. Sen tänker jag också väldigt mycket på att "gör om, gör rätt" spelar verkligen tills låten SITTER innan jag ens försöker sjunga den. Fast mitt sätt behöver ju inte heller vara det "rätta" tipset, men kanske kan hjälpa dig lite på traven.

Vilken låt är det som besvärar dig ? : )
Jag tror att ditt sätt att lära sig sjunga med verkar riktigt bra, det hjälpte mig genast att kunna nynna och snacka samtidigt som man spelar efter bara lite övning

Njae inga speciella låtar, några lättare Oasis låtar som jag lärt mig: Cast no shadow, wonderwall, dyou know what i mean, little by little..
Citera
2009-10-20, 18:08
Bannlyst
Tjena, jag undrar ifall någon vet en bra nybörjar akustisk gitarr under 2000lappen, det jag vill ha är en stålsträngad då jag har lyssnat på båda och tycker stålsträngad låter bättre. Jag vet att det känns när man spelar stålsträngad de första gångerna men det kan jag hålla ut med.
Länka gärna, jag skulle också vilja ha en nybörjarbok eller något liknande som berättar vad typ allting heter och visar enkla övningar/låtar, kanske det finns en bra sida på internet? Länka gärna.

Tack.
Citera
2009-10-21, 15:08
Medlem
aq10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMadrid852
Jag tror att ditt sätt att lära sig sjunga med verkar riktigt bra, det hjälpte mig genast att kunna nynna och snacka samtidigt som man spelar efter bara lite övning

Njae inga speciella låtar, några lättare Oasis låtar som jag lärt mig: Cast no shadow, wonderwall, dyou know what i mean, little by little..

Härligt! Kul att man kunde vara till lite hjälp iaf
Citera
2009-10-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delickz
Tjena, jag undrar ifall någon vet en bra nybörjar akustisk gitarr under 2000lappen, det jag vill ha är en stålsträngad då jag har lyssnat på båda och tycker stålsträngad låter bättre. Jag vet att det känns när man spelar stålsträngad de första gångerna men det kan jag hålla ut med.
Länka gärna, jag skulle också vilja ha en nybörjarbok eller något liknande som berättar vad typ allting heter och visar enkla övningar/låtar, kanske det finns en bra sida på internet? Länka gärna.

Tack.

In på närmsta musikaffär så hjälper dom dig, det är nog snabbaste och bästa hjälpen du kan få.
Citera
2009-10-22, 11:03
Medlem
mytomans avatar
Tjenare, jag har alltid velat kunna spela gitarr men har aldrig tagit mig tid att lära mig men nu för kanske 1.5-2 månader sedan så köpte jag en stålsträngad gura av en nära vän som jag har börjat trixa lite med. Har väl lärt mig ganska fort, kan spela rätt många låtar, kan väl dom vanligaste ackorden och trixar lite och drar ihop lite egna slingor. Det börjar dock kännas lite enformigt, jag har inte svårt att lära mig nya låtar eller komma på egna men det känns på något sett "för lätt", jag vill utvecklas mer! Har fifflat lite med barré och det börjar väl sitta helt okej nu, lite långsam med byten från öppna ackord ibland men det löser sig.

Till frågan; är det någon som har några förslag på "ett nästa steg" så att säga? Kanske fördjupa sig lite mera i skalor eller är det för tidigt, om man nu kan säga så. För just nu så är det inget plock alls och när jag lyssnar på låtar som jag vill lära mig så blir jag helt frustrerad när jag inser att det är fullt av plock och att jag inte har en aning om hur jag ska lära mig det!

Tack på förhand!
Citera
2009-10-22, 12:12
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytoman
Till frågan; är det någon som har några förslag på "ett nästa steg" så att säga? Kanske fördjupa sig lite mera i skalor eller är det för tidigt, om man nu kan säga så. För just nu så är det inget plock alls och när jag lyssnar på låtar som jag vill lära mig så blir jag helt frustrerad när jag inser att det är fullt av plock och att jag inte har en aning om hur jag ska lära mig det!

Tack på förhand!
Lär dig barréackord. Det måste du. Se till att du kan ta ABCDEFG i dur och moll och 7. Om du vill fördjupa dig ännu mera i ackord så lira lite jazz. Det är mysko ackord där.
Annars är väl fingerplock nästa steg! Det är skitsvårt/helt omöjligt i början, jag vet, men du måste ligga i och bara köra på ändå. Det sätter sig snart, och du kommer lära dig skalor + ackorduppbyggnad på köpet!

Just på stålsträngat använder man sig gärna av fingerplektrum. Åtminstone för tummen. Fast jag spelar själv klassisk gitarr så jag vill inte säga för mycket om vad du ska lära dig på stålsträngat. Har inte sån jättestor koll

http://www.youtube.com/watch?v=fKLrO0WIzG4
http://www.youtube.com/watch?v=2DctCyO-E3s

Just dessa exempel är väl inget för nybörjaren. Ville bara demonstrera vad som är möjligt på en gitarr utöver traditionellt ackordspel.
Citera
2009-10-22, 13:18
Medlem
wzbzs avatar
Edit: Kom på bra låtar att spela. De körs båda med plektrum helt.

Axxis - Heaven In Black [Acoustic version]

Iced Earth - When the Eagle Cries [Unplugged] (om du står ut med temat)

Ett generellt tips är att kolla efter unplugged/acoustic-versioner av rocklåtar.
Citera
2009-10-22, 21:06
Medlem
mytomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Lär dig barréackord. Det måste du. Se till att du kan ta ABCDEFG i dur och moll och 7. Om du vill fördjupa dig ännu mera i ackord så lira lite jazz. Det är mysko ackord där.
Annars är väl fingerplock nästa steg! Det är skitsvårt/helt omöjligt i början, jag vet, men du måste ligga i och bara köra på ändå. Det sätter sig snart, och du kommer lära dig skalor + ackorduppbyggnad på köpet!

Just på stålsträngat använder man sig gärna av fingerplektrum. Åtminstone för tummen. Fast jag spelar själv klassisk gitarr så jag vill inte säga för mycket om vad du ska lära dig på stålsträngat. Har inte sån jättestor koll

http://www.youtube.com/watch?v=fKLrO0WIzG4
http://www.youtube.com/watch?v=2DctCyO-E3s

Just dessa exempel är väl inget för nybörjaren. Ville bara demonstrera vad som är möjligt på en gitarr utöver traditionellt ackordspel.

Ja, barré känns väl som prio ett just nu. ABCDEFG kan jag i sömnen känns det som haha, dock är jag inte hundra på dur, moll och 7. Hittade en ganska intressant sida (http://www.gootar.com/folder/ghelpsweden.html) som jag tänkte att jag kanske kunde nörda ett tag.

Klippen du länkade är exakt så jag vill lära mig att spela, så avancerad plock är helt klart mitt mål. Fingerplektrum blir definitivt nästa inköp. Jag menar kan man inte sjunga så får man flasha med guran haha och då håller inte wonderwall längre än två minuter innan folket tröttnar.

Tack för ett bra svar, åter till gitarren!
Citera
2009-10-22, 22:27
Medlem
iBOTs avatar
Nybörjare

Halloj!

Ska göra ett nytt försök att börja lära mig spela gitarr.
Har för tillfället en gitarr som är nylonsträngad men blir ostämd efter en dag och den är ruskigt gammal, känner att jag behöver en ny.

Det jag hade tänkt mig är en svart akustisk stålsträngad.
Men då kommer mina funderingar, jag är NYBÖRJARE, då menar jag nybörjare, kan bara ett fåtal ackord men har relativt lätt för att lära mig. Är stålsträngad ett dåligt alternativ för nybörjare, eller fungerar det lika bra som nylonsträngad?

Vet att man kan få ont i fingrarna av stålsträngad, men då är väl alltid plektrum ett alternativ?

Och en sista fråga; Det finns två olika utseenden på akustiska gitarrer har jag märkt, vad är skillnaden förutom utseendet?

http://lindbergfrida.blogg.se/images/2008/gitarr_22434174.jpg

&

http://www.nogg.se/upload//blogg_194255.jpg

Den andra är helt rundad jämfört med den första!

Tack på förhand!
Citera
2009-10-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iBOT
Halloj!

Ska göra ett nytt försök att börja lära mig spela gitarr...........

Gitarren på den första länken är en stålsträngad gitarr, och på den andra länken är det nylonsträngar.
Citera
2009-10-22, 22:38
Medlem
iBOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz
Gitarren på den första länken är en stålsträngad gitarr, och på den andra länken är det nylonsträngar.

Det var mest designen jag tänkte på. Själva "trä burkens" rundning.
Citera
2009-10-22, 22:59
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iBOT
Det var mest designen jag tänkte på. Själva "trä burkens" rundning.
På den första bilden finns en så kallad "cut-away". Det gör att man lättare kommer åt de höga banden med vänsterhanden.

Hursomhelst, det spelar ingen större roll om huruvida du börjar med stål- eller nylonsträngat. Stålsträngat är mer anpassat för ackord och rockmusik och sånt medans nylon är mer fingerplockande, klassisk musik och yeah. Men båda typerna klarar båda spelsätten bra så haka inte upp dig allt för mycket. Jag tycker att ackord är tio gånger lättare på en stålsträngad, men föredrar absolut en nylonsträngad när jag ska fingerplocka. Välj det du själv tycker låter bäst så ska det gå bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in