2009-10-22, 23:05
Medlem
iBOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
På den första bilden finns en så kallad "cut-away". Det gör att man lättare kommer åt de höga banden med vänsterhanden.

Hursomhelst, det spelar ingen större roll om huruvida du börjar med stål- eller nylonsträngat. Stålsträngat är mer anpassat för ackord och rockmusik och sånt medans nylon är mer fingerplockande, klassisk musik och yeah. Men båda typerna klarar båda spelsätten bra så haka inte upp dig allt för mycket. Jag tycker att ackord är tio gånger lättare på en stålsträngad, men föredrar absolut en nylonsträngad när jag ska fingerplocka. Välj det du själv tycker låter bäst så ska det gå bra.

Tack så hemskt mycket för din respons. Med det du säger så känner jag att det lutar mer mot en stålsträngad, just för att jag inte är så speciellt duktig och då känner jag att fingerplockande är en bra bit framåt i min inlärning. Och mitt lilla mål med att börja lite med gitarr igen är mest för att spela för skojs skull, kanske med vänner och så vidare och spela lite sköna låtar som man kan sjunga till, alltså mer ackord är fingerplockande.

Låter det jag säger vettigt?
Citera
2009-10-22, 23:07
Bannlyst
Har köpt en washburn akustisk för cirka 2k, har nästan aldrig spelat gitarr förr men valde en stålsträngad för att jag tycker om ljudet mer där, men jag har ett problem, när jag strummar vanligt så låter det bra men när jag ska ta något akord så skramlar/rasslar det om jag inte trycker tillräckligt hårt med fingrarna där jag tar akorden? Samma gitarr testade jag i butiken och man behövde inte trycka så hårt där, utan det skramlade/rasslade typ aldrig, jag gick dit och han som jobbade där sa att den var okej inga problem, är det bara jag som är sämst eller är det problem? måste man trycka skit hårt för att det inte ska skramla/rassla typ?
Så här låter det:

http://data.fuskbugg.se/skalma n01/akustiskgitarrproblem.wav

Tacksam för svar
Citera
2009-10-22, 23:10
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delickz
Har köpt en washburn akustisk för cirka 2k, har nästan aldrig spelat gitarr förr men valde en stålsträngad för att jag tycker om ljudet mer där, men jag har ett problem, när jag strummar vanligt så låter det bra men när jag ska ta något akord så skramlar/rasslar det om jag inte trycker tillräckligt hårt med fingrarna där jag tar akorden? Samma gitarr testade jag i butiken och man behövde inte trycka så hårt där, utan det skramlade/rasslade typ aldrig, jag gick dit och han som jobbade där sa att den var okej inga problem, är det bara jag som är sämst eller är det problem? måste man trycka skit hårt för att det inte ska skramla/rassla typ?
Så här låter det:

http://data.fuskbugg.se/skalma n01/akustiskgitarrproblem.wav

Tacksam för svar

Kan vara stränghöjden som är för låg. Då blir det lite knivigare.
Citera
2009-10-22, 23:15
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iBOT
Tack så hemskt mycket för din respons. Med det du säger så känner jag att det lutar mer mot en stålsträngad, just för att jag inte är så speciellt duktig och då känner jag att fingerplockande är en bra bit framåt i min inlärning. Och mitt lilla mål med att börja lite med gitarr igen är mest för att spela för skojs skull, kanske med vänner och så vidare och spela lite sköna låtar som man kan sjunga till, alltså mer ackord är fingerplockande.

Låter det jag säger vettigt?
Jo jag fattar precis. Skulle definitivt rekommendera stålsträngat i ditt läge då det är typiskt bra för att sjunga till eller ha kul på festen eller mysa med tjejen, ja, du fattar.
Citera
2009-10-22, 23:17
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delickz
Har köpt en washburn akustisk för cirka 2k, har nästan aldrig spelat gitarr förr men valde en stålsträngad för att jag tycker om ljudet mer där, men jag har ett problem, när jag strummar vanligt så låter det bra men när jag ska ta något akord så skramlar/rasslar det om jag inte trycker tillräckligt hårt med fingrarna där jag tar akorden?
Tacksam för svar
Ja, låter som att stränghöjden kan vara galen. Men be verkligen att någon gitarrerfaren tittar och känner på den innan du börjar "fixa".
Citera
2009-10-22, 23:29
Medlem
iBOTs avatar
Citat:
Jo jag fattar precis. Skulle definitivt rekommendera stålsträngat i ditt läge då det är typiskt bra för att sjunga till eller ha kul på festen eller mysa med tjejen, ja, du fattar.

Okej, du gav mig nästan den sista tegelstenen. Det jag har kvar som fundering är vilken gitarr jag ska införskaffa mig! Har rätt nyligen gått ut skolan och har väl inte världens största spargris.

Någon gitarr du skulle kunna rekommendera med dessa krav;
  • Svart och ganska stilig design
  • Stålsträngad
  • Budget på max 2000 kronor

Och capodaster, är det något att rekommendera för mig som nybörjare?
Blir det enklare/skönare på något sätt att spela?
Citera
2009-10-22, 23:37
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Vill inte rekommendera någon särskild gitarr, är inte så insatt i just stålsträngade.
Men capo kommer du att vilja ha förr eller senare. Speciellt om du har tänkt att sjunga till spelandet. Fast det är inte hyperviktigt (du kan alltid transponera "manuellt") så om du har en tajt budget så är det inte hela världen att skippa det tillsvidare (de brukar kosta mellan 2- och 300 spänn, Shubb är bästa märket).
Citera
2009-10-22, 23:38
Medlem
mytomans avatar
Citat:
Okej, du gav mig nästan den sista tegelstenen. Det jag har kvar som fundering är vilken gitarr jag ska införskaffa mig! Har rätt nyligen gått ut skolan och har väl inte världens största spargris.

Någon gitarr du skulle kunna rekommendera med dessa krav;
  • Svart och ganska stilig design
  • Stålsträngad
  • Budget på max 2000 kronor

Här har du en bra nätbutik att kika på:

http://www.musikborsen.se/section.aspx?id=1021001&sort=&manuFilter=&minPrice =0&maxPrice=2000&showImages=0
Citera
2009-10-22, 23:40
Medlem
iBOTs avatar
Citat:
Vill inte rekommendera någon särskild gitarr, är inte så insatt i just stålsträngade.
Men capo kommer du att vilja ha förr eller senare. Speciellt om du har tänkt att sjunga till spelandet. Fast det är inte hyperviktigt (du kan alltid transponera "manuellt") så om du har en tajt budget så är det inte hela världen att skippa det tillsvidare (de brukar kosta mellan 2- och 300 spänn, Shubb är bästa märket).

Vad exakt är det capon gör? Är det som att flytta ner första bandet till stället där man placerat capon eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2009-10-22, 23:43
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Vad exakt är det capon gör? Är det som att flytta ner första bandet till stället där man placerat capon eller är jag helt ute och cyklar?

Du har rätt, med undantaget att på gitarr talar man i tonhöjd. Du flyttar UPP (mot kroppen)

http://www.thomann.de/se/ibanez_v72ece_bk.htm
http://www.thomann.de/se/fender_cd60_bk.htm

Den första har dock elektronik, vilket betyder att du kan förstärka gitarren vid spelningar och så.
Senast redigerad av Noetlovskij 2009-10-22 kl. 23:45.
Citera
2009-10-22, 23:59
Medlem
iBOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Du har rätt, med undantaget att på gitarr talar man i tonhöjd. Du flyttar UPP (mot kroppen)

http://www.thomann.de/se/ibanez_v72ece_bk.htm
http://www.thomann.de/se/fender_cd60_bk.htm

Den första har dock elektronik, vilket betyder att du kan förstärka gitarren vid spelningar och så.

Aha okej tack då förstår jag! Varför underlättar detta då?
Var själv inne på thomann och kikade lite, ser intressant ut.

Synd att nummer två inte hade cutaway, inte för att jag kommer ha större behov av det men jag tycker det ser snyggare ut!
Citera
2009-10-23, 00:10
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Aha okej tack då förstår jag! Varför underlättar detta då?
Var själv inne på thomann och kikade lite, ser intressant ut.

Synd att nummer två inte hade cutaway, inte för att jag kommer ha större behov av det men jag tycker det ser snyggare ut!

Varför capo underlättar? Det är inte det lättaste att som nybörjare transponera en låt.
Låt oss säga att en låt går G, D, C - men den passar inte att sjunga till för din röst, så du vill höja den. Utan ett capo måste du veta att om du vill höja den ett tonsteg så:

G = A
D = E
C = D

Med ett capo satt på 2a band och ackordgreppen precis som förr (fast högre upp nu då) så uppnås samma sak - fast enklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in