2009-08-26, 00:45
Medlem
the whos avatar
här finns det mesta http://www.justinguitar.com/
Citera
2009-08-26, 08:43
Medlem
wzbzs avatar
Börja lyssna på prog metal och försök sen spela.
Citera
2009-08-26, 13:15
Medlem
netkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavajmongot
Underskatta inte vikten av att kunna musikteori. Håller på att lära mig mer och mer om det, och det hjälper mig väldigt mycket att förstå vad det är jag gör, varför det låter som det låter och det är bra hjälp när man ska improvisera solon.

+1

Du kommer få ut så mycket mer av ditt gitarrspelande om du kan lite teori istället för att bara kunna andras låtar. Efter ett tag kan du komma på egna häftiga riff med och improvisera solon och så.

Och av egen erfarenhet (nu vet jag ju i och för sig inte hur duktig du är) kan jag säga att du bör även försöka dig på lite svårare saker... för att kanske sedan upptäcka; Fan, jag klarar ju av de här grejerna!

Lycka till och låt fingrarna blöda!
Citera
2009-08-26, 13:19
Medlem
Jag lärde mig hemskt mycket genom att börja spela i band. eller bara spela ihop med någon kompis. Det gör det roligare och lättare att motivera sig. Sen lär man sig en hel del av varann.
Citera
2009-08-26, 13:39
Medlem
kavajmongots avatar
Sen en pryl som kan vara bra att nöta är:

Och sen hoppar du en fret och kör "nedåt" alltså från höga e 5-4-3-2 och sen upp en sträng tills du är på e, sen fortsätter du upp för greppbrädan.

Använd alla fyra fingrar och ett spela upp-ner med plektrumet, så kallad alternate picking.
Börja sakta, man ska kunna höra alla toner klart och tydligt, sen efter ett tag så kommer du kunna spela snabbare och snabbare. Bra teknikövning, snabbhetsövning och bra för koordinationen mellan höger och vänster hand.

EDIT: Ännu ett tips. För att få ökad stabilitet i vänsterhanden, kan du öva på att spela alla öppna ackord, E, A, D, C, G fast några band högre, utan capo, med pekfingret som barré.
Senast redigerad av kavajmongot 2009-08-26 kl. 13:42.
Citera
2009-08-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izuni
har varit en dröm för mig så att man kanske kan spela nåt fräckt när någon frågar om man spelar gitarr istället för att sitta som ett våp och hamra på några väl valda powerchords

Jag anser att det här är din största bromskloss.

För att bli duktig på att spela gitarr krävs väl egentligen tre saker:

1. Motivation
2. Hängivenhet
3. En gitarr

Jag anser lite grann att har man en tillräckligt stor portion av första och andra punkten så blir man till slut duktig hur man än bär sig åt. Det är är dock saker som kanske inte är så lätta att öva upp utan nog någonting man måste ha i sig. Att kunna impa på andra är inte tillräckligt. Du måste tycka det är precis lika roligt att sitta å spela för dig själv ensam i ett rum.

Mina åsikter iaf
Citera
2009-08-27, 17:55
Medlem
Izunis avatar
Tack för alla svar!! Har lirat rätt mkt nu dom senaste dagarna, har varit riktigt kul och det känns som jag börjar komma in i matchen.
Citera
2009-08-28, 16:29
Medlem
Bucketshops avatar
Som tidigare nämnt skulle jag rekomendera att lära sig lite teori även så här i början, det kommer du ha igen senare. Börja med att lära dig dur- och mollskalorna samt dur- och mollpenta och bluesskalan så har du en god grund.
Citera
2009-08-28, 17:34
Medlem
SexMurderArts avatar
Läs inlägget ovan och glöm inte att du har ett lillfinger som du måste börja aktivera funkar inte att sola annars.

Tror det räcker om du lär dig bluesskalan till att börja med då har du att göra nåt år om du ids lära dig den över hela halsen? Det är väl ca 4-5 positioner fram till tolfte band där allt börjar om.
Senast redigerad av SexMurderArt 2009-08-28 kl. 17:47.
Citera
2009-08-28, 17:47
Medlem
BTGRs avatar
Gehör

Om du inte bara vill kunna spela efter tabs, ect. Så rekomendrar jag att du försöker ta ut (enklare) låtar genom att lyssna på de och försöka lära dig hur olika toner låter. Då blir det också lättare att skriva egna låtar.

Musikteori är bra, men det är känslan som är det viktigaste. Det får du inte genom att läsa noter. Vill du bli bra på att spela solon, så ska du träna på skalor. Repetera så mycket du kan. Förutom det, så brukar man bli bättre ju mer man spelar. (4h om dan är mycket, så det lär gå ganska bra för dig)
Citera
2009-08-28, 17:51
Medlem
SexMurderArts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTGR
Om du inte bara vill kunna spela efter tabs, ect. Så rekomendrar jag att du försöker ta ut (enklare) låtar genom att lyssna på de och försöka lära dig hur olika toner låter. Då blir det också lättare att skriva egna låtar.

Musikteori är bra, men det är känslan som är det viktigaste. Det får du inte genom att läsa noter. Vill du bli bra på att spela solon, så ska du träna på skalor. Repetera så mycket du kan. Förutom det, så brukar man bli bättre ju mer man spelar. (4h om dan är mycket, så det lär gå ganska bra för dig)
Näe håller med börja inte bry dig om noter utan lyssna och kör bluesskalan till att börja med då får du en hum om hur det funkar och efter ett tag blir du "kompis" med tonerna på halsen.
Citera
2009-08-29, 00:12
Medlem
4thtimearounds avatar
Jag har kört fast lite nu. Tycker inte det är roligt just nu, känns som att jag står still och har stått på den här fläcken jävligt länge nu.

Någon som kan tipsa om några lätta och roliga låtar att lära sig? Jag behärskar dom flesta riktigt lätta ackorden, har dock fortfarande lite problem med F, några tips där?

Vill lära mig fingerpicka också, finns det några bra övningar?

Skulle verkligen uppskatta om någon tipsade mig lite, för just nu känns gitarren inte rolig längre, för bara ett tag sen var det nästan det roligaste jag visste.

Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in