2010-05-19, 22:54
  #2569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Komplicerat att göra det själv? Vill påstå att jag är händig, men måste det t.ex vara en viss höjd på skårorna? Har du någon idé mellan tummen och pekfingret om vad det kan kosta att lämna in den?

Det du letar efter heter översadel.
Såna kan du köpa här: http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=98_219

Sadlar sitter limmade på gitarren och behöver filas till för att få rätt höjd och form på spåren. Blir det fel kommer du få en ospelbar gitarr som alltid låter ostämd.

Har du spelat så mycket att du slitit ut översadeln är det säkert dags för lite allmän översyn på gitarren ändå, kanske en bandslip t.ex? Så tipset är att lämna in den i närmsta musikaffär för en justering och be dem byta sadeln.

Vad är det för gitarr förresten?
__________________
Senast redigerad av gibsonSG 2010-05-19 kl. 23:08.
Citera
2010-05-19, 23:16
  #2570
Bannlyst
Måste bara dela med mig av det senaste. Har utvecklats så otroligt med mitt gitarrspelandet, känner att fingrarna sitter där de ska och jag kompar utan problem. Jag kan nu spela låtar som Jason Derulo - In my head och min favorit Hey soul sister. Det jag har problem med är strummern patting. Jag kör mitt egna race och det låter som låten men kanske inte som det är tänkt att göra när jag drar igenom ackorden. Någon som vet hur man förbättrar sin strummern patting? Jag har lyssnat på låtar som Drop in the Ocean och försökt spela men tycker ändå inte att det låter som orginalet och jag får inte till det.
Citera
2010-05-19, 23:23
  #2571
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillpill
så en sån här är ett mycket bättre val?

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=7120&artno=105025
svar ja. Mycket är väl att ta i, men köper man gitarr och stärkare i omgångar för man två bra istället för två dåliga.
Citat:
Ursprungligen postat av Plinkaplonka
Ja jag skulle tippa på det. Själv funderar jag på en: http://www.thomann.de/se/epiphone_les_paul_standard.htm . Vet ej hur pass bra denna är jämfört med din dock, men jag tror nog att den skulle gå på över 4k om jag skulle köpa den i butik i Sverige.

Mja.. Tror musikbörsen kränger dem för samma pris ibland.
Citera
2010-05-19, 23:54
  #2572
Medlem
Chillpills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisque
svar ja. Mycket är väl att ta i, men köper man gitarr och stärkare i omgångar för man två bra istället för två dåliga.

Jo, men nu har jag bara 4k att köpa gitarr för...

Och vadå köpa i omgångar, den där LINE6 förstärkaren är vell helt okey?
Det behöver ju inte vara skräp bara för dom har gjort iordning ett paket?
möjligtvis att den där black devil gitarren inte är så bra, har hört lite skit om den nu när jag hört mig för.. =)
Citera
2010-05-20, 00:12
  #2573
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gibsonSG
Det du letar efter heter översadel.
Såna kan du köpa här: http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=98_219

Sadlar sitter limmade på gitarren och behöver filas till för att få rätt höjd och form på spåren. Blir det fel kommer du få en ospelbar gitarr som alltid låter ostämd.

Har du spelat så mycket att du slitit ut översadeln är det säkert dags för lite allmän översyn på gitarren ändå, kanske en bandslip t.ex? Så tipset är att lämna in den i närmsta musikaffär för en justering och be dem byta sadeln.

Vad är det för gitarr förresten?


Tack så hemskt mycket för ett såpass utförligt svar!
Det är lite det uttrycket jag fått av min gitarr nu, den låter alltid ostämd. Eller vissa toner iaf, samt att jag även lagt märke till lite "fret buzz".
Har läst mig till att det beror på bl.a avståndet mellan halsen och strängarna, så förhoppningsvis åtgärdas allt vid ett byte av denna översadel.

Jag spelar på en Ibanez V72ECEBK.

Har du någon prisidé vad det skulle kunna kosta? Strängbyte samt annan justering.
Citera
2010-05-20, 03:39
  #2574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisque
Njaaa.
Man kan ju plocka också.

Ta Am:

Kod:
eo|--|--|--|--|--|--|--
B |o-|--|--|--|--|--|--
G |--|o-|--|--|--|--|--
D |--|o-|--|--|--|--|--
Ao|--|--|--|--|--|--|--
E |--|--|--|--|--|--|--
    1  2  3  4  5  6  7
Kan spelas:
obs. fultab
Kod:
e|--|--|--|0-|--|--|--|
B|--|--|1-|--|--|--|--|
G|2-|--|--|--|--|--|2-|
D|--|2-|--|--|--|2-|--|
A|--|--|--|--|0-|--|--|
E|--|--|--|--|--|--|--|
eller

riktigt fultab
Kod:
e|--|--|--|--|--|--
B|--|1-|01|--|--|--
G|--|--|--|2-|--|--
D|--|--|--|--|2-|--
A|0-|--|--|--|--|--
E|--|--|--|--|--|--
   
   
Ja då spelar du ju på A-strängen och neråt i ett A...
Citera
2010-05-20, 10:30
  #2575
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Ja då spelar du ju på A-strängen och neråt i ett A...
Vad snackar du om?
Citera
2010-05-20, 15:57
  #2576
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Måste bara dela med mig av det senaste. Har utvecklats så otroligt med mitt gitarrspelandet, känner att fingrarna sitter där de ska och jag kompar utan problem. Jag kan nu spela låtar som Jason Derulo - In my head och min favorit Hey soul sister. Det jag har problem med är strummern patting. Jag kör mitt egna race och det låter som låten men kanske inte som det är tänkt att göra när jag drar igenom ackorden. Någon som vet hur man förbättrar sin strummern patting? Jag har lyssnat på låtar som Drop in the Ocean och försökt spela men tycker ändå inte att det låter som orginalet och jag får inte till det.

Ingen med tips?
Citera
2010-05-20, 20:47
  #2577
Medlem
Utanbildnings avatar
http://www.guitartricks.com verkar ju bra och seriöst. Lektioner osv.
Nån som provat?
Citera
2010-05-20, 23:14
  #2578
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Vad snackar du om?
Ellerhur liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Ingen med tips?

Ptja.. Jag har inte hört låtarna du pratar om, men pröva olika färgningar på ackordet i snabb följd.. en annan sak man kan göra är att öva upp olika rytmer i anslagshanden. eller öva på fingerplock. Helt otroligt hur mycket skillnad det blir i spelandet.
__________________
Senast redigerad av Nisque 2010-05-20 kl. 23:17.
Citera
2010-05-20, 23:22
  #2579
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillpill
Jo, men nu har jag bara 4k att köpa gitarr för...

Och vadå köpa i omgångar, den där LINE6 förstärkaren är vell helt okey?
Det behöver ju inte vara skräp bara för dom har gjort iordning ett paket?
möjligtvis att den där black devil gitarren inte är så bra, har hört lite skit om den nu när jag hört mig för.. =)
Line 6 är som du säger helt okej.. Men inte bättre.
Du får mycket finare ljud med en ordentlig förstärkare. Line 6 arbetar mestadels digitalt och (enligt mig) så går mycket av själven i tonen förlorad när den översätts till ettor och nollor.
Men det är en smaksak.
Och nej. Det är inte skräp bara för att det är ett paket, men det går att få så mycket roligare saker för bara lite mer pengar. Samt, ska du spela hemma bara går det nästan bättre att köpa en 15wattare och spela på. Och om du ska spela med band är det större grejjer som gäller. Och moderna replokaler brukar vara utrustade med kvalitetsförstärkare. Om du nu ska lira i egen lokal utan backline (trummor/förstärkare/PA) så kan det vara vettigt att börja med en billig förstärkare och sedan byta upp sig. Men tänk på att majoriteten av musikprylar på under 5000:- tappar i princip allt värde då det är köpt. Lite som en bil. Om det inte är begagnade instrument.

Så fundera lite innan du kastar pengar på något som du kanske inte blir nöjd med.
Citera
2010-05-21, 00:24
  #2580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Vad snackar du om?
Att man går ifrån bastonen och neråt när man spelar ett vanligt ackord för att veta vilka strängar man ska slå an, tog ett A som exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in