2008-09-09, 16:38
Medlem
antagonistens avatar
Finns det något sätt att minska brytningen av vibrationer när man spelar på samma sträng flera gånger?
Om man t.ex. skall spela flera "tabs" på E-strängen så uppstår ju ett ljud varje gång man strummar eftersom man bryter den pågående vibrationen.

--------------------------------------------------------------------------

Om man tittar på en gitarr framifrån när den är i vertikalt läge kan man ju förstå att ordningen är e A D G B E (från vänster till höger).
När man tittar på en gitarr framifrån när den är i ett horisontellt läge förstår man även att ordningen är e A D G B E (uppifrån och ned).

Varför visas strängarna då alltid som E B G D A e (uppifrån och ned) i tabs?
Citera
2008-09-09, 16:40
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Varför visas strängarna då alltid som E B G D A e (uppifrån och ned) i tabs?

För att tabs är uppbyggda som man ser strängarna när man har gitarren i knät. Simple as that.
Citera
2008-09-09, 16:51
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
För att tabs är uppbyggda som man ser strängarna när man har gitarren i knät. Simple as that.
Men man ser dem ju inte på det sättet som ritas upp i tabs?
När man sitter och spelar så håller man gitarren helt rakt, men lutar huvudet framåt en bit för att se strängarna.
Man ser då strängarna lite snett uppifrån och ordningen är e A D G B E (uppifrån och ned).
Citera
2008-09-09, 17:12
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Det är verkligen imponerande, har du hållt på med andra instrument innan?
Fortsätt bara, lägg inte av.
Men ärligt talat, vilken del av Master of Puppets-introt klarar du? Det låter inte rimligt att du skulle kunna sätta hela introt (delade åsikter hur långt introt är kanske)

Okej jag kanske överdrev lite för jag klarade igenom 54 sekunder nästan flawless, men de första 54 sekunderna kan jag iaf sätta ganska decent. har fått två fula blåsor på fingrarna, så jag har varit tvungen att ta sån gel som bedövar, sen har jag satt påtvå tunna bitar kirurgtejp så fingrarna pallar mina 5 timmars övningar varje dag..men snacka om det det värker! och ja, jag har hållt på med en hel del instrument hela mitt liv, speciellt piano (kan i stort sätt köra fur elise med ögonbindel), men slutade för något år sedan då det var lite fruity enligt min mening att lira klassisk musik (även om det är riktigt bra ibland). så metal, here I come!

köpte en line6 gearbox så jag har riktigt sjuka sounds jag kan leka med nu. nu gäller det bara att inte tröttna och spela så mycket det går..
Citera
2008-09-09, 17:50
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Men man ser dem ju inte på det sättet som ritas upp i tabs?
När man sitter och spelar så håller man gitarren helt rakt, men lutar huvudet framåt en bit för att se strängarna.
Man ser då strängarna lite snett uppifrån och ordningen är e A D G B E (uppifrån och ned).

Du tänker fel Tänk bakvänt, tvärt emot hur du tänker nu så blir det rätt.

Ordningen du listar är ju fel, då du har tjockaste strängen (E) närmast huvudet när du har den i knäet, och den tunnaste (e) nedåt golvet.
Citera
2008-09-09, 17:56
Medlem
Buttersss avatar
finns det inga tips någon kan ge förresten? vet inte om jag lärt mig fel, eller om någon har övat in något som de vill få bort..
Citera
2008-09-09, 18:06
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Du tänker fel Tänk bakvänt, tvärt emot hur du tänker nu så blir det rätt.

Ordningen du listar är ju fel, då du har tjockaste strängen (E) närmast huvudet när du har den i knäet, och den tunnaste (e) nedåt golvet.
Är det inte låga e-strängen som är den tjockaste?
Edit: Eller är det så att e = höga e och E = låga e?

Jag tog en titt på en slumpmässigt utvald tab på Guitar-Pro och fick upp detta:
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/a/alice_cooper/crazy_little_child_tab.htm

Enligt den är ordningen E, B, G, D, A, E (uppifrån och ned), alltså börjar den med den smalaste (högst upp) för att slutligen hamna på den tjockaste (längst ned).
I realiteten är det ju tvärtom, alltså att den tjockaste sitter högst upp och den smalaste längst ned.

Du får ursäkta min tröghet men jag förstår verkligen inte vad de menar...
Citera
2008-09-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Okej jag kanske överdrev lite för jag klarade igenom 54 sekunder nästan flawless, men de första 54 sekunderna kan jag iaf sätta ganska decent. har fått två fula blåsor på fingrarna, så jag har varit tvungen att ta sån gel som bedövar, sen har jag satt påtvå tunna bitar kirurgtejp så fingrarna pallar mina 5 timmars övningar varje dag..men snacka om det det värker! och ja, jag har hållt på med en hel del instrument hela mitt liv, speciellt piano (kan i stort sätt köra fur elise med ögonbindel), men slutade för något år sedan då det var lite fruity enligt min mening att lira klassisk musik (även om det är riktigt bra ibland). så metal, here I come!

köpte en line6 gearbox så jag har riktigt sjuka sounds jag kan leka med nu. nu gäller det bara att inte tröttna och spela så mycket det går..

Du måste spela in ljud eller visa en video, det låter helt otroligt att spela så på mindre än en vecka. Inte för att jag inte tror dig utan av nyfikenhet
Citera
2008-09-09, 20:27
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Du måste spela in ljud eller visa en video, det låter helt otroligt att spela så på mindre än en vecka. Inte för att jag inte tror dig utan av nyfikenhet

ska se om jag hittar nå inspelningsprogram så fort som möjligt!

edit: själv hade jag inte trott det om någon hade sagt det

edit2: någon som vet nå bra inspelningsprogram förresten?
Senast redigerad av Butterss 2008-09-09 kl. 20:35.
Citera
2008-09-09, 20:51
Medlem
Buttersss avatar
har hittat, fanns ju inne på guitar rig 3! nu jävlar ska det spelas in, håll ögonen öppna om runt 2 timmar! (känner lite press, måste göra en flawless performance nu!)
Citera
2008-09-09, 21:01
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Är det inte låga e-strängen som är den tjockaste?
Edit: Eller är det så att e = höga e och E = låga e?

Jag tog en titt på en slumpmässigt utvald tab på Guitar-Pro och fick upp detta:
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/a/alice_cooper/crazy_little_child_tab.htm

Enligt den är ordningen E, B, G, D, A, E (uppifrån och ned), alltså börjar den med den smalaste (högst upp) för att slutligen hamna på den tjockaste (längst ned).
I realiteten är det ju tvärtom, alltså att den tjockaste sitter högst upp och den smalaste längst ned.

Du får ursäkta min tröghet men jag förstår verkligen inte vad de menar...

Det är listat såhär i tabs, hade svårt med det i början också.. Nu är det inga problem, man lär sig. OM någon vet varför det är på detta viset, får du gärna upplysa mig.
Citera
2008-09-09, 21:02
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
har hittat, fanns ju inne på guitar rig 3! nu jävlar ska det spelas in, håll ögonen öppna om runt 2 timmar! (känner lite press, måste göra en flawless performance nu!)

Haha, 2 timmar för lite master of puppets? Rock on dude!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in