2009-10-17, 00:45
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Gör det någon skillnad egentligen? Man använder ju båda händerna ändå.
Självaste Jimi Hendrix spelade på gitarren åt "fel håll".
Citera
2009-10-17, 01:59
Medlem
wzbzs avatar
En klassisk gitarr, aka nylonsträngad, är symmetrisk. Byt bara plats på strängarna och flippa gitarren så kommer det att funka prima!

OBS: Intonationsfel kan uppstå när du byter plats på strängarna. Men skall du spela barnsånger som är synonymt med öppna ackord så kommer det inte spela någon större roll.
Senast redigerad av wzbz 2009-10-17 kl. 02:31.
Citera
2009-10-17, 08:22
Medlem
orkzs avatar
Tusen tack för hjälpen
Citera
2009-10-17, 10:18
Medlem
Det är inte heller självklart att du måste spela gitarr vänsterhänt bara för att du är vänsterhänt. Många vänsterhänta (inklusive jag) spelar högerhänt, så du kan ju pröva.
Citera
2009-10-19, 14:23
Medlem
Jag brukar normalt inte ha problem med att följa med i ackordslingan som hör till solot i en låt men just denna låt får jag fan inte grepp om, första raden går bra men sen tappar jag alltid bort mig helt. Någon som har tips på hur jag ska göra för att ordna upp det?

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/q/queen/killer_queen_crd.htm

Queen - Killer Queen
Citera
2009-10-20, 02:41
Medlem
RealMadrid852s avatar
Är nybörjare på gitarr och har lärt mig en del låtar (främst oasis). Jag kan spela dem på gitarr bra men såfort jag ska sjunga med så skiter sig allt.

Finns det något sätt att öva upp sig på att sjunga och spela samtidigt?
Citera
2009-10-20, 05:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanson
Jag har lärt mig G major, D major och C major, detta är vad det heter på engelska antar jag. Då jag har lärt mig dessa ackord från en engelsk sida?

Men vad innebär ett "major" ackord?

Finns det någon bra(möjligtvis svensk sida) där man kan lära sig alla moll- och durackord?

Och här sitter man och tänker på scarified med Paul Gilbert

http://www.youtube.com/watch?v=nPGA3vjMLgE

Ett Major ackord går i dur.
Senast redigerad av Paraflex 2009-10-20 kl. 05:47.
Citera
2009-10-20, 08:33
Bannlyst
johanson

Förlåt att jag lät lite taskig, jag hade en dålig måndag. Vill du ha hjälp med spelandet så hjälper jag dig givetvis!
Senast redigerad av Paraflex 2009-10-20 kl. 09:22.
Citera
2009-10-20, 15:32
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMadrid852
Är nybörjare på gitarr och har lärt mig en del låtar (främst oasis). Jag kan spela dem på gitarr bra men såfort jag ska sjunga med så skiter sig allt.

ge inte upp, utan fortsätt att öva på att spela låten samtidigt som du sjunger den
men börja inte med att plocka ackorden (om du skulle får för dig att göra det).
Citera
2009-10-20, 15:37
Medlem
aq10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMadrid852

Mitt tips är väl att försöka nynna på något samtidigt som man försöker hålla takten. Det jag brukar göra i början när jag jammar med någon polare är att prata med honom samtidigt som jag försöker hålla i takten och rytmen. Sen tänker jag också väldigt mycket på att "gör om, gör rätt" spelar verkligen tills låten SITTER innan jag ens försöker sjunga den. Fast mitt sätt behöver ju inte heller vara det "rätta" tipset, men kanske kan hjälpa dig lite på traven.

Vilken låt är det som besvärar dig ? : )
Senast redigerad av aq10 2009-10-20 kl. 15:43.
Citera
2009-10-20, 17:03
Medlem
The-Johans avatar
har nån ett tips för strummande? jag hade jättesvårt att lära mej knocking on heavens door, jag fick lyssna och försöka slå exakt som han i tutorialen gjorde för att det ska låta bra. Men man ska ju slå i takt till låten men när jag gör det på nån annan låt så låter det helt fel. Nån som kanske kan förklara lite mer hur man ska strumma?
Citera
2009-10-20, 17:16
Medlem
n1993s avatar
Ett tips till alla nybörjare på gitarr är Nirvana (typ 80% av deras låtar), lika lätta som Hey Jude (eller vad det nu är för låtar i gitarrböckerna) och lika bra som - ja - Nirvana Helt otroligt att dom kunde bli så stora med så enkel musik

...Eller snarare helt otroligt att dom kunde få så enkel musik att låta så bra och på så vis bli stora
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in