Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Vilka fördelar vinner du på att använda ett plektrum? Jag har spelat gitarr av och till i ca 1 år, och började inte använda pletrum från början. Jag är fullt medveten om att dess funktion borde vara av importans då de stora gitarristerna med några få unantag använder det.
För mig som ovan går det dåligt, ljudet blir sämre, jag spelar långsammare och tycker det är allmänt en nagel i ögat. Borde jag lära mig använda det ordentligt ändå tycker ni? Eller ja jag köra knopfler style och dissa ?
Lär dig spela med plektrum, säger jag!
MEN du kan ju alltid bli känd som gitarristen med den unika fingerpicking-stilen och det är ju inget fel med det - men lär dig spela med plektrum också
Kan gå segt i början men det lossnar, ska du se!
Fördelar:
Du kan spela "räsersnabbt" och alla vet att 'snabbast vinner' inom gitarr.
Du kan göra sweeps - för Yngwie säger att det är coolt.
Nackdelar:
Har man plektrum tappar man bort dem hela tiden.