2009-02-03, 15:50
  #1369
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av di.canio
Nu har e-strängen på min elgitarr gått av och jag vettefan hur jag ska få av den från stallet. Det sitter som en liten kula inne i stallet som håller kvar strängen, jag testade öppna luckan på baksidan fast där fanns det bara el komponenter och fjädrar. Gitarren är av den här modellen: http://www.hobbex.se/p/pid,2765/t/product.html

På bilden ser det ut som om jag måste öppna upp hela stallet för en sträng, men är det nödvändigt?

Kulan ska ut på baksidan.

Eftersom strängen varit krökt över stallet kan det vara lite knivigt att få ut den - men det ska gå. Pilla på!
Citera
2009-02-03, 18:58
  #1370
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Kulan ska ut på baksidan.

Eftersom strängen varit krökt över stallet kan det vara lite knivigt att få ut den - men det ska gå. Pilla på!
Exakt, Den kan sitta där lite gömd och brukar inte vara roliga att få ut, testa med en nål och skrapa lite mot kanterna där du ser att den sitter.
Citera
2009-02-04, 22:04
  #1371
Medlem
di.canios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Kulan ska ut på baksidan.

Eftersom strängen varit krökt över stallet kan det vara lite knivigt att få ut den - men det ska gå. Pilla på!
Tackar för tipset, gick utmärkt!
Citera
2009-02-05, 01:32
  #1372
Medlem
Jag satt och kolla på lite videos på youtube med lite olika gitarrister och kom fram till att många väljer att hålla långfingret helt rakt när dom lirar till exempel ett vanligt "rock"-barré ackord. Bland annat steve vai, som iof alltid verkar vilja spela med sträckt långfinger .

Någon som vet varför dom spelar så? För när jag testar det känns det bara obekvämare Långfingret är ju liksom bara ivägen, du behöver ju inte det för att trycka på någon sträng vid "rock"-barré ackord.
__________________
Senast redigerad av Jontzohr 2009-02-05 kl. 01:34.
Citera
2009-02-05, 03:05
  #1373
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
Jag satt och kolla på lite videos på youtube med lite olika gitarrister och kom fram till att många väljer att hålla långfingret helt rakt när dom lirar till exempel ett vanligt "rock"-barré ackord. Bland annat steve vai, som iof alltid verkar vilja spela med sträckt långfinger .

Någon som vet varför dom spelar så? För när jag testar det känns det bara obekvämare Långfingret är ju liksom bara ivägen, du behöver ju inte det för att trycka på någon sträng vid "rock"-barré ackord.

Förmodligen för att dämpa (de öppna) strängarna. Möjligen går det kanske lite snabbare att växla position ochså? Jag tror inte du behöver fundera så mycket på det faktiskt
Citera
2009-02-05, 12:14
  #1374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Förmodligen för att dämpa (de öppna) strängarna. Möjligen går det kanske lite snabbare att växla position ochså? Jag tror inte du behöver fundera så mycket på det faktiskt
Jag vill fundera på det jag menar om du håller ett vanligt:

>-------<
>-------<
>-------<
>-------<
>---9---<
>---7---<


Vad tjänar man på att dämpa låga E? då kan man ju lika gärna göra det med plektrumhanden tycker ja
Citera
2009-02-05, 16:02
  #1375
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
Vad tjänar man på att dämpa låga E? då kan man ju lika gärna göra det med plektrumhanden tycker ja
Man håller fingret för att dämpa de öppna strängarna, dvs de som man inte använder till ackordet. Då slipper man oroa sig över att råka nudda någon annan sträng när man slår ackordet.
Citera
2009-02-05, 19:00
  #1376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Man håller fingret för att dämpa de öppna strängarna, dvs de som man inte använder till ackordet. Då slipper man oroa sig över att råka nudda någon annan sträng när man slår ackordet.
Så i det här ackordet använder man alltså långfingret för att dämpa E, B, G, och D?
Citera
2009-02-05, 19:19
  #1377
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
Så i det här ackordet använder man alltså långfingret för att dämpa E, B, G, och D?
Ja i teorin. Jag brukar dock dämpa den övre strängen med ringfingret (eller lillfinger om man kör oktaven också) och köra på pekfingret som en "backup"-dämpare.

Jag kan tillägga att jag också tyckte det kändes lite onödigt att hålla på att dämpa när det var hur lätt som helst att bara spela två strängar och skippa resten. Men det kom naturligt! Helt plötsligt en dag märkte jag att jag höll ackordet på ett ganska speciellt sätt. Så du behöver inte alls träna på det aktivt.
Citera
2009-02-05, 23:58
  #1378
Medlem
Sheiks avatar
Vilka fördelar vinner du på att använda ett plektrum? Jag har spelat gitarr av och till i ca 1 år, och började inte använda pletrum från början. Jag är fullt medveten om att dess funktion borde vara av importans då de stora gitarristerna med några få unantag använder det.

För mig som ovan går det dåligt, ljudet blir sämre, jag spelar långsammare och tycker det är allmänt en nagel i ögat. Borde jag lära mig använda det ordentligt ändå tycker ni? Eller ja jag köra knopfler style och dissa ?
Citera
2009-02-06, 00:00
  #1379
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Vilka fördelar vinner du på att använda ett plektrum? Jag har spelat gitarr av och till i ca 1 år, och började inte använda pletrum från början. Jag är fullt medveten om att dess funktion borde vara av importans då de stora gitarristerna med några få unantag använder det.

För mig som ovan går det dåligt, ljudet blir sämre, jag spelar långsammare och tycker det är allmänt en nagel i ögat. Borde jag lära mig använda det ordentligt ändå tycker ni? Eller ja jag köra knopfler style och dissa ?

Lär dig spela med plektrum, säger jag!

MEN du kan ju alltid bli känd som gitarristen med den unika fingerpicking-stilen och det är ju inget fel med det - men lär dig spela med plektrum också

Kan gå segt i början men det lossnar, ska du se!

Fördelar:

Du kan spela "räsersnabbt" och alla vet att 'snabbast vinner' inom gitarr.
Du kan göra sweeps - för Yngwie säger att det är coolt.

Nackdelar:

Har man plektrum tappar man bort dem hela tiden.
Citera
2009-02-06, 00:02
  #1380
Medlem
hoaxens avatar
Vad tycker ni att man ska börja med om man vill börja spela från scratch? Har plonkat ett par halvtaskiga ackord i högstadiet men inget mer än det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in