2008-07-26, 17:35
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trexake
Temperaturskillander har jag märkt av mycket en gång, satt och spelade med gitarren, den var stämd och det lät bra.

Sedan skulle jag spela utomhus, där det var betydligt lägre temperatur, gitarren blev helt ostämd.

Jo, jo. Har spelat som trubadur och det börjar ju bra men sedan får man börja stämma efter varje låt ungefär när kylan sätter in.
Citera
2008-07-26, 18:09
Medlem
det handlar bara om att spela, spela och spela. lär dig några ackord, bygg vidare på dem, se på andra som spelar, lyssna, exprimentera och skaffa dig en egen spelstil. annars blir det lätt tråkigt.
Citera
2008-07-27, 15:33
Medlem
Jag har nyss börjat lära mig spela gitarr!

Men det jag har svårt för är att veta hur man ska slå... Alltså när jag läser chord till en låt jag vill spela så vet jag ju inte hur jag ska spela dem (typ upp-ner-upp-upp-ner sen byta). Gäller det bara att lära sig lyssna. Hitills så har jag kollat lite youtubes videos, men alla låtar finns ju inte med som man vill spela!

Så har ni några tips?

Jag har en annan fråga medans jag ändå skriver här:

Vad menas med F#m vad menas med # (fyrkant) tecknet?
Citera
2008-07-27, 15:55
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Lägg den i caset efter du slutat spela. Om du är riktigt seriös kan du tvätta händerna innan du spelar. Min gitarr är vit och då ser man hur smutsig den blir
Jag rekommenderar att tvätta åtminstone den hand man vidrör strängarna med (om man spelar med plektrum) skitiga strängar brukar lätt bli äckligt, jag har även gjort misstaget att äta en chokladkaka i samband med gitarrspel
Citera
2008-07-27, 16:39
Medlem
mischief_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evert!!
Jag har nyss börjat lära mig spela gitarr!

Men det jag har svårt för är att veta hur man ska slå... Alltså när jag läser chord till en låt jag vill spela så vet jag ju inte hur jag ska spela dem (typ upp-ner-upp-upp-ner sen byta). Gäller det bara att lära sig lyssna. Hitills så har jag kollat lite youtubes videos, men alla låtar finns ju inte med som man vill spela!

Så har ni några tips?

Jag har en annan fråga medans jag ändå skriver här:

Vad menas med F#m vad menas med # (fyrkant) tecknet?

På vissa låtar brukar det stå i vilken rytm man ska slå upp/ner, men oftast inte. Du får helt enkelt lyssna själv, det där brukar komma av sig självt senare, då hör man i stort sett direkt. # betyder att ackordet är höjt.
Citera
2008-07-28, 16:51
Medlem
vad ska man börja med elgitarr eller akustisk?
Citera
2008-07-28, 17:06
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltkakan
vad ska man börja med elgitarr eller akustisk?

Finns inget rätt & fel. Spela det du vill spela...och framförallt...spela
Citera
2008-07-29, 20:12
Medlem
Hade av en sträng på gitarren nu och jag har inte en aning om vad man ska köpa för några. Stålsträngad akustisk... Förslag?
Citera
2008-07-29, 20:16
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Hade av en sträng på gitarren nu och jag har inte en aning om vad man ska köpa för några. Stålsträngad akustisk... Förslag?
Köp en likadan sträng som gick av
Citera
2008-07-29, 21:24
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Köp en likadan sträng som gick av

Haha, smart där

Anvand: Gå till en musikaffär och säg följande:

"Hej, jag skulle vilja ha en *namn på sträng som gick av* till en stålsträngad akustisk gitarr!"

Om du ska köpa hela strängset - vilket du kommer göra förr eller senare - så kan du väl prova lite olika märken och se vad du gillar bäst!

Jag körde Martin några år innan jag gick över till Elixir för några månader sedan. Gillar Elixir grymt mycket! De håller länge och väl men är aningen dyrare, ungefär 250 spänn till akustisk.

Tror de billigaste är D'addario
Citera
2008-07-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Haha, smart där

Anvand: Gå till en musikaffär och säg följande:

"Hej, jag skulle vilja ha en *namn på sträng som gick av* till en stålsträngad akustisk gitarr!"

Om du ska köpa hela strängset - vilket du kommer göra förr eller senare - så kan du väl prova lite olika märken och se vad du gillar bäst!

Jag körde Martin några år innan jag gick över till Elixir för några månader sedan. Gillar Elixir grymt mycket! De håller länge och väl men är aningen dyrare, ungefär 250 spänn till akustisk.

Tror de billigaste är D'addario

Ahaa, tack för svaret.. Så man behöver inte byta alla strängar bara för att en gick av?

EDIT: Såg att det fanns olika tjocklekar på strängarna också.. Vad föredrar ni? Tjockare eller smalare? För- och nackdelar?
Senast redigerad av Anvand 2008-07-29 kl. 22:38.
Citera
2008-07-29, 23:04
Medlem
Noetlovskijs avatar
Till min elgitarr som jag har stämd E-e har jag Elixir tjocklek 10-46

Den som är stämd i C#-c# har jag D'addario XL 11-54 (om jag minns rätt)

Akustiska har jag nog Elixir 11-52. Något sådant.

Jag föredrar tunnare strängar i största allmänhet.

Tjockare har jag på C#-guran eftersom det blir så sladdrigt annars när den är nedstämd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in