2009-05-17, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuclearmil
Blues och Jazz skalor är jättebra att lära sig i början.
börja långsamt och låt fingrarna vänja sig, ta dig tid och öva upp hastigheten.

Du kan hitta skalorna lite här och var, plus en massa instruktionsvideos på youtube...

Här har du några gitarrister som kanske kan vara en bra inspirationskälla:
jeff waters
zakk wylde
Dimebag darrel
Guthrie Govan
Joe Satriani

Jag spanade in Jeff Waters då jag inte kände igen namnet, nu har jag hittat schyssta låtar och övningar för gitarrträning. Tackar.

Någon som spelar Fun Palace: http://www.youtube.com/watch?v=6saoJihlLOI&feature=related

"Spindel"övning för flexibilitet i strängbyte:

http://www.youtube.com/watch?v=vrErZdZaGpw&feature=PlayList&p=A4861D10DC2 CDFD9&playnext=1&playnext_from=PL&index=2
Citera
2009-05-17, 20:03
Medlem
wzbzs avatar
Har en fråga angående skalor.

Finns det alltid en dur-skala som passar till respektive låt? Jag har märkt att det går i 99% att hitta en Pentatonisk moll-skala som passar, och då brukar jag kunna köra en vanlig "dur-kub" vid sidan om. Men det kan vara svårt att höra om det funkar.
Citera
2009-05-17, 21:51
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Har en fråga angående skalor.

Finns det alltid en dur-skala som passar till respektive låt? Jag har märkt att det går i 99% att hitta en Pentatonisk moll-skala som passar, och då brukar jag kunna köra en vanlig "dur-kub" vid sidan om. Men det kan vara svårt att höra om det funkar.

Spelar du en låt i Cm kan du ju inte dra av en C-durskala... Du kan däremot rackabajsa till med en Eb-durskala - funkar fin-fint!

Det har med paralleltonarter att göra, ser du

Så, ja, det finns alltid en durskala som passar... "Alltid" var nog att ta i om vi börjar snacka mer färgade ackord och liknande. Kanske jag gav lite nyttig info iaf.
Citera
2009-05-17, 23:01
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Så, ja, det finns alltid en durskala som passar... "Alltid" var nog att ta i om vi börjar snacka mer färgade ackord och liknande. Kanske jag gav lite nyttig info iaf.
Ja, jo, det var precis det jag ville höra. Tack tack!
Citera
2009-05-17, 23:10
Medlem
Du hittar molltonartens durparallell genom att gå upp en liten ters! På samma sätt får du fram durtonartens mollparallell genom att förflytta dig en liten ters (fast denna gången neråt!)
Citera
2009-05-17, 23:23
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Du hittar molltonartens durparallell genom att gå upp en liten ters! På samma sätt får du fram durtonartens mollparallell genom att förflytta dig en liten ters (fast denna gången neråt!)
Nu förstår jag ingenting, men tack!

Musikteori är inte min starka sida..
Citera
2009-05-17, 23:38
Medlem
Aha! Då kan vi säga såhär!

C D E F G A B C
1 1 ½ 1 1 1 ½

Mellan C och D till är det en sekund, en helton. (stor ters)

Mellan C och E är det en ters, 2 heltoner (stor ters)

Mellan C och F är det en kvart (ren kvart)

Mellan C och G är det en kvint! (ren kvint)

Mellan C och A är det en sext (stor sext)

Mellan C och B är det en septim (stor sjua)

Mellan C och C blir det alltså en oktav!(ren oktav)

Om du alltså ska hitta C-durs mollparallell går du ner en LITEN ters (sänk den med en halvton). Vart hamnar man då? Jo, på Amoll. För att hitta molltonarterns durparallell går du UPP en liten ters! Follow?
Citera
2009-05-17, 23:42
Medlem
saddeststorys avatar
Finns det några namn på dessa power chords? Typ D, E, G osv ??

Jag förstår verkligen inte hur man läser av ett diagram som visar en skala, det är bara en massa prickar och lite bokstäver??

En sak till, barré ackord, jag får verkligen inte in dem, sjukt svårt att trycka ner alla strängar med pekfingret, några tips där?
Citera
2009-05-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddeststory
Finns det några namn på dessa power chords? Typ D, E, G osv ??

Jag förstår verkligen inte hur man läser av ett diagram som visar en skala, det är bara en massa prickar och lite bokstäver??

En sak till, barré ackord, jag får verkligen inte in dem, sjukt svårt att trycka ner alla strängar med pekfingret, några tips där?
Jajjemensen, det finns det! Som namnet antyder så är även "power chords" (kvintackord på svenska och "musikspråk", så att säga). Jag antar att du vet hur man tar ett C-dur? Det bandet som du sätter ringfingret på är alltså grundtonen, ett C. Skulle du ta ett "powerchord" på tredje bandet på A-strängen får du alltså ett C5.
Citera
2009-05-18, 00:16
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Aha! Då kan vi säga såhär!
Fattar ingenting.. men asså, det är lugnt. Jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig. Men hur man hittar rätt i terorin är inget jag bör ge mig in på just nu. Jag kan noll om musikteori så det känns lite överkurs.

Stort tack ändå!
Citera
2009-05-18, 00:16
Medlem
Citat:

Tror inte det finns något annat sätt än att bara bita i det sura och försöka sträcka dig ändå. Efter ett tag kommer fingrarna att kännas längre

Jag vet, sjukt tråkigt svar, men så är det.
Citera
2009-05-18, 00:21
Medlem
Citat:

Tyvärr kan jag inte säga något mer än det föga tillfredställande svaret "öva mycket". I början fick jag också sjukt ont av barré, fick typ kramp i fingrarna när jag försökte, men efter ett tag blir det inte så mer, så det är bara att plåga sig lite och trycka ner fingrarna hårt. Ska man spela fin(t) får man lida pin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in