2009-03-29, 11:50
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Nybörjare!!!

Köp Ernie Ball Super Slinky eller nåt...

Då kan ni spela hur mycket barré som ni vill.

Mjuka strängar...

*edit

Citat:
Ursprungligen postat av grabbarna
Jimi Hendrix startade ett helt nytt sätt att lägga baré på.

http://www.youtube.com/watch?v=bXlcijzigmI

Mycket cleanare ljud, och används flitigt än idag.

Hehe. Kul... Fick nåt nytt att leka med nu.

Gillar allmänt Hendrix.

Experimentell som fan, var han.

Otroligt att han gjorde allt han gjorde på 4 år bara.
Senast redigerad av Aladdin Sane 2009-03-29 kl. 11:56.
Citera
2009-03-29, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aladdin Sane
Otroligt att han gjorde allt han gjorde på 4 år bara.

<snip>

Ochså märkligt att både Henrix, Janis Joplin och Jim Morrison dog när dom var 27 år gamla.

I bland har SVT sina höjdpunkter -> http://www.youtube.com/watch?v=mzNEgcqWDG4
Citera
2009-03-29, 13:18
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Ochså märkligt att både Henrix, Janis Joplin och Jim Morrison dog när dom var 27 år gamla.[/url]

Jo, jag vet. Tur att man tycks ha 9 liv...

Fin låt.
Citera
2009-03-30, 18:17
Avslutad
Har nyligen börjat spela gitarr, och även om jag känner att jag bör klara av vissa låtar ganska lätt så går det helt åt helvete, tack vare min usla förmåga att strumma. Någon annan som liksom jag grävde in hela handen under strängarna som nybörjare? Det låter verkligen inte ljuvt, och jag får ju då inte upp någon normal rytm över huvud taget.

När jag strummar så slår jag typ med alla fyra fingrarna, typ med naglarna/fingertopparna, och rör handleden + lite arm fram och tillbaka. Men på varje upstrum så fastnar handen nästan, är det ett vanligt nybörjarmisstag, gör jag fel?
Citera
2009-03-30, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pex
Har nyligen börjat spela gitarr, och även om jag känner att jag bör klara av vissa låtar ganska lätt så går det helt åt helvete, tack vare min usla förmåga att strumma. Någon annan som liksom jag grävde in hela handen under strängarna som nybörjare? Det låter verkligen inte ljuvt, och jag får ju då inte upp någon normal rytm över huvud taget.

När jag strummar så slår jag typ med alla fyra fingrarna, typ med naglarna/fingertopparna, och rör handleden + lite arm fram och tillbaka. Men på varje upstrum så fastnar handen nästan, är det ett vanligt nybörjarmisstag, gör jag fel?

Det finns inget "rätt eller fel", när man spelar gitarr. De flesta rockers spelar dock med plektrum. Fast det finns undantag, typ Kevin Eubanks som leder "the tonight show band" med Jay Leno.

Köp ett plektrum
Senast redigerad av Paraflex 2009-03-30 kl. 20:09.
Citera
2009-03-30, 20:10
Medlem
Har tänkt testa att spela in mitt gitarrspel till datorn. Har en halvakustisk gitarr med 5,5mm ingång eller vad det nu är. Har en adapter som gör om den till en 3,5mm stereoplugg som kan kopplas in i datorns ljudkort. Är detta allt som behövs, eller är jag helt ute och cyklar?

Har testat ovanstående men det har inte fungerat.

mvh
Citera
2009-04-01, 19:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Det finns inget "rätt eller fel", när man spelar gitarr. De flesta rockers spelar dock med plektrum. Fast det finns undantag, typ Kevin Eubanks som leder "the tonight show band" med Jay Leno.

Köp ett plektrum
Har ett, men tycker nästan jag fastnar ännu mer i strängarna när jag använder det. Men jag får väl öva på att vara mer precis.
Citera
2009-04-01, 19:49
Bannlyst
Citat:
Har ett, men tycker nästan jag fastnar ännu mer i strängarna när jag använder det. Men jag får väl öva på att vara mer precis.

PM:a mig adressen så skickar jag dig 30 stycken plektrum.

Fast du får stå för frakten.

Jag är inte gjord av pengar liksom..
Citera
2009-04-01, 20:20
Medlem
Krackshots avatar
Citat:

Det låter som att du gräver ner hand/plektrum i strängarna. Du ska bara precis nudda strängarna, inte dra med dig dom en centimeter innan du släpper.
Citera
2009-04-01, 21:10
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Jag har tre favvoplektrum och nåt som alltid finns till hands...

1. 1.0mm
2. 0.7mm
3. 0.46mm
4. Fingrarna

1. Använder jag när jag behöver stilren picking.
2. Använder jag när jag bara jammar och utforskar.
3. Använder jag när jag vill spela så mjukt som möjligt, eller akustiskt sent på natten.
4. Fingerpicking.

Strummar nästan aldrig med fingrarna. Bara dramatiska nedslag eller nåt...

Vet att jag kan, men varför?

Låter skit, ju... ...om man jämför med plektrum.

Samt att plektrum ger din stenkoll på strängarna. Inga missljud...

Öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva öva, och sen får du fan öva lite till...

Hehe...
Citera
2009-04-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qzr1
Har tänkt testa att spela in mitt gitarrspel till datorn. Har en halvakustisk gitarr med 5,5mm ingång eller vad det nu är. Har en adapter som gör om den till en 3,5mm stereoplugg som kan kopplas in i datorns ljudkort. Är detta allt som behövs, eller är jag helt ute och cyklar?

Har testat ovanstående men det har inte fungerat.

mvh
Bump! Får panik snart
Citera
2009-04-01, 22:55
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qzr1
Bump! Får panik snart

Behövs det batteri till gitarren kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in