2009-07-21, 14:04
Medlem
Patolog.2s avatar
Detta kanske har varit uppe i tråden tidigare (den är ju ganska omfattande), men http://www.playalongmusic.com/sv är en svensk sida som är ganska ok. Den kostar dock litegrann, men man får lära sig lite olika kompmodeller, ackord, riff och låtar som man iaf har hört/spelat luftgitarr till som ungdom. Sedan kan man köpa intruktioner till specifika låtar (typ maiden, nirvana, U2, etc) där de visar ackorden, bryggorna, solona, etc på ett ganska bra sätt. Fick iaf fart på mitt spelande efter att ha tragglat igenom kompLätt-boken och typ "kompa enkelt på gitarr" etc. Man vill ju trots allt hellre spela distad Metallica än Idas sommarvisa.
Citera
2009-07-22, 20:28
Medlem
Stränga och stämma gitarr?

Hittade en gammal gitarr i garaget och tänkte börja spela. Vad kan det kosta att få den strängad med nylonsträngar samt köpa till en enkel stämapparat?
Citera
2009-07-22, 20:35
Medlem
vinjetts avatar
Sätt på strängar själv, lätt att fixa om det redan sitter strängar på som du kan undersöka och se hur de sattes fast.
Ladda ner AP Guitar Tuner, gratis.
Citera
2009-07-22, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinjett
Sätt på strängar själv, lätt att fixa om det redan sitter strängar på som du kan undersöka och se hur de sattes fast.
Ladda ner AP Guitar Tuner, gratis.
Jag vågar mig inte på det själv + att jag är vänsterhänt så vet inte om det ska vara på något annat sätt då? Vad kan det kosta?

Hur fungerar det programmet du pratar om?
Citera
2009-07-22, 20:54
Medlem
Zambals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fifthy
Jag vågar mig inte på det själv...
Skärpning! Det är ju inte som att byta kamrem på bilen direkt!

Undrar om Jimi Hendrix hade dessa bekymmer i början av sin karriär...?
Citera
2009-07-22, 21:04
Medlem
vinjetts avatar
Jag började spela (akustisk) gitarr för några månader sedan, trodde inte heller att jag skulle kunna byta strängar eller stämma men inga problem alls.

Det är bara att knyta fast ena änden på strängen ( en särskild ände då ) på "huvudet", och pilla in tråden på andra sidan, "stallet", så att den sitter fast, sedan dra åt med stämskruven. Ta loss en sträng och kolla. Ska inte spela någon roll att du är vänsterhänt, antar jag.

Du startar programmet och kopplar in mikrofon. Spelar en sträng i taget och ser hur en mätare visar vilken ton som strängen spelar just då. Dra sedan åt stämskruven för att nå den ton som den ska motsvara, antingen dra åt eller lossa. När strängen har rätt ton visar mätaren det.
Det finns tutorials om hur man använder den på youtube, bara att söka på namnet.

Om du inte fixar det själv, ta med dig gitarren till kompis som kan eller nån musikaffär.
Citera
2009-07-22, 21:48
Bannlyst
Sen finns det massor med filmer på youtube som behandlar just byte av strängar.

http://www.youtube.com/results?search_query=change+guitar+strings+acousti c&search_type=&aq=1&oq=change+gui
Citera
2009-07-22, 22:38
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fifthy
Hittade en gammal gitarr i garaget och tänkte börja spela. Vad kan det kosta att få den strängad med nylonsträngar samt köpa till en enkel stämapparat?

Är din gitarr avsedd för nylonsträngar? Jag har aldrig provat att sätta nylonsträngar på en gitarr som är avsedd för stålsträngar - det kanske fungerar det med. Det omvända, stålsträngar på gitarr som ska ha nylonsträngar, bör man dock undvika. Gitarren tål inte den högre spänning som stålsträngarna ger.
Citera
2009-07-22, 22:41
Medlem
kvartisexs avatar
Gör såhär.

Ta med gitarren till en musikaffär. Be någon anställd att visa dig hur man går tillväga. Du kommer lära direkt. Vad du än gör så köp aldrig nylonsträngar som kostar mer än en hundralapp!

En enkel stamapparat får du för ungefär tvåhundra kronor. En enkel räcker.

Kolla gärna in det här programmet: www.guitar-pro.com. Ett mycket trevligt program för gitarrister.
Citera
2009-07-24, 03:55
Avslutad
Jag tänkte börja spela lite skalor och tittade på natural minor-skalor (jag vet inte vad det heter på svenska). Jag började spela efter en tab som jag hittade på Ultimate Guitar, men nu undrar jag ifall tabben verkligen stämmer, för tonerna stämmer ju inte med andra tabbar på samma skala. Jämför Guitar Pro-filen med Youtube-videon och Scalerator:

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/l/lesson_guitar/natural_minor_all_keys_guitar_pro.htm

http://www.youtube.com/watch?v=a0vOz1KpSZA

http://www.scalerator.com/cgi-bin/sdispatch.py?optionsDisp=none&selLeft=251&menuTab= instructions&root=A&pattern=natural+minor&tuning=E ADGBE&size=30

För A natural minor står det på Ultimate Guitar: A, B, C#,D ,E, F#,G#, men det stämmer ju inte med dom andra två.. Vilken är rätt? Är kanske båda rätt? Jag kan inte så mycket om musikteori.
Citera
2009-07-24, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboJugend
För A natural minor står det på Ultimate Guitar: A, B, C#,D ,E, F#,G#, men det stämmer ju inte med dom andra två.. Vilken är rätt? Är kanske båda rätt? Jag kan inte så mycket om musikteori.
Det där är en A-durskala

EDIT: Natural minor heter naturlig mollskala på svenska
Citera
2009-07-24, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Enligt mig gör man det lättast genom att sätta en capo på första bandet och stämma ner gitarren till EADGBE..

Jag har en fråga med.. Nu har jag spelat gitarr ett tag och känner att det är dags att ta tag i skalor, musikteori och allt sånt där. Någon som känner till något bra material som tar upp allt från grunden?

Fast ifall du slänger på capo på första bandet när den är stämd i E så blir den stämd i F..

Du får stämma ner den ett helt steg isåfall och sedan slänga på capo on teh first band så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in