2009-03-24, 22:10
Medlem
Jiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Hur indikerar siffrorna vilken oktav strängen i stämd? Det var A2 tex, är A strängen nedstämd 2 oktaver då menar du? Då stämmer det ju inte alls i sånna fall...förklara om du orkar

Den tjocka E-strängen är E2, den tunna E4. Däremellan finns E3 på D-strängens andra band. Genom att använda siffror så kan man enkelt förklara vilket av de fem E:na, som man kan spela på en gitarr, man avser.

Som exempel så är A-strängen öppen A2, men tredje bandet på samma sträng är ett C3, då det blir ny oktav där. Varje ny oktav börjar från ett C

Citat:
Tuning D2A2D3E3B3A3

Sträng E2. Stäm ner ett helt tonsteg till D2. Samma oktav ändå.

Sträng A2. Låt vara A2. Fortfarande oktav 2.

Sträng D3. Här är det ny oktav, men strängen ska inte stämmas om.

Sträng G3. Den ska ner 1 och 1/2, till E3. Fortfarande oktav 3.

Sträng B3. Sista tonen i 3:ans oktav. Strängen ska inte stämmas om.

Sträng E4. Ny oktav, men stäm ner ända till A3, dvs 3 1/2 ner. Den blir då lägre än föregående sträng som ju var B3. Du måste säkert byta till en tjockare sträng för att det ska låta bra.

Siffrorna är bara till för att du ska veta i vilken oktav tonen man diskuterar är.

Spela nu ett E5.
Citera
2009-03-24, 22:37
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Tuning D2A2D3E3B3A3

Vad innebär alla 2or och 3or?

Är det bara nedstämd till D A D E B A ?
Av ren nyfikenhet: vilken låt är det?
Citera
2009-03-26, 00:12
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Av ren nyfikenhet: vilken låt är det?

http://www.youtube.com/watch?v=x3bmH-vuMqg&feature=channel_page
Citera
2009-03-26, 00:15
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jii
Den tjocka E-strängen är E2, den tunna E4. Däremellan finns E3 på D-strängens andra band. Genom att använda siffror så kan man enkelt förklara vilket av de fem E:na, som man kan spela på en gitarr, man avser.

Som exempel så är A-strängen öppen A2, men tredje bandet på samma sträng är ett C3, då det blir ny oktav där. Varje ny oktav börjar från ett C

Sträng E2. Stäm ner ett helt tonsteg till D2. Samma oktav ändå.

Sträng A2. Låt vara A2. Fortfarande oktav 2.

Sträng D3. Här är det ny oktav, men strängen ska inte stämmas om.

Sträng G3. Den ska ner 1 och 1/2, till E3. Fortfarande oktav 3.

Sträng B3. Sista tonen i 3:ans oktav. Strängen ska inte stämmas om.

Sträng E4. Ny oktav, men stäm ner ända till A3, dvs 3 1/2 ner. Den blir då lägre än föregående sträng som ju var B3. Du måste säkert byta till en tjockare sträng för att det ska låta bra.

Siffrorna är bara till för att du ska veta i vilken oktav tonen man diskuterar är.

Spela nu ett E5.

Tack för svaret, läste igenom det några gånger innan jag hajade, man är ju bäst på att krånga till det för sig
Citera
2009-03-26, 11:10
Medlem
Artiqs avatar
Jag håller på att träna på F ackordet. När jag slår varje sträng i taget så låter det bra men när jag börjar strumma så buzzar det. Någon som vet vad som kan vara fel? När jag slår en sträng i taget så trycker jag inte mer just på den strängen för att den ska låta bra, om det nu kan vara problemet
Citera
2009-03-26, 11:42
Medlem
BobTrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artiq
Jag håller på att träna på F ackordet. När jag slår varje sträng i taget så låter det bra men när jag börjar strumma så buzzar det. Någon som vet vad som kan vara fel? När jag slår en sträng i taget så trycker jag inte mer just på den strängen för att den ska låta bra, om det nu kan vara problemet

Det brukar ta endel tid innan barreackorden sitter bra ljudmässigt. Det enda tipset jag kan komma på är att du flyttar runt handen lite mer, sätt tummen lite längre ner på baksidan så att handen kommer lite längre runt brädan. På detta sätt får man mer precision och mindre missljud.
Citera
2009-03-26, 18:32
Medlem
Bonaseras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umaycry
Hej,

Nu sitter jag här och har bestämt mig för att lära mig spela gitarr. det går sådär och jag kan introt till Metallica - Nothing else matters samt lite Metallica - One intro. men sen har jag stop på idéer på vad som kan spelas. det flesta låtarna är för svåra än så länge.

Jag skulle bli glad om ni delade med er av de första låtarna som ni lärde er på gitarr! även lite småtips i allmänhet hur man ska tackla problem osv. ska jag börja med ackord eller bara toner?

Tacksam för svar!
MVH //Petter

Hurt av Johnny Cash är väldigt lätt att spela, bara att söka på YouTube så hittar du nog en bra tutorial
Citera
2009-03-28, 13:06
Medlem
Söker övning av Joe Satriani

Jag vill veta mer om övningen som Joe gör en bit in i denna video. Är det någon som vet om det är ackord han tar (isf vilka?) eller är det bara en övning? Jag syftar på när han "klättrar" upp för greppbrädan.

Länk till klippet: http://www.chickenfoot.us/

Med reservation för felplacerat inlägg :P

EDIT: NVM, hittade - här för er som undrar http://www.youtube.com/watch?v=PnuFJ2y24nE
Senast redigerad av subw00fer 2009-03-28 kl. 13:35.
Citera
2009-03-28, 14:21
Medlem
Morbidmans avatar
Han berättar ju allt? hehe
Citera
2009-03-28, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Artiq

Man måste heller inte använda barre' ackord. Världens mest kukfixerade basist, Billy Sheehan hade en annons där det stod: "You have to know the rules to break them".

Det hade han rätt i. Skit i att göra ett barre' när du gör ett F-dur, man behöver inte spela alla toner. Använd pek- lång- och ringfingret istället.

-1------
-1------
-2------
-3------
-x------
-x------

Det duger alldeles utmärkt, om du nu inte spelar klassisk gitarr.

Samma sak gäller A-dur. Där kör man helst ett halv barre'

-x-----
-2-----
-2------
-2-----
-0-----
-x-----

Ett vanligt A kan man överhuvudtaget inte använda om man exempelvis vill spela La Grange med ZZ Top.

http://www.youtube.com/watch?v=cnMFOeEPUks
Senast redigerad av Paraflex 2009-03-28 kl. 16:12.
Citera
2009-03-28, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morbidman
Han berättar ju allt? hehe
Läs om inlägget så förstår du att jag hittade videon vid ett senare tillfälle.
Citera
2009-03-29, 11:11
Medlem
grabbarnas avatar
Jimi Hendrix startade ett helt nytt sätt att lägga baré på.

http://www.youtube.com/watch?v=bXlcijzigmI

Mycket cleanare ljud, och används flitigt än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in