2009-04-01, 23:07
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qzr1
Bump! Får panik snart

Jag kan ha fel, men om du inte har någon sorts ljudkort anpassat för musik så fungerar det inte. Lättast är att köpa ett USB-interface typ Line6 Tone Port eller liknande.
Citera
2009-04-02, 00:17
Bannlyst
Hej

Tänkte höra om vad ni kör på för gitarrer. Kollar lite på en Gibson Les Paul Custom. Tycker den är så läcker! Vill byta upp mig då jag verkligen vet att jag kommer spela vidare. Vad är en Gibson Les Paul värd i pengar? Jag tänker vad tycker ni man ska lägga på en sådan? Måste man gå upp i 40 000? Eller kan man inte få en minst lika bra begagnad för runt 15 000?

Tänkte höra om någon av er satt in killswitch och isf har tipps på bästa lösningen.

Sen det med plektrum. Jag har tappat alla min och ska köpa lite nya nu. Såg att det finns i aluminium, vågar men verkligen test det? Jag menar kan man inte förstöra strängarna? Vilket anser ni vara bra att ha hemma för plektrum?
Citera
2009-04-02, 02:01
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numon
Hej

Tänkte höra om vad ni kör på för gitarrer. Kollar lite på en Gibson Les Paul Custom. Tycker den är så läcker! Vill byta upp mig då jag verkligen vet att jag kommer spela vidare. Vad är en Gibson Les Paul värd i pengar? Jag tänker vad tycker ni man ska lägga på en sådan? Måste man gå upp i 40 000? Eller kan man inte få en minst lika bra begagnad för runt 15 000?

Tänkte höra om någon av er satt in killswitch och isf har tipps på bästa lösningen.

Sen det med plektrum. Jag har tappat alla min och ska köpa lite nya nu. Såg att det finns i aluminium, vågar men verkligen test det? Jag menar kan man inte förstöra strängarna? Vilket anser ni vara bra att ha hemma för plektrum?

Jag har en (som min signatur säger) Gibson Les Paul BFG, svart.

Har alltid tyckt att Les Pauls är de snyggaste gitarrerna, men samtidigt velat haft någonting som inte är så ömtåligt. Då passade ju en BFG perfekt.

Det finns ju Studio LPs som går loss på runt 6-7000, men dom är tydligen inte någon höjdare. Om du vill ha en Goldtop Reissue så måste du punga ut ganska bra med stålar. Allt beror på vad du letar efter, om du vill ha blues eller rock eller metal.
Kolla Vendolin.se och Blocket, brukar finnas ganska mycket LPs där.

Ang. plektrum så är jag totalt förälskad i Dunlops Jazz IIIor, bästa plektrumen enligt mig.
Citera
2009-04-02, 10:03
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numon
Hej

Gibson och Fender kan suga min balle.

Jag tänkte plocka ihop en egen...

Hur mycket betalar man för kvalitet och hur mycket pröjsar man för märket?

Plektrum?

Du kan använda vad som helst... Meat Puppets kör eller körde med mynt...

Snyggt sound...

*edit: borde sluta säga kuk och skit hela tiden...
Citera
2009-04-02, 15:41
Medlem
FlyingMachines avatar
Ponera följande oktavackord:

E -------
A -------
D --8----
G -------
B --11---
e -------

Om jag vill spela detta superdupermegasnabbt, hur ska jag dämpa övriga strängar? Som jag spelar nu så dämpar jag A och G med pekfingret, och e med lillfingret, men jag saknar alltså ett finger att dämpa E-strängen med.

Ska man helt enkelt lära sig att bara spela på det tre strängarna (D, G, B), eller finns det något enkelt sätt att dämpa?
Citera
2009-04-02, 18:01
Medlem
Ɽeᶑs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine

E -------
A -------
D --8----
G -------
B --11---
e -------

Om jag vill spela detta superdupermegasnabbt, hur ska jag dämpa övriga strängar? Som jag spelar nu så dämpar jag A och G med pekfingret, och e med lillfingret, men jag saknar alltså ett finger att dämpa E-strängen med.

Ska man helt enkelt lära sig att bara spela på det tre strängarna (D, G, B), eller finns det något enkelt sätt att dämpa?

Nu vet jag inte om jag har förstått dig fel men, pekfingret kan ju hålla ner D strängen och dämpa G och neråt, ringfingret trycka ner B strängen, och sen lägger du tummen över de två översta.

Har själv en fråga också om strängar. Om man skulle köpa en årsförbrukning utav strängar finns det någon risk för att de blir dåliga medan de bara ligger? Tänkte främst om de påverkas lätt utav värme och sånt?
Citera
2009-04-02, 19:52
Medlem
Elmundos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ɽeᶑ
Nu vet jag inte om jag har förstått dig fel men, pekfingret kan ju hålla ner D strängen och dämpa G och neråt, ringfingret trycka ner B strängen, och sen lägger du tummen över de två översta.

Har själv en fråga också om strängar. Om man skulle köpa en årsförbrukning utav strängar finns det någon risk för att de blir dåliga medan de bara ligger? Tänkte främst om de påverkas lätt utav värme och sånt?

Strängpaketen är inplastade så smutsiga blir dom inte, om du har dem inomhus på ett ställe som håller samma temperatur året om så ska det inte spela någon roll. Det enda jag kan tänka mig är om det blir varmt/kallt så att de vidgar och drar ihop sig flera gånger.
Citera
2009-04-02, 22:04
Medlem
Citat:

E -------
A -------
D --8----
G -------
B --11---
e -------

Jag dämpar den ljusa E-strängen med lillfingret, G-strängen med pekfingret (uppenbarligen), sedan brukar jag lägga långfingret över A och E-strängarna. Väldigt simpelt och praktiskt för mig.
Citera
2009-04-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBekant
Jag dämpar den ljusa E-strängen med lillfingret, G-strängen med pekfingret (uppenbarligen), sedan brukar jag lägga långfingret över A och E-strängarna. Väldigt simpelt och praktiskt för mig.

Varför lägger du bara inte hela långfingret som en barré mellan de andra 2 fingrarna ? Det är väl så de flesta skulle spela antar jag om jag inte har fattat helt fel nu..
Citera
2009-04-02, 23:22
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:

E -------
A -------
D --8----
G -------
B --11---
e -------

1. Du skrev det upp-och-ner... Höga e-strängen är alltid överst.

2. Pekfingret trycker ner 8e band samt dämpar alla strängar - fungerar utmärkt.
Fingertoppen behöver bara vidröra låga E-strängen för att dämpa den nog. Akta flageolett, bara.

Ringfingret trycker ner 11e band.

Tro mig, det är smartast, enklast och fungerar bäst. OM jag har tid imorn kanske jag kan ta några bilder eller göra en filmjävel om spektaklet.
Citera
2009-04-04, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbebabbe
Varför lägger du bara inte hela långfingret som en barré mellan de andra 2 fingrarna ? Det är väl så de flesta skulle spela antar jag om jag inte har fattat helt fel nu..
Vad menar du? Jag försöker förstå hur du menar, men det är helt bortom mig. Lägger man barré så mutas inget, men ja, jag använder ju bara långfingret för att muta, både pekfingret och lillfingrets främsta uppgift är ju att faktiskt spela. Eller vad menar du? Jag förstår inte riktigt.
Citera
2009-04-04, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBekant
Vad menar du? Jag försöker förstå hur du menar, men det är helt bortom mig. Lägger man barré så mutas inget, men ja, jag använder ju bara långfingret för att muta, både pekfingret och lillfingrets främsta uppgift är ju att faktiskt spela. Eller vad menar du? Jag förstår inte riktigt.

Testa trycka D-8- med pekfingret samtidigt som den vilar på G-strängen.
Tryck ner B-11- med ringfingret samtidigt som den vilar på e strängen.
då har du mutat både G och e strängarna. Sen tar du långfingret sätter det i mellan E och A strängarna. Så kommer dessa också att mutas.
EDIT. Altså du behöver inet använda lillfingret alls =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in