2007-10-19, 12:23
Medlem
Chribils avatar
Tror det finns andra trådar om detta men låt gå.

Öva öva öva. Det är det enda jag säger. Det beror på hur länge du över och hur seriös du är i frågan om att lära dig.
Det kan ta allt ifrån någon månad eller flera år. Det beror också på hur duktig du ska vara.

http://www.ullberg.com/gitarrkurs/ Hittade en sida där men jag vet inte hur bra den är men det är iallafall en början.

Sök på google efter liknande sidor kan vara bra också. Eller varför inte gå någon kurs?

Lycka till!
Citera
2007-10-19, 13:53
Bannlyst
Kolla upp de vanligaste ackorden som du nöter och lär dig utantill, lägg sedan ihop simpla ackordföljder. Går väldigt snabbt att lära sig de grundläggande ackorden och att få det att låta bra. C, G, D, A, E, Gm, Dm, A7, Am, Em, F, Fm, Bb är ackord som används väldigt ofta och som är lätta att lära sig.
Är även väldigt nyttigt att bara plinka på gitarren, prova dig fram helt enkelt.

Kolla upp lite Singer/songwriters då man oftast hör deras ackord väldigt tydligt, försök sedan ta ut de utan att kolla upp tabulaturer på internet. Att spela med i låtar är också ett väldigt bra sätt att öva upp gehöret.
Citera
2007-10-19, 18:25
Medlem
DenimDemons avatar
Jag lärde mig genom att spela till punk 50/60 talsmusik, typisk 3-ackordmusik alltså.
Citera
2007-10-19, 22:08
Medlem
noreones avatar
stairway to heaven är rätt så sjyst att kunna.. live versionen är roligast.
Citera
2007-10-20, 23:11
Medlem
Okej, några andra låtar som du rekomenderar för nybörjare?
Citera
2007-10-21, 19:43
Medlem
Germinators avatar
Finns det inga anda bra låtar som är lika enkla som stairway to heaven? Har tränat på den tills jag tycker den sitter bra och letat som fasen efter andra men antingen så är de antingen lättare (blinka lilla stjärna) eller helt åt helvete alldeles för svåra. Känns grymt tråkigt att sitta och nöta en låt om och om igen, det kan man lära en apa göra också.

Det jag menar med det är att man bara lära sig ett mönster och inte tränar lika bra på att lära sig spela.
Citera
2007-10-22, 23:21
Medlem
Allstar-Loosers avatar
Tja Petter

Viktigast när man börjar lira gura tykker jag är att hitta rytmen i låtarna..när jag började lira så var dom första låtarna jag lärde mig uppbyggda av så kallade kvintgrepp (Rockkackord) Det är nästan alltid max tre fingers ackord o dom är väldig lätta o lära sig + att nästan alla låtar går att spela med dom..om jag var du skulle jag gå in på www.ultimate-guitar.com och klikkat mig vidare till leasson..där visar dom alla ackord o hur man ska hålla..börja me lite lätare låtar typ..sånna du kan innan hur rymen går o så..själv började jag o lira gammla punkdängor m.m..me max 3 ackord uppbygnaden det är ett ganska chill sätt o komma in i gamet tycker jag..lycka till Mvh A.S:L

Citat:
Ursprungligen postat av Umaycry
Hej,

Nu sitter jag här och har bestämt mig för att lära mig spela gitarr. det går sådär och jag kan introt till Metallica - Nothing else matters samt lite Metallica - One intro. men sen har jag stop på idéer på vad som kan spelas. det flesta låtarna är för svåra än så länge.

Jag skulle bli glad om ni delade med er av de första låtarna som ni lärde er på gitarr! även lite småtips i allmänhet hur man ska tackla problem osv. ska jag börja med ackord eller bara toner?

Tacksam för svar!
MVH //Petter
Citera
2007-10-30, 18:52
Bannlyst
Lära sig spela gitarr

Hejsan ser att jag har en gitarr hemma som jag aldrig ens försökt spela på så undrar om det finns några bra sätt att lära sig på?
Har hört att det finns olika dvds som lär ut funkar dom bra? isf vilken är bäst?

Sen måste jag byta ut strängarna är det dyrt att gå in på en musikaffär och få nya strängar och gitarren stämd?
Citera
2007-10-30, 23:02
Medlem
Om du har en polare som kan nåt om gitarrer borde han/hon kunna stränga om och stämma din gura gratis. Strängar finns allt från riktigt billiga (mest skit) till svindyra (ibland skit det också), jag tycker D'Addario gör bra strängar och de kostar runt hundringen per set.

Börja med något enkelt på gitarren och se om du tycker det är kul innan du köper massa DVD'er.
Citera
2007-10-30, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coltrane
Om du har en polare som kan nåt om gitarrer borde han/hon kunna stränga om och stämma din gura gratis. Strängar finns allt från riktigt billiga (mest skit) till svindyra (ibland skit det också), jag tycker D'Addario gör bra strängar och de kostar runt hundringen per set.

Börja med något enkelt på gitarren och se om du tycker det är kul innan du köper massa DVD'er.

Okej ska göra det, hm kommer att ladda hem DVD'er
Citera
2007-10-31, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonJohnson
Okej ska göra det, hm kommer att ladda hem DVD'er
Sök pp FB, finns massor av tips.
Citera
2007-10-31, 15:31
Medlem
Periods avatar
Det finns små guitar tutorials på internet där man t.ex. får lära sig lätta ackord, hur man ska hålla händerna etc. Sök på Google så hittar du nog
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in