2008-10-22, 14:22
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fRoD
Sitter och klinkar misc från Ultimate för att imponera på lillebror. Tabbar brukar ju vara enkelt och bra. Men jag tänker på de sista stycket i den här:

E|10-8-11-10-6----10-8-11-10-6-10--11p10p8-|
B|------------6----------------------------|
G|-----------------------------------------|
D|-----------------------------------------|
A|-----------------------------------------|
E|-----------------------------------------|

11p10p8 - Hur ska jag fixa det?

Lillfingret på 11 pull off till ringfingret på 10 och pull off till pekfingret på 8.
Citera
2008-10-22, 14:27
Medlem
e-frees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utvisad
aaaahaaa då förstår jag.... pensla på bara skulle också börja att "modernisera" guran i så fall.... hoppas den blir som du tänkt dej....

Modernisera? Nejnej, försöker ju göra om den till en 80's-gura, men jag förstår hur du menar
Citera
2008-10-22, 16:35
Medlem
reborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Lillfingret på 11 pull off till ringfingret på 10 och pull off till pekfingret på 8.
Lillfinger på 11-10-8? Hade kört ringfinger, långfinger, pekfinger. Har du små händer eller är det bara jag som har stelt lillfinger?
Citera
2008-10-22, 17:25
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reborn
Lillfinger på 11-10-8? Hade kört ringfinger, långfinger, pekfinger. Har du små händer eller är det bara jag som har stelt lillfinger?

Vänta, nu måste jag fan prova Hade inte guran i handen när jag skrev.

Ptja, den *korrekta* fingersättningen är ju med lillfingret Sen beror ju mycket på vad som kommer efter så att det blir smidigt till nästa ton
Citera
2008-10-22, 20:27
Medlem
e-frees avatar
Jag brukar köra 12-11-9 på G-strängen (som är i princip identiskt med 11-10-8 på high-e) jävligt ofta, använder lill-ring-pek för det. Testade köra ring-lång-pek men det känns ju bara skumt
Citera
2008-10-23, 08:29
Medlem
unauthorizeds avatar
Vet inte om denna länken postats innan men för det kompletta blåbäret är de 12 fria lektionerna riktigt bra.

http://www.vguitarlessons.com

Han har en del material på youtube och är ganska duktig på att förklara så att man faktiskt hajar. För den som gillar lite klassiska riff så kan man söka:
http://www.youtube.com/results?search_query=ben+lowrey+guitar+lessons&sea rch_type=&aq=-1&oq=
Citera
2008-10-23, 10:47
Medlem
pazzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fRoD
Sitter och klinkar misc från Ultimate för att imponera på lillebror. Tabbar brukar ju vara enkelt och bra. Men jag tänker på de sista stycket i den här:

E|10-8-11-10-6----10-8-11-10-6-10--11p10p8-|
B|------------6----------------------------|
G|-----------------------------------------|
D|-----------------------------------------|
A|-----------------------------------------|
E|-----------------------------------------|

11p10p8 - Hur ska jag fixa det?

som de sagt tidigare, lillfinger till ringfinger till pekfinger. Kom ihåg att vara bestämd med pulloffsen, speciellt från lill-ring för att den ska klinga bra på sista
Citera
2008-10-23, 22:21
Medlem
Hej!

Jag kommer att köpa en akustisk gitarr snart, jag är nybörjare och vill lära mig spela.
Jag vill inte ha någon skit, vill ha en bra gitarr som passar nybörjare, har hört att man ska börja med bra saker
så man inte står där sen och inte kan spela på bra gitarrer.

Läste i en annan tråd att man ska testa vilken storlek som passar, men om man ska beställa en på internet så finns de ju bara
en storlek oftast, hur gör man då?

Undrar även om gitarrer mäts i storlekar, finns de några mått eller så?

Tacksam för svar.
Citera
2008-10-23, 22:31
Medlem
pillenottens avatar
Tja, instrument tillhör väl inte den mest lämpade kategorin av saker att köpa på nätet.
Gå till en riktig musikaffär och köp av folk som kan ge råd och hjälp
Citera
2008-10-24, 08:23
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suuperman
Hej!

Jag kommer att köpa en akustisk gitarr snart, jag är nybörjare och vill lära mig spela.
Jag vill inte ha någon skit, vill ha en bra gitarr som passar nybörjare, har hört att man ska börja med bra saker
så man inte står där sen och inte kan spela på bra gitarrer.

Läste i en annan tråd att man ska testa vilken storlek som passar, men om man ska beställa en på internet så finns de ju bara
en storlek oftast, hur gör man då?

Undrar även om gitarrer mäts i storlekar, finns de några mått eller så?

Tacksam för svar.

Handla i en musikaffär.

Allt är ju spelbart men olika gitarrer har lite olika egenskaper. Tjocklek och profil på halsen t ex. Känn på ett gäng olika så märker du att din hand trivs bättre på vissa. Akustiska är inte lika lätta att justera t ex stallhöjd på så känn så att strängarna ligger lagom högt från halsen. Om det är möjligt så försök att få den på öppet köp eller åtm med någon form av bytesrätt inom en vecka så har du en räddningsplanka om du skulle hamna fel.
Ta god tid på dig när du ska köpa, även om du bara ska spendera 2000:- så är det en grej du ska umgås med ganska mycket en tid framöver och det är viktigt för fortsättningen och framgången att ni trivs ihop. Upptäcker du att du handlat med ögat men egentligen inte gillar att spela på guran så kommer du att tröttna och gitarren kommer på blocket efter ett par år i garderoben
Citera
2008-10-24, 08:50
Medlem
pillenottens avatar
Jag tycker att det absolut viktigaste när man köper sin första gitarr är att man får ett lättspelat och väl justerat ex. - det är tillräckligt svårt att vara nybörjare utan att behöva brottas med ett svårspelat instrument.

Halstjocklek och mensur har man ändå ingen koll på som nybörjare, det är preferenser som man börjat utveckla lagom till det är dags att köpa nästa gura.
Micksystem i akustiska guror är en option som man gärna ska välja bort till förmån för ett snäpp upp i kvalitet - gillar du gitarren och behöver elförstärka senare, så är det en baggis att eftermontera en schysst mic.

Det finns inga "märkesguror" i de lägre prisklasserna, allt är OEM tillverkat i Kina eller annat land med billig arbetskraft så häng inte upp dig på namnet.

Men framför allt, gå till en välrennomerad butik där du kan få svar på dina frågor, gärna en med egen gitarrtekniker.
De futtiga kronor man kan spara på internet tenderar att bli en kostnad i stället, när gitarren behöver en justering (och det kommer den att behöva)
Citera
2008-10-24, 17:20
Medlem
Tack för alla era svar

Men heter inte alla gitarrer som inte är för "hårdrock" akustikska ?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in