När man ska spela en låt som går t.ex Am D G Em, måste man hålla en och samma slags typ av ''strumming pattern'', t.ex D D U U D U, eller går det bra att ''freestyle:a'' strumming pattern? Alltså köra lite hur man vill, inte hålla samma pattern ( D D U U D U) genom hela låten, och att det bli bra? Jag finner det enklare att strumma fritt och inte hålla sig till ett mönster.
Bara man håller sig till låtens rytm så borde det väl gå bra att strumma fritt upp och ner? Alltså bara man byter efter 1 2 3 4 - byt ackord - 1 2 3 4. Fattar ni vad jag svamlar om

?
Jag tycker att det är svårt att hålla samma pattern och sjunga. Finns det några bra övningar att träna på?